Laatikonvaihto --> tärisee ja kolisee (Taunus 5-v)
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Laatikonvaihto --> tärisee ja kolisee (Taunus 5-v)
Operaatio: Sierran 5-vaihteinen Type N/9 laatikko 1.6 ohc Taunukseen, automaatti Taunuksen kannatinpalkilla. Seurauksena epämääräistä tärinää ja jyrinää.
Käytin siis pidennetyn viikonlopun hyödyksi ja lisäsin yhden vaihteen autooni. Nyt onkin sitten loppu viikonloppu mennyt hämmästelyyn.
Tyhjäkäynnillä lähinnä tuntuu, ei niinkään kuulu, uusi ja erilainen tärinä, jyrinä mikälie. Kun lisää kierroksia (paikallaan) tärinä tasottuu ja häviää.
Vika tuntuu ja kuuluu vauhdissa yhtälailla pienemmillä kierroksilla, mutta kun ajaessa päästää kaasusta niin alkaa hirvittävä tärinä ja jyristys. Vaihteella ja kytkimellä ei ole vaikutusta asiaan.
Vaihtoehtoja joita olen tässä pohdiskellut:
-laatikossa pääakseli tms. mutkalla
-kardaani vs laatikko vs tasapainotus. Voiko aiheuttaa niin paljon tärinää ja vain kun irroittaa kaasusta?
-laatikon kannakepalkin kumi rikki/huonosti... (joskus eräässä dokkisierrassa oli kannakepalkin kumi ihan loppu --> laatikko pääsi liian alas ja kuului/tuntui samantapainen "jyrinä" koko ajan ajaessa)
viimeinen ja vahvin epäilys
-koneessakin tuntuu nyt olevan jotain "pientä" hämminkiä (käynti ei muutu mitenkään kun nelossylinterin tulpanjohdon nyppää pois koneen käydessä). Tyhjäkäynnin epätasaisuus tulisi helposti tästä mutta entäs jyrinä joka tuntuu auton rakenteissa? Tärkein kysymys voisiko moottorijarrutuksen tärinä johtua nelossylinteristä?
Nyt (siis kun taas tulen lomille) täytyy keskittyä tohon kolmella käymiseen kun sitäkin rupes esiintymään. Ja sitä kautta eteenpäin.
(sähköä tulee, tulppa toimii, puristuspaineet ok...)
nimim. "Pientä laittoo se vaan vaatii"
Otan vastaan vihjeitä ja vinkkejä kiitollisena!
Käytin siis pidennetyn viikonlopun hyödyksi ja lisäsin yhden vaihteen autooni. Nyt onkin sitten loppu viikonloppu mennyt hämmästelyyn.
Tyhjäkäynnillä lähinnä tuntuu, ei niinkään kuulu, uusi ja erilainen tärinä, jyrinä mikälie. Kun lisää kierroksia (paikallaan) tärinä tasottuu ja häviää.
Vika tuntuu ja kuuluu vauhdissa yhtälailla pienemmillä kierroksilla, mutta kun ajaessa päästää kaasusta niin alkaa hirvittävä tärinä ja jyristys. Vaihteella ja kytkimellä ei ole vaikutusta asiaan.
Vaihtoehtoja joita olen tässä pohdiskellut:
-laatikossa pääakseli tms. mutkalla
-kardaani vs laatikko vs tasapainotus. Voiko aiheuttaa niin paljon tärinää ja vain kun irroittaa kaasusta?
-laatikon kannakepalkin kumi rikki/huonosti... (joskus eräässä dokkisierrassa oli kannakepalkin kumi ihan loppu --> laatikko pääsi liian alas ja kuului/tuntui samantapainen "jyrinä" koko ajan ajaessa)
viimeinen ja vahvin epäilys
-koneessakin tuntuu nyt olevan jotain "pientä" hämminkiä (käynti ei muutu mitenkään kun nelossylinterin tulpanjohdon nyppää pois koneen käydessä). Tyhjäkäynnin epätasaisuus tulisi helposti tästä mutta entäs jyrinä joka tuntuu auton rakenteissa? Tärkein kysymys voisiko moottorijarrutuksen tärinä johtua nelossylinteristä?
Nyt (siis kun taas tulen lomille) täytyy keskittyä tohon kolmella käymiseen kun sitäkin rupes esiintymään. Ja sitä kautta eteenpäin.
(sähköä tulee, tulppa toimii, puristuspaineet ok...)
nimim. "Pientä laittoo se vaan vaatii"
Otan vastaan vihjeitä ja vinkkejä kiitollisena!
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
kato ettei laatikko pääse ottamaan kiinni mihinkään koriin(näkyykö jossain nihrautumaa massassa/paskassa/ruosteessa), 5vaihteinen saattaa ottaa kiinni johonkin, tosin itselläni ei kyllä ollut sitä ongelmaa ja on nimenomaan automaatin palkilla. sit kandee kattoo et loota on tosiaan hyvin koneessa kiinni.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Täytyypä tutkia tuo seuraavaksi. Panee vaan hiukan miettimään et mikä tommonen kumilimppu varsinaisesti edes on. Eikös noita kardaaneja ole erilaisia? Kumivälipalalla ja ilman. Koska väitän ettei mulla ole mitään tommosta(ehkä..kai..mahdollisesti...)ukormi kirjoitti:kassoppas ettei se kumilimppu kardaanin tumpissa ole jostakin kohtaa halki.
Vahvasti rupeaa vaan tuntumaan että käyntihäiriöt sattuivat samaan väliin laatikonvaihdon ja/tai tuli kolhittua tai tehtyä jotain huomaatta vaihdon yhteydessä niin että sytytys rupesi pätkimään pahasti.
Ja aiheuttaaa sen että nelospytty ei ole hommassa oikeen mukana. Ja kyllähän se auto vähemmästäkin tärisee.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Kertoivat minulle varaosaliikkeessä, että
tämä on kardaanin värinänvaimennin vaihdelaatikon perässä (Ford ja mersu käyttää, muissa ei kuulemma ole) ja
tämä on kardaanin kannatinlaakeri.
Kuten kuvasta näkyy, niin värinänvaimennin pitäisi vaihtaa. Kunhan osa tulee niin vaihtuu se + kannatinlaakeri + perän etustefa ja saa nähdä mitä muuta vaihdettavaa vielä löydän...
tämä on kardaanin värinänvaimennin vaihdelaatikon perässä (Ford ja mersu käyttää, muissa ei kuulemma ole) ja
tämä on kardaanin kannatinlaakeri.
Kuten kuvasta näkyy, niin värinänvaimennin pitäisi vaihtaa. Kunhan osa tulee niin vaihtuu se + kannatinlaakeri + perän etustefa ja saa nähdä mitä muuta vaihdettavaa vielä löydän...
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Sine ehtikin jo vastaamaan ensin. Jos kannatinlaakeri ja kumi ovat entiset, niin sekin saa aikaan sellaisen matalan jyrinän. Mutta tuo moottorijarrutusjyrinä on ainakin minulla tullut yleensä juuri tuon etulimpun halkeilusta johtuen. Toki kardaani voi antaa millaista jyrinää tahansa jos on epätasapainossa tai ristikot/kumit/keskilaakeri ovat kuluneet.Latexi kirjoitti:"ukormi" tarkoititko kenties kuvassa keskellä olevaa "kannatinlaakeria"?
Jos et niin opastapa nuorta ja kokematonta...
Tuossa Sierrassani on se hankalampi värinänvaimenninkumi joka on vulkanoitu kardaanin etutumppiin kiinni. Ei tunnu sellaista enää uutena mistään saavan. Pitänee laittaa tuollainen vanhempi versio jossa limppu on kuudella pultilla kiinni. Eli kardaani menee hakuun

TÄLLAINEN TAPAUS on Sierran alla juuri nyt. Ei tuo ainakaan itsestään korjaudu..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
On niitä kovalla etunivelelläkin (joissakin vanhoissa Taunuksissa). Eli siis tuossa kumin paikalla on ristikkonivel. Oli aikoinaan laitettava sellainen kun ei nuo kumit tahtoneet kestää. Olisiko mulla ollut kone ja laatikko vähän väärässä asennossa..No tuolla ristikolla kyllä kesti. On vain hieman raaempaa laatikolle tuollainen ristikko verrattuna joustavaan kumiin.tanari kirjoitti:mitäs helkkaria ei mun taunuksissa oo ollu tollasta kumia!hetkinen onko kaikissa taunuksissa siis tuo kumi alkuperäisenä?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Mitenkä tuollainen kumilimppu käytännön ajossa tuntuu verrattuna kovaan ristikkoon? Caprrin on tulossa kumilimppu jatkossa ja ajattelin jos sillä saisi sitä mun hakemaa pehmeyttä vähän lisää. Tosin ainakaan tuossa käyttis Sierrassa ei juuri kumi tunnu sen ihmeellisemmältä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Jos on voimansiirrossa väljää niin sen ainakin huomaa selvemmin ristikkoversiollaMouTine kirjoitti:Mitenkä tuollainen kumilimppu käytännön ajossa tuntuu verrattuna kovaan ristikkoon? Caprrin on tulossa kumilimppu jatkossa ja ajattelin jos sillä saisi sitä mun hakemaa pehmeyttä vähän lisää. Tosin ainakaan tuossa käyttis Sierrassa ei juuri kumi tunnu sen ihmeellisemmältä.

