Kynäjousi tolpista

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Syyskuu 3. 15:19:08 2004

Ei löytynyt numeroita munkaan tolpista vaikka niitä ei oo hiekkapuhallettukkaan :roll: , mutta iskariputki tulee samalla tavalla kiinnitys kohdasta läpi (n.3cm.) kuin Brendan (rs2000?) tolpissakin.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Syyskuu 6. 9:42:48 2004

Te ette hae tosissanne.....

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Syyskuu 6. 10:09:47 2004

:D

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ma Syyskuu 6. 11:30:05 2004

MouTine kirjoitti:
fomoco3 kirjoitti: Jos caprin isot tolpat ovat ja kunto hyvä ja jarrut mukaan niin voin lyödä heti 200escoa tiskiin mutta jos aidot bilsnerit niin lähdetään 300e ylöspäin...
Myyn ne tietenkin koko pakettina bolt-on tyyliin. Jarrut on jäähdytetyt. Mutta en tiiä vielä myynkö ja hintaa tarvii miettiä. Riippuu paljolti siitä, mitä ostan noihin uutta. Kiinnostasko?
Kiinnostaa.
laita privalla tietoja ja hinta kun alat myymään...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

ramiko
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ramiko » Ma Syyskuu 6. 18:29:48 2004

Kattelin tuolta Lautamäeltä osia noihin tolppiin (kierreholkkeja ja kynäjousia) ja siellä oli niin paljon valikoimaa noihin jousiin ettei osaa valita :?: .

Että mikäs sieltä kannattaa valita? Olisi tulossa Escort MK2:seen.
Mitä pituutta ja jäykkyyttä olette asentanut omiin tolppiinne?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Syyskuu 7. 8:50:43 2004

Tuossa nyt kuva Mk-III Caprin aidosta jousijalasta mittoineen. Nyt jos joku voisi verrata vaikka mittoja Escortin vastaavaan, niin loppuisi lätinät Caprin ja Escortin jalkojen sotkemisesta. Aai..?

Vertailu ei ihan onnistu, etenkin toi mitta 205 on vaikea tai sitten ei muuten vaan täsmää,
Voisitko ottaa tarkasti jousilautaseen, siihen alimpaan kohtaan mihin jousi tulee.
TUV:n paperissa tuo mitta on vielä otettu pallonivelen kiinnityskorvan alapinnasta.

Tonis
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesäkuu 7. 9:10:57 2005
Paikkakunta: Helsinki

cortina

Viesti Kirjoittaja Tonis » Ti Heinäkuu 5. 1:32:56 2005

Cortina mk2 1500 -67 ja cortina mk2 1600 gt taitaa molemmissa olla pienet tolpat. Meneekö isot tolpat suoraan vai joutuuko muutoksia tekemään? Tai mitä kannattaisi tehdä? tehokkaampia jarruja tarttis.

Tiina Wälicoppa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Heinäkuu 23. 8:00:49 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Cortinan tolpat/jarrut

Viesti Kirjoittaja Tiina Wälicoppa » Ti Heinäkuu 5. 8:18:39 2005

Cortinan (Mk1&2) tolpat ovat ns. pikkutolppia. Ison tolpan vaihdossa kannattaa huomioida, että Cortinoissa ovat kääntövarret navan takana kun taas isotolppaisissa pääsääntöisesti edessä. Myös alatukivarret joutuu vaihtamaan mieluimmin pituudeltaan säädettäviin. Cortinan ajettavuus varmaankin paranee vaihtamalla hammastanko-ohjaus ja isot tolpat, mutta vaikeusastekin (ja muutosprosentit) kasvaa.

Toisaalta, jos kaipaat vain tehokkaampia jarruja ei tolppien vaihto ole tarpeellista. Samat levyt ja satulat saa suoraan/pikkusovituksin istutettua pikkutolppaankin.

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ti Heinäkuu 5. 8:45:17 2005

Cortinan tolpat on kyllä mun mielestä isoja tolppia; niihin sopii ison tolpan jouset ja laakerit.

