cortinaan konetta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 126
- Liittynyt: La Syyskuu 6. 18:57:55 2003
cortinaan konetta
onkohan minkälaisia toiveita katsastaa cortina mk2 2.0 ohc:lla ja minkälaista jarrumuutoksia tarviisi moinen kikotin? tällä hetkellä 1.6 kent, mutta nuo kenttiläiset ei oikein säväytä....
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Mk2 Cortinan
- suurin kone 1598cc eli max tilavuus = 1598*1.25= 1997.5cc
- tehokkain kone (Lotus) 82kW eli max teho 82*1.2= 98.4kW (133.8hp)
- painavin kone 112kg eli max paino 112*1.1(1.2)= 123.2(134.4kg)
Eli numeroiden valossa ohc:n voi laittaa, menee sinne myös mustakantinen zetec.
Lotuksessa oli tehostin ja 9" rummut takana, ne ainakin vaadittaneen. Viisaammat kertokoon lisää.
- suurin kone 1598cc eli max tilavuus = 1598*1.25= 1997.5cc
- tehokkain kone (Lotus) 82kW eli max teho 82*1.2= 98.4kW (133.8hp)
- painavin kone 112kg eli max paino 112*1.1(1.2)= 123.2(134.4kg)
Eli numeroiden valossa ohc:n voi laittaa, menee sinne myös mustakantinen zetec.

Lotuksessa oli tehostin ja 9" rummut takana, ne ainakin vaadittaneen. Viisaammat kertokoon lisää.
-
- Viestit: 558
- Liittynyt: La Joulukuu 20. 15:22:01 2003
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
-
- Viestit: 558
- Liittynyt: La Joulukuu 20. 15:22:01 2003
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 23. 8:00:49 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
On niitä ainakin kaksi rekisterissäkin. Molemmat tietämäni tosin jälkituotuja, mutta konehan on teknisesti lähes identtinen tunnetumman tähtisilmä-Lotarin kanssa.
"Omakatsastajani" esitti hetken neuvottelujen jälkeen, että mikäli teho lasketaan Lotuksen tehosta pitää sylinteritilavuus laskea myös Lotuksen tilavuudesta eli 1558 ccm. Tämähän ei riittäisi 2-litraiseen. Tulkinta mahtoi kuitenkin olla virheellinen tai ainakin poikkeava vallitsevasta(?) käytännöstä. Ainakin paljon on hyväksytty yhdistelmiälaskelmia, joissa syl.tilavuus/teho/koneen paino ovat ihan eri moottoreista. Jopa dieselkoneen arvoja lienee mixattu bensakoneiden kanssa.
"Omakatsastajani" esitti hetken neuvottelujen jälkeen, että mikäli teho lasketaan Lotuksen tehosta pitää sylinteritilavuus laskea myös Lotuksen tilavuudesta eli 1558 ccm. Tämähän ei riittäisi 2-litraiseen. Tulkinta mahtoi kuitenkin olla virheellinen tai ainakin poikkeava vallitsevasta(?) käytännöstä. Ainakin paljon on hyväksytty yhdistelmiälaskelmia, joissa syl.tilavuus/teho/koneen paino ovat ihan eri moottoreista. Jopa dieselkoneen arvoja lienee mixattu bensakoneiden kanssa.
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Aiheesta oleva laki(779/1998) sekä AKEn tulkintaohjeen (10-208-2004) sanamuoto antaa mielestäni aika selkeästi ymmärtää että vertailuarvot voivat olla eri moottoreista. Mutta kuten on huomattu, herroilla katsastusinsinööreillä voi olla joskus erilainen tulkinta, joskus jopa virheellinen sellainen:
"...Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut..."
"...Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut..."
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Eli "remote servo", Mineissä käytetty myös, sellaisen laitoin tuohon omaan Cortinaani. Omani ostin minitron.fi Mini-osakauppiaalta.Jusu kirjoitti:Lotarissa on semmonen erikseen pääsylinteristä oleva tehostin zydeemi, jossain vanhassa Volvossa on aikalailla samannäköinen... viisaammat jatkakoot... mutumutumutu...
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Vuosimallista riippuen voi ventiilien koossa olla jotain eroa josta pääsee jyvälle,
laatikon välitykset voi aina laskea pyörää pyörittäen, GT;ssä pitäis olla 1.sen välitys 2.97, kun vakioissa on 3.34.
ensin tarvii tietysti selvittää perävälitys, jotta pääsee laskemaan, sit vaan tulpat pois, 1:nen pesään ja pyörittään konetta, kun kaveri katsoo pyörästä kierroksen.
3.34 x esim 3.9 on 13,03 (2.97 x 3.9=11.6)
toinen pyörä maassa, ni on helpompaa, mut luvut puolittuu
laatikon välitykset voi aina laskea pyörää pyörittäen, GT;ssä pitäis olla 1.sen välitys 2.97, kun vakioissa on 3.34.
ensin tarvii tietysti selvittää perävälitys, jotta pääsee laskemaan, sit vaan tulpat pois, 1:nen pesään ja pyörittään konetta, kun kaveri katsoo pyörästä kierroksen.
3.34 x esim 3.9 on 13,03 (2.97 x 3.9=11.6)
toinen pyörä maassa, ni on helpompaa, mut luvut puolittuu