Cortina mk1 1500

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Cortina mk1 1500

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ke Marraskuu 3. 0:17:09 2004

Joo elikkä tollanen katiska olis nyt työn alla ja tarttis tietää että paljonko toi alkuperänen laatikko kestää vääntöä / tehoa? Entäs mikä perä noissa on? Käykö joku lukkoperä suoraan ton paikalle jos sen tahtoo vaihtaa? Sitten jos olis jotain tietoa niistä lotus cortinan reaktiotangoista kuinka saisin tohon sellaset tehtyä myös... (cosesc, sulla oli jotain kuvia?)

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Marraskuu 3. 0:48:18 2004

enkkuperähän siinä on niinkuin escortissakin eli luistonrajoittimia on saatavana

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Pe Marraskuu 5. 15:56:20 2004

Kellään tosta laatikon kestävyydestä tietoa? Haluisin säilyttää ton "pitkäkeppisen" soppakauhan mut jos toi ei kestä mitään niin tässä tilanteessa olis helpompi sinne joku muu loota upottaa (joutuu kairaamaan uuden reijän)...

Loota on ilmeisesti 2000E "Bullet" mallia. Sivun http://www.zetecinside.com/xr2/gearbox.htm perusteella.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Marraskuu 5. 18:14:05 2004

Eihän toi kuvan Bullet 2000, ole pitkäkeppinen?

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Pe Marraskuu 5. 18:19:49 2004

Bootsi kirjoitti:Eihän toi kuvan Bullet 2000, ole pitkäkeppinen?
Juu mut siinä alla olevassa tekstissä on et "Cortina mk1" mitä ei noissa muissa tainnu olla?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Marraskuu 5. 18:59:18 2004

referoin taas vuonna 77 CCC lehdessä ollutta artikkelia ja jotakin kokemusperäistä tietoa;

Mk1 Cortinassa on ollu nk 3-rail laatikko, 1. välitys 3.343.
periaatteessa sama laatikko single-rail muodossa on ollu myös
Cortina 2 1300/1600 alkaen '69 ja Cortina 3 1300/1600, ja jatkuu vielä Taunukseenkin vastaavasti, myöhemmissä taas eri välitykset.
Lotus Mk1 on muuten ollut ihan neri laatikolla, ei saa sotkea.

Cortina II, Capri, ym.1600 GT & Lotus, Corsair 2000E:ssä, Mexicossa ja RS1600:ssa on saman laatikon versio, jossa 1. =2.972,
tätä kutsutaan 2000E-laatikoksi, etenkin 3-rail tyyppinä.
3-.rail tyyppiä on ollu jatkekotelon alkuun menevällä kepillä,
jatkekotelon päälle laitetulla, ja itse jatkekotelossa olleella, kuten Mexico.

2000E-laatikkoon on ollut saatavilla Bullet-välitys-sarja kisakäyttoon,
vastaavasti kuin isoon laatikkoon oli rocket-setti.

Vakio 2000E:n kesto on 135 hp.rallissa,
Bullet-sarjalla muistan lukeneeni 150. Eikä mitään 2 litran myllyja, vaan kierroskoneita !
Mk1:n laatikko on tuon artikkelin mukaan sama kaikissa, en tosin tiedä lisäluokituksista, mutta kannattaa verrata/kysellä historic-miehiltä.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Pe Marraskuu 5. 20:40:02 2004

tuon tekee sekavaksi juuri se, että saman koppasta autoa on saanut samaan aikaan esim. Kent ja OHC moottoreilla --> erilaiset askit, joten ei voi yleistää pelkästään koppien perusteella.

Mk1:ssä 1. välitys on tietojeni mukaan 3.543 moottoriin katsomatta mukaanlukien ensituotannon Lotarit. Sama välitys myös Mk II:ssa Myöhemmin Mk1 lotareihin tuli pidennetty ykkönen, kuten myös MkII:n GT versioon ( 2.972 ).

Pitääkin käydä tallilla tsekkaamassa noita laatikoiden tyyppejä ihan mielenkiinnosta.
S a a b & F o r d

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Re: Cortina mk1 1500

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Pe Marraskuu 5. 20:46:26 2004

Tharkad kirjoitti:Sitten jos olis jotain tietoa niistä lotus cortinan reaktiotangoista kuinka saisin tohon sellaset tehtyä myös... (cosesc, sulla oli jotain kuvia?)
Multa löytys räjäytyskuva. Mitään mittoja ei siinä muistaakseni ollut. Paremman puutteessa kyllä siitä osviittaa saa...

