cossun levyt eteen ja taakse vanhakoppaseen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
cossun levyt eteen ja taakse vanhakoppaseen
mahtaako kukaan olla asentanut cosan levyjä ja satuloita escortin jarruiksi. eli siis eteen ja taakse. onnistuuko kyseinen operaatio?
kuinkahan esimerkiksi cosan olka-akseli istuisi escortin oman olka-akselin tilalle, jos käyttää säädettävää alatukivartta?
minkälaiset vanteet pitää olla, eli moniko tuumaset ja millä ETllä?
kuinkahan esimerkiksi cosan olka-akseli istuisi escortin oman olka-akselin tilalle, jos käyttää säädettävää alatukivartta?
minkälaiset vanteet pitää olla, eli moniko tuumaset ja millä ETllä?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
etunapaa pitää sorvata jotta cossunlevyn voi asentaa.
tuolta löytyy kuvaa http://www.caprisport.com
SamiL, eikös sun autossa ollut vain cossun satulat ?. ja edessä rs2000 Gp1 jäähdytetty levy. voin muistaa väärinkin
tuolta löytyy kuvaa http://www.caprisport.com
SamiL, eikös sun autossa ollut vain cossun satulat ?. ja edessä rs2000 Gp1 jäähdytetty levy. voin muistaa väärinkin

-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
joo nyt kun on pitoa enemmän kuin siivessä niin voidaan jarruja virittää.ukormi kirjoitti:Tuota, hieman off topiccina. Meinaatkos että tuo 1100 Escortti noilla cossun hiluilla pysähtyisi? Ei kun järeämpää palikkaa peliin![]()
Jos nääs olet noita laittamassa siihen talvipirssiisi..

joo siihenhän ne tulee. ajattelin ajankuluksi laitella levyt valmiiksi isompaa konetta varten. jos sinne laittaisi 2 litrasen OHC koneen tai 1.6 litrasen Zetecin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Ylläpitäjä
Ja voin muistaa väärin minäkinBrenda kirjoitti:etunapaa pitää sorvata jotta cossunlevyn voi asentaa.
tuolta löytyy kuvaa http://www.caprisport.com
SamiL, eikös sun autossa ollut vain cossun satulat ?. ja edessä rs2000 Gp1 jäähdytetty levy. voin muistaa väärinkin

