käsijarrun säätäminen sisältä säädettäväksi takapotkuun

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

käsijarrun säätäminen sisältä säädettäväksi takapotkuun

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Tammikuu 2. 18:07:25 2011

onkos kukaan muu funtsinut moista jos sen patentois sisältä tapahtuvaksi.
20 vuotta sitten oli viel ihan kivaa mut alkaa nykyään miettiin helpompaa ratkaisua

esimerkiksi tyyliin 96 saab ja karvalakki civic 88-91 ratkaisut tai volvo S40

tietty homma helpottuu jos samalla päivittää käsijarrukahvan.

muistaakseni 96 saab mallissa se on wrc tyyliin ylöspäin ei vaaterissa
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: käsijarrun säätäminen sisältä säädettäväksi takapotkuun

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Tammikuu 3. 10:29:01 2011

Oletko katsonut miten 96-01 Fiestassa on, ehkä myös edellien '89-95 malli, niissä vaijerin mutteri tulee sisälle.

takapotkun ongelmahan on se poikkitanko, joka täytyy korvata kahdella erillisellä vaijerilla ja yhdydpalalla tms.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: käsijarrun säätäminen sisältä säädettäväksi takapotkuun

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Tammikuu 3. 21:55:03 2011

moro

autossa levyt takana sierra satuloin ja vaijeri on ns. sierra 2.oi/cosworth

tietty kahden eri vaijerin yhdistäminen voi olla laitonta mut jos olis jokin hydrauli puristettu liitos jostain sähkökaapeli jatkoksesta jolla voi ampuu kiinni.

laittais sierra vaijerin poikki ja jatkoksi vaik 2 fiesta pätkää plus kässäri kahvan vaihto ja sit ois säätö sisällä. ja molemmilla puolilla oma vaijeri omalla säädöllä.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: käsijarrun säätäminen sisältä säädettäväksi takapotkuun

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 4. 1:29:40 2011

Kysymys: Miksi se sierran satulassa oleva automaattisäätö pitää saada siirrettyä manuaaliseksi säädöksi kahvan alle? Sehän on yleensä sen satulan ainut toimiva osa. Vai meinasitko pelkästään hävittää sen muovimutterin, mikä sierroissa alunperin on auton alla vaijerin kireyden säätöä varten?

Esim. Monissa Volkkareissa (mm. golf, jetta, passat yms.) on vaijereita, joiden päässä on pitkä 6mm kierre, millä vaijeria voi säätää. Kahvan alla on yhdyskappale, millä vaijerit on yhdistetty toisiinsa ja mutterit säätöä varten. Rumpuun tulevasta päästä voi leipoa mieleisensä niin, että sen saa kiinni sierran satulaankin. Mahdollisesti saa sovitettua ne systeemit sierran keskikonsoliinkin kohtuullisella vaivalla. Ainoa miinus on se, että passatin vaijerissa on ainakin perkeleen pitkä se vaijerin kuoreton osuus, joten täytyy taivutella esim. hydrauliikkaputkesta vaijerille reitti auton alta kahvalle asti. Volkkareissa semmonen putki on vaijerille alunperinkin.
Jäsen #606

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: käsijarrun säätäminen sisältä säädettäväksi takapotkuun

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Tammikuu 4. 19:59:35 2011

kyllä tarkoitus korvata sen muovimutterin pyöritys kokonaan.

jos joskus joutuu kässäriä kirimään jostain syystä niin homma hoituis sisältä.

onko satulan päässä mitään muutettavia asetuksia yms. jotka on hyvä huomioida kun systeemi asennetaan.

mäntä ruuvata työkalulla ensin takaisin satulaan kumpikin puoli
hox jos sähkötehostin niin auto käyntiin ilmeisesti ja auttaa polkijaa muutenkin

tietty ensin ilmaus
-jos joutuu ilmaan yksin niin osta soppelia kirkasta letkua tarvikkeesta ilmausroppuun ja letkun toinen pää jarrunestesäiliöön (mitta riippuen autosta pitempi on parempi)
-näkee kun ilmakuplat loppuu roppu kiinni ja kumitulppa ropun päähän suojaksi.

jarrulla palat levylle kiinni mäntä tulee ylös
jokainen tietty laittaa uudet levyt ja palat

ja nyt vasta testaamaan kässäriä
jos vaijeri löysällä niin kiritään sopivasti

EDIT

kiitos olafu levyjarrut takana on viel niin uus juttu miekäläiselle O:)
Viimeksi muokannut Fomococars, La Tammikuu 8. 19:35:22 2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: käsijarrun säätäminen sisältä säädettäväksi takapotkuun

Viesti Kirjoittaja olafu » La Tammikuu 8. 17:23:06 2011

Se käkkäri säätyy kohdalleen kun kerran polkasee palat kiinni levyyn ja käsijarru ei ole sillon yhtään päällä. Mitään manuaalisia säätöjä siellä ei ole.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin