Kone kilahti

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Kone kilahti

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Elokuu 19. 8:19:31 2004

Juu, niin siinä kävi, että Taunuksen 1.6 OHC paukahti melkein tyhjäkäynniltä. Kone ei mene käsin kääntämällä ympäri, vaan pysähtyy terävästi kun 1-4 yläkuolokohta lähestyy. Moottorin saa käyntiin, ja se pitää helvetinmoista kolkutusta. Epäilen, että nelospytyn kiertokangen liuskat ovat päällekkäin tai jotain sinnepäin.

Nyt kun kone pitää ottaa auki, niin mitäs erityistä huomioitavaa siinä OHC:n rakentamisessa olikaan normaalin huolellisuuden ja siisteyden lisäksi? Ajattelin kiillottaa kiertokangen sivut, höyläyttää kantta hieman, siistiä kanavat seetien ymäpäriltä ja kohdistaa imu/pakosarjat kanteen. Onko ollut tapana esim. käyttää uusia kannenpultteja? Öljypumppu kestänee vielä?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Elokuu 19. 9:28:57 2004

Just toisinpäin, uusi öljypumppu ja käytä vanhoja pultteja.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Elokuu 19. 12:12:24 2004

No hyvä tietää tuokin. Mikäs siinä öljypumpussa on, kuluuko vai onko hajoamisriski?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Elokuu 19. 12:35:45 2004

Hessu kirjoitti:No hyvä tietää tuokin. Mikäs siinä öljypumpussa on, kuluuko vai onko hajoamisriski?
Öljypumppu kuluu luonnollisesti paljon käytettynä. Nyt jos kone leikkaan kiinni laakeroinnin osalta voidaan suurena todennäköisyydellä sanoa että voitelussa on ollut vikaa. Laakereista voi irrota sellaisia pieniä metalli kappaleita, jotka kulkeutuvat öljypumppuun hajottaen sen lopullisesti.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » To Elokuu 19. 17:46:22 2004

siis uudet kannenpultit myös, ainakin sierran OHC koneissa on "venyvät" pultit. :wink:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Elokuu 19. 17:54:39 2004

SHR kirjoitti:Just toisinpäin, uusi öljypumppu ja käytä vanhoja pultteja.
sierran koneissa on sekä venyviä että venymättömiä pultteja. 12 kulmanen eli se XZN on venymätön, kun torx on venyvä. (eli se 6 kulmanen)
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Elokuu 19. 23:25:01 2004

Niin ja se on käytännössä nähty, että ihan sama onko ne venyvät vai ei niin kestävät kyllä uudelleenkin käyttämisen 8)
Kannesta sen verran, että jos meinaat kanavia puhdistella niin siivoa ne valupinnat tasasiksi ihan joka puolelta eikä vaan pelkkien seetien ympäriltä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Elokuu 19. 23:34:57 2004

Ja siinä öljypumpun vaihdossa ei todellakaan kannata säästää. Pumppu on koneen sydän ja jos voitelu ei pelaa niin on ihan sama miten kallista palikkaa koneessa muuten on. Pas*aksi ne menevät joka tapauksessa jos pumppu ei jaksa työntää öljyä kiertoon.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Elokuu 20. 1:03:21 2004

MikkoT kirjoitti:Niin ja se on käytännössä nähty, että ihan sama onko ne venyvät vai ei niin kestävät kyllä uudelleenkin käyttämisen 8)
no niin kestää, jos ei pultti katkea. olen ittekin yhden kiristänyt. vaarana on myös kannen vuotaminen, ja pitää muistaa ettei niitä voi enään kiristää venyvien pulttien ohjella. mutta missään nimessä en moista suosittele.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Elokuu 20. 8:05:32 2004

