OHC kysymys

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Joulukuu 24. 21:09:03 2004

puristus-suhteeksi jotain 11,5-12:1

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Su Joulukuu 26. 21:19:43 2004

Nyt pääsin laskemaan puristussuhteen ja tuloksena sain 12.4:1 eli hieman liikaa.
Kansi plaanattiin jo edesmenneille männille ja vähän korkeemmalle lohkolle, mutta kantta en vaihda koska kaikki on uutta.
Äkkiä tota suhdetta saa tiputettua sinne 11 kun vähän paksumpaa kansipahvia väliin, joten kanttaako ruveta metsästämään kuparista tiivistettä vai laittaa kaksi tiivistettä päällekkäin? Kuinkas jos laitetaan kaksi tiivistettä päällekkäin niin pitääkö tiivisteitten väliin pistää joku pelti?

Niin ja sitten vielä, että kenelle kanttaisi viedä auto säädettäväksi jos vaikka lähtisi vielä käymäänkin? Tai ei siinä paljoa muuta säädettävää ole kuin kaasuttimet.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Joulukuu 26. 21:28:57 2004

onko palotilojen reunoista vara pirrata tavaraa, edesauttaa myös venttiilin ja palotilan seinämän välistä virtausta

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Su Joulukuu 26. 21:35:04 2004

Juuri kannentiivisteen halkaisijan mukaan kaivettu reunat. Lisää pallomaisuutta palotilaan olisi oikeastaan aina mahdollisuus, tiedä sitten paljonko siinä kohtaa varaa ottaa pois ja kova homma, että kaikissa sama tilavuus.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Joulukuu 26. 21:41:11 2004

Luulis olevan helpointa vetää kaikista männista lastu pois,
jossei niitä ole jo ohennettu

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Joulukuu 27. 13:09:48 2004

Mika Metsänen kirjoitti:Nyt pääsin laskemaan puristussuhteen ja tuloksena sain 12.4:1 eli hieman liikaa.
Minkälaisella kaavalla laskit? Onko mukana kaikki, kuten venttiilitaskut ja ylimmän männänrenkaan yläpuolinen tila, tiivisteen reiän koko vs. poraus ym.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 27. 13:41:35 2004

kaksi kannen tiivistettä on huono ratkaisu.
kannentiivisteitä ei ole suuniteltu tomimaan päälekkäin.
paras ratkaisu on teettää meltoutetusta puparista tiiviste ja laittaa se VHT kannentiiviste liimalla paikalleen.
öljyn nousu reijän ympärille voisi laittaa o renkaan
tämä tiiviste kestää paremmin pisto lämpöä jos esim moottori pääsee käymään liian laihalla jossain vaiheessa

p.s. laskitko mukaan puristus suhteeseen kasaan puristetun kannen tiivisteen?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: OHC kysymys

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 27. 13:55:13 2004

esko kirjoitti:Latoin tänne, koska täällä paremmat vastaukset ja tää koskee hictoric autoja yhtä hyvin.

Joo siis semmonen tapaus, että ottaako 2L OHC:ssä männät venttiileihin jos remmi menee vauhdissa. Luin yhtä enklantilaista viritysopusta ja siinä sanottiin näin:

1.6 ja 1.8 koneissa tulee törmäys, mutta 2.0:ssa ei, koska palotilaa on enemmän. Samoin cossun tapauksessa oli rivien välistä luettavissa, että siinäkään ei osuisi, koska männän päissä on syvennykset.

Itsellä käynyt 1.6:sen kanssa haaveri ja se kilahti. 2.0 tai cossusta puhumattakaan kokemuksia ei onneksi ole.

Tää on niitä todella tärkeitä tietoja, eli kaikkien olis hyvä tietää mitä missäkin motissa tapahtuu siinä kohtaa.