Kyllä sillä kumilimpulla sitä pehmeyttä saa hieman aikaiseksi ja onhan se huomattavasti hellempi voimansiirrolle.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 1688
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001
Väittäisin kanssa jyrinän tulevan joko kumilimpusta heti laatikon jälkeen, tai vaihtoehtoisesti kuluneesta ristinivelestä.
Nyt kun laatikko on uusittu ja se ei ole samanlainen / samalla paikalla (korkeus/leveyssuunnassa) kuin edellinen niin kardaanin nivelet pyörivät eri kulmassa kun aiemmin. Nivel joutuu tekemään liikettä mitä siltä ei ole vaadittu n. 30 vuoteen, joten kyllä siitä jurinat tulisi keneltä tahansa.
Omassa tanessa aikanaan sama juttu tuli kun vaihdoin kytkimen. Laatikon ollessa irti totesin että ristinivelet olis vaihdon tarpeessa, mutta aikataulu/budjetti ei antanut tuolloin extrahommille periksi. Etenkin moottorijarrutuksella jurina oli sitäluokkaa että koeajolla piti käydä auton alla ryömimässä ja etsimässä mitä oli jäänyt irti. Tuolloin (kun siis laatikko ei vaihtunut) lääke löytyi laatikon ja kardaanin kannatinlaakerin asennon "säätämisellä". Taunuksen korjausoppaassa taitaa ainakin olla jonkinlainen ohje kuinka voimansiirtolinjan vois saada oikaistua, kannattaa varmaan kokeilla, se ei ainakaan maksa mitään...
Nyt kun laatikko on uusittu ja se ei ole samanlainen / samalla paikalla (korkeus/leveyssuunnassa) kuin edellinen niin kardaanin nivelet pyörivät eri kulmassa kun aiemmin. Nivel joutuu tekemään liikettä mitä siltä ei ole vaadittu n. 30 vuoteen, joten kyllä siitä jurinat tulisi keneltä tahansa.
Omassa tanessa aikanaan sama juttu tuli kun vaihdoin kytkimen. Laatikon ollessa irti totesin että ristinivelet olis vaihdon tarpeessa, mutta aikataulu/budjetti ei antanut tuolloin extrahommille periksi. Etenkin moottorijarrutuksella jurina oli sitäluokkaa että koeajolla piti käydä auton alla ryömimässä ja etsimässä mitä oli jäänyt irti. Tuolloin (kun siis laatikko ei vaihtunut) lääke löytyi laatikon ja kardaanin kannatinlaakerin asennon "säätämisellä". Taunuksen korjausoppaassa taitaa ainakin olla jonkinlainen ohje kuinka voimansiirtolinjan vois saada oikaistua, kannattaa varmaan kokeilla, se ei ainakaan maksa mitään...
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Nyt rupes sitten selviämään. Mulla on siis juuri tommonen ristikolla varustettu kardaani. Ja toi kardaanin pyöriminen uudessa asennossa kuulostaa hyvinkin järkevältä teorialta.
Tarttee miettiä et mitä sitä tekis seuraavaksi sille, mutta ensin tarttee saada konekin läymään kaikilla pytyillä. Nyt sain tästä ongelmasta hiukan vauhtia tohon kärjettömän sytytyksen hankintaan ja semmonen setti onkin jo paketissa kovaa vauhtia tulossa tännepäin.
