Kentin lohkojen T-luku

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Arto65FB
Ylläpitäjä

Kentin lohkojen T-luku

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Marraskuu 6. 13:09:16 2003

Jostain olen lukenut noista Kentin lohkon T-numeroinnista. Ja jos oikein muistan niin siitä voi päätellä kuinka isoksi voi porata Fordin mukaan. Tarkoittaako siis esim. T9, että voi porata .090" ylikokoon?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Kentin lohkojen T-luku

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Marraskuu 6. 14:36:13 2003

ei tarkoita. en muista mikä oli homman nimi, mutta isompi luku oli muka parempi, joku t20 tai jotain...

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re:Kentin lohkojen T-luku

Viesti Kirjoittaja TAp » To Marraskuu 6. 14:44:28 2003

Tosin just luin jostain, että alunperin ko. homma oli päinvastoin, eli T1 olis paras........<br><br>0.90 eli + 2.25 mm nyt kai onnistuu lohkoon kun lohkoon, vai onko kellään menny puhki,<br>eihän toi oo kun 1.13 mm puolelleen<br>

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Re:Kentin lohkojen T-luku

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » To Marraskuu 6. 15:08:25 2003

Suurin lohkovalunumero muistaakseni T30 vai oliko T20 kuitenkin jompikumpi. Mitä suurempi luku sitä paksummat seinämät ( muotti kuluu ). yli +0.090 ylikokoon ei kannattane alle T10 merkattuja lohkoja porata.
Edit: muistaakseni jossain classic fordissa oli tuosta poraushommasta juttu mihin asti kannattaa mennä
S a a b & F o r d

Cleveland
Ylläpitäjä

Re:Kentin lohkojen T-luku

Viesti Kirjoittaja Cleveland » To Marraskuu 6. 16:25:43 2003

Minne toi "T-luku" on stanssattu?

Arto65FB
Ylläpitäjä

Re:Kentin lohkojen T-luku

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Marraskuu 6. 16:48:51 2003

[quote author=TAp link=board=8;threadid=16400;start=0#123245 date=1068122668]<br>Tosin just luin jostain, että alunperin ko. homma oli päinvastoin, eli T1 olis paras........<br><br>[/quote]<br><br>Tuollaista voisi päätellä LotusCortina sivulta napatusta <br><br>(4) 681F 6015 <br><br>The ‘L’ version of this block was the original fitment in MKII L/Cs and obviously takes the 3020E type b6 bolt L/C crank. Round main caps. Most will bore to 85mm if they have a low ‘T’ number. <br><br>

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Re:Kentin lohkojen T-luku

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » To Marraskuu 6. 17:42:25 2003

[quote author=Cleveland link=board=8;threadid=16400;start=0#123279 date=1068128743]<br>Minne toi "T-luku" on stanssattu?<br>[/quote]<br><br>Siinä se on lohkon kupeessa parin sentin kohokirjaimin muistaakseni kuskin puolella. Kannessa on muuten samat T-merkinnät.<br>Siinä tämän vuoden Classic fordissa on myös ilmoitettu mitä eri poraukset vaikuttaa tehoon....yllättävän vähän muuten!
S a a b & F o r d

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Re:Kentin lohkojen T-luku

Viesti Kirjoittaja Vehje » Su Marraskuu 9. 16:36:44 2003

Classic fordin juttu T-luvuista on kyllä pelkkää potaskaa. <br><br>Lohkon vahvuushan on suoraan riippuvainen vesitilojen koosta ja paikasta. Vesitilat tehdään lohkoon keernoilla jotka ovat hartsihiekkaa ja ne siis rikotaan jotta ne saadaan lohkosta ulos. Lohkon ulkokuoren muodot tulee hartsihiekkamuotista joka on myös rikottava.<br><br>Veikkaan, että T-numerot tarkoittavat alkuperäisen muotin numeroa, josta hartsihiekkainen ulkomuotti on tehty. Näitä on valimolla ollut parikymmentä kappaletta (T1-T20). Tätä teoriaa tukee se, että lohkoissa T-numero on ulopäin kohoavassa kyltissä, jonka reunoissa näkyy ruuvit joilla se on ollut alkuperäismuotissa kiinni.<br><br>Laittakaapas googleen hakusanaksi valimotekniikan perusteet ja lukekaa löytyvää opusta läpi.<br><br>- Ville

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:Kentin lohkojen T-luku

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Su Marraskuu 9. 20:31:22 2003

Mun kentti on T-23..
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re:Kentin lohkojen T-luku

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Marraskuu 10. 11:57:13 2003

Joskus aikanaan porasin 1.6 kentin 85,5mm männille, hyvin kesti. T- numerosta ei kyllä ole muistikuvia..
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Kentin lohkojen T-luku

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Marraskuu 20. 3:24:00 2003

Uudempi lohko oliskos se 711 pitäisi kestää paremmin 85-85.5mm porauksia, tosin vanhemmista taitaa olla erikoismalleja joissa ei ole vesitilaa "putkien" välissä.<br>Kuten Vehje totesi niin ne hiekkamuotit on aina uusia ei ne kulu, ainoastaan valettu putki voi olla sivussa kampiakselilinjasta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

mark1
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Syyskuu 28. 9:17:37 2005
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja mark1 » Ma Lokakuu 31. 23:42:55 2005

Vanha aihe uudestaan esiin... Eli onko uutta auringon alla noista T-luvuista? Itsellä Cortinan lohko 691M 6015BA T3 nyt porattuna ylikokoon 0,90. Vähän alkoi pelottamaan kun luin ettei noita alhaisen T-luvun Kenttejä hirveästi kannata porailla :?: Onko ennusteita kestävyydestä? Nimim. Porasinko Turhaan :evil:

mark1
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Syyskuu 28. 9:17:37 2005
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja mark1 » Ti Marraskuu 1. 0:26:58 2005

Tarkoitin tietysti .090" ylikoko (pitäis mennä nukkuun) :shock: Puristuksia muuten tulossa n. 11,5 (Anglian tasapäät+lankkukansi, ilmeisesti gt (venttilit 34 ja 39,5)saas nähdä mistä poksahtaa :lol: Nokkana BCF 2 ja ruokkimisesta vastaa Dellorto dhla 40 tuplat, peltisarja. 8)

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Marraskuu 1. 7:05:49 2005

mark1 kirjoitti:Tarkoitin tietysti .090" ylikoko (pitäis mennä nukkuun) :shock: Puristuksia muuten tulossa n. 11,5 (Anglian tasapäät+lankkukansi, ilmeisesti gt (venttilit 34 ja 39,5)saas nähdä mistä poksahtaa :lol: Nokkana BCF 2 ja ruokkimisesta vastaa Dellorto dhla 40 tuplat, peltisarja. 8)
Ihan hyvä paketti.Ei noilla puristeluilla pitäi poikia jos seokset kunnossa.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Vastaa Viestiin