Puristussuhdetta...

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

vaide
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Syyskuu 30. 10:41:23 2002
Paikkakunta: Tuusula

Puristussuhdetta...

Viesti Kirjoittaja vaide » La Helmikuu 12. 20:35:23 2005

Minkähänlainen puristus tulee 1300 kenttiin tasapäisillä Anglian männillä,
lohkoa mittailin ja tulin siihen tulokseen et siitä on höylätty n. 1 mm kun
vertaa toiseen samanlaiseen.. :roll: eli:tuleeko lisähöyläystä ohjelmaan..
Vaihtoehtona 1100 mukit,mutta niihin on kaivettu sen verran venttiilinkoloa lisää,että ei taida kovin kummosia puristuksia syntyä...

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Helmikuu 12. 21:21:13 2005

Onko kansi palotilallinen ja vakio??

vaide
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Syyskuu 30. 10:41:23 2002
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja vaide » La Helmikuu 12. 21:27:14 2005

Kansi on tasainen,39,6 ja 34 venoilla varustettu avarrettu versio..venttiilien alapinta on sorvattu jotenkin "kuppimaiseksi",liekö
kevennysmielessä tai mitä lienee... :?:

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Helmikuu 12. 21:32:20 2005

Tasaisella kannella taitaa tulla ahdasta?
vaan enpä sano enenpää, joku jolla tarkempaa tietoa saa selittää.

vaide
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Syyskuu 30. 10:41:23 2002
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja vaide » La Helmikuu 12. 21:57:58 2005

No ahdasta tässä pitää tullakin.. :D sen mä tiedän että 1600 koneessa
tulee melko ahdasta ankan männillä,mutta miten on tilanne 1300 pannussa...ainoa tieto tästä on joku vanha VM:n juttu kentin virityksestä,ja siinä sanotaan että" 1300 koneessa lohkoa on madallettava ja 1600 koneessa mäntien päästä on sorvattava ainetta,että sopiva puristussuhde saadaan syntymään.." :roll:

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Helmikuu 12. 22:05:04 2005

Niinhän se on, mulla oli 1,6:ssa ankan männät ja palotilallinen kansi.
Lohkoa oli höylätty reilusti (mutta en tiedä paljonko)
Ylikokomännät löytyy yhä tallista. (lohko halki)
Ja plaanattu palotilallinen kansi tuplajousilla.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Puristussuhdetta...

Viesti Kirjoittaja ohc » La Helmikuu 12. 22:58:19 2005

vaide kirjoitti:Minkähänlainen puristus tulee 1300 kenttiin tasapäisillä Anglian männillä,
lohkoa mittailin ja tulin siihen tulokseen et siitä on höylätty n. 1 mm kun
vertaa toiseen samanlaiseen.. :roll: eli:tuleeko lisähöyläystä ohjelmaan..
Vaihtoehtona 1100 mukit,mutta niihin on kaivettu sen verran venttiilinkoloa lisää,että ei taida kovin kummosia puristuksia syntyä...
tasainen lankku kansi ja anglian tasapää männät? => puristuksia niin paljon että jostain räjähtää...

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Re: Puristussuhdetta...

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Helmikuu 12. 23:09:59 2005

ohc kirjoitti:
vaide kirjoitti:Minkähänlainen puristus tulee 1300 kenttiin tasapäisillä Anglian männillä,
lohkoa mittailin ja tulin siihen tulokseen et siitä on höylätty n. 1 mm kun
vertaa toiseen samanlaiseen.. :roll: eli:tuleeko lisähöyläystä ohjelmaan..
Vaihtoehtona 1100 mukit,mutta niihin on kaivettu sen verran venttiilinkoloa lisää,että ei taida kovin kummosia puristuksia syntyä...
tasainen lankku kansi ja anglian tasapää männät? => puristuksia niin paljon että jostain räjähtää...
Pitäähän se pikkuisen räjähdelläkkin, että kulkeeeeee.. :lol: :lol:

vaide
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Syyskuu 30. 10:41:23 2002
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja vaide » La Helmikuu 12. 23:13:54 2005