Edit: Nyt kun muistelen niin taitaa töissä olla koko korjausopas Mk1:lle cd:lle poltettuna.
S a a b & F o r d

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Marraskuu 5. 20:49:34 2004

TAp kirjoitti:Cortina II, Capri, ym.1600 GT & Lotus, Corsair 2000E:ssä, Mexicossa ja RS1600:ssa on saman laatikon versio, jossa 1. =2.972,
tätä kutsutaan 2000E-laatikoksi, etenkin 3-rail tyyppinä.
3-.rail tyyppiä on ollu jatkekotelon alkuun menevällä kepillä,
jatkekotelon päälle laitetulla, ja itse jatkekotelossa olleella, kuten Mexico.
Tähän pieni huomio: Cortina + Lotus, Mexico + TC/RS1600 on tuolla 3-rail -laatikolla, mutta Capri on taas Taunus 1600 OHC:stä tutuilla laatikon kuorilla, mutta noilla em. 3-rail välityksillä. Myös Sierra 1600 4v on vastaavilla kuorilla. Olen kasannut Sierran kuoriin -69 Capri 1,6 GT:n laatikon sisuskalut jossa ykkösen välitys tuo 2.972.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Marraskuu 5. 21:15:18 2004

Kuorista vielä, kaikissa noissa on mielestäni se peruskotelo sama,
ainakin suurinpiirtein, eli ulkoa päin katsottuna samat muodot, ja kotelon pituus 203.3 mm.
Ton lehden ja muutaman mun lähteen mukaan Mk1 Lotus
oli joko 2.500/1.64/1.230/1 välityksin 63-63
ja 3.543/2.04/1.412/1 välityksin 64-66
Muttaa en ole muuten Cortina-asiantuntija.
jokatapauksessa noi ei ole 2000E välitykset.

ja 3.343/2.396/1.412/1 välitys oli kaikissa sama Anglia Superista Cortina 3:een saakka, 1300/1600 koneilla
2000E välitykset on ollu vain sporttisemmissa 1600GT/E/Lotus ja Capri 2000GT malleissa alkaen 66, eli ei siis edes 1500GT '67.

Historiasta kiinnostuneille vielä selvennykseksi;
Cortina Lotus II tehtiin siis samalla askilla kuin 1600GT.
Lotuksen teknikka siirrettiiin sellaisenaan Escoon, tuli TwinCam.
TwinCamiin vaihdettiin BDA => 1600RS, sama laatikko jatkoi.
RS1600.n halpismalli = Mexico, eli sylinterikannen vaihto edelliseen.

Tiina Wälicoppa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Heinäkuu 23. 8:00:49 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tiina Wälicoppa » Pe Marraskuu 5. 23:31:07 2004

Käsittääkseni Cortina 1600GT Mk2:ssa oli 2000E-laatikko syksyyn -68 saakka. Näissä on alkujaan ollut myös tuo pitkähkö ykkönen eli 1:2,972. Tämä laatikko kai on ihan sama kuin TC:ssä ja Mk1 Mexicossa kuin myös Lotus Cortina Mk2:ssa.

Cortina 1600GT Mk2:ssa mallivuosina -69-70 oli se ihan perinne Ford-laatikko lyhyellä ykkösellä ja tappavan pitkällä loikalla kakkoselta kolmoselle.

Capri 1600GT:ssä (ehkä 1300GT:kin?) on ollut tuota pidempää ykköstä (2,972), mutta laatikot muuten poikkeavat 2000E:stä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Marraskuu 6. 0:03:59 2004

TAp kirjoitti:Kuorista vielä, kaikissa noissa on mielestäni se peruskotelo sama,
ainakin suurinpiirtein, eli ulkoa päin katsottuna samat muodot, ja kotelon pituus 203.3 mm.
Vähän vänkäämiseksi menee, mutta ehkä tästä on hyötyä :wink: :
Pituus 3-rail (2000E) ja Taunus/sierra 1600 4v laatikossa sama (203,3mm ilm.), sama kytkinakseli ("pieni") ja pääakselispoori ("keskikoko") samat keskenään ja ilmeisesti (=muistaakseni) osa sisuskaluista vaihtokelpoisia ristiin, mm. rattaat.
Mutta tarkoitin sitä että Caprissa laatikon kuoret olivat juuri tuota uudempaa "escort -tyyppiä" joka tuli myös myöhemmin tutuksi Taunuksen "pikkulaatikossa" ja "isossa" (E-tyyppi). Tunnistaa mm. siitä että laatikon pyrstö on alumiinivalua, vain yksi peltinen luukku 3-railin kahden valuluukun sijaan. Tämän tyyppisiä laatikoita olen irroittanut parista mk1 Kent GT -Caprista.

EDIT: kuten Wälikoppakin totesi "..mutta muuten laatikot poikkeavat 2000E:stä"

EDIT2: ja sittemmin samat taunuslaatikot löytyivät tosiaan sierroista (4v:nä), mutta erilaisella vaihdekepin kiinnityksellä. Ja tuohon pienempään 1,6 lootaan tuli vahvikerivoitukset koteloon sierraversiossa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Tiina Wälicoppa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Heinäkuu 23. 8:00:49 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tiina Wälicoppa » La Marraskuu 6. 10:17:51 2004

Joku väitti, että Caprin laatikko on pidempi(?) kuin Escoista löytyvä. En itse ole mitannut. Vain välitykset tarkistin eli n. 3 (=2,972).

Tuolla on pari KUVAA puheena olevista laatikoista.

OPM
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja OPM » La Marraskuu 6. 12:44:01 2004

2000E askeista löytyy varsin kattava artikkeli Classic Fordin Joulukuu/2002 numerosta.

OPM

XR5T
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 15:18:38 2002

Viesti Kirjoittaja XR5T » Ti Marraskuu 16. 3:17:28 2004

2000e loota on myös mk2 corttiinassa jos moottori malli on 1500gt
mk2 malli tuli ennemmin kuin 1,6 koneet joissa on sitten tuo uudempi
alumiini häntä itsellä oli 70 luvulla mk2 1500gt malli jossa tuo 2000e
loota pitkä keppi siinä on vaikka takaa lähteekin on muuten hyvää rautaa
se keppi puikolla piti lyhentää kun ei rautasaha siihen pystynyt :wink:

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ke Marraskuu 17. 15:46:53 2004

Onko tämmöset (Track control arms)

https://www.burtonpower.com/dets_produc ... 16&PSet=19

sellaset mitkä tossa lotus cortinassa on vakiona? Kannattaako tuolta tilata tollaset? Tarkotus olis saada auton alusta ja jarrut vastaamaan tota lotusta jotta sopivan koneen laittaminen onnistuu.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ke Marraskuu 17. 20:30:49 2004

Tharkad kirjoitti:Onko tämmöset (Track control arms)

https://www.burtonpower.com/dets_produc ... 16&PSet=19

sellaset mitkä tossa lotus cortinassa on vakiona? Kannattaako tuolta tilata tollaset? Tarkotus olis saada auton alusta ja jarrut vastaamaan tota lotusta jotta sopivan koneen laittaminen onnistuu.
Ei näy kuvaa, mutta eikö tuo tarkoita ennemmin alatukivartta? GT / Lotuksessa on hieman erilainen, jäykistetty versio....en usko, että katsastusmies edes huomaa eroa. Tarkoitat varmaan takareaktiotankoa tai mikä sen oikea nimi nyt on niin Radius arms voisi olla parempi nimike?
Mikä sulla lähtökohtana? Taakse vaan 9" jarrut ja eteen laikat sekä istuttamaan 2.0l mottia kiinni! :twisted:
S a a b & F o r d

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » To Joulukuu 16. 21:05:11 2004

Tähtisilmä kirjoitti:
Tharkad kirjoitti:Onko tämmöset (Track control arms)

https://www.burtonpower.com/dets_produc ... 16&PSet=19

sellaset mitkä tossa lotus cortinassa on vakiona? Kannattaako tuolta tilata tollaset? Tarkotus olis saada auton alusta ja jarrut vastaamaan tota lotusta jotta sopivan koneen laittaminen onnistuu.
Ei näy kuvaa, mutta eikö tuo tarkoita ennemmin alatukivartta? GT / Lotuksessa on hieman erilainen, jäykistetty versio....en usko, että katsastusmies edes huomaa eroa. Tarkoitat varmaan takareaktiotankoa tai mikä sen oikea nimi nyt on niin Radius arms voisi olla parempi nimike?
Mikä sulla lähtökohtana? Taakse vaan 9" jarrut ja eteen laikat sekä istuttamaan 2.0l mottia kiinni! :twisted:
Vastataan nyt tähän kun tää oli jääny huomiotta. Eli lähtökohtana on 1500 4d -65. Keulalle olis tarkotus istuttaa tulevaisuudessa 1600ohc turbo (tehoja olis tarkotus ottaa ne laillisesti sallitut 125hp). Tarkotus olis tosiaan laittaa vaan ne reaktiotangot taakse (soitin rallyraceen niin sanovat että maksaa kiinnikkeineen ja puslineen 100e/setti) ja sitten 9" jarrut. Tähän liittyen tän topikin taas kaivoinkin esiin elikkä käykö 66-> GT:n 9" rummut tohon vanhempaan cortinaan? Eikös noissa kaikissa ole kuitenkin sama perä?

