Escort mk1 jousien jäykkyydet?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke Lokakuu 22. 21:31:05 2008
Escort mk1 jousien jäykkyydet?
Mikähän on noiden mk1/mk2 escorttien jousien vakio jäykkyydet? Onko se kenties 145lbs joka monessa paikassa tullut ilmi? Rakenteilla jonkinmoinen ralli mk1 escortti jolla ajetaan soralla, jäällä ja ehkä vähän asfaltillakin. Joka nurkkaan olisi tarkoitus laittaa säädettävät tolpat. Pitäis saada vähä osviittaa minkä jäykkyisillä jousilla kannattaisi lähteä aluksi kokeilemaan. Mikä olisi hyvä soralle tai jäälle ja mikä asfaltille, kertokaa kokemuksianne. Jousien pituuksia joita olette käyttäneet kynätolpissa pitäisi myös saada selville.
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Escort mk1 jousien jäykkyydet?
jos vakiojousista puhutan,
pikkutolpat;
niin 1.1/1.3 malleissa on ollu Suomeen tuoduissa 120 lbs/in edessä jos HD alusta
takana ainakin 115, mutta varmaan muitakin on ollu, esim välikopan 1-lehtiset 116 lbs/in.
Enkkulasta on voinu tulla vakioalustalla joitakin 68/69 malleja; edessä 96 tai 104, takana 97 tai 105
Isotolppaset;
Mexicon vakiojouset on edessä 100 ja takana 97, HD arvoista ei tietoa, enkä toisaalta edes arvaa onko sellasilla tullu Suomeen
RS2000 Mk1 on ollu 135 ja 85, 2000 välikoppaan on varmaan ollu jäykempää takajousta
pikkutolpat;
niin 1.1/1.3 malleissa on ollu Suomeen tuoduissa 120 lbs/in edessä jos HD alusta
takana ainakin 115, mutta varmaan muitakin on ollu, esim välikopan 1-lehtiset 116 lbs/in.
Enkkulasta on voinu tulla vakioalustalla joitakin 68/69 malleja; edessä 96 tai 104, takana 97 tai 105
Isotolppaset;
Mexicon vakiojouset on edessä 100 ja takana 97, HD arvoista ei tietoa, enkä toisaalta edes arvaa onko sellasilla tullu Suomeen
RS2000 Mk1 on ollu 135 ja 85, 2000 välikoppaan on varmaan ollu jäykempää takajousta
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke Lokakuu 22. 21:31:05 2008
Re: Escort mk1 jousien jäykkyydet?
Mitenkähän pelittäisi seuraavilla alustan osilla:
Säädettäviin etutolppiin, säädettävät iskarit ja 180lbs jouset.
Taakse säädettävät pystyiskarit tai kynätolpat ja yksilehtiset jouset 146lbs.
Minkähän laisia pystyiskaria/tolppia on käytetty takapäässä yksilehtisien kanssa. Onko tuo 140lbs hyvä jäykkyys vai pitäiskö laittaa kynätolpat jonka jousilla voi tarvittaessa lisätä jäykkyyttä.
Säädettäviin etutolppiin, säädettävät iskarit ja 180lbs jouset.
Taakse säädettävät pystyiskarit tai kynätolpat ja yksilehtiset jouset 146lbs.
Minkähän laisia pystyiskaria/tolppia on käytetty takapäässä yksilehtisien kanssa. Onko tuo 140lbs hyvä jäykkyys vai pitäiskö laittaa kynätolpat jonka jousilla voi tarvittaessa lisätä jäykkyyttä.
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Escort mk1 jousien jäykkyydet?
oma MK1 esko keullilla och roottori
edelliset jouset olivat 190 lipsiä perinteisellä isolla jousella Bilstein Rs2000 tolppa ei säätöä.
Itsellä on etujousi 210 lipsiä vai mikä se oli. säädettävä Gr.4 bilstein.
itse tykkään makee ajaa sladissa asfalltilla. ehkä hyppyreihin semmonen hieman progressiivinen ois parempi.
mut tuolla ei hypitä kun poliisi setä ei tykkää. tulee sanomista ihan nokko siitä sivuttain menemisestä
-bda iskarikotelot lyhyt keltanen pilsteini ( jaa miksi kun ei ollut pitkää hyllyssä)
takana on yks lehtinen mk2 kisapakka jos takapäähän haluaa enemmän sellaista nelilinkki tyylistä joustoa joka lisää pitoa niin sitten slipper kit sarja lehtipakkaan (voi tehdä vakio pakasta mut siihen saa ihan valmiina ja se on oikein muotoiltu esim. apelta. aikoinaan sitä oli pultattava ja hitsattava malli. isoilla pojilla oli messinki rullat -70 luvulla.
kisapuslat kaikkialla. panhard on uniball
ain iin edessä on ehkä autoni paras osa quiafe ja teräs lukon jälkeen etuvakaaja MK1 RS-kilpavakaaja plus kisa ohjaus
tosta kynäjousesta on olemassa sellannen mns. motorsport versio joka on kevyempi ja siinä jousto on pitempi. alunavan kanssa paino ero on jo huomattava. ainaski rallyrase johon noista kandee kilauttaa.
hanaa vaan.
EDIT
itsellä on edessä 12 tuumaa 210 lipsiä. pitemmätkin vois olla mut ei ole tarve.
tietty jos kiinnostaa pitää jousitettu massa pienenä niin esim. jarrusatulan paino putoaa helposti puolella vaik sen teho kasvaa, alunapa, alu tai magnesiumvanne, alutolppa, titaanipultit jne.
varsinkin vannepainoihin kandee kiinniittää huomiota niissä on huimia eroja sanotaan et pellin allalapin lapinlisien kans 103 heppaa ja alle saa testii puolta kevyemmän vanne sarjan ero on selvä.
mut jos sulla on 250+ niin sitä ei enää niin huomaa.
nuo jotka hyppäävät jyskälässä noita piiiiiiiitkiä ilmalentoja käyppäs joskus tsekkaan jouset.
suattaapi olla 14-16 tuumaa pitkä ja pikku apujousia varmaan käytetään.
tolppa sydeemit niissä on yleemsä öhlissit about ehkä 3000 tonnia kappale per nurkka. jaa mikä siinä maksaa ei paina mitään, et saa sitä hajalle (tietty kanto/siltarumpu) toimii talvellakin kuin ajatus. ero bilsteiniin on kuin yö ja päivä. mut kadulla sillä ei juuri merkitystä.
itse pidän nykyisistä pääsee lähelle sitä tilannetta mitä rojuja oli aikoinaan vatasen eskossa kun se tunturirallia kurvaili.
omat tolpat ns. ralli tolpat ja jos on lyhyemmät rata painokset niin sit eri juttu
mut oletetaan et normi tolppa vaik vakio johon on hitsattu säätö kiinni.
pitemmätkin menee kandee katto rallyrace sivuilta ja tulostaa ne pdf jutskat sitten sinne kannattaa soittaa ja kysyä onko 5 min aikaa. asiallinen virma monesti sieltä tilannu apella kandee käydä pirtissä jos oulun suunnalla on menossa. siellä menee helposti tunti kun kun juttelee kaikenlaista.
monesti esiin nousee ns. apujouset semmonen vähän tulitikkuaskia pitemmät.
esson viripajassa ja oikeissa ratavehkeissä mielestäni must juttu.
jossain oli kerran semmosia kynäjousia joissa oli sitä progressiivisuutta mut tais olla hintasia vai olikohan niiden halkasija hieman isompi.
mutta katuautossa ne kuoleentuu alle veikkaisin.
kun viikosta toiseen makaa paino päällä niistä menee varmaan se herkkyys metsään.
mut periaatteessa ainakin se 12 tuumaa eessä ja takana niin jää säätövaraa.
mut pitempi aina parempi.
laitan nuo nyt tohon jos jollain on sanomista niin poistakoon linkit
http://www.rallyracefin.fi/kynajouset.php
http://www.ape-import.com/
EDIT 2
kynäjousi RS / BDA Bilstein / Öhlinssi iso tolppa
convert = muunnos
lbs to kg convert
lipsit kiloiksi ja toisinpäin
http://muunnin.com/paino/
http://www.gometal.com/pInc/lask.html
210 lipsiä = 95.25 kg
190 lps = 86.18 kg
160 lps = 72.57 kg
135 lps = 61.23 kg
114 lps = 51.71
100 lps = 45.36 kg
edelliset jouset olivat 190 lipsiä perinteisellä isolla jousella Bilstein Rs2000 tolppa ei säätöä.
Itsellä on etujousi 210 lipsiä vai mikä se oli. säädettävä Gr.4 bilstein.
itse tykkään makee ajaa sladissa asfalltilla. ehkä hyppyreihin semmonen hieman progressiivinen ois parempi.
mut tuolla ei hypitä kun poliisi setä ei tykkää. tulee sanomista ihan nokko siitä sivuttain menemisestä

-bda iskarikotelot lyhyt keltanen pilsteini ( jaa miksi kun ei ollut pitkää hyllyssä)
takana on yks lehtinen mk2 kisapakka jos takapäähän haluaa enemmän sellaista nelilinkki tyylistä joustoa joka lisää pitoa niin sitten slipper kit sarja lehtipakkaan (voi tehdä vakio pakasta mut siihen saa ihan valmiina ja se on oikein muotoiltu esim. apelta. aikoinaan sitä oli pultattava ja hitsattava malli. isoilla pojilla oli messinki rullat -70 luvulla.
kisapuslat kaikkialla. panhard on uniball
ain iin edessä on ehkä autoni paras osa quiafe ja teräs lukon jälkeen etuvakaaja MK1 RS-kilpavakaaja plus kisa ohjaus
tosta kynäjousesta on olemassa sellannen mns. motorsport versio joka on kevyempi ja siinä jousto on pitempi. alunavan kanssa paino ero on jo huomattava. ainaski rallyrase johon noista kandee kilauttaa.
hanaa vaan.
EDIT
itsellä on edessä 12 tuumaa 210 lipsiä. pitemmätkin vois olla mut ei ole tarve.
tietty jos kiinnostaa pitää jousitettu massa pienenä niin esim. jarrusatulan paino putoaa helposti puolella vaik sen teho kasvaa, alunapa, alu tai magnesiumvanne, alutolppa, titaanipultit jne.
varsinkin vannepainoihin kandee kiinniittää huomiota niissä on huimia eroja sanotaan et pellin allalapin lapinlisien kans 103 heppaa ja alle saa testii puolta kevyemmän vanne sarjan ero on selvä.
mut jos sulla on 250+ niin sitä ei enää niin huomaa.
nuo jotka hyppäävät jyskälässä noita piiiiiiiitkiä ilmalentoja käyppäs joskus tsekkaan jouset.
suattaapi olla 14-16 tuumaa pitkä ja pikku apujousia varmaan käytetään.
tolppa sydeemit niissä on yleemsä öhlissit about ehkä 3000 tonnia kappale per nurkka. jaa mikä siinä maksaa ei paina mitään, et saa sitä hajalle (tietty kanto/siltarumpu) toimii talvellakin kuin ajatus. ero bilsteiniin on kuin yö ja päivä. mut kadulla sillä ei juuri merkitystä.
itse pidän nykyisistä pääsee lähelle sitä tilannetta mitä rojuja oli aikoinaan vatasen eskossa kun se tunturirallia kurvaili.
omat tolpat ns. ralli tolpat ja jos on lyhyemmät rata painokset niin sit eri juttu
mut oletetaan et normi tolppa vaik vakio johon on hitsattu säätö kiinni.
pitemmätkin menee kandee katto rallyrace sivuilta ja tulostaa ne pdf jutskat sitten sinne kannattaa soittaa ja kysyä onko 5 min aikaa. asiallinen virma monesti sieltä tilannu apella kandee käydä pirtissä jos oulun suunnalla on menossa. siellä menee helposti tunti kun kun juttelee kaikenlaista.
monesti esiin nousee ns. apujouset semmonen vähän tulitikkuaskia pitemmät.
esson viripajassa ja oikeissa ratavehkeissä mielestäni must juttu.
jossain oli kerran semmosia kynäjousia joissa oli sitä progressiivisuutta mut tais olla hintasia vai olikohan niiden halkasija hieman isompi.
mutta katuautossa ne kuoleentuu alle veikkaisin.
kun viikosta toiseen makaa paino päällä niistä menee varmaan se herkkyys metsään.
mut periaatteessa ainakin se 12 tuumaa eessä ja takana niin jää säätövaraa.
mut pitempi aina parempi.
laitan nuo nyt tohon jos jollain on sanomista niin poistakoon linkit
http://www.rallyracefin.fi/kynajouset.php
http://www.ape-import.com/
EDIT 2
kynäjousi RS / BDA Bilstein / Öhlinssi iso tolppa
convert = muunnos
lbs to kg convert
lipsit kiloiksi ja toisinpäin
http://muunnin.com/paino/
http://www.gometal.com/pInc/lask.html
210 lipsiä = 95.25 kg
190 lps = 86.18 kg
160 lps = 72.57 kg
135 lps = 61.23 kg
114 lps = 51.71
100 lps = 45.36 kg
Viimeksi muokannut Fomococars, Pe Maaliskuu 19. 13:38:33 2010. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke Lokakuu 22. 21:31:05 2008
Re: Escort mk1 jousien jäykkyydet?
Minkä pituisia jousia olette käyttäneet noissa säädettävissä tolpissa edessä ja takana?
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Escort mk1 jousien jäykkyydet?
Minulla allekirjoituksen autossa on iso bilsteintolppa 170lbs/Std etujouset bilsteinin 300 panoksilla sekä välikopan vakaaja paremmilla kiinnityksillä.
Ja takana ykslehtiset 140lbs slipperjouset, kaverina "BDA" pysty bilsteinit. Ko takajouset on "works" mallia ostin Rallyracesta, eikä ollu edes kalliit. Moottorina oli 1600 kentti ja mielestäni pelas pirunhyvin soralla ja lumella. Oli riittävän elävä, piti pyörät tiessä ja siirsi painoa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa mukavasti.
OHC:lle laittaisin kyllä vähä jäykemmät etujouset tyyliin 190lbs...
Ja takana ykslehtiset 140lbs slipperjouset, kaverina "BDA" pysty bilsteinit. Ko takajouset on "works" mallia ostin Rallyracesta, eikä ollu edes kalliit. Moottorina oli 1600 kentti ja mielestäni pelas pirunhyvin soralla ja lumella. Oli riittävän elävä, piti pyörät tiessä ja siirsi painoa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa mukavasti.
OHC:lle laittaisin kyllä vähä jäykemmät etujouset tyyliin 190lbs...