Escort Mk2 1.6 Kent Sport/GIL yms. kannen tunnistus ?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Escort Mk2 1.6 Kent Sport/GIL yms. kannen tunnistus ?

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » La Kesäkuu 20. 20:38:10 2009

Tervehdys

Jollain on varmasti tuota tarvittavaa nippelitietoa tuollaisen Ford Escortin 1.6 Kentin kannen tunnistamiseksi. Onko siinä jotain Fordin omia koodimerkintöjä josta sen tunnistaa ja mitä mahtanee olla venttiilien koot alkujaan tuossa kannessa ? Minulle tarjottiin tuollaista kokonaista moottoria alkuperäisestä Escort Mk2 GIL mallista, mutta kone on joskus aukaistu vuosia sitten edellisen omistajan toimesta ja nykyinen omistaja ei tiedä moottorista sen kummemmin. Koneessa on kyllä alkuperäinen tuo 2-kurkkunen Weber niin kuin kuuluukin ja peltisarja, mutta haluaisin tuosta kannesta vielä varmistukset, onko alkuperäinen tuo kansi tuossa moottorissa. Kone on luonnollisesti siis tuo 711M 6015BA lohkomerkinnöillä oleva.
Jari Kaukonen

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Escort Mk2 1.6 Kent Sport/GIL yms. kannen tunnistus ?

Viesti Kirjoittaja jjs » La Kesäkuu 20. 22:57:39 2009

Moi,

TAp varmaan heittää jatkoksi tiukempaa infoa, mutta tässä alkuun:

Kansi on lankkukansi, imu 39,2-39,6 mm, ja pako 33,8-34,0 mm.
Valumerkintä 37, ja joskus 1300 -aihioissa 33. Lohkokoodi (se stanssattu) L3A tai L3x.
Sama kansi löytyy alkaen -71 1600 gt mexicosta, 1300 gt (Esco, Capri), 1300 sportista (mk1 ja 2), ja periaatteessa kaikista 1600 Escoista (eli 1600L/GL/Ghia/"GIL"), ei ruotsin- / sveitsin versioista.

Kanavissa ei mitään -oleellista- eroa valitettavasti ole, gt -kansi tai ei. Venttiilikoolla, CR:llä ja nokalla on toteutettu tehonlisäys sisäisesti.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Escort Mk2 1.6 Kent Sport/GIL yms. kannen tunnistus ?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Kesäkuu 23. 9:54:23 2009


RSME
Viestit: 1688
Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001

Re: Escort Mk2 1.6 Kent Sport/GIL yms. kannen tunnistus ?

Viesti Kirjoittaja RSME » To Syyskuu 2. 13:41:00 2010

Ratsastan aiheella kun se tähän niin mukavasti osuu...

Mylläsin tallilla eilen illalla patarautaosastoa, eli vaihteistoja, periä, kansia ja lohkoja. Joku loota on vuosien varrella kusaissut öljyt lattialle (alkuperäinen kimmoke koko mylläämiselle) ja pienen siistimisen jälkeen raavin hyllyn alta mm. V4 lohkon (kuollut hiiri nelosessa...), puolenkymmentä OHC kantta ja kolme Kentin kantta sen yhden aiemmin esiinraavitun pre X-flown lisäksi.

Koska kyselyjä 1600 Kentin kansista on tullut sieltä täältä niin ajattelin ottaa karkeat mitat venoista alkuperän selvittämiseksi. Mitään valumerkintöjä en (vielä) raapinut ruosteen alta esiin. Kaikki ovat lankkumallia, ts. ei palotilaa kannessa. Yhdessä kannessa imuventtili oli karkeasti sen 40mm ja pako 34mm joten tämän tulkitsin (ja tulkitsisin vieläkin ) 1600 kanneksi. Kahdessa muussa sitten imupuolella oli ~37mm lautanen ja pakopuolella tuo samainen 34mm:n. Mitat on otettu niinkin eksaktilla laitteella kuin rullamitta joten "toleranssia" on, mutta suuruusluokka on selvä. Tri Google ei auttanut selvittämään missä tuollaisia 37mm imuvenoja on ollut, osaako foorumin professorit auttaa?

