Ackermann ohjaus Escortissa (pyöränkulmat yleensäkin)?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Ackermann ohjaus Escortissa (pyöränkulmat yleensäkin)?

Viesti Kirjoittaja paperman » Su Joulukuu 3. 19:37:47 2006

Onko kukaan perehtynyt asiaan vanha-/tai välikoppaisessa Escortissa? Onko siinä Ackermannia vai anti-ackermannia? Ja kuinka sitä voisi säätää? Mitä kannattaa tehdä? Jos joku voisi valaista hieman asiaa? Jjs kenties? Sitten tämmöinen mieltymys on itselläni ollut, että säädän pyöränkulmat Kilpa-Essikassa hieman haritukselle. Kääntyy jyrkkiin mutkiin mun mielestä paremmin?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Joulukuu 3. 22:00:51 2006

En muista paljonko siinä on ackeria, mutta -on- :)
Olen käpälöinyt laittamalla prikkoja kääntövarren ja navan väliin (iso tolppa), 1-3mm, etummainen pultti. Asvaltilla toimi hienosti n. 1,6mm per puoli, mutta sora alustassa en ole saanut riemua, tuntuu että muuttuu aliohjautuvammaksi (ja se on yök yök).
Käytin soralla 0-haritusta, ja asvaltilla 1-2mm -haritusta-. Kääntyy minustakin ankarammin, erityisesti se haukkaava tunne miellyttää.
TAp voinee valistaa erityisesti assua?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Joulukuu 4. 11:17:17 2006

Eikös tästä taannoin täällä kirjoteltu, vai taisi olla casterista?

Löytyykö keltään autodatan tms. kirjoja, joissa kerrottaisiin jotain arvoja,
Toe-Out in Turn, tms ? Mexicon kirjoissa (Ford/Haynes) ei mainita asiaa.

Prikat etummaisen pultin alle lähentää kääntövarren päitä, ja kun raidetanko on akselin etupuolella, siitä seuraa, että sisempi pyörä kääntyy vähemmän......

pyörät harituksella suoraan ajettessa taas aiheuttaa sen, että käännettäessä on sisempi pyörä jo valmiiksi kääntynyt enemmän....

teoriaa esim:
http://www.racing-car-technology.com.au ... erman4.doc

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Joulukuu 4. 12:45:25 2006

Ok! Kiitos, nyt alkaa päästä hiukan jyvälle asiasta. Mutta sitten seuraava kysymys. Mitä mahtaa tarkoittaa Bump Steering?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ma Joulukuu 4. 13:42:57 2006

paperman kirjoitti:Ok! Kiitos, nyt alkaa päästä hiukan jyvälle asiasta. Mutta sitten seuraava kysymys. Mitä mahtaa tarkoittaa Bump Steering?
Pyöränkulman muutoksia jouston aikana.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Joulukuu 4. 23:31:41 2006

Eli tuohon lääkkeenä joko Reaktiotangot tai vakaaja useammasta kohtaa kiinni! Kuulostellaan. Onko kellään ajokokemuksia vakaajattomasta Escortista Reaktiotangoilla? Mielellään kuulisin mielipiteitä.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 5. 0:50:31 2006

paperman kirjoitti:Ok! Kiitos, nyt alkaa päästä hiukan jyvälle asiasta. Mutta sitten seuraava kysymys. Mitä mahtaa tarkoittaa Bump Steering?
Bump steering tarkoittaa aurauksen-harituksen muutosta joka syntyy lähinnä raidetangon ja alatukivarren liikeratojen eroista, ja modifioiduissa rakenteissa usein ko. varsien nivelpisteiden paikat ovat muutettu pitkin v... jne.
Kall.vak. joustamisella ei ole tekemistä tämän ilmiön kanssa.
Parhaiten selviää tilanne kun ottaa etujouset pois, laittaa tunkin etupalkin alle ja nostaa-laskee keulaa ja mittaa aurauksen muuttumista. Äkkinäinen hämmästyy (negat.) tuloksista aivan vakiokärsänkin yhteydessä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Joulukuu 5. 5:06:17 2006

jjs kirjoitti:...Äkkinäinen hämmästyy (negat.) tuloksista aivan vakiokärsänkin yhteydessä...
Jep,tuli tutkittua oman vanhankopan kanssa aikoinaan.Pyrin uudemmassa korissa minimoimaan tuon ilmiön,rakennusvaiheessa hammastangolle säädettävät tilapäiskiinnikkeet ja kokeilemaan...aika pieneksi tuon "ominaisuuden" sain.Eipä kyllä vikuroi rytkyissä.
Jossain hyppykuvissa hyvin näkee kuinka joissain eskoissa menee armottomalle auraukselle ulosjoustossa.Voi vaan kuvitella mitä tapahtuu kun laskeutuu hiukan toiselle pyörälle hypystä :roll:
http://kteamtrivia.co.uk/db_jump13.jpg
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Joulukuu 5. 11:19:30 2006

jjs kirjoitti:
paperman kirjoitti:Ok! Kiitos, nyt alkaa päästä hiukan jyvälle asiasta. Mutta sitten seuraava kysymys. Mitä mahtaa tarkoittaa Bump Steering?
Bump steering tarkoittaa aurauksen-harituksen muutosta joka syntyy lähinnä raidetangon ja alatukivarren liikeratojen eroista, ja modifioiduissa rakenteissa usein ko. varsien nivelpisteiden paikat ovat muutettu pitkin v... jne.
Kall.vak. joustamisella ei ole tekemistä tämän ilmiön kanssa.
Parhaiten selviää tilanne kun ottaa etujouset pois, laittaa tunkin etupalkin alle ja nostaa-laskee keulaa ja mittaa aurauksen muuttumista. Äkkinäinen hämmästyy (negat.) tuloksista aivan vakiokärsänkin yhteydessä...
Jaa vai semmoista! Mitenkäs tätä ongelmaa kannattaisi lähteä ratkomaan? Olen kyllä pärjännyt alkuperäiselläkin. Mutta nyt kun tehdään tuo takapää vimosen päälle, niin kai se voisi koittaa parantaa tuota etupäätäkin? Escossani on Haieissin taka-akseli, joka on tunnetusti aika leveä verrattuna alkuperäiseen. Varsinkin asfaltilla menee aika lailla puskemiseksi, johon viimeksi hätä ratkaisuna laitettiin eri ET:n omaavat vanteet eteen! Takana 38 ja edessä 15.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Joulukuu 5. 17:08:43 2006

Radalle etupää lasketaan melko alas, jolloin tukivarret ja raidetangot ovat lähes vaakasuorassa, ja muutoksen aurauksen suhteen pieniä, riippuu jousien ja vakaajan jäykkyydestä.

camberia tarpeeksi, renkaan leveyden mukaan
casteria niin paljon kun saa
ja kallistelu pois.
silleen formulatkin toimii.... :D

taka-akselin tuennan vaikutus akselin suunnanmuutoksiin kallistelun mukaan kannattaa mitata....

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Joulukuu 29. 0:28:32 2006

Mitenkäs onko omakohtaisia kokemuksia kellään noista reaktiotangoista? Silloin jäisi tuo kallistuksen vakaaja pois nostamasta sisempää tassua kääntäessä. Onko kokeilemisen arvoinen asia? Etupäässä tarkoitus on ajaa kesällä asfalttisprinttejä ja ehkä joku lähi kisa soralla. Tuo "Mustinmäki" Leppävirralla on vielä kesyttämättä ja tulevana kesänä siihen tarjoutuisi mahdollisuus SM-Sprintin muodossa. :wink:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Joulukuu 29. 17:27:27 2006

katoppa tuolta mitä markus kommentoi

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... 4&start=50

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Joulukuu 29. 21:42:56 2006

No kokeillaan! Ainahan ne saa pois jos ei tykkää.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Joulukuu 29. 23:16:16 2006

paperman kirjoitti:No kokeillaan! Ainahan ne saa pois jos ei tykkää.
Kulutin tuon viestiketjun lukemiseen tunnin. Kokeilin sisäistää mahdollisimman paljon. Sen minkä sisäistin, luen itselleni plussaksi.

Mutta kun tuollainen määrä oikeata, konkreettista tietoa löytyy clubimme sivilta, se on aivan fantastista.

Tästä kiitos kuuluu tietenkin jäsenillemme mutta suuri osa tuosta linkin kamasta on tullut Markukselta jota ei ikävä kyllä viime maksaneista löydy.

Ehkäpä pitää miettiä jos jotakin classic speciaalitietoa voisi arvostaa jotenkin speciaalilla tavoin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

tomsak
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Syyskuu 27. 14:42:38 2005
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja tomsak » La Joulukuu 30. 17:12:13 2006

ukormi kirjoitti:
paperman kirjoitti:No kokeillaan! Ainahan ne saa pois jos ei tykkää.

Ehkäpä pitää miettiä jos jotakin classic speciaalitietoa voisi arvostaa jotenkin speciaalilla tavoin.
Voisi olla hyvä idea tehdä joku Classic-rase tai pelkkä race missä voisi keskustella kilpa autoista ja niiden tekniikasta, projekteista ym. Ei tunnu oikeen tietoa irtoavan esim. ralli.net:istä jos joku asia mietityttää. Täältäkin sitä tietoa kyllä löytyy.
Mondeo
Kilpurit:
Endurance Riesa
Escort RS 2000 r/f

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » La Joulukuu 30. 21:20:52 2006

hep,
ukormi kirjoitti: Ehkäpä pitää miettiä jos jotakin classic speciaalitietoa voisi arvostaa jotenkin speciaalilla tavoin.
en tällä tarkoita, että itsellä olisi paljoa annettavaa aiheesta, mutta tuo ON hyvä idea: (sähköisenä) talteen kaikki MkI racingiin liittyvät jutut, niin tekniikka kuin historiakin! taitaa olla clubilaisissa "been there done that" ukkoja useampiakin...

-timppa
ps. ette muuten arvaa, miten vaikea on löytää aineistoa (aikaan ennen Internettiä sijoittuneesta) MkI rata-autoilusta Suomessamme
ps2. niin ja voisihan niitä MkII ja rallijuttujakin tallettaa... :wink:
#176

Vastaa Viestiin