WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan
Eli tarkoitus ois tehdä mk2 escoon watt-tuenta taka-akseliin ja nyt on toi keinu jo tehtynä. Siinä on tankojen kiinnitysreikien väli 148mm (keskeltä keskelle). Kuvien mukaan toi vois olla aika sopiva, mutta varmistuksia tuon osalta kaivattas.
Toinen homma mikä askarruttaa on toi linkin säätö eli pitääkö tankojen olla täysin vaakasuorassa ja keinun täysin pystysuorassa, kun auto on pyörillään omalla painollaan vai miten noi säädetään "ajovalmiuteen"?
Toinen homma mikä askarruttaa on toi linkin säätö eli pitääkö tankojen olla täysin vaakasuorassa ja keinun täysin pystysuorassa, kun auto on pyörillään omalla painollaan vai miten noi säädetään "ajovalmiuteen"?
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: Ke Toukokuu 2. 23:01:46 2007
Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan
auton pitää olla ajokorkeudessa ja pyörillä. tankojen pitää olla vaakatasossa ja sen keinun pitää olla pystysuorassa. itse ostin ton sarjan rally-racesta ja niissä torneissa mitkä hitsataan koriin niissä on säätöreijät.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan
Tuliko orkkisgt sulle tuon sarjan mukana asennusohjetta eli onko toi kiikun pystysuorassa oleminen ihan varmaa?
Kävin kyllä itsekkin tutkimassa netin syövereitä tän topickin jälkeen ja aika monessa tapauksessa toi kiikku oli ihan pystysuorassa (osassa taas aika paljonkin kallellaan), mutta tänään tuli taas uutta tietoa "rallipiireistä", että toi kiikku pitäis olla vähintään kymmenen astetta kallellaan.
Kävin kyllä itsekkin tutkimassa netin syövereitä tän topickin jälkeen ja aika monessa tapauksessa toi kiikku oli ihan pystysuorassa (osassa taas aika paljonkin kallellaan), mutta tänään tuli taas uutta tietoa "rallipiireistä", että toi kiikku pitäis olla vähintään kymmenen astetta kallellaan.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan
Kävinkin katsomassa tuon wikipedian jo aikaisemmin, kun broidi oli kaivanut sen rallinetin puolelta, mutta tossakin mennään vähän ristiriidassa, koska kaaviokuvassa linkku on pystysuorassa ja taas auton alla n. 30 asteen kulmassa, joten pistää miettimään.
Kuuleman mukaan toi ei toimis "oikein" eli yrittäs rajoittaa liikettä pystysuunnassa liikaa, jos linkku on asennettu ihan pystysuoraan, mutta onko näin?
Kuuleman mukaan toi ei toimis "oikein" eli yrittäs rajoittaa liikettä pystysuunnassa liikaa, jos linkku on asennettu ihan pystysuoraan, mutta onko näin?
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan
Aivan loistava linkki linkin toiminnasta!jjs kirjoitti:http://en.wikipedia.org/wiki/Watt%27s_linkage

BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan
Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa asentoa tangoille, mutta sillä ei ole varsinaisesti merkitystä missä asennossa välipalikka on; pääasia että liikerata riittää koko jousitusliikkeen matkalle. EDIT: toki järjen kanssa tuo asento; jos välipalikka on vaakasuorassa, ei se todellakaan toimiMikkoT kirjoitti:Kävinkin katsomassa tuon wikipedian jo aikaisemmin, kun broidi oli kaivanut sen rallinetin puolelta, mutta tossakin mennään vähän ristiriidassa, koska kaaviokuvassa linkku on pystysuorassa ja taas auton alla n. 30 asteen kulmassa, joten pistää miettimään.
Kuuleman mukaan toi ei toimis "oikein" eli yrittäs rajoittaa liikettä pystysuunnassa liikaa, jos linkku on asennettu ihan pystysuoraan, mutta onko näin?

Kuvassa on erillisjousitettu p*rse, mutta silläkään ei ole merkitystä. Insinöörit ovat voineet hakea kompromissin tuotantoteknisistä (esim. lyhyemmät "tornit" = vähemmän sivuttaismomenttia jne) syistä, tms.
Jos on mahdollista eli on tilaa, laita palikka pystyyn ja tornit niin että tangot on vaaterissa. Toimii varmasti.
Essonbaarijuttuja että "toimii paremmin" tietyssä kulmassa. Toimii toki vaikkapa juuri 10 asteessa, mutta muut mitoitukset pitää olla tehty se huomioon ottaen. Tuon tarkoitus on ainoastaa pitää akseli sivuttaissuunnassa paikoillaan, ei enempää

Yksi vaihtoehto on käyttää Mumford -linkkiä, mutta Escortissa se ei mahtune koriin kiinni.
Wob -linkki on myös hankala toteuttaa; korikiinnityspiste pitää saada kovin alas. Olisi tosin kevein näistä(?)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
- Paikkakunta: Espoo/Nummela
Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan
Erinomaista, nyt minun ei tarvi mistään kysellä kun omalta tallilta löytyy asiantuntemusta! (jjs, kyllä minä sen tiesin) Hiukan aihetta aristellut kun auto väärää valmistetta ja taitaa olla väärältä mantereeltakin. Mulle kans tuo watti, ei se mummofordi...
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan
pöhkö... 

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe