Tension struts?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Tension struts?

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ti Marraskuu 9. 19:36:37 2004

Cortinaan pitää saada etupäähän kulmat järkevämmiksi ja muutenkin tukevammaksi.

Escorteissa käytetty etupään compression-strut tuenta miellyttää pienen insinöörin silmää, mutta valitettavasti se on mahdoton toteuttaa Cortinaan koska ohjausvarret tulevat tielle. Tukivarren etupuolella taas ei ole mitään joten tuollaiset tension-strutit taas kävisi hyvin. Escorteissa tukivarsi on noin 10-15 senttiä lyhyempi kuin Cortinassa, joten Escorttiin suunnitellut ratkaisut ei välttämättä sellaisenaan sovi Cortinaan. Tukitanko itse on todennäköisesti lyhyenpuoleinen ja kiinnitykset vakaajaan ei täsmää.

Itse aiheeseen: Mulla on Cortinan vakaajia nurkassa muutama ja niitä siinä pyörittelin. Tuli mieleen, että siinähän mulla on oikean muotoin tension strut valmiina. Vakaaja poikki 10-15 senttiä ennen korin kiinnityskohdan mutkaa, sorvissa jenga päälle ja uniball kiinni. Koriakaan ei tarvitse raadella kun laittaa korvakkeen kiinni vakaajan kiinnikkeisiin sekä etupuskurin/pohjapanssarin kiinnikkeisiin. Jos haluaa, niin vakaajankin saa kiinni omiin kiinnikkeisiinsä. Päistä vaan koiranluut noihin tension-strutteihin?

Mitäs pidätte ideasta? Katsastusmies saa sanoa mitä haluaa, kokemus on osoittanut että kaikki minkä haluaa menevän läpi myös menee.

Edit: Niin sitä piti kysymän, että miten ajettavuuteen vaikuttaa tuo vakaajan puuttuminen. Auto rakennetaan kesäautoksi mutta mukavuudesta sen verran voi tinkiä että radalla meno maittaa. Eteen joutuu varmaan ilman vakaajaa laittamaan aika stydit jouset, riittääkö edes 190lbs?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 9. 21:11:51 2004

Samanlaista olen joskus budjettiratkaisuna Escoon suunnitellut. En täsmälleen muista Cortsun toteutusta, mutta taisi olla liki Escoa. Lähinnä tulee mieleen ettei reaktiotangon uniball-kiinnitys jää liian ulos; idea on että lähti tanko eteen tai taakse, se muodostaa "kolmiotukivarren" yhden sivun. Eli auton pituusakseliin nähden pitäisi alatukivarren sisempi kiinnityspiste ja reaktiotangon uniball-pää olla samalla linjalla, suunnilleen. Cortinassa taitaa olla alatukivarren sisäpää tosi "syvällä".
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Marraskuu 10. 0:16:05 2004

muistan joskus 10 vuotta sitten, kun kaverin kans ryskätyyliin väänneltiin kierrepakkaa katkaistuun vakaajaan ja käytiin jopa ostamassa helvetin kalliit/suuret uniball-nivelet, mutta siihenpä se projekti sitten jostain syystä jäätyi. :roll:
olisi myös hyvä saada se "kolmiotukivarren" etukiinnityspiste korkeus-suunnassa hieman takakiinnityspistettä alemmaksi. näin se on järkiään uusissakin autoissa ja pää syy jarrutusnyökkäyksen väheneminen.
äkkiä järkeiltynä myös Caster kulma kasvaa sisäänjouston aikana kun alapallo nivel siirtyy eteenpäin tukivarren ylöspäin kääntyessä.

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ke Marraskuu 10. 7:49:22 2004

JJS: Cortinan tukivarsi on noin 35 senttiä pitkä ja tuosta etutangosta tulee väkisin noin 40 senttiä pitkä. Ihan ideaalista kolmiotukivartta tosta on mahdoton tehdä, mutta tulee siitä huomattavasti fiksumpi kuin alkuperäisistä joustoradoista.

Brenda: Tuo on muuten ihan totta, että kun normaalisti kallistuksenvakaajan kiinnitys on ~10 senttiä ylempänä kuin tukivarren korikiinnike, niin jarrutuksessa syntyy aika suuri voima joka painaa keulaa alaspäin, kun kallistuksenvakaaja haluaa kääntyä vaakasuoraan. Jos tuon etutangon laittaisi huomattavasti alemmas kuin alatukivarren korikiinnikkeen niin jossain vaiheessa tulee vastaan se tilanne että jarrutuksessa etupää nousee :) ..

Taidan kuitenkin laittaa sen kiinnityspisteen joko vaakasuoraan tai hivenen ylemmäs jolloin etupää edelleen hiukan niiaa jarrutuksessa.

Ei muuta kun laikkakone käteen ja tallille. Mistäs uniballit ja minkälaiset?

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ke Marraskuu 10. 8:39:19 2004

Jatketaan vielä kun ei oikein ala työt maistumaan:

Kallistuksenvakaaja-tarvitseeko sitä loppupeleissä ollenkaan? Pistin eilen toisesta päästä ruustukkiin Cortinan vakion 19mm vakaajan ja vääntelin. Sehän taipuu ihan käsivoimin noin 5 senttiä suuntaansa. Vaikka tuota woimaa tunnetusti on aivan järjettömästi niin silti auton alla on voimat varmaan vielä vähän eri luokkaa.

Onko joku testaillut esim. kilpureissa vaikuttaako tuo vakaajarauta/sen puuttuminen kamalasti ajettavuuteen?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Marraskuu 10. 8:46:54 2004

Tangot eteen systeemi on ainakin ryhmä 4:ssä käytetty ratkaisu, escort RS 650 luokitustodistuksessa on hyvä kuva siitä. Tangon unibalpäätä on laskettu runkopalkin tasosta jonkun verran, mm rallydesign enkuissa myy tension strut ryhmä 4 sarjaa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Marraskuu 10. 11:04:03 2004

Vehje kirjoitti:

Onko joku testaillut esim. kilpureissa vaikuttaako tuo vakaajarauta/sen puuttuminen kamalasti ajettavuuteen?
Vakaaja rauhoittaa ohjauskäytöstä kovassa vauhdissa luistossa, jos käyttää reaktiotankoja käytös häiriintyy joutuu "ajamaan ratilla enemmän" mutta pito lisääntyy koska vakaaja ei rajoita kummankin jousijalan toimintaa (pyörä pysyy paremmin tiessä). Reaktiotankoja käytetään yleisesti toimivan nelilinkin ja kierrejousien kanssa koska kun vetopito tarpeeksi lisääntyy, alkaa auto puskemaan jolloin pitoa saatava keulaan lisää. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja tehtävä kompromissejä, kadulla käyttäisin vakaajaa.

Vastaa Viestiin