Tietoa janoava
Laitampa minäkin oman korteni kekoon.

kerran erään boshci gurun kanssa tapeltiin kysesestä asiasta ja se hän valaisi minua.

on olemassa kolmenlaisia moottoreita.karkeasti siis

1 on mäntä missä asennossa tahansa niin nokkaa voi pyöritellä miten haluaa.... (esim uno 40 moottori) autot on hänen kertomuksesta.

2 mäntä missä asennossa tahansa niin nokka pitää olla tietyssä "voimattomassa asennossa " siis siinä mihin nokka pysähtyy 99% varmuudella vauhdista.kaikki jotka on nokkaa pyöritellyt tietää että vena jouset tekee siitä nykivän. vaikkapa ohc foortti plus melkein kaikki muutkin bensamoottorit.


3 mäntä missä asennossa tahansa niin nokka ottaa kiinni mäntään "voimattomassakin asennossa". eli jako hajoaa varmasti silloin millioin hihna katkeaa. esim 18 td sierra
auttoiko yhtään?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ma Joulukuu 27. 14:24:04 2004

Auttoi hyvinkin.

Ainakin se on nyt tiedossa, että ei ole yhtä totuutta tässäkään asiassa.

Aina kannattaa pitä hihna tuoreena vaihto viimeistään 80-tonnin välein , ei riskejä oli kone mikä hyvänsä.

-esko
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Ti Joulukuu 28. 22:51:27 2004

Juu, otin huomioon puristetun kannentiivisteen paksuuden ja halkaisijan. Polttoöljyllä mittasin palotilan suuruuden.
Sain palotilasta poistettua 3ml edestä tavaraa niin sai puristussuhteen laskemaan 11.7:1 eli tuo varmaan toimii. Ei kai se pahaa tekisi jos vaikka vähän oktaanin korottajaa laittaisi tankkiin.
Täytyy varmaan laittaa pari tippaa liimaa kansipahviin, jotta saa pysymään oikealla paikkaa kun ei ole tässä mallissa mitään ohjuritappeja, yllättävää ettei ole alunperin.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Joulukuu 28. 23:22:44 2004

mulla oli näin
2.0 OHC
puristus-suhde 11,8:1

imuv max. nosto 108° jykk

imu aukeaa 32,5° eykk
imu sulkeutuu 80° jakk
imu aukiolo 292,5°

pako aukeaa 70° eakk
pako sulkeutuu 35° jykk
pako aukiolo 285°

puristuspainemittarilla yllämainittu antoi 13,5bar

ainoastaan kesähelteillä kaupunki pintakaasuvedätyksissä pientä rätinää.
ei haitaksi

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Joulukuu 28. 23:26:03 2004

Mika Metsänen kirjoitti: Täytyy varmaan laittaa pari tippaa liimaa kansipahviin, jotta saa pysymään oikealla paikkaa kun ei ole tässä mallissa mitään ohjuritappeja, yllättävää ettei ole alunperin.
minä tein 3mm ohjuritapit, porasin tiivisteen läpi kumpaankin lohkon päätyyn. sitten tiivisteellä mallasin kanteen ja porasin hieman isommat reiät.

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Ke Joulukuu 29. 17:19:41 2004

Brenda kirjoitti:
Mika Metsänen kirjoitti: Täytyy varmaan laittaa pari tippaa liimaa kansipahviin, jotta saa pysymään oikealla paikkaa kun ei ole tässä mallissa mitään ohjuritappeja, yllättävää ettei ole alunperin.
minä tein 3mm ohjuritapit, porasin tiivisteen läpi kumpaankin lohkon päätyyn. sitten tiivisteellä mallasin kanteen ja porasin hieman isommat reiät.
Ei yhtään hullumpi idea, täytyy varmaan apinoida.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Joulukuu 29. 21:09:27 2004

