MkI vaihdelaatikko kysymys

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

kipe
Ylläpitäjä

MkI vaihdelaatikko kysymys

Viesti Kirjoittaja kipe » Ma Helmikuu 21. 23:17:04 2005

Mun escort MkI:ssä on paikoillaan kentin 4v-loota.
Onkohan mahdollista laittaa 5v-loota ja jos on niin mikä siihen passaa?
Ja vaatiiko vaihto muita muutoksia ?
Jos jollain on tallissa valmis paketti oottamassa uutta omistajaa niin pistää privaa !

Hyvät neuvot ois tarpeen :roll:

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ma Helmikuu 21. 23:52:01 2005

jos se laatikko on pieni 4v niin moottoriin käy kiinni type-9 mutta joudut muuttamaan kepin reiän paikkaa taaksemmas ja kardaanin vaihtamaan ja mahdollisesti tekemään uuden kiinnikkeen laatikolle

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Helmikuu 22. 0:38:20 2005

JP kirjoitti:jos se laatikko on pieni 4v niin moottoriin käy kiinni type-9 mutta joudut muuttamaan kepin reiän paikkaa taaksemmas ja kardaanin vaihtamaan ja mahdollisesti tekemään uuden kiinnikkeen laatikolle
Nämä muutokset tarvitaan. Kardaaniksi käy RS:n.
Lisäksi kytkinlevyn joutuu vaihtamaan, esim. Sierra 1,6 5v -82-83. On eri spoori kuin pikkulootassa mutta sama halkaisija.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Helmikuu 22. 8:51:09 2005

Ja joutuu sitä kardaanitunnelin etuosaakin "lekottaa" jos ei halua jättää laatikkoa "roikkumaan" takapäästä.

Ja kun keppi siirtyy taakseppäin, on suositeltavaa samalla siirtää käsijarrukahvaa taaksppäin myös.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Helmikuu 22. 14:49:47 2005

Bootsi kirjoitti: Ja kun keppi siirtyy taakseppäin, on suositeltavaa samalla siirtää käsijarrukahvaa taaksppäin myös.
voihan sitäkin siirtää jos haluaa, mutta mikäli vaihdekeppi on oikeassa kulmassa (lähes suora keppi), niin ei tarvetta siirtää käsijarrukahvaa mihinkään.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Helmikuu 22. 16:02:04 2005

ohc kirjoitti:
Bootsi kirjoitti: Ja kun keppi siirtyy taakseppäin, on suositeltavaa samalla siirtää käsijarrukahvaa taaksppäin myös.
voihan sitäkin siirtää jos haluaa, mutta mikäli vaihdekeppi on oikeassa kulmassa (lähes suora keppi), niin ei tarvetta siirtää käsijarrukahvaa mihinkään.
Tulee kyllä toooooo,osi lähelle. :wink:

(Tarvii varmaan hommata vaihdevälinlyhentäjä.) :wink:

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ti Helmikuu 22. 16:54:54 2005

moottorin laskeminen alaspäin helpottaa laatikon vaihtamista eli ottaa irti etupalkista molemmin puolin yhden kiinnitys pultin ja tekee kierretangosta niiden tappien tilalle 10cm pidemmät pultit ja sit ottaa ne viimeset kaks pulttia irti ja laskee etupalkin noiden kierretankojen varaan roikkumaan, näin on saatu laatikko moottori yhdistelmää 10cm alaspäin ja työ helpottuu.

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MASter » Ti Helmikuu 22. 16:57:30 2005

Bootsi kirjoitti:
ohc kirjoitti:
Bootsi kirjoitti: Ja kun keppi siirtyy taakseppäin, on suositeltavaa samalla siirtää käsijarrukahvaa taaksppäin myös.
voihan sitäkin siirtää jos haluaa, mutta mikäli vaihdekeppi on oikeassa kulmassa (lähes suora keppi), niin ei tarvetta siirtää käsijarrukahvaa mihinkään.
Tulee kyllä toooooo,osi lähelle. :wink:

(Tarvii varmaan hommata vaihdevälinlyhentäjä.) :wink:
Tai sit vaan muokkaa kepin kulmaa eteen päin, onnistuu niinkin.
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Helmikuu 22. 20:28:30 2005

No niin.. nyt sit Sierran keppi sitten maistaa rälläkkää ja hitsipuikkoa.
Keppi suoraksi,lyhyemmäksi ja pikkumuutoksilla vaihdevälejäkin lyhyemmiksi, niin kyllä se sinne suht hyvin sopi.
Tosin lähellä se on vieläkin, (käsijarrua) mutta saa kelvata. :P

kipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kipe » Ti Helmikuu 22. 22:29:17 2005

Minä ajattelin että olisko jotain laatikkoa jonka laittas "heittämällä".

Nuo kerrotut vaihtoehdot oli mulla tiedossa mutta on vaan mulle liian työläitä hommia.

Kiitti kutenki 8)

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Helmikuu 22. 22:31:54 2005

ei 5 vaihteista.
Toi type9 on se helpoin.

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Viesti Kirjoittaja xsx » Ke Helmikuu 23. 21:45:25 2005

eiks toi type 9 oo 5 vaihteinen :roll: :lol:
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MASter » To Helmikuu 24. 0:12:41 2005

xsx kirjoitti:eiks toi type 9 oo 5 vaihteinen :roll: :lol:
Joo kyllähän se on...? :roll:
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » To Helmikuu 24. 12:25:02 2005

xsx kirjoitti:eiks toi type 9 oo 5 vaihteinen :roll: :lol:
Siis..
Viisvaihteista ei saa takaveto ekkeriin heittämällä.
Mutta toi type9 on se "helpoin" vaihtoehto.

Vastaa Viestiin