O: V6 kytkimistä

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

O: V6 kytkimistä

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Lokakuu 16. 22:05:13 2005

essex+type9

Kun uusi vakiokytkin ei enää pidä niin mikä neuvoksi? Lähinnä ajattelin parempaa levyä vai meneekö myös paineasetelma uusiksi? Vakiolevyn tilalle kenties Jousitettu sintteri? Aina on plussaa jos toimii vakioasetelman kanssa ja halkaisija 241mm.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Coscap
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Toukokuu 28. 2:29:12 2002

Viesti Kirjoittaja Coscap » Su Lokakuu 16. 22:32:52 2005

Mä pääsin ainakin toistaiseksi ongelmasta laittamal N-ryhman cossun kytkimen oman kutosen jatkoksi. Ekaks ihan kestävyyden takia mut huomasin et myös pito parani.Paineasetelma vakio.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Lokakuu 16. 22:33:37 2005

Mikä kytkin setti siinä on? Essexin vaiko Colognen? Eikö tuohon perus Colognen asetelmaan saa jo himpun ryhtiä vaihtamalla vaikka Cossu Sierran/Escortin levyn?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Lokakuu 16. 23:10:39 2005

Essexin kytkin on tuossa mulla (=sama mitä colognessa). Tuota Cossun levyä hiukan mietin itsekin, halkaisija taitaapi tosiaan olla niin liki sama että menee heittämällä. Riittääkö vakioasetelmassa jousipaine?
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Lokakuu 16. 23:18:42 2005

Muistein kanssa jotain verranneeni numeroita ja sama oli. En muistanut varmaksi, nyt tiedän varmaksi.

Kovin tuolla briteissä kehuvat että vakio setti Cossu Escon levyllä on hyvä noihin 24v-hybrideihin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Lokakuu 16. 23:40:00 2005

No miksei nyt sitä cossun asetelmaakin kannattaisi laittaa saman tien samalla vaivalla?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Lokakuu 16. 23:42:15 2005

jouni kirjoitti:No miksei nyt sitä cossun asetelmaakin kannattaisi laittaa saman tien samalla vaivalla?
Meneekö ihan bolt-on koko paska kaikkine hiluineen kutoseen?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Lokakuu 16. 23:53:48 2005

Kyllä. Oli edellisessä caprin 2.8i:ssä ja uuden cossun vakiokytkinsarjan pulttasin tuon 2.9i:nkin perään. Eli ihan bolt on. Huomioiden tietty, että onko MT75 vai type4 (erilainen painelaakeri).
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Lokakuu 17. 0:22:44 2005

Juu, cossun kytkinsetti menee suoraan 2,6-2,8 -vauhtipyörään. Ja on halvempaa ostaa Fordilta koko setti kuin pelkkä levy, tai ainakin oli vähän aikaa sitten.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Lokakuu 17. 0:29:11 2005

Tais olla 199e koko setti viime keväänä.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » Ma Lokakuu 17. 6:34:46 2005

Noin laskelmamielessä et kovin paljoa kostu pelkästä levyn vaihdosta. Sama jousipaine ja pinta-alakaan ei muutu joten parannusefekti rajoittuu kitkakertoimeen jolla ei ihmeitä tehdä.

Tietty kun vanhan kytkimenlouskun tilalle laittaa jonkun uuden se tuntuu kuskinpukilla joka tapauksessa paremmalta kuin vanha. Todellisuudessa momentinsiirtokyky on likipitäen sama kuin aiemminkin.

eli Mk=kitkakerroin*kitkapintojen lkm*jousipaine*kytkimen pinta-ala*tehollinen säde

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Lokakuu 17. 7:19:32 2005

Ahaa... Jousipaine... Hmmm... Mutta sehän tarkoittaa raskaanpaa kytkinpoljinta, eikö? Eihän semmoinen tule kuuloonkaan. Ei varsinkaan Razorassilla...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Lokakuu 17. 8:25:48 2005

Juu kamalaa. Toinen uusi vakiokytkin kahden vuoden sisään ja taas luistaa jos tekee showlähdön kakkosella. Laitan vaikka pitemmän polkimen jos ei papu riitä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Lokakuu 17. 10:26:31 2005

poikelin kirjoitti:Noin laskelmamielessä et kovin paljoa kostu pelkästä levyn vaihdosta. Sama jousipaine ja pinta-alakaan ei muutu joten parannusefekti rajoittuu kitkakertoimeen jolla ei ihmeitä tehdä.

Tietty kun vanhan kytkimenlouskun tilalle laittaa jonkun uuden se tuntuu kuskinpukilla joka tapauksessa paremmalta kuin vanha. Todellisuudessa momentinsiirtokyky on likipitäen sama kuin aiemminkin.

eli Mk=kitkakerroin*kitkapintojen lkm*jousipaine*kytkimen pinta-ala*tehollinen säde
Muuten oikein, paitsi että pinta-ala ei vaikuta momentinsiirtokykyyn.

