Taunus XL

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Taunus XL

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Huhtikuu 5. 0:28:46 2005

No niin tietäjät.

Mitäs hilppeitä on XL mallisessa -74-75 Taunuksessa.
Mulla oli joskus -73 2.0V6 GXL 4D jossa oli sitten tingelia ja tangelia kerrakseen.

Nyt kyseessä hieman uudempi peli jossa se uudempi mittaristo.

Normiin erona?
Karvamatto
Kiekkakellollinen mittaristo
Muotoiltu takapenkki keskikyynärnojalla
Muotoillummat etujakkarat
Takana listat takavalojen ympäri ja takaluukun keskellä leveä lista, luukun ylä- ja alapuolella myös kromilista.
Oliko vinyylikatto vakiona vai lisävarusteena?

Muita eroja??
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ti Huhtikuu 5. 6:23:45 2005

Vinyyli oli lisävaruste. Taisi olla pyöreällä koristemerkillä varustettu maski, kiiltävä pakoputken pää, halogeenivalot, ympäriinsä kankaiset penkit, rosterilistat räystäskouruissa, jalopuujäljitelmää ovissa ym. Takalasinlämmittimestä en ole ihan varma. Karvamatto on muuten jo L-mallissakin, "ei kirjainta" -mallissa sitten kumia.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Huhtikuu 5. 22:49:11 2005

Hmm..
Oliko tuossakin jo ne puuviilut? ( Jep, viilua ovat, ei pelkkää muovia :D )
Vertasin tosiaan karvahattumalliin jossa ei ole sitten mitään varusteita.
Tuommoinen muotoiltu XL takapenkki on tullut laitettua -76 Taunukseen.
Halogeenit muuten oli -74 karvahatussakin.

Kassotaan nyt miten paljon puuttuu XL -varusteita. Jos kaikki pitää alkaa haalimaan ympäri suomea niin kalliiksi tulee. Toisaalta ei siitä mitään museopeliä tulisikaan. Kutonen keulille ja harrasteleikkikaluksi cabrion rinnalle.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Huhtikuu 6. 8:08:38 2005

Meikäläisen 1/74 valmistetussa L-mallissa on kauhalamppu-umpiot. 11/74 ulos tulleessa karvalakissa oli H4:t. Ilmeisesti noina aikoina meni vähän limittäin.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Huhtikuu 6. 22:07:49 2005

Siis tä?

Eikö kukaan tiedä/muista noista varusteista?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Huhtikuu 6. 22:15:30 2005

sellainen kaveri kun 2dxl taunusfoorumilla vois tietää. sil o museorek XL malli

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Huhtikuu 6. 22:30:57 2005

samiharju kirjoitti:sellainen kaveri kun 2dxl taunusfoorumilla vois tietää. sil o museorek XL malli
Hyvä juttu. Laitoin sinne kyssärin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Huhtikuu 6. 22:35:49 2005

muutenki tosi kurko mesta toi taunusvoorumi tämän lisäksi.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Huhtikuu 9. 14:39:00 2005

Kävin Taunusta katsomassa.

Eipä ollut XL varusteista jäljellä kuin kiekkamittarillinen mittaristo ja ovien kromiavausnupit. Takapuskurikin oli XL -mallista mutta törmäyslistat puuttuivat ja oli hieman kierokin.

Perä oli vaihtunut pikkuversioon ja peltitöitä olisi aika paljon ( helmat, takahiekkapelti, etulokareiden alaosat, pohja ). Kyljet tosin näyttivät suorilta. Katto maalattu joskus röpelömassalla ja katon suoruudesta ei tiedä..Kone kävi sangen siististi, putki pörisi ja perä kuulemma mouruaa. Viisilovinen vaihteisto napattu -86 is sierrasta. En viitsinyt koeajaa kun tuo tekniikka ei kuitenkaan olisi jäänyt paikoilleen.

Liikaa puuttuu osia että alkaisin tuota laittamaan.
Kaveri oli myynyt kesällä 1.6 koneisen -71 coupe GT:n..

Ja autohan oli -74 XL -2000 coupe Taunus
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Su Huhtikuu 10. 15:02:38 2005

kävin itsekkin katsomassa noin kuukausi sitten kiteellä olevaa sinistä xl coupe taunusta joka on myynnissä netti autossa.
Kyseisessä yksilössä olisi ollut peltitöitä riittämiin, koko pohja oli paksussa ruosteessa, kuskin puolen takakylki oli korjailtu joskus ja kitit oli halkeillu.
Ajoin pienen lenkin ja jo 20kmh vauhdissa auton etupää oli levoton ja jarrut hirtti hieman päälle ja kone säkätti.
Auton omistaja muistaakseni sanoi että auto ollut alunperin 1.6 ja siihen vaihdettu 2.0 tekniikka!? Oliko sama yksilö mitä kavit katsomassa?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Huhtikuu 10. 15:40:15 2005

eikös toi ollu se 500e coupe eli ei voi paljoa vaatiakaan sillä rahalla :-)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Huhtikuu 10. 16:29:57 2005

JP kirjoitti:kävin itsekkin katsomassa noin kuukausi sitten kiteellä olevaa sinistä xl coupe taunusta joka on myynnissä netti autossa.
Kyseisessä yksilössä olisi ollut peltitöitä riittämiin, koko pohja oli paksussa ruosteessa, kuskin puolen takakylki oli korjailtu joskus ja kitit oli halkeillu.
Ajoin pienen lenkin ja jo 20kmh vauhdissa auton etupää oli levoton ja jarrut hirtti hieman päälle ja kone säkätti.
Auton omistaja muistaakseni sanoi että auto ollut alunperin 1.6 ja siihen vaihdettu 2.0 tekniikka!? Oliko sama yksilö mitä kavit katsomassa?
Sama auto kyseessä.
Duunia siinä on mutta jos haluaa tehdä niin miksikäs ei. Itseltä loppui into kun ei ollut oikeastaan mitään XL -varusteita tallessa. Tekniikan olisin heivannut pois jokatapauksessa. Olihan siinä hyväkuntoisen näköiset RS -peltivanteet.
Katsoin otteen ja otteessa on XL-2000 eli eiköhän lie alkuperäinen kaxlitrainen. Otteessa on vielä että on vaihdettu alkuperäisen kaltainen moottori.

http://koti.mbnet.fi/ukormi/

Tuolla coupe alkuiset ovat kuvia tuosta yksilöstä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Huhtikuu 10. 16:35:17 2005

Ai se oli noin kauhee... :-(

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Huhtikuu 10. 16:43:51 2005

Ja näkyy muuten olevan kaksikilpinenkin. Olisiko siinä syytä etupään holtittomuuteen ja takaosan huonoon korjaukseen? Ehkäpä katon massamaalauskin johtuu jostakin muusta kuin pelkästään vinyylin matkimishalusta.

Kyllähän noin vanhassa autossa voi olla historiassa vaikka mitä.

Edit:
Ja eipä tuo Taunuksen etupää saati sitten takapääkään on koskaan ollut kovin jämäkkä vakiohiluilla :lol:
Viimeksi muokannut ukormi, Su Huhtikuu 10. 16:56:20 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Huhtikuu 10. 16:45:24 2005

samiharju kirjoitti:Ai se oli noin kauhee... :-(
ei näköjään mikään helmi, mutta huonommistakin aihioista on autoja tullut tehtyä.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Huhtikuu 10. 17:05:56 2005

ohc kirjoitti:
ei näköjään mikään helmi, mutta huonommistakin aihioista on autoja tullut tehtyä.
Tuosta vain kaikki irti, pohjan puhallus, pintojen hionta tai jopa maalien/pakkelien poisto. Alustan osat puhallukseen ja sitten maalia päälle.

Miinuksena tuo pikkuperä joka pitää vaihtaa, konepelti jolle ei kyllä kannata hirveitä tehdä ellei ole peltisepän taidoilla siunattu ja sitten alkuperäisen kaltaisen sisustuksen etsintä ja kaikkien listojen sun muiden hilppeiden haalinta. Mistä löytyy coupen sisäkattoverhoilu? No itse tekemällä tietysti...

Konepeltejä kyllä löytyy ja käsittääkseni vielä noita peltiosiakin ( helmat jne ) mutta muut XL -hilppeet saattavat olla kiven alla ja sangen arvokkaita.

Jollekin asiasta ymmärtävälle projekti jossa auton hankintahinta on mitätön kulu siihen nähden mitä sitten tulee olemaan valmiin auton kustannukset. Näinhän projektiautoissa yleensä tuppaa olemaankin :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vastaa Viestiin