Kannet on seisseet Xkymmentävuotta (esim 30?) eikä pinnassa ole enää pelkkää pintaruostetta, joten on melko todennäköistä että mitään kummempia avarruksia niille ei ole tehty, eikä ulkoasu muutenkaan mitään virityksiä paljasta... Ainoa ero tuon 1600 kannen ja kahden muun välillä venan koon lisäksi on että 1600 kannessa on valettuna FoMoCo -teksti kun kahdessa muussa se on täsmällinen Ford-logo.


Offtopiccia, mutta ainakin jenkkilehdissä aina hehkutetaan milloin minkäkinlaista latolöytöä tai sattumalta löytynyttä NOS-osien aarreaittaa, itsellä tuntuu että törmää aina johonkin uuteen kun omalla tallilla johonkin laatikkoon kurkistaa... Alzheimer vai liikaa romua... :) Kollegat tallilta ei saa vastata...
Melkein uitetut:
Taunus Coupe GXL 2.0 -75
Escort Sport 1.6 -75 raato...


Erikoismenetelmällä käsitelty, sittemmin ekologisista syistä käytöstä poistettu Sport...
Capri II paremmissa käsissä tätänykyä
Escort -75 adoptoitiin sittenkin!
Taunus 2D GX 1.6 -82 tämäkin pääsi parempaan kotiin

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Escort Mk2 1.6 Kent Sport/GIL yms. kannen tunnistus ?

Viesti Kirjoittaja TAp » To Syyskuu 2. 20:20:44 2010

Kaivele vaan ne kaikki valunumerot esiin :D

vanhat topicit oli hävinneet;
1300 GT 68-70 on ollut 37.4, (pako 31.2)

alkaen 1.4.1970 imu 38.27, pako 31.75

voipi olla, että esim. Cortina 1600 tai Capri ennen vastaavaa ajankohtaa on olleet pienemmillä imuilla, En nyt jaksa modemilla ladata 1600 Caprin luokitustodistusta, siitähän se ehkä selviää. Liekö HarriS:llä valmiina ?

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Re: Escort Mk2 1.6 Kent Sport/GIL yms. kannen tunnistus ?

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » To Syyskuu 9. 23:57:18 2010

Ahaa, selvisi yksi omakin kansi tuolta "arkistoista" varastosta, se olikin 1300 GT kansi sekin, aiheuttanut vähän ihmetystä sekin :shock: , mutta kiitokset Tap:lle
Jari Kaukonen

RSME
Viestit: 1688
Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001

Re: Escort Mk2 1.6 Kent Sport/GIL yms. kannen tunnistus ?

Viesti Kirjoittaja RSME » Ma Syyskuu 13. 13:41:36 2010

Tavailin kanssa koodeja

1. Valumerkki 33, 9J7 ja venttilit 38/34

2. Valumerkki 37 (vähän eri paikassa, ja oli käytännössä varmaankin 3.7), tässä imupuolella kanavien alla valumerkinnät 2737 ja 8090, venttiilit 38/34

3. Valumerkki 37 (vähän eri paikassa, ja oli käytännössä varmaankin 3.7), tässä imupuolella kanavien alla valumerkinnät 2737 ja 8090, venttiilit 40/34

Menee vähän ristiin noiden ylempänä olevien kommenttien kanssa mutta saa nimetä mihin noi on saattaneet joskus kuulua...?
Melkein uitetut:
Taunus Coupe GXL 2.0 -75
Escort Sport 1.6 -75 raato...


Erikoismenetelmällä käsitelty, sittemmin ekologisista syistä käytöstä poistettu Sport...
Capri II paremmissa käsissä tätänykyä
Escort -75 adoptoitiin sittenkin!
Taunus 2D GX 1.6 -82 tämäkin pääsi parempaan kotiin

Vastaa Viestiin