Mika Metsänen kirjoitti:Täytyy varmaan laittaa pari tippaa liimaa kansipahviin, jotta saa pysymään oikealla paikkaa kun ei ole tässä mallissa mitään ohjuritappeja, yllättävää ettei ole alunperin.
Et tarvitse mitään liimoja, tippa maalaisjärkee korkeintaan :D ota jostain vanhat kannenpultit ja rälläkällä pää poikki ja samalla ruuvarinhahlo päähän, sitten kiedot erkkaa tiukasti pultin kierteen päälle niin että se on sopiva pahvin pakopuolen reikiin. Ja eikun kiinni :wink: pro asentajilla on vartavasten teetetyt ohjaripultit mutta normaaleillakin pärjää.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Joulukuu 30. 22:54:56 2004

SHR kirjoitti:Ja eikun kiinni :wink: pro asentajilla on vartavasten teetetyt ohjaripultit mutta normaaleillakin pärjää.
vaikka aika turhaa hipostelua se onkin, niin silti meinaan tehdä kunnolliset ohjurit cossuun, kun koneen työn alle enskesän jälkeen otan. :lol: kun ei oikeasti ole pro asentaja, niin tarttee ainakin näyttää siltä. :wink:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Joulukuu 30. 23:42:35 2004

Hectori kirjoitti:
SHR kirjoitti:Ja eikun kiinni :wink: pro asentajilla on vartavasten teetetyt ohjaripultit mutta normaaleillakin pärjää.
vaikka aika turhaa hipostelua se onkin, niin silti meinaan tehdä kunnolliset ohjurit cossuun, kun koneen työn alle enskesän jälkeen otan. :lol: kun ei oikeasti ole pro asentaja, niin tarttee ainakin näyttää siltä. :wink:
Ja kun tarpeeksi hankkii Pro:laisia työkaluja, alkaa itsekin uskomaan omaan Pro:honsa; ei jää pelkkään näköön :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Ma Tammikuu 3. 21:12:14 2005

Seuraavaksi tarvittaisiin hyviä vinkkejä nokka-akselin ajoitukseen, eli olisi tollainen 284 asteinen kent camsin akseli ja siihen päähän säädettävä pyörä, mutta kuinka itse ajoitus tapahtuu?
Akselin mukana tulleessa paperissa luki 105astetta max lift inleet, eli luultavasti 105asteen kohdalla imuventtiilillä max nosto?
1pytyn yläkuolokohdasta 105astetta kierretään kampiakselia ja siihen 105 asteeseen säädetään, että venttiili on täysin auki?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Tammikuu 3. 22:09:27 2005

Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » To Tammikuu 6. 17:43:47 2005

Sellaista, että onko normaalia kun huohottaa korkin kautta tuo ohc, vähän lentää siihen kopan päälle sellaista sumua. Pitäisi kyllä toimia sen huohottimen siinä lohkon kyljessä.
Juuri porattukin on, puristuspaineet täyskaasulla sen 13kiloa.
Täytyykö siihen vaan tehdä joku säiliö mihinkä pääsee huohotteleen?

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Maaliskuu 12. 21:23:36 2005

eipä tullu mitään vauriota venttiileihin/mäntiin, kun remmi karkasi parilitrasesta ohc:stä, ja kierroksia oli yli 4000rpm. remmi paikalleen ja taas mentiin :shock:

LasseK
Viestit: 111
Liittynyt: La Syyskuu 4. 19:19:07 2004
Paikkakunta: P-Pohj.

Viesti Kirjoittaja LasseK » Su Maaliskuu 13. 21:26:55 2005

Mika Metsänen kirjoitti: kantapään kautta opin, että virranjakajan alipainesäädöt heivataan mäkeen?
?? Minkä takia pitää heittää menemään?? :?
#976

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Pe Huhtikuu 15. 21:20:22 2005

mikä on ku huohottaa öljykorkista...?? öljyrenkaat menossa vai, tai huohotin venttiili tukossa??

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Huhtikuu 15. 21:47:28 2005

Huohotin tukossa. Ota ja pese bensalla ja menoksi.
Jos ei auta niin kone väljä, paineet menee alakertaan ja sen takia puskee öljyä
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Vastaa Viestiin