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » Ma Lokakuu 17. 10:35:35 2005

Juupas. Siis F=p*A josta pääset momentin siirtokykykaavaan.

Kaavassani jousipaine <> kytkimen puristusvoima.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Lokakuu 17. 10:52:30 2005

poikelin kirjoitti:Juupas. Siis F=p*A josta pääset momentin siirtokykykaavaan.

Kaavassani jousipaine <> kytkimen puristusvoima.
Nyt ei toi aukea mulle.

Jousipaine?
Mun käsittääkseni jousesta tulee ulos voimaa joka riippuu jousivakiosta ja puristuspituudesta.

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » Ma Lokakuu 17. 11:01:08 2005

No kytkimessä on puristusjousia n kpl arvoltaan XX N/mm ja niiden vapaa pituus on xx mm ja puristusasemassa yy mm. näistä saa (xx-yy)*jousivakio*jousienlkm jousipaineen joka jaetaan koko kytkinpinta-alalle.

Siitä tulee se F joka puristaa itse kytkintä kokoon. lyhykäisemminhän tuo kaava on yleensä siten että F on annettu ja silloin menee

Mk=kitkakerroin*kitkapintojen lkm*F*tehollinen säde.

Oon aika syvällä tässä nyt ku tentti huomenna..hehee. tai jos oon väärässä ni oon kusessa. Nää laskut on vähän ku kommunismi, toimii ainakin paperilla.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Lokakuu 17. 11:04:09 2005

razorass kirjoitti: Laitan vaikka pitemmän polkimen jos ei papu riitä.
No ei tuo cossun kytkin todellakaan mikään raskas ole polkea... :D
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » Ma Lokakuu 17. 11:06:07 2005

ihan mielenkiinnosta. Mitä kaikkia arvoja es tuolle cossun kytkimelle annetaan?

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » Ma Lokakuu 17. 11:06:07 2005

ihan mielenkiinnosta. Mitä kaikkia arvoja es tuolle cossun kytkimelle annetaan?

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Lokakuu 17. 11:08:47 2005

poikelin kirjoitti:No kytkimessä on puristusjousia n kpl arvoltaan XX N/mm ja niiden vapaa pituus on xx mm ja puristusasemassa yy mm. näistä saa (xx-yy)*jousivakio*jousienlkm jousipaineen joka jaetaan koko kytkinpinta-alalle.

Siitä tulee se F joka puristaa itse kytkintä kokoon. lyhykäisemminhän tuo kaava on yleensä siten että F on annettu ja silloin menee

Mk=kitkakerroin*kitkapintojen lkm*F*tehollinen säde.

Oon aika syvällä tässä nyt ku tentti huomenna..hehee. tai jos oon väärässä ni oon kusessa. Nää laskut on vähän ku kommunismi, toimii ainakin paperilla.
Jep jep, mutta huomaapas nyt että Mk kaavassa on nimenomaan F eli jousivoima, ei painetta. Laskeppa vaikka yksiköt.

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » Ma Lokakuu 17. 11:11:13 2005

Termi ehkä väärin juu.

jousia N/mm ja kerrotaan alalla ja joten [F] = N

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Lokakuu 17. 11:16:14 2005

poikelin kirjoitti:Termi ehkä väärin juu.

jousia N/mm ja kerrotaan alalla ja joten [F] = N
Häh? N/mm kertaa mm2 mitäs siitä tulee?

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » Ma Lokakuu 17. 11:20:02 2005

Hehe juu. 0 pistettä siitä tulee.

pitääpä plärätä tuo esimerkki vielä kotosalla. Oikein mä sen sain laskettua joten toivoa vielä on...

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Lokakuu 17. 11:21:48 2005

poikelin kirjoitti: eli Mk=kitkakerroin*kitkapintojen lkm*jousipaine*kytkimen pinta-ala*tehollinen säde
Siis kirjoitappa tämä auki.

Mk = u * i * p * A * r eli tässä painekitkapinnalla on p = F / A ja sen kun sijoitat kaavaan A:t supistuu pois ja jäljelle jää:

Mk = u * i * F * r jossa F = jousenvoima, Newtoneita

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » Ma Lokakuu 17. 11:36:58 2005

Olet varmasti oikeassa. Muistelen varmaan jotain toista tehtävää missä annettiin just tuo paine kitkapinnalla [kPa] ja siitä piti laskea puristusvoima. Tenttitavoitteena arvosana 1. Ja jos tästä jää kii ni tuu vetää nekkuun.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Lokakuu 17. 12:52:05 2005

Jumantsuikka.. Insinöörien puhetta. Mulle riittää että sutii renkaat eikä kytkin, viis momenteista ja voimista ;)
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Lokakuu 17. 13:03:20 2005

Razoria ei kiinnosta kuin kaava 2R*∏k/cc :lol:
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Lokakuu 17. 20:59:15 2005

jouni kirjoitti:Razoria ei kiinnosta kuin kaava 2R*∏k/cc :lol:
Wanha mutta toimii :)
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vastaa Viestiin