Tiina Wälicoppa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Heinäkuu 23. 8:00:49 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tiina Wälicoppa » To Joulukuu 16. 21:30:36 2004

Sama enkkuperä niissä on, joten kilvet ja rummut sopivat mielestäni "jyystämättä" paikalleen. Käsijarrusysteemikin on vastaava eli yksi vaijeri + säädettävä välitanko. Eli kyllä kakkoskoppaisen isot jarrut menevät "heittämällä".

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » La Joulukuu 18. 11:25:16 2004

Tiina Wälicoppa kirjoitti:Sama enkkuperä niissä on, joten kilvet ja rummut sopivat mielestäni "jyystämättä" paikalleen. Käsijarrusysteemikin on vastaava eli yksi vaijeri + säädettävä välitanko. Eli kyllä kakkoskoppaisen isot jarrut menevät "heittämällä".
juu kyllä käy takajarrut suoraan heittämällä. Käsijarruissa toimintaperiaate sama, mutta vanhoissa pikkumoottorisissa känkkä oli mersutyylinen! :)

Etulaikat ja satulat pitänee vaihtaa myös verrokkiauton vastaaviin? Tuossa normi 65 1500:ssa oli kyllä jo edessä levyt, mutta GT:ssä / Lotarissa oli hieman isommat ja paksummat levyt sekä paremmat satulat.
S a a b & F o r d

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » La Joulukuu 18. 12:58:14 2004

Tähtisilmä kirjoitti: Etulaikat ja satulat pitänee vaihtaa myös verrokkiauton vastaaviin? Tuossa normi 65 1500:ssa oli kyllä jo edessä levyt, mutta GT:ssä / Lotarissa oli hieman isommat ja paksummat levyt sekä paremmat satulat.
Tossa rakenteelliseterot paperissa on samankokoset 1500 9/64->, GT ja Lotus etujarrut joten ajattelin yrittää noilla ihan vakioilla...

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » La Joulukuu 18. 16:12:30 2004

mulla on sitten enkkuperään lukko + murikka mikä on hiekkapuhallettu ja maalattu ja uus 4.11:1 välitys ja banjokin on ja paksut vetarit, privaviesti yhteys jos kiinnostaa :wink:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » La Joulukuu 18. 16:24:35 2004

Tharkad kirjoitti: Tossa rakenteelliseterot paperissa on samankokoset 1500 9/64->, GT ja Lotus etujarrut joten ajattelin yrittää noilla ihan vakioilla...
Jaa no tuo on uusi tieto miulle. Mitä olen hypistellyt normi 1500 vm65 satuloita niin ne oli samanlaiset pikku girlingit kuin vm64 1200:ssa. Tosin eipä noista ikinä ole takeita mitä noihin on vaihdeltu.
Löytyykö se paperi jostain netistä?

BTW: tuli tuosta Tanarin viestistä se mieleen, että ensimmäisenä sulla sanoo 1.6 turbon tehoilla vakioperästä vetarit naks ja poks...
S a a b & F o r d

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » La Joulukuu 18. 19:20:57 2004

Tähtisilmä kirjoitti:
Tharkad kirjoitti: Tossa rakenteelliseterot paperissa on samankokoset 1500 9/64->, GT ja Lotus etujarrut joten ajattelin yrittää noilla ihan vakioilla...
Jaa no tuo on uusi tieto miulle. Mitä olen hypistellyt normi 1500 vm65 satuloita niin ne oli samanlaiset pikku girlingit kuin vm64 1200:ssa. Tosin eipä noista ikinä ole takeita mitä noihin on vaihdeltu.
Löytyykö se paperi jostain netistä?
Löytyy tosta.
Levyissä on käsittääkseni sama halkaisija kaikissa, satuloissa on eroa Lotuksen ja GT:n osalta kuten todistuksesta ilmenee, eri jarrupinta-ala Lotus ja GT vs muut.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » La Joulukuu 18. 21:00:53 2004

