MITÄ ÖLJYÄ TAUNUS/ESCORT LAATIKKOON

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

MITÄ ÖLJYÄ TAUNUS/ESCORT LAATIKKOON

Viesti Kirjoittaja pk-racing » Ke Kesäkuu 13. 22:58:48 2007

eli mikähän öljy ois tarkotettu taunus/escort 4v isoon laatikkoon? ja pitäähän sitä öljyä laittaa täyttöaukon alareunaan asti eikä niinku esim. joissaki ooppeleissa että 9mm alle sen täyttöaukon :evil: . ku ei meinaa millään öljyt pysyä sisässä vaikka uudet stefat.. ja huohotin on auki ja kytkinakselin laipan pultit liimalla kiinni.
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Kesäkuu 14. 16:01:15 2007

Sinnehän ilmeisesti käy kaikki tavallisesta laatikkoöljystä ATFfään. ATF on vaan notkeampaa talvella. Itse ruuttasin juuri tuohon type-9 Castrolin ?EPX? 80W laatikkoöljyt

Mistäs se sitä vuotaa

Kardaanin ja kytkinakselin stefoista jos vuotaa niin saattaa olla laakerit sen verran huonossa kunnossa että pääsee akseli elämään eikä uusikaan stefa pidä tai sitten on akseliin stefan kohdalle kulunut ura ja taas ei pidä

Myös kytkinkopan ja laatikko osan väli kannattaa tiivistää, sieltä pääsee myös siirtäjää pitkin vuotamaan sekä sivuakselin tappia

Sekä suurin osa hännän pulteista on porattu läpi öljytilaan, siinähän ne mahdolliset vuotokohdat taitaa olla

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Kesäkuu 14. 18:35:40 2007

ja pyrstön (=häntä, jatke) sivuakselin upotuksen kohdalle voi tulla hiushalkeama tai jopa reikä. Eli siihen "laippaosuuteen" jolla se on laatikon kotelossa pulteilla kiinni, sij. keskellä ja alhaalla.
Joitakin kertoja törmännyt moiseen kun on luultu öljyn valuvan kotelon ja pyrstön välistä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Kesäkuu 14. 19:12:51 2007

Itse käytän ATF öljyä oli laatikko mikä tahansa, fordeissa siis. Se vaan toimii niin paljon sujuvammin. Ero on selvä, synkrot toimii paremmin automaagiöljyllä.

Jo 80 luvulla uusiin sierroihin ja escorteihin vaihdettiin automaattiöljyjä ihan merkkikorjaamon toimesta, jos asiakkaalta tuli palautetta ettei pykälät mene kunnolla päälle, homma alkoi toimia. Vaihteistojen kestoon tällä toimenpiteellä ei ollut mitään vaikutusta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Kesäkuu 14. 21:20:19 2007

Arska kirjoitti:Itse käytän ATF öljyä oli laatikko mikä tahansa, fordeissa siis. Se vaan toimii niin paljon sujuvammin. Ero on selvä, synkrot toimii paremmin automaagiöljyllä.

Jo 80 luvulla uusiin sierroihin ja escorteihin vaihdettiin automaattiöljyjä ihan merkkikorjaamon toimesta, jos asiakkaalta tuli palautetta ettei pykälät mene kunnolla päälle, homma alkoi toimia. Vaihteistojen kestoon tällä toimenpiteellä ei ollut mitään vaikutusta.
Sorry off-topic ja toivottavasti ei aiheuta koko topicin suistumista raiteiltaan mutta... Siis käytät ATF:ää myös MT-75:een? Onko kokemuksia mitä kilometrimääriä tuolla kamalla kestänyt läjässä? Kysyn vaan koska MT-75:n suhteen tunnutaan olevan kovin huolissaan siitä mitä litkua sinne laitetaan.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Kesäkuu 14. 21:25:54 2007

Kyllä käytän sitä myös mt-75 laatikossa. Tarkka se on ainoastaan siinä, ettei sinne laita mitään GL4 / GL5 luokan paksua öljyä. Asiantunteva vauhti-vaunu myi minulle "juuri oikeaa" 75w90 vaihteistoöljyä tuohon lootaan ja toiminta loppui siihen. Jäykät ulos ja ATF öljyt sisään, synkrot toimii nyt niinkuin pitää.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pk-racing » To Kesäkuu 14. 22:47:26 2007

noniin!! löytyhän se vika ku otti laatikon irti.. se vuoto oliki sitte vähän erikoisemmassa paikassa kuin stefassa. eli siirtäjä akseli joka on nivelöity kytkinkopan päähän ja tulee ihan läpi asti kopasta päästi öljyä läpi. alunperin siinä on varmasti joku lommi mutta eipä näy olevan enää. oli niin öljyisen näkönen kolo että rupes epäilyttämään ja ku puhalsin sinne paineilmaa ja pistin korvan samalla huohotin reikään niin sieltä kävi melkonen hönkäys..eli selvä homma! nyt ku vielä keksis miten tukkia se?? ei taida normaali mig hitsauskaan valurautaan olla kovin tiivis.
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Kesäkuu 14. 22:57:20 2007

Metallitulppa sopivana sovituksena ja laakerilukite väliin. Sopivaa peltitulppaa tuskin helposti löytyy, niin eiköhän joku pyörötangon pätkä ole paras ratkaisu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vastaa Viestiin