Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

mattiky
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Toukokuu 5. 22:42:44 2014

Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Viesti Kirjoittaja mattiky » Su Syyskuu 14. 17:23:10 2014

Hei!

Rakentelin viime talvella vanhakoppasen Escortin 2.0 OHC koneella ja type-9 laatikolla.
Ongelmana on nopeuden noustessa yli 110km/h voimansiirron tärinä. Tärinä on erittäin voimakas ja pelkään että jotain hajoaa.
Kytkimen painallus tai moottorijarrutus/kiihdytys eivät auta tärinään. Vain nopeuden laskeminen.

Tätä ongelmaa on koitettu korjata mm. vaihteiston kannatinkumin vaihtamisella jäykkään ja takaisin Sierran joustavampaan kumiin. Myös moottorin ja vaihteiston asentoa on muutettu useampaan kertaan. Vaihdelaatikko on kiinni Sierran kannattimella ja aluksi se oli suoraan pohjassa kiinni. Tämän jälkeen kannattimen ja pohjan väliin on lyöty ensin 1cm ja sen jälkeen 2cm lattaa eikä tärinä muutu.

Kardaani on yksiosainen ja uusi, mutta olen kokeillut vaihtaa sitä toiseen samallaiseen. Eikä auttanut.
Olen vaihtanut laatikonkin kerran kun satuin siirtäjän rikkomaan kovakouraisella vaihtamisella.

Minkälaista moottorin ja perän välistä kulmaa olette käyttäneet? Onko kenelläkään ideoita perskarvojen sambaavaan ongelmaan?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Syyskuu 14. 21:50:09 2014

Onkos tärinä sama eri vaihteilla tuolla nopeudella ?

Optimaalinen ratkaisuhan on, että laatikko/kardaani-kulma on tismalleen sama kuin kardaani/perä,
ja tämä ajokorkeudessa, ei pilarinosturilla mitattuna.....
Ja tietysti molemmat lähellä 180 astetta

Onhan perä kunnossa, ja vetarit suorat, renkaat pyöreät ja kaikki pyörät tasapainossa jne ?

Empiirisiä kokeita voi tehdä
- Esim pilarinosturilla, kone tyhjäkäynnille ja 1-vaihde silmään, ja katsella vemputtaako joku voimansiirrossa
- Tiellä. ajaen tuota 110 ilman vaihdekepin juurikumia ja katsellen hyppiikö laatikon häntä paljonkin

mattiky
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Toukokuu 5. 22:42:44 2014

Re: Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Viesti Kirjoittaja mattiky » Su Syyskuu 14. 23:36:11 2014

Tärinä on sama eri vaihteilla. Pahin tärinä tulee heti kun nopeus on yli 120km/h sen jälkeen vaihdekeppi tärisee ettei kiinni oikein saa. Vaihdekepistä tarkasteltuna tärinä kasvaa jo 80km/h ylöspäin, mutta koriin ko tärinä tulee 110km/h vauhdissa.

Taka-akseli oli ammattilaisen käsissä talvella kun lukkoa asennettiin, eikä silloin tullut huomautuksia perän mahdollisista ongelmista.

Vanteita ei olla katsottu tarkemmin pitkään aikaan, mutta silmämääräisesti niitä ei ole kanttareilla naarmutettu. Ratissa ei tunnu ainakaan tuota tärinää kuin murto-osan verran.

Olen ottanut suojapussin ajossa pois ja huomannut että laatikon häntä tärisee julmetusti.

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Viesti Kirjoittaja xsx » Ma Syyskuu 15. 0:04:03 2014

Laatikon hännänhela väljä tai kardaani?
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Syyskuu 15. 9:30:04 2014

Uusikin kardaani voi olla epätasapainossa, kokemuksia on !!!!

Tai voihan laatikon pääakseli ollä vääntynyt......

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Syyskuu 15. 17:39:27 2014

Mutta tarkemmin ajatellen,
kardaani alkaa väristä jo 60 vauhdissa,
eli tuo vauhti ja vapinan tyypppi viittaisi kyllä perä/pyörä-suuntaan.....

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Syyskuu 15. 21:41:14 2014

Morjens

Kerran omistin Eskon mk1 jonka kenttiläinen vaihdekeppi lensi takapenkille kun jyrkässä mäessä yritettiin uutta nopeuden ennätystä :green:

Kardaani vika ristikoista

Ilmeisesti laatikko on jo vaihdettu
-vika ei ole laatikossa

Oletetaan että vaihteisto ei osu runkoon
Pakoputki ei ole pultattu suoraan runkoon
Öljypohja ei osu palkkiin

Vauhtipyörä on ok
Silmälaakeri on ok
Kytkin on keskitetty ok

Onko lähistöllä Eskoa johon / josta voisi vaihtaa kardaanin vian pitäisi siirtyä tai poistua

Kovat puslat vain pahentavat kaikkia mahdollisia sivuääniä joita fordit on luotu synnyttämään

Onko moottoripalkki vakio
Mitkä kumityynyt siellä on

Onko wc palkki

Vaihda vakio escort vaihdelaatikon palkki

Onko vanteiden keskireikä takapotku ford kohdistuu keskittyy oikein

Ongelma ei poistu vaikka ajelis takapotku 13" ford vantein talvirenkailla testin

Onko autossa mitään viritelmiä tunnoista vakaajissa edessä / takana

UPDATE

valmiit hyvät kardaanin oulusta takapotku foordeihin

http://www.ape-import.com/kardaanit.htm

noita käytän ite autossa ja samalla valmistuu jarruletkut ym hilppeet

http://www.ape-import.com/kardaanit.htm
Viimeksi muokannut Fomococars, La Syyskuu 27. 18:52:13 2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Syyskuu 15. 21:43:06 2014

mattiky kirjoitti:..Kardaani on yksiosainen ja uusi, mutta olen kokeillut vaihtaa sitä toiseen samallaiseen. Eikä auttanut....

mattiky
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Toukokuu 5. 22:42:44 2014

Re: Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Viesti Kirjoittaja mattiky » Ti Syyskuu 16. 11:16:16 2014

Tosiaan kytkin on kohdistettu kunnolla, silmälaakerista en tiedä, (mutta vanhasta toimivasta autostani otettu).
Laatikon olen vaihtanut kerran ja sama vika esiintyy. Samoin pyysin kardaanikauppiaalta kokeiltavaksi toista kardaania, eikä silläkään vika korjaantunut.

Moottori on tuettu Joillakin Fordin valamilla moottorityynyillä eikä ne paljoa vanhan autoni tyynyistä eroa tärinän puolesta. Etupalkki on edellisen omistajan vahvistama Fordin XXX-ohjeen mukaisesti, kuten muutkin runkoon tehdyt vahvistukset (perustuu sanalliseen tietoon).

Öljypohja on itse sovellettu Sierran pohjasta, eikä näytä ottavan palkkiin kiinni, samoin putkisto.

Eilen otin vaihteiston palkin irti ja siirsin siinä reikiä reilusti sivummalle(jos kepin rei'än siirto ei edelliseltä omistajalta ole mennyt aivan suoraan), tärinä ei enään ota koriin pahemmin kiinni, mutta jatkuu yhtä voimakkaana(havainto laatikon hännästä ja vaihdekepistä).

Kardaanin linja on tällä hetkellä kuski kyydissä paikallaan hyvin suora. Vaihteiston ja kardaanin kulma on n.3-5 astetta ylöspäin.
Pitääkö paikkaansa että perän laippa osoittaa hieman alaspäin jotta ajossa vääntömomentti (tms) nostaisi laipan suoraksi?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Syyskuu 16. 17:04:35 2014

kiihdytysautoissa laitetaan perä muutama astetta "nose down", juu.
Muuta se siis lasketaan optimista, ei absoluuttisesta kulmasta

Escossa riippuu perän tuennasta, antaako paljon akselin kääntyä.

Siis vielä tarkennuksena tuohon aiempaan kardaanikulmaohjeeseen,
laatikon ja perän pitäisi olla yhdensuuntaisia, ja kardaani asettuu sitten siihen väliin...
Ja kun näin kardaanissa on sama kulma molemmissa päissä niin murrosnivelet tasaavat toistensa kulmavirheet.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re: Vanhakoppasen Escortin voimansiirron tärinä

Viesti Kirjoittaja razorass » To Syyskuu 25. 9:23:41 2014

Eikai yksiosaisella kardaanilla tule muuten jyrinöitä kuin
1. Kulmat on pielessä, pinioni lepotilassa n.0.5astetta alas on hyvä lähtökohta
2. Kardaani ei ole puntissa/on banaani
3. Hännän hela tosi väljä/liuku ei mene riittävän syvälle askiin.

Mulle on tullut 2 uutta kardaania jotka olleet epätasapainossa/mutkalla. Säle Laitilasta on tehnyt meitsin kardaanit jo useamman vuoden ja aina priimaa. ..välillä yksiosaiset ja välillä kaksiosaiset.

Jos on jyrinöitä niin kardaani irti ja puntitukseen, odotellessa mittaa voimalinjan kulmat ja pistää kohdalleen. Ei tarttee montaa kertaa samaa hommaa ihmetellä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Vastaa Viestiin