2.3 kutosen tyhjäkäynti seilaa
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
2.3 kutosen tyhjäkäynti seilaa
Ekat ajopäivät Taunuksella, -83 Sierran 2.3 kutonen, Weber DGES kaasari, vapaavirtausputsari, A4LD automaattiloota jne. loodassa ei pelaa kakkonen..
Asiaan. Kylmänä kone käy niinkuin pitääkin mutta jo lyhyen ajolenkin jälkeen alkaa alle 2000rpm käynti seilaamaan kovasti eikä jaksa käydä tyhjää. Tyhjäkäyntiruuvin ruuvailu ei riitä, imuvuotoja ei pitäis olla, bensaa saa... Perusennakko 9 astetta. Mistä päin pitäis alkaa vikaa hakemaan? Paskamaista kun kaupungissa pitää koko ajan ajaa kahdella jalalla... :-/ Toinen haittatekijä on se että kun loodassa on kakkosen kohdalla TYHJÄÄ eli moottorijarrutusta ei tapahdu tahtoo auto sammua jopa kesken ajon kun himmaa vauhtia.
Asiaan. Kylmänä kone käy niinkuin pitääkin mutta jo lyhyen ajolenkin jälkeen alkaa alle 2000rpm käynti seilaamaan kovasti eikä jaksa käydä tyhjää. Tyhjäkäyntiruuvin ruuvailu ei riitä, imuvuotoja ei pitäis olla, bensaa saa... Perusennakko 9 astetta. Mistä päin pitäis alkaa vikaa hakemaan? Paskamaista kun kaupungissa pitää koko ajan ajaa kahdella jalalla... :-/ Toinen haittatekijä on se että kun loodassa on kakkosen kohdalla TYHJÄÄ eli moottorijarrutusta ei tapahdu tahtoo auto sammua jopa kesken ajon kun himmaa vauhtia.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
aloita ventiilin säädöllä.
sen jälkeen kaikki pikku letkut tarkista ettei ole murtumia(lämmin kone letkut löysiä)
akselin väljys?
-koko läpän kierto alueella
ninkuin alla toteat alipainekello?
voi ollakkin en tunne automaattilattikkoa ollenkaan
sen jälkeen kaikki pikku letkut tarkista ettei ole murtumia(lämmin kone letkut löysiä)
akselin väljys?
-koko läpän kierto alueella
ninkuin alla toteat alipainekello?
voi ollakkin en tunne automaattilattikkoa ollenkaan
Viimeksi muokannut sierra friikki, Ma Toukokuu 2. 9:09:13 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tämä alla oleva teksti on lainaus eräästä privaviestistäni:
Tavasin pitkän tovin Fordin omaa "A4LD koulutusmoniste - asentajan opas" vihkosta liittyen siihen lauantaina todettuun laatikon luistamiseen. Sen perusteella osat alipainekalvo ja/tai kaasutusventtiili ei toimi oikein. Kick-down kaapelilla ei ole A4LD:ssa muuta virkaa kuin kick-down. Moottorilta tuleva alipaine kertoo laatikolle moottorin kuormituksen. Jostain syystä laatikko saa koko ajan korkean alipaineen = ei kaasutuspainetta = alhainen toimintapaine (joutokäynnillä tai rullatessa). Alhainen alipaine taas on = korkea kaasutuspaine = korkea toimintapaine (kaasuläppä täysin auki). Itse epäilen, että alipainekalvo on rikki ja laatikko saa koko ajan täyttä alipainetta. Em. yksikkö on sen verran pahassa paikassa laatiko kyljessä (jossakin) ja ajattelin tutkia sen samalla kun autoon vaihdan tankin. Toinen epäilys on, että joku alipaineputki on rikki tai jossakin vuotaa.
--
Kysyin asiaan auton entiseltä omistajalta:
> Onko jotain häikkää ollut jo ennenkin alipaineiden
> kanssa, kun eräässä auton mukana tulleessa kuitissa
> lukee tehtynä työnä "alipainejärjestelmän tiivistys".
> Samassa kuitissa on, että "vaihteisto ei vaihda
> isompaan ennen kuin 4000 rpm:ssa".
Alipainejärjestelmän
tiivistys tuli ajankohtaiseksi talviajossa.Eli jos pakkasta -5 tai yli
laatikko ei vaihtanut 2 vaihteelta 3 vaihteelle ennen kuin olin ajanut 3
kilometriä.Asia korjaantui kun alipainejärjestelmän kumiputkiin pistettiin
klemmareita.Sai todennäköisesti pakkasilmaa niin kauan että moottori
lämpeni.