-
- Ylläpitäjä
ekkerin jarrut
Taakse on asenneltu jo toistakymmentä vuotta 2wd satulat ja sovitellut levyt 13", 14" ja 15" fillarille. Helpointa ja nopeinta on käyttää valmista sarjaa. Esim www.rallyracefin.fi > ford osat > escort 1/2 mukaan täydellinen sarja maksaa 400 eeroa. Sarjaa on saatu myös osina, esim silloin kun jotain on itsellä. Keravalaiset tekevät em jarruja kadulle ja kisaan. Heiltä löytyy se "kiinnityslevykin" sinne perään. Kaikkiaan simppeli homma, ainoa ongelma voi olla fyysinen rajoite = levypyörän koko.
4wd satuloitakin, jäähdytetty levy, on koitettu. Ekkerissä ei liene etua ellei satu rakentamaan Gr5 rata-autoa malli Zakspeed.
Rumpujarrutolppia makaa tossa tallin nurkassa. Niiden sijalle, esim vuoden 1967 malliseen, on vaihdettu Mk2 levyjarrutolpat. Käytiin Cossun jarrujen kautta mutta nyt on palattu M16 satulaan, levitettyyn sellaiseen. Normaali nakki on 2.3 Tbo Taunuksen elikkä Capri 2.8i jäähdytetty levy, joskus reiät ja urat. Rallyrace tekee ja myy edullista sarjaa tähänkin. Eniten arvostan sieltä saatavaa käytännön neuvoa.
Toisinaan joitakin vuosia sitten etulevy 260mm oli alla, sitten mentiin 285mm kokoon. Enpä ole pahemmin enään murehtinut. Ammattilaiset osaa myydä sopivan sarjan kunhan osaan itse esittää selkeät vaatimukset. Em ovat kaikki Ekkeriin sovitettuja. Samoin 300mm ja 310mm esim Wilwood sovelluksin.
Osien myyjiä löytyy. Paljon ei kuitenkaan ole sellaisia, joilla on koetellut "budjettiratkaisut". Hyvä alku on vilkaista Rallyracen jarruliittimien kakkossivua.
4wd satuloitakin, jäähdytetty levy, on koitettu. Ekkerissä ei liene etua ellei satu rakentamaan Gr5 rata-autoa malli Zakspeed.
Rumpujarrutolppia makaa tossa tallin nurkassa. Niiden sijalle, esim vuoden 1967 malliseen, on vaihdettu Mk2 levyjarrutolpat. Käytiin Cossun jarrujen kautta mutta nyt on palattu M16 satulaan, levitettyyn sellaiseen. Normaali nakki on 2.3 Tbo Taunuksen elikkä Capri 2.8i jäähdytetty levy, joskus reiät ja urat. Rallyrace tekee ja myy edullista sarjaa tähänkin. Eniten arvostan sieltä saatavaa käytännön neuvoa.
Toisinaan joitakin vuosia sitten etulevy 260mm oli alla, sitten mentiin 285mm kokoon. Enpä ole pahemmin enään murehtinut. Ammattilaiset osaa myydä sopivan sarjan kunhan osaan itse esittää selkeät vaatimukset. Em ovat kaikki Ekkeriin sovitettuja. Samoin 300mm ja 310mm esim Wilwood sovelluksin.
Osien myyjiä löytyy. Paljon ei kuitenkaan ole sellaisia, joilla on koetellut "budjettiratkaisut". Hyvä alku on vilkaista Rallyracen jarruliittimien kakkossivua.
Viimeksi muokannut tappi, Su Marraskuu 28. 15:04:51 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Ylläpitäjä
menee menee - ei siitä ole kysymys
Totta maar 4wd menee. Mutta mihin niitä painavia (satula + jäähdytetty levy) "ylitehokkaita" jarruja tarvitaan. Nytkin jätkät laittaa takapiiriin jarrupaineen säätimiä ja useimmiten rajoittimia.
Ei sitä aina jaksa kaventaa Isoa Atlasta ja etsiä sopivia Cossu Mk1 15" tuuman fillareita > menee kivasti std lokasuojan alle. Toki enkkuperääkin on käytetty. Mutta 200 heppasella on kateltu Lotarin tai 9-sarjan sorvattuja paksuja vetareita.
Ihan vaan omaksi mukavuudeksi, lieneekö laiskuutta, on taakse aseteltu 2wd satulat. Ellen väärin muista, niin tuo 91-vuodelta peräisin tallissa oleva jäähdytetyin takajarruin oleva GrF alle 1300cc Kent-moottorisen perä.
Luotan edelleenkin koeteltuun ratkaisuun - varsinkin jos tästä tulee kysyjän ensimmäinen teelmä. Toisen osaa jo tehdä itse.
Ei sitä aina jaksa kaventaa Isoa Atlasta ja etsiä sopivia Cossu Mk1 15" tuuman fillareita > menee kivasti std lokasuojan alle. Toki enkkuperääkin on käytetty. Mutta 200 heppasella on kateltu Lotarin tai 9-sarjan sorvattuja paksuja vetareita.
Ihan vaan omaksi mukavuudeksi, lieneekö laiskuutta, on taakse aseteltu 2wd satulat. Ellen väärin muista, niin tuo 91-vuodelta peräisin tallissa oleva jäähdytetyin takajarruin oleva GrF alle 1300cc Kent-moottorisen perä.
Luotan edelleenkin koeteltuun ratkaisuun - varsinkin jos tästä tulee kysyjän ensimmäinen teelmä. Toisen osaa jo tehdä itse.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
Re: menee menee - ei siitä ole kysymys
joo, ensimmäinen oma escortti on kyseessä, ja ensimmäistä kertaa siihen levyjarruja sovitellaan. mutta kyllä ne perusteet on sen verran hallinnassa että varmaan onnistuu se homma itsessään. ajattelin vain hieman eka tiedustella kokemuksia asiasta. ja kuten tavallista hyvää vinkkiä on tullut. ei suurempia ongelmia niiden sovittamisessa tuntuisi olevan.
kaikista simppelein vaihtoehto (luulisin) olisi cossun olka-akselit täydellisenä pakettina levyineen ja satuloineen. alatukivarsi taitaa se suurin rajoittava tekijä siinä olla.
taakse cossun kilkkeet meneekin jo periaatteessa sillä adapterilevyllä.
kaikista simppelein vaihtoehto (luulisin) olisi cossun olka-akselit täydellisenä pakettina levyineen ja satuloineen. alatukivarsi taitaa se suurin rajoittava tekijä siinä olla.
taakse cossun kilkkeet meneekin jo periaatteessa sillä adapterilevyllä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
äkkiseltään uskoisin, että cossun olka-akseli/etunapa mk1 escortissa tuo tullessaan suuren muutoksen raideväliin
tarttee pitkän alatukivarren jotta camber kulma saadaan rajoihin.
iskarin varsi kun on sierran tolpassa aivan eri kulmassa kuin escossa.
olen joskus 10 vuotta sitten nähnyt cossun etutolpat mk2 ralli-escortissa.
sen muistan että niihin oli porailtu/sovitettu escortin kääntövarret.
jos raideleveyttä haluaa lisää niin varmastikin parempi vaihtoehto kuin helvetisti ulospäin levittävä ämpärivanne, mikä tekee ohjauksen raskaaksi ja ratti lyö käsille joka kivessä....
tarttee pitkän alatukivarren jotta camber kulma saadaan rajoihin.
iskarin varsi kun on sierran tolpassa aivan eri kulmassa kuin escossa.
olen joskus 10 vuotta sitten nähnyt cossun etutolpat mk2 ralli-escortissa.
sen muistan että niihin oli porailtu/sovitettu escortin kääntövarret.
jos raideleveyttä haluaa lisää niin varmastikin parempi vaihtoehto kuin helvetisti ulospäin levittävä ämpärivanne, mikä tekee ohjauksen raskaaksi ja ratti lyö käsille joka kivessä....