Ackermann ohjaus Escortissa (pyöränkulmat yleensäkin)?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Ackermann ohjaus Escortissa (pyöränkulmat yleensäkin)?
Onko kukaan perehtynyt asiaan vanha-/tai välikoppaisessa Escortissa? Onko siinä Ackermannia vai anti-ackermannia? Ja kuinka sitä voisi säätää? Mitä kannattaa tehdä? Jos joku voisi valaista hieman asiaa? Jjs kenties? Sitten tämmöinen mieltymys on itselläni ollut, että säädän pyöränkulmat Kilpa-Essikassa hieman haritukselle. Kääntyy jyrkkiin mutkiin mun mielestä paremmin?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
En muista paljonko siinä on ackeria, mutta -on- 
Olen käpälöinyt laittamalla prikkoja kääntövarren ja navan väliin (iso tolppa), 1-3mm, etummainen pultti. Asvaltilla toimi hienosti n. 1,6mm per puoli, mutta sora alustassa en ole saanut riemua, tuntuu että muuttuu aliohjautuvammaksi (ja se on yök yök).
Käytin soralla 0-haritusta, ja asvaltilla 1-2mm -haritusta-. Kääntyy minustakin ankarammin, erityisesti se haukkaava tunne miellyttää.
TAp voinee valistaa erityisesti assua?

Olen käpälöinyt laittamalla prikkoja kääntövarren ja navan väliin (iso tolppa), 1-3mm, etummainen pultti. Asvaltilla toimi hienosti n. 1,6mm per puoli, mutta sora alustassa en ole saanut riemua, tuntuu että muuttuu aliohjautuvammaksi (ja se on yök yök).
Käytin soralla 0-haritusta, ja asvaltilla 1-2mm -haritusta-. Kääntyy minustakin ankarammin, erityisesti se haukkaava tunne miellyttää.
TAp voinee valistaa erityisesti assua?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Eikös tästä taannoin täällä kirjoteltu, vai taisi olla casterista?
Löytyykö keltään autodatan tms. kirjoja, joissa kerrottaisiin jotain arvoja,
Toe-Out in Turn, tms ? Mexicon kirjoissa (Ford/Haynes) ei mainita asiaa.
Prikat etummaisen pultin alle lähentää kääntövarren päitä, ja kun raidetanko on akselin etupuolella, siitä seuraa, että sisempi pyörä kääntyy vähemmän......
pyörät harituksella suoraan ajettessa taas aiheuttaa sen, että käännettäessä on sisempi pyörä jo valmiiksi kääntynyt enemmän....
teoriaa esim:
http://www.racing-car-technology.com.au ... erman4.doc
Löytyykö keltään autodatan tms. kirjoja, joissa kerrottaisiin jotain arvoja,
Toe-Out in Turn, tms ? Mexicon kirjoissa (Ford/Haynes) ei mainita asiaa.
Prikat etummaisen pultin alle lähentää kääntövarren päitä, ja kun raidetanko on akselin etupuolella, siitä seuraa, että sisempi pyörä kääntyy vähemmän......
pyörät harituksella suoraan ajettessa taas aiheuttaa sen, että käännettäessä on sisempi pyörä jo valmiiksi kääntynyt enemmän....
teoriaa esim:
http://www.racing-car-technology.com.au ... erman4.doc
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Ok! Kiitos, nyt alkaa päästä hiukan jyvälle asiasta. Mutta sitten seuraava kysymys. Mitä mahtaa tarkoittaa Bump Steering?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 1816
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Pyöränkulman muutoksia jouston aikana.paperman kirjoitti:Ok! Kiitos, nyt alkaa päästä hiukan jyvälle asiasta. Mutta sitten seuraava kysymys. Mitä mahtaa tarkoittaa Bump Steering?
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Eli tuohon lääkkeenä joko Reaktiotangot tai vakaaja useammasta kohtaa kiinni! Kuulostellaan. Onko kellään ajokokemuksia vakaajattomasta Escortista Reaktiotangoilla? Mielellään kuulisin mielipiteitä.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Bump steering tarkoittaa aurauksen-harituksen muutosta joka syntyy lähinnä raidetangon ja alatukivarren liikeratojen eroista, ja modifioiduissa rakenteissa usein ko. varsien nivelpisteiden paikat ovat muutettu pitkin v... jne.paperman kirjoitti:Ok! Kiitos, nyt alkaa päästä hiukan jyvälle asiasta. Mutta sitten seuraava kysymys. Mitä mahtaa tarkoittaa Bump Steering?
Kall.vak. joustamisella ei ole tekemistä tämän ilmiön kanssa.
Parhaiten selviää tilanne kun ottaa etujouset pois, laittaa tunkin etupalkin alle ja nostaa-laskee keulaa ja mittaa aurauksen muuttumista. Äkkinäinen hämmästyy (negat.) tuloksista aivan vakiokärsänkin yhteydessä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Jep,tuli tutkittua oman vanhankopan kanssa aikoinaan.Pyrin uudemmassa korissa minimoimaan tuon ilmiön,rakennusvaiheessa hammastangolle säädettävät tilapäiskiinnikkeet ja kokeilemaan...aika pieneksi tuon "ominaisuuden" sain.Eipä kyllä vikuroi rytkyissä.jjs kirjoitti:...Äkkinäinen hämmästyy (negat.) tuloksista aivan vakiokärsänkin yhteydessä...
Jossain hyppykuvissa hyvin näkee kuinka joissain eskoissa menee armottomalle auraukselle ulosjoustossa.Voi vaan kuvitella mitä tapahtuu kun laskeutuu hiukan toiselle pyörälle hypystä

