mk1 escortin ohjaus?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

mk1 escortin ohjaus?

Viesti Kirjoittaja adh » Ma Kesäkuu 7. 20:32:26 2004

kuinkahan monta kierrosta on escortin alkuperäisessä ohjauksessa laidasta laitaan? itellä on 3 1/4 kierrosta laidasta laitaan...

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ma Kesäkuu 7. 22:42:45 2004

voisin huomenna laskea tosta omasta paljon siinä on.. :wink:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ma Kesäkuu 7. 22:48:12 2004

muistelen et mun farmarissa olis jotain päälle neljäkierrosta..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Kesäkuu 7. 23:05:06 2004

mk1 ja 2 Escorteissa sama hammastanko, kierroksia 3,5.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ma Kesäkuu 7. 23:11:19 2004

jjs kirjoitti:mk1 ja 2 Escorteissa sama hammastanko, kierroksia 3,5.
Ja sieltä se tieto taas tuli! kiitoksia jjs!

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ma Kesäkuu 7. 23:27:22 2004

hetkeinen, miks mk1 ja mk2 escon nopeeseen ohjaukseen on kumpaakin omat romunsa?
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Kesäkuu 8. 10:56:58 2004

Samat osat sopii, tosin mk1 raidetanko on n. 5mm pidempi kuin mk2 ja tiuhalla kierteellä. Siinä erot mitä mulle tullu vastaan.

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MASter » Ti Kesäkuu 8. 11:37:13 2004

Käykös niihin muka myös samat ratit (keskiöt)?
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Kesäkuu 8. 11:43:44 2004

MASter kirjoitti:Käykös niihin muka myös samat ratit (keskiöt)?
Mun mielestä 1 koppasessa on erilaiset spoorit eli keskiöt ei käy toistepäin.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MASter » Ti Kesäkuu 8. 11:44:47 2004

paperman kirjoitti:Mun mielestä 1 koppasessa on erilaiset spoorit eli keskiöt ei käy toistepäin.
Sitähän mäkin vähä muistelin...
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Kesäkuu 8. 13:50:56 2004

Mk1 huomattavasti pidempi rattiakseli, mk2 isompi ratin spoori sekä mutsku.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Kesäkuu 8. 19:36:20 2004

Juu, stumppi matopyörässä (pinion) on samanmittainen molemmissa, mutta ero on rattiakselin ja pinionin välissä; rättinivel on pidempi mk2:ssa. Teräsnivel joka korvaa rätin, on saatavana ainoastaan lyhyempänä (mk1), joten kun sen laittaa mk2:een (kilpureissa yleensä), tarvitsee vaihtaa samalla mk1 -rattiakseli ja ratin keskiö/ratti.
Capri mk1/2/"3" on samalla spoorilla kuin mk1 ja Taunus taisi olla samalla kuin mk2.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » La Marraskuu 13. 21:19:16 2004

entä pystyykö mk1 caprin raidetankoon tunkemaan nämä escorttien nopeanohjauksen hilut?
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Marraskuu 15. 0:26:49 2004

mk1:ssä on kahdenlaista hammastankoa. toisessa (Cam Gears) pinioni tulee stefallisen luukun läpi kuten välikopassakin.
toisessa (Burman) taas pinioni tulee kotelon läpi, ja selkäpuolella on umpinainen luukku.
omien kokemuksien perusteella nopeavälitys sopii vain tuohon Cam Gears tyyppisen koteloon.


välikopassakin on ollut pitempää rattiakselia isolla rattispoorilla, jota on joutunut vajaan sentin lyhentään teräsnivelelle.

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ma Marraskuu 15. 7:30:49 2004

kiitos, pitääkin katsoa tänään tallilla käykö ne, kovasti samaa näköä niillä kyllä on :wink: ja toi nopean ohjauksen tanko pitäis olla mk2 escosta
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Marraskuu 17. 22:41:02 2004

kuinkahan monta kierrosta on escortin alkuperäisessä ohjauksessa laidasta laitaan? itellä on 3 1/4 kierrosta laidasta laitaan...
ja taas desimaaleja;

vakio esco Mk1 3.5,

RS & Mexicot 2.5

Nk. Nopea ohjaus 2.2, tuli vasta Mk2 aikoihin ?

