Välikopan jarruista

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ropaaja
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinäkuu 14. 8:46:58 2005
Paikkakunta: Hämis

Välikopan jarruista

Viesti Kirjoittaja Ropaaja » To Syyskuu 22. 13:12:06 2005

Tää on tainnut olla ennenkin esillä, mutta en haulla löytäny just tähän ongelmaan vinkkejä. Eli kyseessä välikoppa, jossa 2.0 l OHC vaakatuplilla (40 DHLA). Tilanpuutteen takia pääsylkky/tehostajapakettia tiputettu etupäästä alaspäin. Toimii, mutta nesteen lisäys hankalaa ja hörppää helposti ilmaa takapiiriin, kun säiliöt on niin nokillaan. Katsastusmies tarttui kesällä polkimen pitkään liikkeeseen ja pehmeyteen pohjassa (pehmeys saattoi johtua osittain tehostajan kiinnityskohdan pehmeydestä - koko paketti myötäsi poljinta lujaa painaessa :oops: ) ja projekti on ollu pukilla siitä asti.

Halu olisi jatkaa omilla romppeilla ja tuolla n 70 millisellä imusarjalla. Eikä kiinnostais mennä esim. Mexico-Escon remote servoon/servoihin, kun niitä on aika hankala saada käsiinsä. Ja Pedal-box ei käy siviiliin. Tehostajan poisjättäminenkään ei kai käy vakiosylinterillä. Eli seuraavaa kyselisin:

Jos haluaa jatkaa omalla pääsylkky/tehostajalla, onko kellään heittää kuvia tai mittoja kuinka paljon on pakettia siirtänyt ja onko tarvinnut muuttaa esim. tankojen mittoja. Omaan on edellinen omistaja tehnyt välisovitteen polkimelta tulevan tangon ja tehostajan tangon väliin (vissiin lyhentämään liikematkaa). Ajattelin tiputtaa paketin kiinnitystä myös takapäästä, jolloin sais paketin ja säiliöt paremmin vaateriin, mutta en tiedä mitä tämä tekee polkimen liikkeelle tai tankojen väliselle kulmalle. Joten jos jollain on heittää kokemuksia muutoksista Escon omaan pakettiin tai miten on muuten jarruja muuttanu OHC-vaihdossa, kaikki otetaan kiitollisuudella vastaan.

Se takapiirin paineensäätäjä näyttäisi suht hyväkuntoselta, täytyy vaan kattoa sen asento uudestaan. Olisiko tästä kellään kuvia ? Omassa oli jo siirretty ostaessa, joten ei muistikuvaa miten on ollut. Tää saattaa olla osittain aiheuttanu polkimen pehmeyden (ilmaa jäänyt).
Ford Escort 2.0 GIL -78

DJ_Anza
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Huhtikuu 12. 20:03:42 2005
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja DJ_Anza » To Syyskuu 22. 17:48:08 2005

Miksikäs pedal-box ei käy? Onko maku kysymys vai pistääkö laki vastaan?

Itelle meinasin pedal-boxin laittaa mutta jos laki kieltää niin tulipas taasen lisää pohdittavaa.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Syyskuu 22. 17:58:50 2005

pedal-box on mun käsityksen mukaan laillinen kadulla kunhan se ei ole säädettävissä ajon aikana.

EDIT: aikoinaan täällä oli joku todistus lappunen siitä että pedal-box on laillinen katuliikenteessä..varmasti joku classic harrastaja osaa kertoa tarkemmin.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Syyskuu 22. 19:03:29 2005

AKE:n tulkintaohje:
"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."

Tota saa sitten tulkita kuten haluaa.

Mun tulkinnan mukaan on laillinen katukäytössä, sillähän juurikin säädetään etu ja takapään jarrutasapaino sopivaksi.
Mulla on ollut katu Escossa jo vuosia, katsastuksella ei ole ollut ongelmia, eikä poljinvoimakaan ole mitenkään erityisen raskas.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Syyskuu 22. 19:03:41 2005

Bedalboxi on laillinen, tosin katsastusmiehillä on ollut toisinaan vaikeuksia tulkita lupapaperia. Jäänyt leimamiehillä taas kerran läksyt lukematta.
Alla kuva lupapapereista, josta selviää lisää (yli megan kuva)

http://personal.inet.fi/surf/ilkkah/escort/615.JPG
#6
Escort -75

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » To Syyskuu 22. 22:04:35 2005

Ralliukothan siirtää nestesäiliön/-säiliöt letkuilla ylemmäs johonkin kätevään paikkaan, rintapeltiin tms. Eipä pitäis hörppiä ilmaa.

Kaverilla välikopassa oli muuten käännetty se tehostimen peltijalka ympäri eli aukko ylöspäin, on ainakin helpompi purkaa jos tarvitsee. Ja jos se rintapelti joustaa niin vaikkapa 6mm lattaa tueksi.. Näin saattaisin itse tehdä.

