Ruisku/turbokäyttöön soveltuva imevä bensapumppu konetilaan
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Ruisku/turbokäyttöön soveltuva imevä bensapumppu konetilaan
Pitäisi korvata mekaaninen bensapumppu kaasariturbossa sähköisellä pumpulla ja paineentasaajalla. Yleisin systeemihän on siirtopumppu (ja väliastia) ja varsinainen bensapumppu.
Suunnittelin kuitenkin käyttäväni alkuperäistä bensan imuletkua ja rakentaa ainoastaan paluulinjan. Mekaaniset pumputhan toimivat imuperiaatteella, joten voivat sijaita bensapinnan yläpuolella. Rullatyyppinen ruiskupumppu ei kuitenkaan pelitä bensapinnan yläpuolella, joten kysynkin että onko markkinoilla millaisia sähkötoimisia imeviä bensapumppuja jotka voisi asentaa konehuoneeseen?
Painetta pitäisi sitten kehittää joku 1,5 bar etä voisi kilon ahtoja ajatella kaasaripelissä.
Kiitoksia vastauksista..
Suunnittelin kuitenkin käyttäväni alkuperäistä bensan imuletkua ja rakentaa ainoastaan paluulinjan. Mekaaniset pumputhan toimivat imuperiaatteella, joten voivat sijaita bensapinnan yläpuolella. Rullatyyppinen ruiskupumppu ei kuitenkaan pelitä bensapinnan yläpuolella, joten kysynkin että onko markkinoilla millaisia sähkötoimisia imeviä bensapumppuja jotka voisi asentaa konehuoneeseen?
Painetta pitäisi sitten kehittää joku 1,5 bar etä voisi kilon ahtoja ajatella kaasaripelissä.
Kiitoksia vastauksista..
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Kyllä ruiskun pumppu toimii konehuoneessakin, varsinkin kun sen laittaa tarpeeksi alas.
Paremmin tietysti toimii kun teet ulosoton tankin pohjaan ja pumppu siihen viereen...
Paremmin tietysti toimii kun teet ulosoton tankin pohjaan ja pumppu siihen viereen...
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Tohon ois pari ratkasu kehitelmää mielessä.
Teet silleen että laitat esim. 1l vetosen säiliön konehuoneeseen johon mekaaninen pumppu pumppaa bensaa.
Säiliön ylälaidasta paluu kierto takas tankkiin.
Ruiskunpumpun imupuolelle lähtö säiliön pohjasta. (pumppu säiliön alapuolelle)
Paineensäätimen paluu linja säiliön ylälaitaan.
Tällöin vakio pumppu saa pumpata kokoajan "täydellä teholla" säiliötä täyteen ja ruiskun pumppu saa hyvin polttoainetta.
Tämä systeemi ollut käytössä ja todettu toimivaksi.
Ilman paluuta tankkiin minimi bensanpaine nousee 0,3-0,4bar liian korkeaksi.
Ei ole vielä kokeiltu josko laittaisi paluun säiliöstä mekaanisen pumpun imupuolelle...
Vaihto ehto 2.
Vakio mekaaniseen pumppuun painetieto painekotelosta, jousen kaverix nostamaan bensanpainetta.
Tällaista volvon R-Sport turbosarjassa käytetty.
Tätäkin olen testannut mutta en saanut bensanpaineita riittävästi nousemaan pumpun karan painevuotojen vuoksi.
Tutkikaa mekaanista pumppua ja kattokaa miten siihen saa kunnon tiivistyksen...
Teet silleen että laitat esim. 1l vetosen säiliön konehuoneeseen johon mekaaninen pumppu pumppaa bensaa.
Säiliön ylälaidasta paluu kierto takas tankkiin.
Ruiskunpumpun imupuolelle lähtö säiliön pohjasta. (pumppu säiliön alapuolelle)
Paineensäätimen paluu linja säiliön ylälaitaan.
Tällöin vakio pumppu saa pumpata kokoajan "täydellä teholla" säiliötä täyteen ja ruiskun pumppu saa hyvin polttoainetta.
Tämä systeemi ollut käytössä ja todettu toimivaksi.
Ilman paluuta tankkiin minimi bensanpaine nousee 0,3-0,4bar liian korkeaksi.
Ei ole vielä kokeiltu josko laittaisi paluun säiliöstä mekaanisen pumpun imupuolelle...
Vaihto ehto 2.
Vakio mekaaniseen pumppuun painetieto painekotelosta, jousen kaverix nostamaan bensanpainetta.
Tällaista volvon R-Sport turbosarjassa käytetty.
Tätäkin olen testannut mutta en saanut bensanpaineita riittävästi nousemaan pumpun karan painevuotojen vuoksi.
Tutkikaa mekaanista pumppua ja kattokaa miten siihen saa kunnon tiivistyksen...
-
- Ylläpitäjä
Kiitos TVR hyvistä vinkeistä! Toi vaihtoehto 1 taitaa olla vielä ihan kohtuu siististi toteutettavissa (kun olen tälläinen no go, just show kaveri
). Sitä vaan tossa vielä mietin että miten kerääjäsäiliö pysyy täynnä jos sähköpumppu ottaa sieltä nopeammin tavaraa kun mekaaninen täyttää?
Vaihtoehto 2 on ollut kans mielessä kun mulla on toisena pelinä just tollainen r-sport volvo ja ahto-ohjattuja mekaanisia pumppuja on hyllyssä jouten. OHC:n pumppu toimii vaan ees taas menetelmällä ja Volvon ylös alas. Volvon pumppu riittää ainakin 190 hv tasoon, mutta ongelmana just se että kun ei oikein saa kiinni OHC:n.
Olisiko TVR:llä kuvaa tuosta mekaanisen pumpun modauksesta?