Isoja tolppia ei vaihdeta Cortinaan niin vaan, jos säilytetään vakio simpukkaohjaus, pitää tehdä/teettää tolppiin uudet kääntövarret. Jos taas vaihdetaan koko etupalkki+hammastanko+tolpat, niin palkkia joutuu murjomaan aika lailla (ei sovi lähellekään runkoaisojen väliin) ja toisaalta raideväliä pitäisi levittää aika lailla.

Järkeviä ehdotuksia Cortinan hammastangoksi otetaan vastaan. Tanko pitää olla autosta jossa se on alunperinkin etutolppien takapuolella ja hammastangon leveys noin 40 senttiä raidetangon sisänivelestä sisäniveleen.

- Ville

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ti Heinäkuu 5. 11:23:59 2005

Vehje kirjoitti:Järkeviä ehdotuksia Cortinan hammastangoksi otetaan vastaan. Tanko pitää olla autosta jossa se on alunperinkin etutolppien takapuolella ja hammastangon leveys noin 40 senttiä raidetangon sisänivelestä sisäniveleen.
Eihän se tietenkään vaatimuksia vastaa, mutta mm. Classic Ford lehdessä on usein ollut anglioita ja cortinoita, mihin on sovitettu hammastanko-ohjaus escortista/caprista tolppineen päivineen. Muistaakseni etupalkki tukivarret sun muut kilkkeet olivat escortista? +tietenkin öljypohja, jossa patti takana. Ohjausakseli caprista? Voin kaivaa sen jutun esiin, kun kerkeen. Englannista saa valmiin muunnos setinkin tuohon hommaan. Eri asia mitä katsastusmiehet tommosseesta tykkäävät :)
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Heinäkuu 5. 12:18:26 2005

RaimoS kirjoitti: Eri asia mitä katsastusmiehet tommosseesta tykkäävät :)
Ei pitäisi inssillä olla sanomista:

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;
b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään; ja
e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys.

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ti Heinäkuu 5. 13:04:42 2005

Vehje kirjoitti:Järkeviä ehdotuksia Cortinan hammastangoksi otetaan vastaan. Tanko pitää olla autosta jossa se on alunperinkin etutolppien takapuolella ja hammastangon leveys noin 40 senttiä raidetangon sisänivelestä sisäniveleen.

- Ville
no ootkos mittaillu etuveto escorttien tai fiestan tankoa, sehän on etuakselin takapuolella.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ti Heinäkuu 5. 14:06:41 2005

tanari kirjoitti:
Vehje kirjoitti:Järkeviä ehdotuksia Cortinan hammastangoksi otetaan vastaan. Tanko pitää olla autosta jossa se on alunperinkin etutolppien takapuolella ja hammastangon leveys noin 40 senttiä raidetangon sisänivelestä sisäniveleen.

- Ville
no ootkos mittaillu etuveto escorttien tai fiestan tankoa, sehän on etuakselin takapuolella.
liian leveitä, ulkomuistista Escortin tanko noin 60 senttiä leveä.

- Ville

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Heinäkuu 5. 15:08:37 2005

Ostakaa nyt joku pois toi mun kynäjousisetti, jooko?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Saleksi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Saleksi » Ke Heinäkuu 6. 12:53:34 2005

tolopista puheenollen, on corttiinoissa ollu isoa tolppaa?
mulle tarjottiin vie pois hintaa tommosia, putken ulkohalkaisia oli 51mm,

Käykö noi eskorttiinaan?

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Heinäkuu 6. 20:10:56 2005

Saleksi kirjoitti:tolopista puheenollen, on corttiinoissa ollu isoa tolppaa?
mulle tarjottiin vie pois hintaa tommosia, putken ulkohalkaisia oli 51mm,

Käykö noi eskorttiinaan?
Luultavasti Caprin (tai Escortin) tolpat. :roll:

Vastaa Viestiin