Cortina MK2 pyöränkulmista

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Cortina MK2 pyöränkulmista

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ma Syyskuu 13. 10:32:34 2004

Nyt on Cortina jarrupääsylinteriä ja kaasarien säätöä vaille leimakunnossa. Kävin vähän testaamassa hiekkateillä ja ensivaikutelmat ei vakuuta; penkki on takimmaisessakin asennossa niin edessä, että ajaminen on suorastaan vaikeaa, jarrut täristää ja pääsylinteri vuotaa, lisäksi kaasarit on osakaasulla ihan liian laihalla.

Suurin ongelma kuitenkin on ohjauksen tunnottomuus/holtittomuus. Ohjaus on 185/60-13 renkailla ihan tolkuttoman kevyt, sormenpäällä saa käänneltyä melkein paikallaan. Lisäksi ohjaus palauttaa huonosti. Kaivoin esiin alkuperäiset pyöränkulmat ja ihme: camber +0,45' ja castor -0,20' ja auraus 1.6-3.2 milliä. En ole omasta vielä tarkastanut, mutta voisi kuvitella ettei noilla kulmilla voikaan olla erityisen herkku ajettava. Yläpäät mulla on laakeri/kumivulkanointi, joten säätö ei niistä onnistu. Uudet kiinnitysreiät poraamalla saa tietysti asemoitua yläpäät juuri niinkuin haluaa. Minkäslaisia pyöränkulmia olette rata/katupeleissä käyttäneet? Laittakaa vähän haarukka niin tietää siirtää joko kallistuksenvakaajaa tai alatukivarren kiinnitystä jos ei tuo yläpään siirto riitä.

- Ville

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Syyskuu 13. 10:50:04 2004

Caster: +1*07' ja +0*56'
Kaartoharitus: -0*49' ja -1*11'
Camber: -0*32' ja -0*18'
Auraus: +0*10 ja +0*12'
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Syyskuu 13. 11:04:26 2004

MouTine kirjoitti:Caster: +1*07' ja +0*56'
Kaartoharitus: -0*49' ja -1*11'
Camber: -0*32' ja -0*18'
Auraus: +0*10 ja +0*12'
Kaartoharitus ?? Mikäs se mahtaa olla? KPI?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Syyskuu 13. 11:11:38 2004

Kaartoharituksesta ei mitään tietoa. Kunhan näpyttelin suoraan Euromasterin printistä nimet ja numerot. KPI oli vielä erikseen: +13*02' ja +10*06'. Eli ei liene sama kuin kaartoharitus.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Syyskuu 13. 11:50:29 2004

KPI: King Pin Inc. eli olka-akselitapin kallistuskulma; ei automaattisesti sama kuin Caster.
Åckerman -ohjauskulma: kaartoharitus. Eli paljonko etupyörät kääntyvät "eri tahtiin"; sisämutkan puoleinen pyörä kääntyy yleensä enemmän.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Syyskuu 13. 12:25:24 2004

Joo'o... En tiedä onko noi munkaan arvot ihan lailliset, mutta kyllä sillä yli kahta-sataa voi ajaa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

EK
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja EK » Ma Syyskuu 13. 20:50:33 2004

Camber voisi olla jotain -0,5...-1 astetta ja caster +2...+3 astetta.

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ke Lokakuu 6. 8:37:53 2004

Tällaiset arvot tuli Cortinasta, suunnilleen vakiokorkeudessa, yläpäitä siirretty suunnilleen 25 milliä taaksepäin ja 5mm sisäänpäin:

Edessä:
Caster V/O 0*41' 0*46'
Camber V/O 0*39' 0*23'
Auraus säädettiin nollaan

Takana:
Camber V/O -0*25' -0*20'
Haritus/Auraus V/O 0*01' -0*14'

Jotenkin hullulta kuulostaa, mutta pakko se on uskoa.. Ihme homma että vähän kaatuu pyörät alle Affenistolla..

Etupalkissa kun roikkui tällainen 80kg lihamöykky, niin camberit meni jo miinukselle. Tästä rohkaistuneena tongin jousivarastoa ja löysin jouset joilla etupää tippui noin 3-4cm. Jouset oli vaan sen verran lyhyet, että kolisevat paikallaan kun nostaa auton ilmaan. Tein kyllä nippusidekiinnitykset ettei tipu paikaltaan. Nyt pitäisi olla camberit aika nollissa joten vois olla vähän fiksumpi ajaa. Miinuksena autosta tuli nyt vähän dragsterin näköinen kun on hieman tuollaista etukenoa.

Lauantaina näkee tuliko siitä yhtään parempi ajaa.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Lokakuu 6. 8:51:04 2004

Laske sitä perää vastaavasti, niin etn putoo jakkaralta jarrutuksessa 8)

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ke Lokakuu 6. 8:58:04 2004

On siinä turvavyöt :x

Perää ei oikein voi enää laskea, alkaa pian renkaista kylki kulumaan. Cortinan edellinen rakentaja on turannut takalokarin kaaret suorasta pellistä niin, että kaaren reunus on noin 3 senttiä leveä ja hitsattu sisälokariin kiinni kaaren sisäreunasta noin 10 sentin peltikäikäleillä.. Toisin sanoen takalokarin kaari poikkileikattuna on kolmioprofiili..

Vastaa Viestiin