Vaihtoehto 2 on ollut kans mielessä kun mulla on toisena pelinä just tollainen r-sport volvo ja ahto-ohjattuja mekaanisia pumppuja on hyllyssä jouten. OHC:n pumppu toimii vaan ees taas menetelmällä ja Volvon ylös alas. Volvon pumppu riittää ainakin 190 hv tasoon, mutta ongelmana just se että kun ei oikein saa kiinni OHC:n.
Olisiko TVR:llä kuvaa tuosta mekaanisen pumpun modauksesta?
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Siten se säiliö pysyy täynnä kun ruiskupumppu ottaa sieltä säiliöstä bensaa niin ylimääräinen aine tulee paineensäätimen kautta takaisin siihen samaan säiliöön
Eli kunhan se mekaaninen pumppu kerkeää pumpata sen verran ainetta kun moottori vie niin toimii, ja tuottohan on aikas reilu kuitenkin noissa mekaanisissa
Eli kunhan se mekaaninen pumppu kerkeää pumpata sen verran ainetta kun moottori vie niin toimii, ja tuottohan on aikas reilu kuitenkin noissa mekaanisissa
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Mekaaninen pumppu riittää aika pitkälle, hurjat aikanaan (olikohan Dawid Wizardin kirjassa) ruuvasisvat yli 400hv:n tehoja ohc:sta holley turbon imupuolella ja omalla OHC:n mekaanisella bensapumpullatuomast kirjoitti:Kiitos TVR hyvistä vinkeistä! Toi vaihtoehto 1 taitaa olla vielä ihan kohtuu siististi toteutettavissa (kun olen tälläinen no go, just show kaveri). Sitä vaan tossa vielä mietin että miten kerääjäsäiliö pysyy täynnä jos sähköpumppu ottaa sieltä nopeammin tavaraa kun mekaaninen täyttää?
Vaihtoehto 2 on ollut kans mielessä kun mulla on toisena pelinä just tollainen r-sport volvo ja ahto-ohjattuja mekaanisia pumppuja on hyllyssä jouten. OHC:n pumppu toimii vaan ees taas menetelmällä ja Volvon ylös alas. Volvon pumppu riittää ainakin 190 hv tasoon, mutta ongelmana just se että kun ei oikein saa kiinni OHC:n.
Olisiko TVR:llä kuvaa tuosta mekaanisen pumpun modauksesta?

Ei oo tosta pumpun modauksesta kuvia, mutta täytyy kaivella se pumppu esiin jos on vielä tallessa.
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Taas parit tyhmät kysymykset kehään. Tämä topic tuntui olevan lähinnä omaa ongelmaa
Ajattelin laittaa Consuliin ruiskun kiinni, mutta kyseinen projekti saa jäädä toistaiseksi, jos pitää alkaa tankkiin tekemään tähän hätään paluulinjaa.
Eli ajatuksena oli, että tuo vakio mekaaninen pumppu pumppaisi n.1litraiseen välisäiliöön yläreunasta soppaa ja ruiskupumpun imu tulisi säiliön alareunaan. Siitä luonnollisesti ruutalle ja paluu takaisin välisäiliön katosta.
Toimisiko tuo ilman paluukiertoa tankille, vai tuleeko heti jonkinsortin ilmalukko tai "paineastia" ongelmaa. Lähinnä siis ajatellen noiden pumppujen paine-ero ja tuotto eroja
Tuli vaan tosiaan pikaisesti mieleen, että tuo mekaaninen pumppu tuskin kovin isoa painetta tuottaa, siis sellaista että aiheuttaisi ongelmia tuon ruiskupumpun suhteen ja tuo ruiskupumppuhan vain kierrättäisi soppaa. Eli meneekö ihan metsään?
Ajattelin laittaa Consuliin ruiskun kiinni, mutta kyseinen projekti saa jäädä toistaiseksi, jos pitää alkaa tankkiin tekemään tähän hätään paluulinjaa.
Eli ajatuksena oli, että tuo vakio mekaaninen pumppu pumppaisi n.1litraiseen välisäiliöön yläreunasta soppaa ja ruiskupumpun imu tulisi säiliön alareunaan. Siitä luonnollisesti ruutalle ja paluu takaisin välisäiliön katosta.
Toimisiko tuo ilman paluukiertoa tankille, vai tuleeko heti jonkinsortin ilmalukko tai "paineastia" ongelmaa. Lähinnä siis ajatellen noiden pumppujen paine-ero ja tuotto eroja
Tuli vaan tosiaan pikaisesti mieleen, että tuo mekaaninen pumppu tuskin kovin isoa painetta tuottaa, siis sellaista että aiheuttaisi ongelmia tuon ruiskupumpun suhteen ja tuo ruiskupumppuhan vain kierrättäisi soppaa. Eli meneekö ihan metsään?

Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Kyllähän tuon pitäisi kaiken järjen mukaan toimia, siihen säiliöön vaan tarvii joku ilmaushomma tehdä jos kerää ilmaa jostian syystä
Nostaa se ainakin minimi bensanpainetta sen verran mitä se mekaaninen tuottaa painetta eli voi jonkun vakioruiskun/ohjauksen kanssa tulla sitä ongelmaa että ei saa tarpeeksi alas bensanpainetta tyhjäkäynnillä
Ehkä
Nostaa se ainakin minimi bensanpainetta sen verran mitä se mekaaninen tuottaa painetta eli voi jonkun vakioruiskun/ohjauksen kanssa tulla sitä ongelmaa että ei saa tarpeeksi alas bensanpainetta tyhjäkäynnillä
Ehkä