http://kteamtrivia.co.uk/db_jump13.jpg
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Jaa vai semmoista! Mitenkäs tätä ongelmaa kannattaisi lähteä ratkomaan? Olen kyllä pärjännyt alkuperäiselläkin. Mutta nyt kun tehdään tuo takapää vimosen päälle, niin kai se voisi koittaa parantaa tuota etupäätäkin? Escossani on Haieissin taka-akseli, joka on tunnetusti aika leveä verrattuna alkuperäiseen. Varsinkin asfaltilla menee aika lailla puskemiseksi, johon viimeksi hätä ratkaisuna laitettiin eri ET:n omaavat vanteet eteen! Takana 38 ja edessä 15.jjs kirjoitti:Bump steering tarkoittaa aurauksen-harituksen muutosta joka syntyy lähinnä raidetangon ja alatukivarren liikeratojen eroista, ja modifioiduissa rakenteissa usein ko. varsien nivelpisteiden paikat ovat muutettu pitkin v... jne.paperman kirjoitti:Ok! Kiitos, nyt alkaa päästä hiukan jyvälle asiasta. Mutta sitten seuraava kysymys. Mitä mahtaa tarkoittaa Bump Steering?
Kall.vak. joustamisella ei ole tekemistä tämän ilmiön kanssa.
Parhaiten selviää tilanne kun ottaa etujouset pois, laittaa tunkin etupalkin alle ja nostaa-laskee keulaa ja mittaa aurauksen muuttumista. Äkkinäinen hämmästyy (negat.) tuloksista aivan vakiokärsänkin yhteydessä...
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Radalle etupää lasketaan melko alas, jolloin tukivarret ja raidetangot ovat lähes vaakasuorassa, ja muutoksen aurauksen suhteen pieniä, riippuu jousien ja vakaajan jäykkyydestä.
camberia tarpeeksi, renkaan leveyden mukaan
casteria niin paljon kun saa
ja kallistelu pois.
silleen formulatkin toimii....
taka-akselin tuennan vaikutus akselin suunnanmuutoksiin kallistelun mukaan kannattaa mitata....
camberia tarpeeksi, renkaan leveyden mukaan
casteria niin paljon kun saa
ja kallistelu pois.
silleen formulatkin toimii....

taka-akselin tuennan vaikutus akselin suunnanmuutoksiin kallistelun mukaan kannattaa mitata....
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Mitenkäs onko omakohtaisia kokemuksia kellään noista reaktiotangoista? Silloin jäisi tuo kallistuksen vakaaja pois nostamasta sisempää tassua kääntäessä. Onko kokeilemisen arvoinen asia? Etupäässä tarkoitus on ajaa kesällä asfalttisprinttejä ja ehkä joku lähi kisa soralla. Tuo "Mustinmäki" Leppävirralla on vielä kesyttämättä ja tulevana kesänä siihen tarjoutuisi mahdollisuus SM-Sprintin muodossa. 

Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
No kokeillaan! Ainahan ne saa pois jos ei tykkää.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Kulutin tuon viestiketjun lukemiseen tunnin. Kokeilin sisäistää mahdollisimman paljon. Sen minkä sisäistin, luen itselleni plussaksi.paperman kirjoitti:No kokeillaan! Ainahan ne saa pois jos ei tykkää.
Mutta kun tuollainen määrä oikeata, konkreettista tietoa löytyy clubimme sivilta, se on aivan fantastista.
Tästä kiitos kuuluu tietenkin jäsenillemme mutta suuri osa tuosta linkin kamasta on tullut Markukselta jota ei ikävä kyllä viime maksaneista löydy.
Ehkäpä pitää miettiä jos jotakin classic speciaalitietoa voisi arvostaa jotenkin speciaalilla tavoin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: Ti Syyskuu 27. 14:42:38 2005
- Paikkakunta: Urjala
Voisi olla hyvä idea tehdä joku Classic-rase tai pelkkä race missä voisi keskustella kilpa autoista ja niiden tekniikasta, projekteista ym. Ei tunnu oikeen tietoa irtoavan esim. ralli.net:istä jos joku asia mietityttää. Täältäkin sitä tietoa kyllä löytyy.ukormi kirjoitti:paperman kirjoitti:No kokeillaan! Ainahan ne saa pois jos ei tykkää.
Ehkäpä pitää miettiä jos jotakin classic speciaalitietoa voisi arvostaa jotenkin speciaalilla tavoin.
Mondeo
Kilpurit:
Endurance Riesa
Escort RS 2000 r/f
Kilpurit:
Endurance Riesa
Escort RS 2000 r/f
-
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002
hep,
-timppa
ps. ette muuten arvaa, miten vaikea on löytää aineistoa (aikaan ennen Internettiä sijoittuneesta) MkI rata-autoilusta Suomessamme
ps2. niin ja voisihan niitä MkII ja rallijuttujakin tallettaa...
en tällä tarkoita, että itsellä olisi paljoa annettavaa aiheesta, mutta tuo ON hyvä idea: (sähköisenä) talteen kaikki MkI racingiin liittyvät jutut, niin tekniikka kuin historiakin! taitaa olla clubilaisissa "been there done that" ukkoja useampiakin...ukormi kirjoitti: Ehkäpä pitää miettiä jos jotakin classic speciaalitietoa voisi arvostaa jotenkin speciaalilla tavoin.
-timppa
ps. ette muuten arvaa, miten vaikea on löytää aineistoa (aikaan ennen Internettiä sijoittuneesta) MkI rata-autoilusta Suomessamme
ps2. niin ja voisihan niitä MkII ja rallijuttujakin tallettaa...

#176