Brenda voi listata välikopat

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 17. 23:03:05 2004

Outoja lukemia :shock:
LHD mk1 ja mk2: n.3,5 kierrosta (tieto löytyy mm. luokituspapereista), myös Mexico-RS-malleissa.
Omassa Mexicossa myös 3,5 kierrosta, kaverin mk2 RS2000:ssa 3,5k.
Nopea ohjaus (luokiteltu kilpaosa, löytyy luokituspapereista): 2,5 kierrosta. Näissä olen törmännyt käytännössä 2,4-2,6 haarukassa oleviin.
80-luvulla ilmestyi ainakin Burtonin luetteloihin 2,2 kierroksinen merkinnällä "vaatii ehkä kotelon koneistamista" "may needs casing modifications". Olen kasannut arviolta 15-20kpl kisaohjauksia 80-00 -luvuilla, kaikki 2,5 hujakoilla (eli tuo 2,4-2,6 likiarvo).
En kaikista omistamistani mk1/2 autoista ole tietenkään laskenut ratin kierroksia, mutta aina kun olen kokeillut, n.3,5 on ollut tulos.

Oikea tapa käsitellä välitystä olisi tietysti puhua suhdeluvusta (a la perävälitykset), käytännössä kierrosmäärään kun vaikuttaa mahdolliset stopparit yms. liikettä rajoittavat tekijät (autossa kiinni ollessa) ja/tai välityksen valmistajan halu tehdä tangon hampaat huolella loivennukseen saakka...
Viimeksi muokannut jjs, Ke Marraskuu 17. 23:12:47 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 17. 23:04:49 2004

tanari kirjoitti:entä pystyykö mk1 caprin raidetankoon tunkemaan nämä escorttien nopeanohjauksen hilut?
Capriin on oma, pidempi tanko. Myös pinionin akseli on huomattavasti pidempi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Marraskuu 17. 23:08:00 2004

mulla on asiasta jjs:n kans yhtenäinen käsitys.
lisävarusteena lienee ollut rs ja mexicoon tarjolla.
myös Mk1 varaosakirjat antavat täydellisille hammastangoille samat numerot LHD perus- ja RS-mallien kesken.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Marraskuu 18. 13:13:04 2004

olisko kuitenkaan noin

Twincamille on jo omansa, 68AB-3503-AA,
muille vaikka mitä muttei tätä,
mulla vakiomallin rackit loppuu 3025E-3503-H:hon, voi olla muitakin

LHD RS2000 & Mexico = 1512343, 69AB-3503-HA,

Ja kertokaa sit millä sivulla luokituspaperi sanoo 3.5 näille.

Tosta 2.2 en oo varma, mulla on joku vanha CCC lehti vuodelta ehkä 76,
jossa joku X-pack mainos Waldegårdin kuvan kerra, olisko siinä sanottu.
Voin kaivaa sen mökiltä jos jotakuta kiinnostaa

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Marraskuu 18. 21:43:53 2004

Okei, olen siis ollutkin koko ikäni väärässä.....

Luokitustodistukset sanoo RS:lle 3.5, ja Mexicolle 2.7 joka sitten on korjattu 3.5:ksi.
Lisäksi suomenkielinen esite sanoo että Mexicossa ja Sportissa on sama ohjausvälitys.

mutta mitä Brenda sanot noista numeroista, täsmääkö sun kataloogiin ?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Marraskuu 18. 23:53:17 2004

TAp kirjoitti: mutta mitä Brenda sanot noista numeroista, täsmääkö sun kataloogiin ?
tuossa helmikuussa -73 printattu sivu
perusmallit+TC cataloogista
http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/page_700.pdf
twincamille ei ole kuin RHD ohjaus

rs cataloogi mulla on varmaan sama kuin sulla, joten sitä en laittanut.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Marraskuu 19. 8:48:24 2004

