
Kynäjousi tolpista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Kiinnostaa.MouTine kirjoitti:Myyn ne tietenkin koko pakettina bolt-on tyyliin. Jarrut on jäähdytetyt. Mutta en tiiä vielä myynkö ja hintaa tarvii miettiä. Riippuu paljolti siitä, mitä ostan noihin uutta. Kiinnostasko?fomoco3 kirjoitti: Jos caprin isot tolpat ovat ja kunto hyvä ja jarrut mukaan niin voin lyödä heti 200escoa tiskiin mutta jos aidot bilsnerit niin lähdetään 300e ylöspäin...
laita privalla tietoja ja hinta kun alat myymään...
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Tuossa nyt kuva Mk-III Caprin aidosta jousijalasta mittoineen. Nyt jos joku voisi verrata vaikka mittoja Escortin vastaavaan, niin loppuisi lätinät Caprin ja Escortin jalkojen sotkemisesta. Aai..?
Vertailu ei ihan onnistu, etenkin toi mitta 205 on vaikea tai sitten ei muuten vaan täsmää,
Voisitko ottaa tarkasti jousilautaseen, siihen alimpaan kohtaan mihin jousi tulee.
TUV:n paperissa tuo mitta on vielä otettu pallonivelen kiinnityskorvan alapinnasta.
Vertailu ei ihan onnistu, etenkin toi mitta 205 on vaikea tai sitten ei muuten vaan täsmää,
Voisitko ottaa tarkasti jousilautaseen, siihen alimpaan kohtaan mihin jousi tulee.
TUV:n paperissa tuo mitta on vielä otettu pallonivelen kiinnityskorvan alapinnasta.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 23. 8:00:49 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Cortinan tolpat/jarrut
Cortinan (Mk1&2) tolpat ovat ns. pikkutolppia. Ison tolpan vaihdossa kannattaa huomioida, että Cortinoissa ovat kääntövarret navan takana kun taas isotolppaisissa pääsääntöisesti edessä. Myös alatukivarret joutuu vaihtamaan mieluimmin pituudeltaan säädettäviin. Cortinan ajettavuus varmaankin paranee vaihtamalla hammastanko-ohjaus ja isot tolpat, mutta vaikeusastekin (ja muutosprosentit) kasvaa.
Toisaalta, jos kaipaat vain tehokkaampia jarruja ei tolppien vaihto ole tarpeellista. Samat levyt ja satulat saa suoraan/pikkusovituksin istutettua pikkutolppaankin.
Toisaalta, jos kaipaat vain tehokkaampia jarruja ei tolppien vaihto ole tarpeellista. Samat levyt ja satulat saa suoraan/pikkusovituksin istutettua pikkutolppaankin.
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Cortinan tolpat on kyllä mun mielestä isoja tolppia; niihin sopii ison tolpan jouset ja laakerit.
Isoja tolppia ei vaihdeta Cortinaan niin vaan, jos säilytetään vakio simpukkaohjaus, pitää tehdä/teettää tolppiin uudet kääntövarret. Jos taas vaihdetaan koko etupalkki+hammastanko+tolpat, niin palkkia joutuu murjomaan aika lailla (ei sovi lähellekään runkoaisojen väliin) ja toisaalta raideväliä pitäisi levittää aika lailla.
Järkeviä ehdotuksia Cortinan hammastangoksi otetaan vastaan. Tanko pitää olla autosta jossa se on alunperinkin etutolppien takapuolella ja hammastangon leveys noin 40 senttiä raidetangon sisänivelestä sisäniveleen.
- Ville
Isoja tolppia ei vaihdeta Cortinaan niin vaan, jos säilytetään vakio simpukkaohjaus, pitää tehdä/teettää tolppiin uudet kääntövarret. Jos taas vaihdetaan koko etupalkki+hammastanko+tolpat, niin palkkia joutuu murjomaan aika lailla (ei sovi lähellekään runkoaisojen väliin) ja toisaalta raideväliä pitäisi levittää aika lailla.
Järkeviä ehdotuksia Cortinan hammastangoksi otetaan vastaan. Tanko pitää olla autosta jossa se on alunperinkin etutolppien takapuolella ja hammastangon leveys noin 40 senttiä raidetangon sisänivelestä sisäniveleen.
- Ville
-
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Eihän se tietenkään vaatimuksia vastaa, mutta mm. Classic Ford lehdessä on usein ollut anglioita ja cortinoita, mihin on sovitettu hammastanko-ohjaus escortista/caprista tolppineen päivineen. Muistaakseni etupalkki tukivarret sun muut kilkkeet olivat escortista? +tietenkin öljypohja, jossa patti takana. Ohjausakseli caprista? Voin kaivaa sen jutun esiin, kun kerkeen. Englannista saa valmiin muunnos setinkin tuohon hommaan. Eri asia mitä katsastusmiehet tommosseesta tykkäävätVehje kirjoitti:Järkeviä ehdotuksia Cortinan hammastangoksi otetaan vastaan. Tanko pitää olla autosta jossa se on alunperinkin etutolppien takapuolella ja hammastangon leveys noin 40 senttiä raidetangon sisänivelestä sisäniveleen.

Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Ei pitäisi inssillä olla sanomista:RaimoS kirjoitti: Eri asia mitä katsastusmiehet tommosseesta tykkäävät
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;
b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään; ja
e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys.
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
no ootkos mittaillu etuveto escorttien tai fiestan tankoa, sehän on etuakselin takapuolella.Vehje kirjoitti:Järkeviä ehdotuksia Cortinan hammastangoksi otetaan vastaan. Tanko pitää olla autosta jossa se on alunperinkin etutolppien takapuolella ja hammastangon leveys noin 40 senttiä raidetangon sisänivelestä sisäniveleen.
- Ville
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
liian leveitä, ulkomuistista Escortin tanko noin 60 senttiä leveä.tanari kirjoitti:no ootkos mittaillu etuveto escorttien tai fiestan tankoa, sehän on etuakselin takapuolella.Vehje kirjoitti:Järkeviä ehdotuksia Cortinan hammastangoksi otetaan vastaan. Tanko pitää olla autosta jossa se on alunperinkin etutolppien takapuolella ja hammastangon leveys noin 40 senttiä raidetangon sisänivelestä sisäniveleen.
- Ville
- Ville
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Ostakaa nyt joku pois toi mun kynäjousisetti, jooko?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Ylläpitäjä