
Escortin takapään jousitus ja tuenta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Escortin takapään jousitus ja tuenta
Mitenkäs olette escortin takapään toteuttanut kun auto on kadulle tehty ja voimaa on tarkotus tulla hieman enemmän kuin 100hv jossain vaiheessa. Elikkäs alkuperäinenhän jousitustapa pitäisi säilyttää mutta lehtijouset ei ole vaikea lisätä katsastukseen. Onkohan tämä pystyiskarit kynäjousin, nelilinkein ja panhardeilla/watteilla se paras vai onko muita hyviä vaihtoehtoja kun autolla ei ole tarkoitus kuin ajella kadulla jokapäiväistä ajoa ja ehkä slalomia. Mitäs jäykkyyksiä jousiin olette käyttäneet, Bilstein, koni vaiko jokin muu? 

-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
En viittinyt alottaa uutta aihetta joten kysytääs vaikka täälä..
Eli milläs tota escortin perän pompottamista sai vähennettyä.
Asfaltilla rajusti kiihdytettäessä perä alkaa pompottamaan, jos pyörät
sutii vähänkin.. epäilen että perä alkaa kiertyä tai jotenkin pääsee liikkumaan tilassaan? Voisikohan RS:n tukitangoista olla mitään apua ko. asiaan?
Iskarit on ehjät ja alkuperäisillä paikoillaan...
Eli milläs tota escortin perän pompottamista sai vähennettyä.
Asfaltilla rajusti kiihdytettäessä perä alkaa pompottamaan, jos pyörät
sutii vähänkin.. epäilen että perä alkaa kiertyä tai jotenkin pääsee liikkumaan tilassaan? Voisikohan RS:n tukitangoista olla mitään apua ko. asiaan?
Iskarit on ehjät ja alkuperäisillä paikoillaan...
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Lue tuolta http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=79124 mitä SHR kirjoitti.ohc kirjoitti:En viittinyt alottaa uutta aihetta joten kysytääs vaikka täälä..
Eli milläs tota escortin perän pompottamista sai vähennettyä.
Asfaltilla rajusti kiihdytettäessä perä alkaa pompottamaan, jos pyörät
sutii vähänkin.. epäilen että perä alkaa kiertyä tai jotenkin pääsee liikkumaan tilassaan? Voisikohan RS:n tukitangoista olla mitään apua ko. asiaan?
Iskarit on ehjät ja alkuperäisillä paikoillaan...
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
olimpas taas sokea..jallu kirjoitti: Lue tuolta http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=79124 mitä SHR kirjoitti.

Eli näköjään noi RS tangot on seuraavana hankinta listalla...

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Et kai, täytyy vaan osata lukea pykäliä eli:Brenda kirjoitti:en löytänyt aken sivuilta mitään, olenko sokeaTinde kirjoitti: ps. jousituksen tyypin on saanut muuttaa 1.1.2003 alkaen
Aiemminhan "Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta N:o 779/ 1998" löytyy kohta 11 § Akseliston muutokset pykälä 1 c) "M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu" joka kieltää jousituksen tyypin muutoksen. No sitten löytyy "Liikenne- ja viestintäministeriön asetus auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta N:o 1256/ 2002" (voimaantulo 1.1.2003) jossa " kumotaan auton rakenteen muuttamisesta 23 päivänä lokakuuta 1998 annetun liikenneministeriön päätöksen (779/1998) 11 §:n 1 momentin c kohta sekä ..." näin ollen jousituksen tyypin muutos ei ole kielletty, eli se on sallittu.
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
- Paikkakunta: Ulvila
aikomuksena tehdä 4-linkki ja pystykotelot mk2 escorttiin. lehtijouset ajattelin jättää pois ja laittaa kynäiskarit. kuinka leveelle toisistaan noi linkki kotelot asennetaan? miten auton ajokorkeus liittyy pystykoteloiden korkeuteen? vaatiiko tuon takajousituksen muuttaminen luvan vai riittääkö muutoskatsastus? neuvot kyseisen operaation tehneiltä tervetulleita. kiitos.
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Höh, mulla on Caprissa yksi-lehtiset ja 12mm vakaaja ja iskarit tietenkin pystyssä niin kuin orginellina on, niin niin... ei mitään ongelmia ja käytös on mielestäni erittäin hyvä. Puslat tietenkin polyuretaania. Tehoa se "hieman yli" 100hp. Makuasioita, mutta mielestäni nämä panhardit ja nelilinkki tuennat ovat vähän katuautossa turhia, mutta kuten sanoin, makuasioita. Ei varmasti huononna.
Taka-akselin pomppiminenhan on ihan normaalia joka autossa kun pyörä ei sudi tarpeeksi. Lisää voimaa vaan.
Taka-akselin pomppiminenhan on ihan normaalia joka autossa kun pyörä ei sudi tarpeeksi. Lisää voimaa vaan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
- Paikkakunta: Turku
Olen erimieltä. Pomppiminen johtuu siitä että pyöränripustus ja voimansiirto toimivat vääntöjousina jotka lähtevät resonanssiin. Kun värähtelijän jousivakiota muutetaan siirtyy ominaistaajuus eri alueelle ja herätteestä riippuen resonanssi tilaa ei enää pääse syntymään. Eli käytännössä muutetaan pyöränripustusta jäykemmäksi. Escossa (ja caprissakin) hyvä keino on RS-tangot tai 4-link.MouTine kirjoitti:Taka-akselin pomppiminenhan on ihan normaalia joka autossa kun pyörä ei sudi tarpeeksi. Lisää voimaa vaan.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: Ma Syyskuu 20. 10:40:26 2004
- Paikkakunta: Varkaus
Niin mikä on turhaa? Mersuissa on aika hässäkkäperiä. Taitaa olla W124 korisessa 5 tukivartta/pyörä ja jukoliste kun pitää hienosti talvella. Eikä ole lukkoa, ei sen puoleen tehoakaan. Moni sitten sanoo että onpa kiva kun alkaa puslat väljenemään...
Ja fordeihin...mikä ton ykslehtisen jousen etu muuten on? Entä onko niitä missä escorteissa ollu vakiona? Mulla ihan perusmalli 1.1 -79 ja ykslehtiset. Ei liene alkuperäiset vai? Entä kardaani...kaksi niveltä...onko tämä siis ns. yksiosainen? Entä voiko se olla alkuperäinen?
Laitanpa tämänkin tähän
. Mikä ero on saksalaisesssa ja englantilaisessa perässä? Mikä on saksalainen perä? Aiemmin olen kuullut vain atlaksista ja english peristä...
Ja fordeihin...mikä ton ykslehtisen jousen etu muuten on? Entä onko niitä missä escorteissa ollu vakiona? Mulla ihan perusmalli 1.1 -79 ja ykslehtiset. Ei liene alkuperäiset vai? Entä kardaani...kaksi niveltä...onko tämä siis ns. yksiosainen? Entä voiko se olla alkuperäinen?
Laitanpa tämänkin tähän

-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Tais olla joku vuosimalli josta noi eteenpäin noi 1-lehtiset jouset on escoissa ollut, -78? ainakin ne kolme escorttia -78 x 2 ja -80 on ollut 1-lehtisillä jousilla. kaikki 1.3:sia alunperin.Nelilinkki kirjoitti:
Ja fordeihin...mikä ton ykslehtisen jousen etu muuten on? Entä onko niitä missä escorteissa ollu vakiona? Mulla ihan perusmalli 1.1 -79 ja ykslehtiset. Ei liene alkuperäiset vai? Entä kardaani...kaksi niveltä...onko tämä siis ns. yksiosainen? Entä voiko se olla alkuperäinen?
Laitanpa tämänkin tähän. Mikä ero on saksalaisesssa ja englantilaisessa perässä? Mikä on saksalainen perä? Aiemmin olen kuullut vain atlaksista ja english peristä...
Saksalaisen perän tunnistaa siitä että se aukeaa takaapäin eli siinä perämurikan kansi on saksalaisissa pultattu kiinni takaapäin. Enkku perä taas aukeaa edestäpäin.
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Ylläpitäjä
Re: Escortin takapään jousitus ja tuenta
Kato myös tuoFordEscort kirjoitti:Mitenkäs olette escortin takapään toteuttanut kun auto on kadulle tehty ja voimaa on tarkotus tulla hieman enemmän kuin 100hv jossain vaiheessa. Elikkäs alkuperäinenhän jousitustapa pitäisi säilyttää mutta lehtijouset ei ole vaikea lisätä katsastukseen. Onkohan tämä pystyiskarit kynäjousin, nelilinkein ja panhardeilla/watteilla se paras vai onko muita hyviä vaihtoehtoja kun autolla ei ole tarkoitus kuin ajella kadulla jokapäiväistä ajoa ja ehkä slalomia. Mitäs jäykkyyksiä jousiin olette käyttäneet, Bilstein, koni vaiko jokin muu?
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... ht=#221042