Cortina MK2 pyöränkulmista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Cortina MK2 pyöränkulmista
Nyt on Cortina jarrupääsylinteriä ja kaasarien säätöä vaille leimakunnossa. Kävin vähän testaamassa hiekkateillä ja ensivaikutelmat ei vakuuta; penkki on takimmaisessakin asennossa niin edessä, että ajaminen on suorastaan vaikeaa, jarrut täristää ja pääsylinteri vuotaa, lisäksi kaasarit on osakaasulla ihan liian laihalla.
Suurin ongelma kuitenkin on ohjauksen tunnottomuus/holtittomuus. Ohjaus on 185/60-13 renkailla ihan tolkuttoman kevyt, sormenpäällä saa käänneltyä melkein paikallaan. Lisäksi ohjaus palauttaa huonosti. Kaivoin esiin alkuperäiset pyöränkulmat ja ihme: camber +0,45' ja castor -0,20' ja auraus 1.6-3.2 milliä. En ole omasta vielä tarkastanut, mutta voisi kuvitella ettei noilla kulmilla voikaan olla erityisen herkku ajettava. Yläpäät mulla on laakeri/kumivulkanointi, joten säätö ei niistä onnistu. Uudet kiinnitysreiät poraamalla saa tietysti asemoitua yläpäät juuri niinkuin haluaa. Minkäslaisia pyöränkulmia olette rata/katupeleissä käyttäneet? Laittakaa vähän haarukka niin tietää siirtää joko kallistuksenvakaajaa tai alatukivarren kiinnitystä jos ei tuo yläpään siirto riitä.
- Ville
Suurin ongelma kuitenkin on ohjauksen tunnottomuus/holtittomuus. Ohjaus on 185/60-13 renkailla ihan tolkuttoman kevyt, sormenpäällä saa käänneltyä melkein paikallaan. Lisäksi ohjaus palauttaa huonosti. Kaivoin esiin alkuperäiset pyöränkulmat ja ihme: camber +0,45' ja castor -0,20' ja auraus 1.6-3.2 milliä. En ole omasta vielä tarkastanut, mutta voisi kuvitella ettei noilla kulmilla voikaan olla erityisen herkku ajettava. Yläpäät mulla on laakeri/kumivulkanointi, joten säätö ei niistä onnistu. Uudet kiinnitysreiät poraamalla saa tietysti asemoitua yläpäät juuri niinkuin haluaa. Minkäslaisia pyöränkulmia olette rata/katupeleissä käyttäneet? Laittakaa vähän haarukka niin tietää siirtää joko kallistuksenvakaajaa tai alatukivarren kiinnitystä jos ei tuo yläpään siirto riitä.
- Ville
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Caster: +1*07' ja +0*56'
Kaartoharitus: -0*49' ja -1*11'
Camber: -0*32' ja -0*18'
Auraus: +0*10 ja +0*12'
Kaartoharitus: -0*49' ja -1*11'
Camber: -0*32' ja -0*18'
Auraus: +0*10 ja +0*12'
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Kaartoharituksesta ei mitään tietoa. Kunhan näpyttelin suoraan Euromasterin printistä nimet ja numerot. KPI oli vielä erikseen: +13*02' ja +10*06'. Eli ei liene sama kuin kaartoharitus.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
KPI: King Pin Inc. eli olka-akselitapin kallistuskulma; ei automaattisesti sama kuin Caster.
Åckerman -ohjauskulma: kaartoharitus. Eli paljonko etupyörät kääntyvät "eri tahtiin"; sisämutkan puoleinen pyörä kääntyy yleensä enemmän.
Åckerman -ohjauskulma: kaartoharitus. Eli paljonko etupyörät kääntyvät "eri tahtiin"; sisämutkan puoleinen pyörä kääntyy yleensä enemmän.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Joo'o... En tiedä onko noi munkaan arvot ihan lailliset, mutta kyllä sillä yli kahta-sataa voi ajaa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Tällaiset arvot tuli Cortinasta, suunnilleen vakiokorkeudessa, yläpäitä siirretty suunnilleen 25 milliä taaksepäin ja 5mm sisäänpäin:
Edessä:
Caster V/O 0*41' 0*46'
Camber V/O 0*39' 0*23'
Auraus säädettiin nollaan
Takana:
Camber V/O -0*25' -0*20'
Haritus/Auraus V/O 0*01' -0*14'
Jotenkin hullulta kuulostaa, mutta pakko se on uskoa.. Ihme homma että vähän kaatuu pyörät alle Affenistolla..
Etupalkissa kun roikkui tällainen 80kg lihamöykky, niin camberit meni jo miinukselle. Tästä rohkaistuneena tongin jousivarastoa ja löysin jouset joilla etupää tippui noin 3-4cm. Jouset oli vaan sen verran lyhyet, että kolisevat paikallaan kun nostaa auton ilmaan. Tein kyllä nippusidekiinnitykset ettei tipu paikaltaan. Nyt pitäisi olla camberit aika nollissa joten vois olla vähän fiksumpi ajaa. Miinuksena autosta tuli nyt vähän dragsterin näköinen kun on hieman tuollaista etukenoa.
Lauantaina näkee tuliko siitä yhtään parempi ajaa.
Edessä:
Caster V/O 0*41' 0*46'
Camber V/O 0*39' 0*23'
Auraus säädettiin nollaan
Takana:
Camber V/O -0*25' -0*20'
Haritus/Auraus V/O 0*01' -0*14'
Jotenkin hullulta kuulostaa, mutta pakko se on uskoa.. Ihme homma että vähän kaatuu pyörät alle Affenistolla..
Etupalkissa kun roikkui tällainen 80kg lihamöykky, niin camberit meni jo miinukselle. Tästä rohkaistuneena tongin jousivarastoa ja löysin jouset joilla etupää tippui noin 3-4cm. Jouset oli vaan sen verran lyhyet, että kolisevat paikallaan kun nostaa auton ilmaan. Tein kyllä nippusidekiinnitykset ettei tipu paikaltaan. Nyt pitäisi olla camberit aika nollissa joten vois olla vähän fiksumpi ajaa. Miinuksena autosta tuli nyt vähän dragsterin näköinen kun on hieman tuollaista etukenoa.
Lauantaina näkee tuliko siitä yhtään parempi ajaa.
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
On siinä turvavyöt
Perää ei oikein voi enää laskea, alkaa pian renkaista kylki kulumaan. Cortinan edellinen rakentaja on turannut takalokarin kaaret suorasta pellistä niin, että kaaren reunus on noin 3 senttiä leveä ja hitsattu sisälokariin kiinni kaaren sisäreunasta noin 10 sentin peltikäikäleillä.. Toisin sanoen takalokarin kaari poikkileikattuna on kolmioprofiili..

Perää ei oikein voi enää laskea, alkaa pian renkaista kylki kulumaan. Cortinan edellinen rakentaja on turannut takalokarin kaaret suorasta pellistä niin, että kaaren reunus on noin 3 senttiä leveä ja hitsattu sisälokariin kiinni kaaren sisäreunasta noin 10 sentin peltikäikäleillä.. Toisin sanoen takalokarin kaari poikkileikattuna on kolmioprofiili..