Kiitos tiedoista ja varsinkin hyvistä kuvista"
Tarttee miettiä et mitä sitä tekis seuraavaksi sille, mutta ensin tarttee saada konekin läymään kaikilla pytyillä. Nyt sain tästä ongelmasta hiukan vauhtia tohon kärjettömän sytytyksen hankintaan ja semmonen setti onkin jo paketissa kovaa vauhtia tulossa tännepäin.
Kiitos tiedoista ja varsinkin hyvistä kuvista"
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Ja sitten todella nolo loppuratkaisu sille tärinälle. Joku tunari mekaanikko (kuka lie
) oli onnistunut jättämään kardaanin-perän laipanpultit sormikireydelle... 
No ainakin opin tästä et kantsii tarkistaa tommoset yksinkertaset asiat ensin vaikka kuinka tuntuu siltä et ne ois tullu laitettua kunnolla.


No ainakin opin tästä et kantsii tarkistaa tommoset yksinkertaset asiat ensin vaikka kuinka tuntuu siltä et ne ois tullu laitettua kunnolla.
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Sine kirjoitti: Kertoivat minulle varaosaliikkeessä, että
vaihdelaatikon perässä (Ford ja mersu käyttää, muissa ei kuulemma ole)
Tommosta käytetään myös 131 mirafiorissa ja ladassa..
Omasta 131 aikuinaan värinänvaimennin hajosi (puuttu ne rautavahvikkeet) 120 km/h vauhdissa ja kardaani irtosi olipahan pientä rytinää

Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier
-
- Viestit: 1008
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
- Paikkakunta: hartola
- Viesti:
mulla oli käyny tolle kumilimpulle vähä hassusti kun on päässy kone+laatikko paketti vähä vaihtaa paikkaa sen jälkeen kun tein kardaanin keski laakerille kiinnikkeen, nyt se kumilimppu joutuu vähäsen väännätykseen.
-
- Viestit: 963
- Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
- Paikkakunta: espoo
minullakin on kardaani ilman kumilimppua, kun on mennyt 2 kumilimppua jo..auto ollut mulla 8 vuotta ajossa. nyt on viritettynäkin kestänyt hyvin. tosin nyt meni ratapäivillä koneen kannatin kumit, ja kone-vaihdelaatikko paketti pääsi elämään niin paljon, että kardaanin kannatinkumi meni väljäksi..
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 17:59:43 2004
- Paikkakunta: Vantaa
Latexi. vaihdoitko koko kardaanin vai pelkän laatikkoon tulevan isomman "tumpin" 1.6:n kardaaniin?? mulla kävi niin kun vaihdoin ton 5-lovisen et pistin siihen 1.6:n kardaaniin vaan sen isomman tumpin värinän vaimennus kumeineen niin rupes kans jurisemaan ajaessa ja se ääni vaan koveni aikaa myöten. sit ei pystyny edes kunnolla enää ajamaan satasta ja kun kaasun hölläs ni ääni vaan koveni.no sit purin sen tumpin siitä kartaanista pois ni huomasin et se tumpin sisällä oleva nailon holkki joka keskittää sen tumpin siihen keski osaan oli paljo isompi kun 1.6:n kardaanin se metalli-tappi joka menee sen tumpin sisään ja se holkki oli melkein kokonaan kulunu pois. sit hankin ison kardaanin kokonaan ja ongelma poistu.
tanari
Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Kaikissa pre 74 taunuksissa on "isolaatikko" 1.6:n takana.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
niin siis kaikissa vai vaan farkuissa ei ymmärtänyJallu kirjoitti:Kaikissa pre 74 taunuksissa on "isolaatikko" 1.6:n takana.

ittellä 1.6 coupe pikkulootalla ja tyyppikilvessä lukee myös näin

#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
pre 74 = ennen vuotta 74 = 1971-1973.
Toivottavasti nyt selvisi.
Heka: Et sanonut vuosimallia, mutta mikäli on aluperin pikkulaatikolla, ei se kuulu mainitsemaani ryhmään (on siis 74 tai 75).
Toivottavasti nyt selvisi.
Heka: Et sanonut vuosimallia, mutta mikäli on aluperin pikkulaatikolla, ei se kuulu mainitsemaani ryhmään (on siis 74 tai 75).
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76