Eipä kai ne ankan männät ihan lohkon tasolle tule...tuskinpa niiden puristuskorkeus on sama kuin kentin monttumännissä. :?:

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Su Helmikuu 13. 5:21:43 2005

Omassa kisakentissä(1300) oli aikoinaan ankkalinnan männät ja tasainen kansi,ne männät ei tule lohkon reunaan asti.Sittemmin oli lyhennetyllä iskulla(-0.75mm) lohkosta otettu 0.7mm pois eikä se puristuksiin hajonnut.
-siihen kylläkin kun laatikko juuttui vapaalle oho-tilanteessa ja kone karkasi ylikierroksille(ei rajoitinta :roll: )->yksi nostaja meni vesitilaan :wink:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Helmikuu 13. 15:19:42 2005

Aivan.. eihän ne männät ihan lohkotasoon taida nousta.. mites paljon noi ankan männät sitten jää alemmas lohkotasosta?

Kuulostaa vaan aika hurjalta jos palotilaa on lähinnä kannentiivisteen verran +tila mikä jää männän ja lohkotason väliin... Ilmeisesti männät jää sitten aika paljon alemmas jos koneet noilla palikoilla kestää..

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Helmikuu 13. 15:49:23 2005

Pieni vinkki noista konehommista, KAIKKI asiat on TUTKITTAVA JA MITATTAVA konekohtaisesti ja jos ei osaa, kysy neuvoa keltä tietää. Netissä on turha kysellä koska kukaan ei voi vastata näkemättä mitään faktaa kun osat voi olla mitä vaan. Jos ei ole mitään hajua miten esim puristussuhde määritetään siirry osien kanssa semmosen luo joka tietää ja yhdessä määritätte asiat.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Helmikuu 13. 16:25:01 2005

Palotilallisessa X-Flow männässä puristus korkeus on 44.65mm. Ankan tasapää männässä karvan alle 39mm.

vaide
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Syyskuu 30. 10:41:23 2002
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja vaide » Su Helmikuu 13. 17:14:24 2005

Kiitoksia tästä tiedosta,ton perusteella voi vähän ruveta laskemaan millainen puristus siitä syntyy..kun osia on vähän huono TUTKIA ja MITATA kun pannu on tossa auton keulalla parkkipaikalla...

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » Su Helmikuu 13. 21:12:44 2005

Mites tuo juttu jos mukit jää alle lohkotason, ni onko siitä mitään haittaa? Yleensähän ne taitaa olla liki samassa tasossa.

Ajattelin vain tuota kenttiä ja jos haluaa pudottaa puristukset tuonne ~8 niin eipä oo lankkukannella muuta mahdollisuutta kuin matalat männät.. Tai no hillitömän syvä amme mäntään, mutta ajaako se asiaansa. Joo, fööniä olis tarkoitus _ehkä_ joskus.

Palotilakannessakaan ei juuri kuutioita tule.. Laskeskelin, että tasapäämukeilla ja lankkukannella tarvii n. 10mm lohkotason alle jäävät mukit. Ajattelin jotain 4a-ge:n wisecoita ja vähän pitempiä kankia.

Älkääkä vaan sanoko ettei kannata, johonkin ne vähät pennoset on laitettava..

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Helmikuu 14. 0:06:40 2005

Kine kirjoitti:Mites tuo juttu jos mukit jää alle lohkotason, ni onko siitä mitään haittaa? Yleensähän ne taitaa olla liki samassa tasossa.

Ajattelin vain tuota kenttiä ja jos haluaa pudottaa puristukset tuonne ~8 niin eipä oo lankkukannella muuta mahdollisuutta kuin matalat männät.. Tai no hillitömän syvä amme mäntään, mutta ajaako se asiaansa. Joo, fööniä olis tarkoitus _ehkä_ joskus.
jos lähtisin kent:ssä palotilaa kasvattamaan (turbo), niin laittasin palotilalliset männät mallia vakio, ja kentin palotilallinen kansi... eri asia sitten saako noita vakio mallisia mäntiä joissa on palotila muuta kuin alkuperäisenä... vakio männät tuskin kestää hirveitä ahtoja...

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Helmikuu 16. 16:33:17 2005

Kent turboon laittaisin kyllä pre-crossflow kannen tai sitten tekisin lankku kanteen palotilaa puristusten laskemiseksi. Lankkuun voi upottaa venoja 5-6mm ja siihen sitten ympärille palotilaa hiomaan, testattu on ja aika pitkään vinkua huudatettu.
Pre kannesta väsäämällä, ehkä onnistuisi tasalatvaisilla männillä turbokin jos poraa maltillisesti yli. Palotilaa pitää kuitenkin muotoilla ja jos pitää paineet maltillisena nin eiköhän männät ja venat pysy kinteässä muodossa.
Jos joku aikuisten oikeasti pre turbon rakentaa niin voin luopua yhdestä kannesta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » Ke Helmikuu 16. 19:31:14 2005

Niin tosiaan noita vakiomukeja on kuulemma madallettuna menestyksellisesti käytetty föönikentissä.. Eli ilmeisesti ammeen reunoja on niistä höylätty.

Onko pre-x-flowissa sitten palotilaa reilummin kuin x-flow palotilallisessa vai onko jotain muuta syytä käyttää sitä? Saako prehen samankokoiset venat ku läpihengittävään? Ne ylösviistoon töröttävät imukanavat siihen kun joku osais tehdä niin johan virtais.

Lankkukantta käyttäisin mieluusti kun semmoinen on isoilla venttiileillä (41,3 ja ?) jo valmiina.

Ja onhan niitä tosiaan wisecolla full dome turbo -mukejakin, ja www.kolumbus.fi/bttmotorsport näköjään toimittaisi vaikka minkälaiset billet-mukit, joten eipä se niistä jää kiinni.

Itse vastan tutkin vaihtoehtoja, eli vielä ei ainakaan täällä tarvita kansia.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » To Helmikuu 17. 9:06:29 2005

Pre X-Flow:ssa on oikeat palotilat. Venttiilit on lyhyemmät, 98mm, kuin X-Flow:ssa. Ihan yhtä isoja nauloja kuin lankku kanteen ei taida sopia, tai ei niistä ainakaan täyttä hyötyä saa irti.

Itellä on tossa tonnisen Ankan kansi levällään, pitäis siitä 1300:een kehitellä soiva peli. Ankan tasapää männillä ja 1100 pitemmillä veiveillä pitäis onnistua.
Miksikö? Kun on kyseessä 50-luvun auto ei oikein kehtaa laittaa X-Flow kannella.

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » To Helmikuu 17. 9:55:43 2005

eikö olisi fiksuinta käyttää 1.3 mäntiä ja lankku kantta, koneistaa lohkon niin että männät tulevat 0.25mm yli ja eiku hanaa :wink:

muuten mulla on yks isovenanen(42&35) portattu lankkukansi joutilaana nurkissa.. jos kiinnostusta löytyy :wink:
Viimeksi muokannut tanari, To Helmikuu 17. 19:56:18 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » To Helmikuu 17. 9:58:52 2005

Jari H kirjoitti:Pre X-Flow:ssa on oikeat palotilat. Venttiilit on lyhyemmät, 98mm, kuin X-Flow:ssa. Ihan yhtä isoja nauloja kuin lankku kanteen ei taida sopia, tai ei niistä ainakaan täyttä hyötyä saa irti.
.
Joo, lankkukannesta ei mulla tietoa, mutta ainakin 1500 pre/xflow kanteen mahtuu Ø41.3mm ja Ø33.6mm venat.
Aikalailla maksimimitat välikannas jää todella ohkaiseksi. Muutoinkin noissa valurautakansissa ongelmana pinnan säröily.
S a a b & F o r d

Vastaa Viestiin