No niinpä näyttää olevan tuon mukaan... :roll:
Ompas nätti paperi, kits!
S a a b & F o r d

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » La Joulukuu 18. 21:40:48 2004

Oisko tossa jarrupintalassa noi rummut mukana, paksuus ja halkasija kun on kuitenkin samat noissa levyissä.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » La Joulukuu 18. 22:28:58 2004

Tharkad kirjoitti:Oisko tossa jarrupintalassa noi rummut mukana, paksuus ja halkasija kun on kuitenkin samat noissa levyissä.
Ei pitäisi olla, jarrupinta-alat on ilmoitettu eteen ja taakse erikseen. Satuloissa ja paloissa on eroa.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Su Tammikuu 16. 23:31:14 2005

Tuli tässä mieleen kun kattelin tota Samiharjun uusinta ostosta (taunus p7:kö se nyt oli) että cortinaakin on tainnut saada "sohva" penkillä? Mahtaakohan joku tietää mistä tollasen penkin löytäis tai käykö toi P7 penkki?

(alkuperäsyydellä ei tässä tapauksessa oo kauheesti merkitystä kun on alkuperänen sisusta hukkunu jossain vaiheessa kokonaan, takapenkki saattaa olla alkuperänen tai sitten ei. Ainakin se on verhoiltu uusiks.)

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Tammikuu 21. 12:16:54 2005

Tähtisilmä kirjoitti:
Tharkad kirjoitti: Tossa rakenteelliseterot paperissa on samankokoset 1500 9/64->, GT ja Lotus etujarrut joten ajattelin yrittää noilla ihan vakioilla...
Jaa no tuo on uusi tieto miulle. Mitä olen hypistellyt normi 1500 vm65 satuloita niin ne oli samanlaiset pikku girlingit kuin vm64 1200:ssa. Tosin eipä noista ikinä ole takeita mitä noihin on vaihdeltu.
Löytyykö se paperi jostain netistä?

BTW: tuli tuosta Tanarin viestistä se mieleen, että ensimmäisenä sulla sanoo 1.6 turbon tehoilla vakioperästä vetarit naks ja poks...
No jos tehot on oikeasti tuo 125hv niin sit saa kyllä katsoa peiliin jos vetarit paukkuu. Rikkomalla saa kaiken rikki, mutta kokemuksesta voin sanoa että enkku akseli on yllättävän vahva laitos jos ei rikkomalla riko.
Mulla ollut kilpurissa (n.200hv) neljä vuotta enkku alla enkä ole nähnyt vielä(kään) tarvetta vaihtaa atlakseen.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Tammikuu 21. 12:17:18 2005

BTW: tuli tuosta Tanarin viestistä se mieleen, että ensimmäisenä sulla sanoo 1.6 turbon tehoilla vakioperästä vetarit naks ja poks...[/quote]

No jos tehot on oikeasti tuo 125hv niin sit saa kyllä katsoa peiliin jos vetarit paukkuu. Rikkomalla saa kaiken rikki, mutta kokemuksesta voin sanoa että enkku akseli on yllättävän vahva laitos jos ei rikkomalla riko.
Mulla ollut kilpurissa (n.200hv) neljä vuotta enkku alla enkä ole nähnyt vielä(kään) tarvetta vaihtaa atlakseen.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Pe Tammikuu 28. 16:31:39 2005

Minkäslaisia jarruvaihtoehtoja eteen olis? Meinaan et meneekö jotkut edukkaat (isommat) satulat heittämällä paikalleen? Onkohan toi tolppahässäkkä samanlainen jossain muussa fordissa (esim. mk1 esco)?

Ainakin lotuksen satulat menee mutta niitten saatavuus ei varmaan oo paras mahollinen. Eikä niitä kovin halvalla taida irrota...

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Tammikuu 28. 21:02:58 2005

Mulla on Escortin/Taunuksen satulat (levityspaloilla) ja RS2000 jäähdytetyt levyt. Lähes bolt-on homma, napaa täytyi pienentää sorvissa pari milliä ettei ola satulaan kiinni ja parin millin sovitusholkit tolpan ja navan väliin.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Su Toukokuu 22. 12:33:37 2005

Onko noissa rummuissa toi mitta (esim 9") sisä vai ulkomitta?

Vastaa Viestiin