Laatikonvaihto --> tärisee ja kolisee (Taunus 5-v)

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Laatikonvaihto --> tärisee ja kolisee (Taunus 5-v)

Viesti Kirjoittaja Latexi » Su Toukokuu 8. 17:12:41 2005

Operaatio: Sierran 5-vaihteinen Type N/9 laatikko 1.6 ohc Taunukseen, automaatti Taunuksen kannatinpalkilla. Seurauksena epämääräistä tärinää ja jyrinää.

Käytin siis pidennetyn viikonlopun hyödyksi ja lisäsin yhden vaihteen autooni. Nyt onkin sitten loppu viikonloppu mennyt hämmästelyyn.

Tyhjäkäynnillä lähinnä tuntuu, ei niinkään kuulu, uusi ja erilainen tärinä, jyrinä mikälie. Kun lisää kierroksia (paikallaan) tärinä tasottuu ja häviää.
Vika tuntuu ja kuuluu vauhdissa yhtälailla pienemmillä kierroksilla, mutta kun ajaessa päästää kaasusta niin alkaa hirvittävä tärinä ja jyristys. Vaihteella ja kytkimellä ei ole vaikutusta asiaan.

Vaihtoehtoja joita olen tässä pohdiskellut:

-laatikossa pääakseli tms. mutkalla
-kardaani vs laatikko vs tasapainotus. Voiko aiheuttaa niin paljon tärinää ja vain kun irroittaa kaasusta?
-laatikon kannakepalkin kumi rikki/huonosti... (joskus eräässä dokkisierrassa oli kannakepalkin kumi ihan loppu --> laatikko pääsi liian alas ja kuului/tuntui samantapainen "jyrinä" koko ajan ajaessa)

viimeinen ja vahvin epäilys
-koneessakin tuntuu nyt olevan jotain "pientä" hämminkiä (käynti ei muutu mitenkään kun nelossylinterin tulpanjohdon nyppää pois koneen käydessä). Tyhjäkäynnin epätasaisuus tulisi helposti tästä mutta entäs jyrinä joka tuntuu auton rakenteissa? Tärkein kysymys voisiko moottorijarrutuksen tärinä johtua nelossylinteristä?

Nyt (siis kun taas tulen lomille) täytyy keskittyä tohon kolmella käymiseen kun sitäkin rupes esiintymään. Ja sitä kautta eteenpäin.
(sähköä tulee, tulppa toimii, puristuspaineet ok...)


nimim. "Pientä laittoo se vaan vaatii"

Otan vastaan vihjeitä ja vinkkejä kiitollisena!

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Su Toukokuu 8. 17:40:25 2005

kato ettei laatikko pääse ottamaan kiinni mihinkään koriin(näkyykö jossain nihrautumaa massassa/paskassa/ruosteessa), 5vaihteinen saattaa ottaa kiinni johonkin, tosin itselläni ei kyllä ollut sitä ongelmaa ja on nimenomaan automaatin palkilla. sit kandee kattoo et loota on tosiaan hyvin koneessa kiinni.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Su Toukokuu 8. 18:14:26 2005

Olen kyllä kattellut auton alla, moottorin käydessäkin, tosi tarkkaan, eikä se oikeen näytä ottavan kiinni mihinkään. Aika lähellä se kyllä on siinä paikkeilla missä keppi tulee korin läpi.

Ja se kun varsinaisesti vain moottorijarrutuksen aikana kuuluu ja tuntuu...

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Toukokuu 8. 21:23:37 2005

Jos tuntuu moottorijarrutuksessa selkeänä jyrinänä niin kassoppas ettei se kumilimppu kardaanin tumpissa ole jostakin kohtaa halki.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » To Toukokuu 12. 18:58:05 2005

ukormi kirjoitti:kassoppas ettei se kumilimppu kardaanin tumpissa ole jostakin kohtaa halki.
Täytyypä tutkia tuo seuraavaksi. Panee vaan hiukan miettimään et mikä tommonen kumilimppu varsinaisesti edes on. Eikös noita kardaaneja ole erilaisia? Kumivälipalalla ja ilman. Koska väitän ettei mulla ole mitään tommosta(ehkä..kai..mahdollisesti...)

Vahvasti rupeaa vaan tuntumaan että käyntihäiriöt sattuivat samaan väliin laatikonvaihdon ja/tai tuli kolhittua tai tehtyä jotain huomaatta vaihdon yhteydessä niin että sytytys rupesi pätkimään pahasti.
Ja aiheuttaaa sen että nelospytty ei ole hommassa oikeen mukana. Ja kyllähän se auto vähemmästäkin tärisee.

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » To Toukokuu 12. 20:32:42 2005

"ukormi" tarkoititko kenties kuvassa keskellä olevaa "kannatinlaakeria"?

Jos et niin opastapa nuorta ja kokematonta...

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Toukokuu 12. 22:09:59 2005

Kertoivat minulle varaosaliikkeessä, että

tämä on kardaanin värinänvaimennin vaihdelaatikon perässä (Ford ja mersu käyttää, muissa ei kuulemma ole) ja

tämä on kardaanin kannatinlaakeri.

Kuten kuvasta näkyy, niin värinänvaimennin pitäisi vaihtaa. Kunhan osa tulee niin vaihtuu se + kannatinlaakeri + perän etustefa ja saa nähdä mitä muuta vaihdettavaa vielä löydän...

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Toukokuu 12. 23:10:45 2005

Latexi kirjoitti:"ukormi" tarkoititko kenties kuvassa keskellä olevaa "kannatinlaakeria"?

Jos et niin opastapa nuorta ja kokematonta...
Sine ehtikin jo vastaamaan ensin. Jos kannatinlaakeri ja kumi ovat entiset, niin sekin saa aikaan sellaisen matalan jyrinän. Mutta tuo moottorijarrutusjyrinä on ainakin minulla tullut yleensä juuri tuon etulimpun halkeilusta johtuen. Toki kardaani voi antaa millaista jyrinää tahansa jos on epätasapainossa tai ristikot/kumit/keskilaakeri ovat kuluneet.

Tuossa Sierrassani on se hankalampi värinänvaimenninkumi joka on vulkanoitu kardaanin etutumppiin kiinni. Ei tunnu sellaista enää uutena mistään saavan. Pitänee laittaa tuollainen vanhempi versio jossa limppu on kuudella pultilla kiinni. Eli kardaani menee hakuun :D

TÄLLAINEN TAPAUS on Sierran alla juuri nyt. Ei tuo ainakaan itsestään korjaudu..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Pe Toukokuu 13. 0:05:33 2005

mitäs helkkaria ei mun taunuksissa oo ollu tollasta kumia! :roll: hetkinen onko kaikissa taunuksissa siis tuo kumi alkuperäisenä?
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Toukokuu 13. 0:14:46 2005

tanari kirjoitti:mitäs helkkaria ei mun taunuksissa oo ollu tollasta kumia! :roll: hetkinen onko kaikissa taunuksissa siis tuo kumi alkuperäisenä?
On niitä kovalla etunivelelläkin (joissakin vanhoissa Taunuksissa). Eli siis tuossa kumin paikalla on ristikkonivel. Oli aikoinaan laitettava sellainen kun ei nuo kumit tahtoneet kestää. Olisiko mulla ollut kone ja laatikko vähän väärässä asennossa..No tuolla ristikolla kyllä kesti. On vain hieman raaempaa laatikolle tuollainen ristikko verrattuna joustavaan kumiin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Toukokuu 13. 0:30:15 2005

Mitenkä tuollainen kumilimppu käytännön ajossa tuntuu verrattuna kovaan ristikkoon? Caprrin on tulossa kumilimppu jatkossa ja ajattelin jos sillä saisi sitä mun hakemaa pehmeyttä vähän lisää. Tosin ainakaan tuossa käyttis Sierrassa ei juuri kumi tunnu sen ihmeellisemmältä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Toukokuu 13. 0:40:18 2005

MouTine kirjoitti:Mitenkä tuollainen kumilimppu käytännön ajossa tuntuu verrattuna kovaan ristikkoon? Caprrin on tulossa kumilimppu jatkossa ja ajattelin jos sillä saisi sitä mun hakemaa pehmeyttä vähän lisää. Tosin ainakaan tuossa käyttis Sierrassa ei juuri kumi tunnu sen ihmeellisemmältä.
Jos on voimansiirrossa väljää niin sen ainakin huomaa selvemmin ristikkoversiolla :D

Kyllä sillä kumilimpulla sitä pehmeyttä saa hieman aikaiseksi ja onhan se huomattavasti hellempi voimansiirrolle.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

RSME
Viestit: 1688
Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001

Viesti Kirjoittaja RSME » Pe Toukokuu 13. 15:05:59 2005

Väittäisin kanssa jyrinän tulevan joko kumilimpusta heti laatikon jälkeen, tai vaihtoehtoisesti kuluneesta ristinivelestä.

Nyt kun laatikko on uusittu ja se ei ole samanlainen / samalla paikalla (korkeus/leveyssuunnassa) kuin edellinen niin kardaanin nivelet pyörivät eri kulmassa kun aiemmin. Nivel joutuu tekemään liikettä mitä siltä ei ole vaadittu n. 30 vuoteen, joten kyllä siitä jurinat tulisi keneltä tahansa.

Omassa tanessa aikanaan sama juttu tuli kun vaihdoin kytkimen. Laatikon ollessa irti totesin että ristinivelet olis vaihdon tarpeessa, mutta aikataulu/budjetti ei antanut tuolloin extrahommille periksi. Etenkin moottorijarrutuksella jurina oli sitäluokkaa että koeajolla piti käydä auton alla ryömimässä ja etsimässä mitä oli jäänyt irti. Tuolloin (kun siis laatikko ei vaihtunut) lääke löytyi laatikon ja kardaanin kannatinlaakerin asennon "säätämisellä". Taunuksen korjausoppaassa taitaa ainakin olla jonkinlainen ohje kuinka voimansiirtolinjan vois saada oikaistua, kannattaa varmaan kokeilla, se ei ainakaan maksa mitään...

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Pe Toukokuu 13. 19:30:07 2005

Nyt rupes sitten selviämään. Mulla on siis juuri tommonen ristikolla varustettu kardaani. Ja toi kardaanin pyöriminen uudessa asennossa kuulostaa hyvinkin järkevältä teorialta.

Tarttee miettiä et mitä sitä tekis seuraavaksi sille, mutta ensin tarttee saada konekin läymään kaikilla pytyillä. Nyt sain tästä ongelmasta hiukan vauhtia tohon kärjettömän sytytyksen hankintaan ja semmonen setti onkin jo paketissa kovaa vauhtia tulossa tännepäin.


Kiitos tiedoista ja varsinkin hyvistä kuvista"

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Su Toukokuu 15. 13:48:31 2005

Ja sitten todella nolo loppuratkaisu sille tärinälle. Joku tunari mekaanikko (kuka lie :) ) oli onnistunut jättämään kardaanin-perän laipanpultit sormikireydelle... :oops:

No ainakin opin tästä et kantsii tarkistaa tommoset yksinkertaset asiat ensin vaikka kuinka tuntuu siltä et ne ois tullu laitettua kunnolla.

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » Ke Toukokuu 18. 12:49:28 2005

Sine kirjoitti: Kertoivat minulle varaosaliikkeessä, että
vaihdelaatikon perässä (Ford ja mersu käyttää, muissa ei kuulemma ole)

Tommosta käytetään myös 131 mirafiorissa ja ladassa..
Omasta 131 aikuinaan värinänvaimennin hajosi (puuttu ne rautavahvikkeet) 120 km/h vauhdissa ja kardaani irtosi olipahan pientä rytinää :D ja pellit halkeili kardaanitunnelissa kuten myös koneen- ja vaihteistonkorvat
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » To Toukokuu 19. 11:27:25 2005

mulla oli käyny tolle kumilimpulle vähä hassusti kun on päässy kone+laatikko paketti vähä vaihtaa paikkaa sen jälkeen kun tein kardaanin keski laakerille kiinnikkeen, nyt se kumilimppu joutuu vähäsen väännätykseen.

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Pe Toukokuu 20. 22:32:40 2005

minullakin on kardaani ilman kumilimppua, kun on mennyt 2 kumilimppua jo..auto ollut mulla 8 vuotta ajossa. nyt on viritettynäkin kestänyt hyvin. tosin nyt meni ratapäivillä koneen kannatin kumit, ja kone-vaihdelaatikko paketti pääsi elämään niin paljon, että kardaanin kannatinkumi meni väljäksi..
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

taunus mkII
Viestit: 97
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 17:59:43 2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII » Pe Toukokuu 20. 23:19:10 2005

Latexi. vaihdoitko koko kardaanin vai pelkän laatikkoon tulevan isomman "tumpin" 1.6:n kardaaniin?? mulla kävi niin kun vaihdoin ton 5-lovisen et pistin siihen 1.6:n kardaaniin vaan sen isomman tumpin värinän vaimennus kumeineen niin rupes kans jurisemaan ajaessa ja se ääni vaan koveni aikaa myöten. sit ei pystyny edes kunnolla enää ajamaan satasta ja kun kaasun hölläs ni ääni vaan koveni.no sit purin sen tumpin siitä kartaanista pois ni huomasin et se tumpin sisällä oleva nailon holkki joka keskittää sen tumpin siihen keski osaan oli paljo isompi kun 1.6:n kardaanin se metalli-tappi joka menee sen tumpin sisään ja se holkki oli melkein kokonaan kulunu pois. sit hankin ison kardaanin kokonaan ja ongelma poistu.
tanari
Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Toukokuu 20. 23:32:47 2005

taneli kirjoitti:kardaanin kannatinkumi meni väljäksi..
sama vika rahikaisella, eli paskaksi meni. uusi on hyllyssä paikalleenasennusta odottamassa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » La Toukokuu 28. 11:24:39 2005

taunus mkII. En tehnyt kardaanille mitään. Mulla oli jostain kumman syystä se "isolaatikko" ja siten isokardaanikin alunperin paikallaan.

Autohan on tosiaan farmari et se type-e(?) laatikko oli varmaan sitä varten mulla.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Toukokuu 28. 21:09:11 2005

Kaikissa pre 74 taunuksissa on "isolaatikko" 1.6:n takana.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Toukokuu 30. 13:37:10 2005

Jaa, jaa. No toi selittaakin sitten sen. Ihan hyva tietaa olen aikasemminkin asiaa hammastellyt.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Toukokuu 30. 14:18:28 2005

Jallu kirjoitti:Kaikissa pre 74 taunuksissa on "isolaatikko" 1.6:n takana.
niin siis kaikissa vai vaan farkuissa ei ymmärtäny :oops:
ittellä 1.6 coupe pikkulootalla ja tyyppikilvessä lukee myös näin :?
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Toukokuu 30. 14:36:15 2005

pre 74 = ennen vuotta 74 = 1971-1973.

Toivottavasti nyt selvisi.

Heka: Et sanonut vuosimallia, mutta mikäli on aluperin pikkulaatikolla, ei se kuulu mainitsemaani ryhmään (on siis 74 tai 75).
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Toukokuu 31. 11:20:03 2005

no en ymmärtäny tota pre :oops: joo eli on 74
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Vastaa Viestiin