--
Nyt epäilen, että alipainesäädin on kenties jumiutunut noiden klemmariviritysten johdosta. Jahka tallille pääsee ja auton saa ylös, niin on taas viisaampi. Toimiva säädinkin on tiedossa ja sillä on myös tarkoitus kokeilla.
Siinä sinulta kotoisin olevassa A4LD-oppaassa on ohjeet miten testata paineilmalla venttiilien toiminta. Lisäksi siinä on eri testausjutut eri vaihteille.
Liittyen moottorin tyhjäkäyntiin: epäilisin minäkin, että joku alipaineputki vuotaa.
Tavasin pitkän tovin Fordin omaa "A4LD koulutusmoniste - asentajan opas" vihkosta liittyen siihen lauantaina todettuun laatikon luistamiseen. Sen perusteella osat alipainekalvo ja/tai kaasutusventtiili ei toimi oikein. Kick-down kaapelilla ei ole A4LD:ssa muuta virkaa kuin kick-down. Moottorilta tuleva alipaine kertoo laatikolle moottorin kuormituksen. Jostain syystä laatikko saa koko ajan korkean alipaineen = ei kaasutuspainetta = alhainen toimintapaine (joutokäynnillä tai rullatessa). Alhainen alipaine taas on = korkea kaasutuspaine = korkea toimintapaine (kaasuläppä täysin auki). Itse epäilen, että alipainekalvo on rikki ja laatikko saa koko ajan täyttä alipainetta. Em. yksikkö on sen verran pahassa paikassa laatiko kyljessä (jossakin) ja ajattelin tutkia sen samalla kun autoon vaihdan tankin. Toinen epäilys on, että joku alipaineputki on rikki tai jossakin vuotaa.
--
Kysyin asiaan auton entiseltä omistajalta:
> Onko jotain häikkää ollut jo ennenkin alipaineiden
> kanssa, kun eräässä auton mukana tulleessa kuitissa
> lukee tehtynä työnä "alipainejärjestelmän tiivistys".
> Samassa kuitissa on, että "vaihteisto ei vaihda
> isompaan ennen kuin 4000 rpm:ssa".
Alipainejärjestelmän
tiivistys tuli ajankohtaiseksi talviajossa.Eli jos pakkasta -5 tai yli
laatikko ei vaihtanut 2 vaihteelta 3 vaihteelle ennen kuin olin ajanut 3
kilometriä.Asia korjaantui kun alipainejärjestelmän kumiputkiin pistettiin
klemmareita.Sai todennäköisesti pakkasilmaa niin kauan että moottori
lämpeni.
--
Nyt epäilen, että alipainesäädin on kenties jumiutunut noiden klemmariviritysten johdosta. Jahka tallille pääsee ja auton saa ylös, niin on taas viisaampi. Toimiva säädinkin on tiedossa ja sillä on myös tarkoitus kokeilla.
Siinä sinulta kotoisin olevassa A4LD-oppaassa on ohjeet miten testata paineilmalla venttiilien toiminta. Lisäksi siinä on eri testausjutut eri vaihteille.
Liittyen moottorin tyhjäkäyntiin: epäilisin minäkin, että joku alipaineputki vuotaa.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
no joo. tänään on vikoja piisannut puolan johdoissa ihan molemmissa autoissa... sierran nykimisen syy löytyi katkenneesta puolan johdosta, taunuksen vaeltava tyhjäkäynti korjaantuu kun otan puolan +johdosta kaappaamani ryypyn virran irti...
joskus ratkaisut ovat yksinkertaisia.
tänään en tuntenut itseäni yhtään autoinsinööriksi. hassua.
joskus ratkaisut ovat yksinkertaisia.
tänään en tuntenut itseäni yhtään autoinsinööriksi. hassua.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
sami heisamiharju kirjoitti:no joo. tänään on vikoja piisannut puolan johdoissa ihan molemmissa autoissa... sierran nykimisen syy löytyi katkenneesta puolan johdosta, taunuksen vaeltava tyhjäkäynti korjaantuu kun otan puolan +johdosta kaappaamani ryypyn virran irti...
joskus ratkaisut ovat yksinkertaisia.
tänään en tuntenut itseäni yhtään autoinsinööriksi. hassua.
ryypyn jännitteeksi ei käy 12v
se on jotain 9 v se oikea jännite ja vain silloin kun auto käy eli laturiin vaan takas se johto

Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Se on 7V jos se on ollut tarkoitus alunperin ottaa laturin W-navasta. Tai joka tapauksessa puolet säätimen antamasta jännitteestä.
Viimeksi muokannut Fullspeed, Ti Toukokuu 3. 15:13:17 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti: