Escort mk1 tuulilasinpyyhkijän moottori

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Escort mk1 tuulilasinpyyhkijän moottori

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Elokuu 9. 19:57:53 2005

Joku varmaan tietää kätevästi mikä johto on mikä? Tällä hetkellä mulla on asennettuna moottori siten että se tottelee yhtä nopeutta. Nyt näinä suomen "vähälumisina" kesinä tarviaisi vähän lisää nopeutta. Johtoja olikin enemmän kun luulin, joten en viitsinyt arpoa.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » Ke Elokuu 10. 0:22:01 2005

Mullakin on vain yksi nopeus pyyhkijöissä ja auto on -71 GT mutta jos saa kahdella nopeudella niin laittakaa ihmeessä tarkat ohjeet, tuohan ois luksusta :wink:
Ei ole lämppärissäkään kun yksi nopeus, saakohan siihenkin kaksi ?

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Elokuu 10. 7:43:43 2005

MouTine kirjoitti:Capri-mies nauraa lattialla...
Kun nauru loppuu :D niin lisäkysymys jos siinä ei ole kuin yksi nopeus niin mikä virka niillä noin 5 ylimääräisellä johdolla on?
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Elokuu 10. 22:41:40 2005

Mulla ainakin -72 escos molemmissa 3nopeutta...tiiä sitte mikä sähkömies teillä vetäny piuhat... :D
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Jaska1
Viestit: 235
Liittynyt: La Marraskuu 8. 19:31:33 2003
Paikkakunta: Oulunsalo,Varjakka city =)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaska1 » To Elokuu 11. 9:20:06 2005

Niin on mullakin kolme nopeutta: pois-todella hidas-hidas :D . Onko sprint:llä alkuperäinen katkaisija ja johdot paikallaan?

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Elokuu 11. 9:54:06 2005

Jaska1 kirjoitti:Niin on mullakin kolme nopeutta: pois-todella hidas-hidas :D . Onko sprint:llä alkuperäinen katkaisija ja johdot paikallaan?
Mulla on ainoastaan yksi nappi josta moottoria ohjataan. Moottorin päässä on liuta johtoja kytkemättä. Kokeilin eilen vähäsen ja tällä hetkellä on kytketty hidas, sieltä löytyi todella hidas ja kyllähän se pysähtyykin, joten kaikki kolme asentoa taitavat toimia. :D
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » To Elokuu 11. 23:39:08 2005

Katsastuksessa nuo sähköt mitä tarvitsee on toimineet mutta Ilmeisesti entiset omistajat on tehneet sähkötöitä -71 GT:n (on myös jotain muuta pientä vikaa pakkivalot ja sisävalot ei täyd.toimi) ja näin sokeana ei itse pysty tekemään nuihin mitään, katkaisijoistahan löytyy 3 eri asentoa mutta ei kahta eri nopeutta, joten jos jollakin on haluja tai kiinnostusta auttaa niin ois sähkömiehelle töitä, Oulun alueella.
Korvaus työstä maksetaan (sähköjen korjaus tai kokonaan uusinta)
Jos täältä ei löydy niin vinkkejä edullisesta ja osaavasta sähkömiehestä kaivataan.
Auttakee avutonta :oops:
Sähkökaavio -71 1300 GT eskosta olisi hyvä
t. kimmo 050 349 3874 tai privaa

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Elokuu 14. 21:35:52 2005

pyyhkijä toimii 2 nopeudella jos ko.mooottori on oikeaa mallia, ja kytkin 2-nopeuksinen ja oikein kytketty. Huomasin noita kokeillessa, että ainakin mulla vaati sen jalkakytkimen joka on pisssapojan yhteydessä mukaan siihen johdotukseen että toimi oikein, eli johdot ei sopinu suoraan kytkimeen. Lieko joissain malleissa ollu ilman ko hässäkkää`?

puhallin on 2-nopeuksinen siten että nopeudella 1 virta menee kojetaulun takana olevan vastusjohdon kautta ja nopeudella 2 suoraan.

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » Su Marraskuu 6. 0:36:17 2005

Pyyhkijät pelaa nyt kahdella nopeudella kun vähän "ropeloi" johtoja mutta tuo tuuletin toimii vain nopealla elikkäs koska hitaammalla ei toimi niin tuossa koetaulun taakse menevässä vastusjohdossa on jotain vikaa :?:
jos vastus on rikki niin mistähän semmosen saa ja minkähänlainen ?

... vinkkejä kaivataan

FOMOCO
Viestit: 1276
Liittynyt: To Tammikuu 2. 17:31:07 2003
Paikkakunta: Ylikiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FOMOCO » Su Marraskuu 6. 12:14:48 2005

MouTine kirjoitti:Capri-mies nauraa lattialla...
niinkö?
- Escort Mk1-72 - Escort Mk2-76 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2 Gr.F - Sierra 2.0 3d-86 (EX) - 2kpl Sierra 3d - Kawasaki KX250 -06 - Jäsen 412 -

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Marraskuu 13. 17:27:58 2005

mulla on muistikuva, että saksalaisessa se johto on erillinen juttu, ei ole siis kiinni johtosarjassa.
Mittaa löytyykä sen katkasijaan tulevan vastusjohdon pään ja rungon väliltä vastusta, ja minkä verran.

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » Su Marraskuu 13. 22:13:58 2005

Joo vika löyty ja aika selkeesti ...

Katkaisijasta "nopeasta" johto menee suoaan moottoriin ja "hitaasta" lähtevä johto päättyi ei mihinkään vaan se oli tepattuna irrallaan toisessa johtonipussa kiinni ja johdon päässä oli naaras laatta-abiko. Eipä näkyny missään sopivaa johtoa mihin ois laittanu sen kiinni.

Että semmosta niin ja sakuhan se tämä auto on.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Marraskuu 14. 9:47:40 2005

jos se on noin 60 cm pitkä, niin siinä se vastus on, laita se irtopä maihin ja kokeile, enintän sulake palaa.

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » Ma Marraskuu 14. 18:33:02 2005

Kun katkaisijan laittaa "hitaalle" niin tuohon johtoon tulee virta :shock:
Tuoko maihin ?


No niin tökkäsinpä tuon maihin ja eipä palanu sulake vaan lämppäri pyörii yhtänopeesti "hitaalla" ja "nopeella" :roll:

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Marraskuu 14. 21:12:51 2005

just, nyt eti siihen johdonpähän vastus tai se vastusjohto, oli mulla joskus ikäänkuin piilossa siinä kojelaudan apukuskin puolen alimmassa taitteessa sisäpuolella........

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » Ma Marraskuu 14. 22:25:28 2005

Hyvä, pitää huomenna alkaa ettimään sitä jospa se ois piilossa.


Eipä löytynyt tuota johtoa vänkärin eikä kuskin puoleltakaan, kaippa sen joku on repassu 30:n vuoden aikana pois :roll:

Mitähän minä nyt sitten teen että saan sen pelaamaan hitaalla :oops:

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » Ti Marraskuu 22. 23:31:22 2005

Eikö kellään ole vinkkiä tuohon jotta sais hitaallakin toimiin on nimittäin kova ääni tuossa "nopeessa"

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » La Marraskuu 26. 17:00:09 2005

Jos sitä etuvastusta ei löydy, etkä mistään moista saa ostettua, kokeileppa tätä:

Ota vastukseksi sytytyspuolan etuvastus, jollainen löytyy yleensä japsiautoista ja jossa vastuslanka on pakattu keraamisen palikan sisään.

Keraamisena kestää kuumuutta ja on suunniteltu jatkuvaan käyttöön ilman jäähdytyspuhallusta. Liittimet tai liitinruuvit on vastuspalikan päissä valmiina.

Uusikaan ei ole hinnankiroissa, joten kokeilu tuskin on kallis.

Toki silti sijoituspaikka kannattaa valita harkiten, ettei paikat pala. :wink:
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » La Marraskuu 26. 20:09:03 2005

Täytyy tietämättömänä kysyä että mihin se johto jatkuu tuosta vastuksesta vai jatkuuko mihinkään :roll:

Jos jatkuu ja pitäis mennä lämppärinmoottoriin niin siellä näyttäisi olevan alkuperäiset ehjät johdot ja paikkaa ei ole näkyvissä vastuksesta tulevalle johdolle.

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » La Marraskuu 26. 21:15:27 2005

Itellä kokemukset on välikopasta ja näin ne oli siinä kun viikko sitten lämppärin moottorin vaihdoin:

Sulakkeen kautta akulta virtaa (+) suoraan lämppärin moottoriin.
Katkaisija on maattopuolella (-).
Nopea asento antaa suoraan maata (-) moottorille.
Hidas asento antaa maan (-) tuon etuvastuksen kautta.

Välikopassahan tuo vastus on sijoitettu puhallinkopan kylkeen jäädyttävään ilmavirtaan (vanhakopassa ?). kts ed. viestini.

Jos moottori pyörii yhtä nopeasti hitaalla ja nopealla asennolla, kun kytket tuon irtojohdon runkoon (niin kuin olet ymmärtääkseni jo kokeillut), niin vastus tulee tuon johdon ja rungon (-) väliin.

Se virta (+) tulee siihen irtojohtoon lämppärin moottorin kautta kun sinulla on kytkin asennossa hidas.

Käyttämällä virtakynää tai yleismittaria voit tuon virrankulun suunnan varmistaa, ettei se kaikki toimivaksi tekevä savu pääsee laitteista tai sulakkeesta karkuun. :wink:

Mutta kyllä varmaan joku vanhakopan omistajakin on tuohon lämppäri asiaan perehtynyt.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » Su Marraskuu 27. 0:10:40 2005

No niin nyt sitten vaan ettiin japsin etuvastus jos ei alkuperäistä mistään saa :idea:

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Joulukuu 2. 20:01:52 2005

Rupesi kinnostamaan tämä probleemi ihan akateemisessa mielessä, ja kaivelin noita kytkiksiä;
Se on se ruskea/valkea johto, johon on noissa vakio-escoissa piirretty liittimen kautta joku vastus, mutta ei mainita muuta;
Enkkulan RS-mallien kytkiksissä on erikseen piirretty heater blower resistor bloc tai joku, ja siihen menee sama johto. Löyty RS:stä siitä pellista mikä on mittariston takan ja tukee ohjausakselin kiinnitystä, siinä on semmonen 2x 4 senttinen ruskeahko laatikko, joka toimittaa vaskuksen virkaa, ko.-pelti ilmeisesti toimii jäähdytyslevynä.
Onkos kellään vakio-kopissa ko. mötiikkää ?

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » Pe Joulukuu 2. 22:27:39 2005

soppa kirjoitti:Jos sitä etuvastusta ei löydy, etkä mistään moista saa ostettua, kokeileppa tätä:

Ota vastukseksi sytytyspuolan etuvastus, jollainen löytyy yleensä japsiautoista ja jossa vastuslanka on pakattu keraamisen palikan sisään.

Keraamisena kestää kuumuutta ja on suunniteltu jatkuvaan käyttöön ilman jäähdytyspuhallusta. Liittimet tai liitinruuvit on vastuspalikan päissä valmiina.

Uusikaan ei ole hinnankiroissa, joten kokeilu tuskin on kallis.

Toki silti sijoituspaikka kannattaa valita harkiten, ettei paikat pala. :wink:
Hommasin tuommosen Corollan etuvastuksen ja pitää nyt sitte testata että alkaako toimiin nyt sitten mietin tuota paikkaa mihin sen laitan, Oisko tuo paikka mistä TAp on löytäny tuon RS:n vastuksen hyvä ?

Vastus on keraaminen ja koko on n.2x4 cm

Vastaa Viestiin