Mun toi TwinCam luettelo on marraskuulta 69, ja se sanoo ton
68AB-3503-AA:n TC:lle, en humannu ettei siinä ole mainintaa LH tai RH.
Se on sitten varmaan korvaantunu tolla uudemmaalla 69...JA:lla.

tarvii mennä talliin pyörittään rattia laskukone kainalossa

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » Pe Helmikuu 4. 19:14:58 2005

jjs kirjoitti:Juu, stumppi matopyörässä (pinion) on samanmittainen molemmissa, mutta ero on rattiakselin ja pinionin välissä; rättinivel on pidempi mk2:ssa. Teräsnivel joka korvaa rätin, on saatavana ainoastaan lyhyempänä (mk1), joten kun sen laittaa mk2:een (kilpureissa yleensä), tarvitsee vaihtaa samalla mk1 -rattiakseli ja ratin keskiö/ratti.
Capri mk1/2/"3" on samalla spoorilla kuin mk1 ja Taunus taisi olla samalla kuin mk2.
Passaakos mk2 rattiakseli siihen mk1 rättiniveleen? Tuli näes epähuomiossa hommattua välikoppasen sporttiratti, ja väljähän se oli vanhakopan orkkisakseliin. Löytyis tuo välikoppasen keihäs tallista.. Ei viittis ettiä toista rattiakaan mokoman takia.

Eikä arvanne tehdä sitä helpointa, eli alkuperäinen tikku poikki ja pätkä välikoppasen akselia sähköliimalla kiinni. Ei naurattais jos jäis kurvissa ruori kouraan..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Helmikuu 4. 20:17:04 2005

Ei. Tarvitset mk2:n pidemmän nivelen.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Helmikuu 4. 21:03:36 2005

mk2:ssa on kahden mittaisia rattiakseleita.
lyhyellä ja pitkällä rätillä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Helmikuu 4. 23:58:42 2005

Brenda kirjoitti:mk2:ssa on kahden mittaisia rattiakseleita.
lyhyellä ja pitkällä rätillä.
Ei ole osunut -tehtaan jäljiltä- lyhyttä painosta silmään. Kerropa tarkemmmin.
Pohjiksi: mulla/faijalla on ollut mm. 12/74 mk2 Sport-> pitkä nivel, 1.-12.75 välille osuvia-> pitkä nivel ja lukuisia omia/tuttujen vimpaimia vm 75 ->7.80 saakka-> pitkät värkit. Missäköhän niitä olisi käytetty?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Helmikuu 6. 16:51:25 2005

omassa mk2 11/74 kopassa oli pitkä akseli välikopan rattispoorilla.
jouduin vielä sitä lyhentämäänkin että gp4 teräsnivel mahtui väliin.
onkohan kyseessä joku siirtymävaiheen kummajainen?

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Su Helmikuu 6. 17:19:27 2005

Mulla oli aikoinaan 74:ssä normaali vanhankoppaisen pieni poori rattiakselissa.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

koppa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Huhtikuu 13. 14:34:44 2004
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koppa » Ma Joulukuu 18. 10:38:12 2006

Pikainen kysymys, tarvitsis löytää pikkubooriseen rattiakseliin mutteri. En vain muistanut mitata kierteitä..Muistaako joku minkä kokoinen mutsku on?
-88 Mustang gtT
-68ht Mustang 351marine, pahvilaatikoissa..
-76 välikuori 2.0i
-64 Cortina pahvilaatikoissa..
+riessleitä, tulevaisuudessa suurella todennäköisyydellä jossain yllämainitussa kopista;)
Pientä laittoo vaati ne vaan..

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ma Joulukuu 18. 22:54:50 2006

Olisiko kellään kuvaa tuosta lyhyestä nivelestä?

Vois verrata omaan mk2 11/74:seen ihan mielenkiinnosta.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Vastaa Viestiin