
Escortin laturista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Escortin laturista
Kyseessä Mk1 -70. Autossa on alkuperäisenä ollut tasavirtalaturi ja nyt koneenvaihdon yhteydessä laturi vaihtuu vaihtovirtalaturiksi. Nyt ois vaan ongelmana että miten sähköt pitäis vetää uuden laturin kanssa. Autossa on nyt kuskinpuolen lokarissa sellanen "pömpeli" missä on kolme liitintä, ilmeisesti joku jännitteensäädin?? Mitähän sille ja siinä oleville piuhoille pitäis tehä? Uudessa laturissa on sellanen kolmenapanen liitin ja ei oo hajuakaan mitä virkaa niillä kolmella piuhalla on mitä siihen tulee/lähtee.. Apuva! 

Toyota Supra TT
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Su Heinäkuu 11. 21:29:24 2004
- Paikkakunta: Sipoo
Onko kyseessä Ruuvien alle tulevat tai sit kolme "uros"latta liitintä ?
Jos latta liittimet ni yleisesti niissä on kaks leveetä ja yks kapee, leveet on yhdistetty "sisällä" joten toinen suoraan akulle+ ja toinen auton johtosarjan+ , kapee on heräte laturille .
Jos latta liittimet ni yleisesti niissä on kaks leveetä ja yks kapee, leveet on yhdistetty "sisällä" joten toinen suoraan akulle+ ja toinen auton johtosarjan+ , kapee on heräte laturille .
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Tähän hätään ei oo tarkkaa mallia antaa mutta laturi on 2.0 ohc:n kyljessä, joka on peräisin taunuksesta. Ja kolme uros-lattaliitintä on siinä laturissa. Eniten ihmetyttää tosiaan se ilmeisesti jännitteensäädin mikä on siinä lokarissa kiinni. Eli voiko sen nakkaa pois ja miten siinä olevat piuhat sitten kytketään kun sitä ei enää olekaan..
Toyota Supra TT
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Jos on ulkoinen säädin, kuten tässä, niin ei sitä voi pois jättää,
jos sulla on se, niin laita se johonkin, kotelo taitaa tarvita maadotuksen, ja kytkentä laturiin on 3x kaapelilla.
jos ei ole, niin sit purkaamoon, ja ota se välijohto mukaan myös.
Laturinta lähtee sit mutterin alta johto akkuun, toinen ehkä maadottaa laturin rungon moottoriin, jos on kumieristimet,
ja sitten merkkivalon johto.
Vanha tasavirtalaturin jännitteensäädin jää tarpeetomaksi.
lisävinkki, että jos uusi laturi on paljon vanhaa tehokkaampi, niin johto laturilta akkuun pitää vahvistaa enne kun tulee vahinkoja
tasavirta on ehkä 28A, vaihtovirtajuttuja on ollu tanessa kai 35,45 ja 55 A,
eli 55A tarvii tuplasti poikkipintaa.
jos sulla on se, niin laita se johonkin, kotelo taitaa tarvita maadotuksen, ja kytkentä laturiin on 3x kaapelilla.
jos ei ole, niin sit purkaamoon, ja ota se välijohto mukaan myös.
Laturinta lähtee sit mutterin alta johto akkuun, toinen ehkä maadottaa laturin rungon moottoriin, jos on kumieristimet,
ja sitten merkkivalon johto.
Vanha tasavirtalaturin jännitteensäädin jää tarpeetomaksi.
lisävinkki, että jos uusi laturi on paljon vanhaa tehokkaampi, niin johto laturilta akkuun pitää vahvistaa enne kun tulee vahinkoja
tasavirta on ehkä 28A, vaihtovirtajuttuja on ollu tanessa kai 35,45 ja 55 A,
eli 55A tarvii tuplasti poikkipintaa.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
miksi ulkoinen säädin muka pitäisi säilyttää?
jos sulla on vaihtovirtalaturi, jossa on sisäinen jännitteensäädin, niinkuin esim. sierrassa, niin sä et tarvitse enään ylimääräsiä jännitteensäätimiä. toki joudut tekemään hieman muutoksia johdotuksessa muuten, kuten juuri lisäämään latausjohtimen pinta-alaa.
jos sulla on vaihtovirtalaturi, jossa on sisäinen jännitteensäädin, niinkuin esim. sierrassa, niin sä et tarvitse enään ylimääräsiä jännitteensäätimiä. toki joudut tekemään hieman muutoksia johdotuksessa muuten, kuten juuri lisäämään latausjohtimen pinta-alaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Itse en laittaisi ulkoisella säätimellä olevaa, mutta jos sellainen laturi on valmiiksi hankittu niin eihän siinä ole mitään sen kummempaa kuin taunuksen kytkentäkaavion mukaisesti piuhat väliin. Voin etsiä oikean kytkennän jos jollain tarvetta on, ulkoa en muista. Hyvä puoli ulkoisella säätimellä on se, että latausjännitettä on helpompi rassata ylöspäin... 

Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Laturin mallista ei vieläkään oo tarkempaa tietoa. Kyljessä oli motocraftin tarra. Ja näytti olevan jännitteensäädin ym. siinä laturissa itessään (ainakin mun mielestä)... Eli sen kytkentä menis niinkin yksinkertasesti kun tossa aikasemmin tuli ilmi. Eli kun siinä on ne kaks leveetä urosta niin ne oli +liittimet ja se kapeampi lattauros ois sitten se latauksen merkkivalo.
Oiskohan kellään jemmassa escortin kytkentäkaaviota mistä näkis mihin ne piuhat siltä vanhalta jännitteensäätäjältä menee. Tai jos joku osais sanoo suoraan. Vaikea ite tutkia kun ei ole sähköjä autossa tällä hetkellä niin ei tiedä mitä on missäkin...
Oiskohan kellään jemmassa escortin kytkentäkaaviota mistä näkis mihin ne piuhat siltä vanhalta jännitteensäätäjältä menee. Tai jos joku osais sanoo suoraan. Vaikea ite tutkia kun ei ole sähköjä autossa tällä hetkellä niin ei tiedä mitä on missäkin...
Toyota Supra TT
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
kytkiksiä on tusina,
oletetaan, että sulla on yleisin sakumalli, josssa ruskeat johdot on maita;
paat vaan kaikki (punaset) paksut yhteen siitä säätimeltä,
ja laturilta tulevan ohuen mustan(?) yhteen sen ohuen sinisen(?) kanssa.
Voi testata sen sinisen ensin laittamalla sitä maahan jotta lamppu syttyy
ja jos laturissa on tehoja, niin sitten toinen johto laturin isolta liittimeltä jonnekin missä sitä sähköä kuluu....
oletetaan, että sulla on yleisin sakumalli, josssa ruskeat johdot on maita;
paat vaan kaikki (punaset) paksut yhteen siitä säätimeltä,
ja laturilta tulevan ohuen mustan(?) yhteen sen ohuen sinisen(?) kanssa.
Voi testata sen sinisen ensin laittamalla sitä maahan jotta lamppu syttyy

ja jos laturissa on tehoja, niin sitten toinen johto laturin isolta liittimeltä jonnekin missä sitä sähköä kuluu....
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
siis joo, tottakai.TAp kirjoitti:"miksi ulkoinen säädin muka pitäisi säilyttää? "
Jos ei ole sisäänrakennettya, kuten joissan Boschin ym malleissa
käsitin siis väärin mitä tarkoitit. luulin että meinasit niin että jos on ulkoinen säädin, ja vaihdat sisäisellä säätimellä varustetun laturin tilalle, niin silti pitäisi vielä säilyttää se vanha säädin. ja siksi asiaa ihmettelinkin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.