Ropaaja
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinäkuu 14. 8:46:58 2005
Paikkakunta: Hämis

Viesti Kirjoittaja Ropaaja » Pe Syyskuu 23. 7:41:35 2005

Kiitti näistä, tota pedal-boxia täytyy miettiä uudestaan ja kysyä vaikka paikallisen konttorin tulkintaa. Luulin aikaisemmin, että saa olla vain rallipeleissä.

Ja juu, peltivahvistukset on työn alla, se vaan selitti ehkä osittain sitä polkimen pehmeyttä, ettei ollut pelkästä ilmasta kyse. Ja tää oli siis sen tehostajan jalan kiinnityskohta, siis konehuoneen sivupelti - ruostepeikko tehnyt työtään :x

Tuo säiliö-letkulla-ylemmäksi voisi toimia... mitenhän tuon korkin (ja letkuläpiviennin) tiiveyden kanssa... tällä hetkellä säiliöt niin nokallaan, että nestepinta on etusäiliössä korkin tasossa vaikka taaemmassa säiliössä pinta vain hiukka putkilähdön yläpuolella. Täytyy miettiä.

Okei, eli se peltijalka on alunperin ollut aukko alaspäin. Tätä mietin jonkin aikaa, mutta edellisestä välikopasta on niin kauan (10+ v) ettei enää pystyny muistamaan. Tää selittää sen, miks säiliöt on niin nokallaan, täytyy mallailla alkuperäiseen asentoon ja tutkailla uudestaan. Tulee tiukempaa tuplien imutorvien kanssa, mutta eiköhän ne sinne kaikki saa mahtumaan.

Kiitti kaikille näistä vastauksista. Yks uusikin kymysys tuli tuossa mieleen, kun suunnittelin koska jatkaisi kasaamista: miten sen pääsylinterin takimmaisen tai toissijaisen (siis sen etupiirin jarruja käyttävän) männän pienemmät kumit saa vaihdettua ?? Pitääkö ne venyttää yli vai onko ne männän päätylaipat jotenkin purettavissa ? :?:
Ford Escort 2.0 GIL -78

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Syyskuu 23. 9:20:40 2005

Mahtuu mahtuu: http://www.nic.fi/~moutine/capri/025.jpg
Ja tuossa oikein kuva itse keksinnöstä: http://www.nic.fi/~moutine/capri/024.jpg
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ropaaja
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinäkuu 14. 8:46:58 2005
Paikkakunta: Hämis

Viesti Kirjoittaja Ropaaja » Pe Syyskuu 23. 13:25:02 2005

MouTine kirjoitti:Mahtuu mahtuu: http://www.nic.fi/~moutine/capri/025.jpg
Ja tuossa oikein kuva itse keksinnöstä: http://www.nic.fi/~moutine/capri/024.jpg
Juu, luinkin tästä aikaisemmin, eikös tämä ollut siis Caprista. OHC-koneessa tulee vaan vaakatuplien kanssa kaasarit tai imutorvet/ilmanputsarit juuri tuohon tehostajan kohdalle ja näyttäisi ainakin että ahdasta tulee. Muuten tuo lyhyt jalka näyttäisi kyllä paremmalta.
Ford Escort 2.0 GIL -78

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Syyskuu 23. 16:34:04 2005

Tinde kirjoitti:AKE:n tulkintaohje:
"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."

Tota saa sitten tulkita kuten haluaa.

Mun tulkinnan mukaan on laillinen katukäytössä, sillähän juurikin säädetään etu ja takapään jarrutasapaino sopivaksi.
Mulla on ollut katu Escossa jo vuosia, katsastuksella ei ole ollut ongelmia, eikä poljinvoimakaan ole mitenkään erityisen raskas.
Kiitti tiedosta, ei siinä, että itseä nyt koskisi, mutta olen kanssa ollut siinä luulossa, että ainoastaan kilpuriin. Tulkitsen samalla tavalla; eli tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käyttö on sallitu ainoastaan nopeuskilpailuissa.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Syyskuu 30. 8:35:33 2005

Toi tehostimen pudottaminen onnistuu aika helposti.
Kuten topickin aloittaja jo meinasi niin myös takapää rintapellistä pitää pudottaa.
Broidin escossa toi on pudotettu reilun rei´än verran alaspäin rintapellistä ja se tehostimen jalan rintapeltiä vasten tuleva kulma muutettu niin säiliö on suunnilleen samassa kulmassa kuin alkuperäisessä asennuksessakin.
Tehostimen jalassa on myös yksi kiinnityskohta etupäässä alhaalla. Jos toi on irti niin voi aiheuttaa rintapellin elämistä.
Tangon kiinnitys on muistaakseni siirretty vähän alemmaksi polkimessa, jolloin tangon kulma säilyy sopivana.

Kuvia ei ole ikävä kyllä tarjota toteutuksesta, mutta 45mm kaasarit pitkällä imusarjalla sopivat paikalleen aika hyvin.

Vastaa Viestiin