2.3 kutosen tyhjäkäynti seilaa

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

2.3 kutosen tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Toukokuu 1. 22:44:35 2005

Ekat ajopäivät Taunuksella, -83 Sierran 2.3 kutonen, Weber DGES kaasari, vapaavirtausputsari, A4LD automaattiloota jne. loodassa ei pelaa kakkonen..

Asiaan. Kylmänä kone käy niinkuin pitääkin mutta jo lyhyen ajolenkin jälkeen alkaa alle 2000rpm käynti seilaamaan kovasti eikä jaksa käydä tyhjää. Tyhjäkäyntiruuvin ruuvailu ei riitä, imuvuotoja ei pitäis olla, bensaa saa... Perusennakko 9 astetta. Mistä päin pitäis alkaa vikaa hakemaan? Paskamaista kun kaupungissa pitää koko ajan ajaa kahdella jalalla... :-/ Toinen haittatekijä on se että kun loodassa on kakkosen kohdalla TYHJÄÄ eli moottorijarrutusta ei tapahdu tahtoo auto sammua jopa kesken ajon kun himmaa vauhtia.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Toukokuu 1. 23:55:21 2005

aloita ventiilin säädöllä.
sen jälkeen kaikki pikku letkut tarkista ettei ole murtumia(lämmin kone letkut löysiä)
akselin väljys?
-koko läpän kierto alueella


ninkuin alla toteat alipainekello?
voi ollakkin en tunne automaattilattikkoa ollenkaan
Viimeksi muokannut sierra friikki, Ma Toukokuu 2. 9:09:13 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Toukokuu 2. 0:13:08 2005

ircissä tanari meinas että vois olla loodasta alipainekello paskana. se vois selittää lootavian ja ton käyntijutun..

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Toukokuu 2. 12:51:31 2005

Tämä alla oleva teksti on lainaus eräästä privaviestistäni:

Tavasin pitkän tovin Fordin omaa "A4LD koulutusmoniste - asentajan opas" vihkosta liittyen siihen lauantaina todettuun laatikon luistamiseen. Sen perusteella osat alipainekalvo ja/tai kaasutusventtiili ei toimi oikein. Kick-down kaapelilla ei ole A4LD:ssa muuta virkaa kuin kick-down. Moottorilta tuleva alipaine kertoo laatikolle moottorin kuormituksen. Jostain syystä laatikko saa koko ajan korkean alipaineen = ei kaasutuspainetta = alhainen toimintapaine (joutokäynnillä tai rullatessa). Alhainen alipaine taas on = korkea kaasutuspaine = korkea toimintapaine (kaasuläppä täysin auki). Itse epäilen, että alipainekalvo on rikki ja laatikko saa koko ajan täyttä alipainetta. Em. yksikkö on sen verran pahassa paikassa laatiko kyljessä (jossakin) ja ajattelin tutkia sen samalla kun autoon vaihdan tankin. Toinen epäilys on, että joku alipaineputki on rikki tai jossakin vuotaa.

--

Kysyin asiaan auton entiseltä omistajalta:

> Onko jotain häikkää ollut jo ennenkin alipaineiden
> kanssa, kun eräässä auton mukana tulleessa kuitissa
> lukee tehtynä työnä "alipainejärjestelmän tiivistys".
> Samassa kuitissa on, että "vaihteisto ei vaihda
> isompaan ennen kuin 4000 rpm:ssa".

Alipainejärjestelmän
tiivistys tuli ajankohtaiseksi talviajossa.Eli jos pakkasta -5 tai yli
laatikko ei vaihtanut 2 vaihteelta 3 vaihteelle ennen kuin olin ajanut 3
kilometriä.Asia korjaantui kun alipainejärjestelmän kumiputkiin pistettiin
klemmareita.Sai todennäköisesti pakkasilmaa niin kauan että moottori
lämpeni.

--

Nyt epäilen, että alipainesäädin on kenties jumiutunut noiden klemmariviritysten johdosta. Jahka tallille pääsee ja auton saa ylös, niin on taas viisaampi. Toimiva säädinkin on tiedossa ja sillä on myös tarkoitus kokeilla.

Siinä sinulta kotoisin olevassa A4LD-oppaassa on ohjeet miten testata paineilmalla venttiilien toiminta. Lisäksi siinä on eri testausjutut eri vaihteille.


Liittyen moottorin tyhjäkäyntiin: epäilisin minäkin, että joku alipaineputki vuotaa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Toukokuu 2. 15:07:45 2005

jeps jahka saa taunarin nosturille niin pitänee tutkailla. kaikki nosturit vaan just nyt pesu/huollto/maalaus operaation alla muutaman päivän.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Toukokuu 2. 21:26:13 2005

no joo. tänään on vikoja piisannut puolan johdoissa ihan molemmissa autoissa... sierran nykimisen syy löytyi katkenneesta puolan johdosta, taunuksen vaeltava tyhjäkäynti korjaantuu kun otan puolan +johdosta kaappaamani ryypyn virran irti...

joskus ratkaisut ovat yksinkertaisia.

tänään en tuntenut itseäni yhtään autoinsinööriksi. hassua.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 2. 22:17:23 2005

samiharju kirjoitti:no joo. tänään on vikoja piisannut puolan johdoissa ihan molemmissa autoissa... sierran nykimisen syy löytyi katkenneesta puolan johdosta, taunuksen vaeltava tyhjäkäynti korjaantuu kun otan puolan +johdosta kaappaamani ryypyn virran irti...

joskus ratkaisut ovat yksinkertaisia.

tänään en tuntenut itseäni yhtään autoinsinööriksi. hassua.
sami hei
ryypyn jännitteeksi ei käy 12v
se on jotain 9 v se oikea jännite ja vain silloin kun auto käy eli laturiin vaan takas se johto :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Toukokuu 3. 6:38:29 2005

jaaha, enpä tiennyt tollaistakaan. no kaasarit on mulle outoja :-/

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Toukokuu 3. 11:09:12 2005

Se on 7V jos se on ollut tarkoitus alunperin ottaa laturin W-navasta. Tai joka tapauksessa puolet säätimen antamasta jännitteestä.
Viimeksi muokannut Fullspeed, Ti Toukokuu 3. 15:13:17 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Toukokuu 3. 14:47:30 2005

jaahas, eli siis W-navasta suoraan tuohon. selvä.

laitoin toisaalta +12v siihen nyt.. seilaa käynti edelleen :-(

Vastaa Viestiin