Hectori kirjoitti:
SHR kirjoitti:Just toisinpäin, uusi öljypumppu ja käytä vanhoja pultteja.
sierran koneissa on sekä venyviä että venymättömiä pultteja. 12 kulmanen eli se XZN on venymätön, kun torx on venyvä. (eli se 6 kulmanen)
Aivan, jos vanhanmalliset 12 kulmaiset, voi käyttää uudelleen. Jos venyvät, saattaa kannattaa vaihtaa, tuskin paljoo maksaa.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Pe Elokuu 20. 9:14:52 2004

Eipä niitä venyviä pulttia kannata vaihtaa. Samalla voi käyttää vanhan kannentiivisteenkin uudelleen. Non niiin kalliita.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Elokuu 20. 9:23:52 2004

razorass kirjoitti:Eipä niitä venyviä pulttia kannata vaihtaa. Samalla voi käyttää vanhan kannentiivisteenkin uudelleen. Non niiin kalliita.
Olenko havaitsevinani ironiaa?
:)
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Elokuu 20. 9:51:29 2004

Tiedän yhden tee-itse turbotetun Mitsun, jossa oli yli kilon paineet. Mäntiä suli aina välillä mutta rempan jälkeen heitettiin vanhalla kansipahvilla kasaan. Ei palanut kertaakaan :D

Joo, taidan investoida sen öljypumpun nyt ainakin. Hoonaus, rengastus, lakrut ja kannen siistiminen ja lasku. Ai jai, voi tulla melkein jopa 75 hepoista jos hyvin menee, kyllä siinä piirtää jo ykkösen ja kakkosen läpi automaatilla (tai sitten ei...)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

RSME
Viestit: 1688
Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001

Viesti Kirjoittaja RSME » Pe Elokuu 20. 12:27:11 2004

Noilla teholukemilla sulta revähtää seuraavaksi laatikko... 8)

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Elokuu 20. 16:22:39 2004

GT-1 autosta jäi toimiva ja pirteä vakio 1600 ohc. Kone lähtee hintaa 75e

t,esko
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Elokuu 20. 17:12:55 2004

Kone sijaitsee vissiin Espoossa tai niillä nurkin? En vallan koko moottoria voi/viitsi vaihtaa kun on museoleima ja matching #'s lohkossa. Onko tietoa, onko moottorin sisäkaluihin tehty kestävyyttä parantavia muutoksia esim. ajalla 1974-1986?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Elokuu 20. 17:47:42 2004

Avaat vaan tuon entisen ja laitat kuntoon. Varmasti kestää sinun ajosi ilman vahvistuksiakin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Su Syyskuu 5. 12:25:24 2004

No joo, vihdoin edistystä tässäkin asiassa. Avasin eilen koneen, eikä tarvinnut purkaa kantta pidemmälle kun syy selvisi: Nelospytyssä oli laakerikuula :evil: Palotilan paljealue on jotain 1mm luokkaa paksuudeltaan, niin siihen väliin ei oikein tuommoinen 3-4mm laakerikuula mahdu. Mäntä on täynnä syviä pyöreitä kuoppia ja kansikin näyttää siltä kuin olisi lähietäisyydeltä ammuttu haulikolla. Mäntä oli tietenkin myös tyssäytynyt yläosastaan eli levinnyt sivusuunnassa. Siinä pytyssä onkin sitten vähän enemmän "olkapäätä" kuin muissa. Nyt sitten mietitään, että laitetaanko jostain yksi käytetty stanukokoinen mäntä ja kiertokanki kun ei männäntappi ja yläpään laakeri varmaan ole kovin hyvää tykännyt.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Syyskuu 5. 12:36:29 2004

Mistä kummasta sinne sellainen kuula on päässyt?

Oliko vapaavirtaussuodatin :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Su Syyskuu 5. 17:17:58 2004

Rahnulla oli sama juttu. Jokin haulikon hauli oli koneessa aikansa pyörinyt ja sinne kolot nakertanut. Kuulan alkuperä ei koskaan kai selvinnyt...
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Syyskuu 5. 20:13:23 2004

Mä opettelin aikoinaan vähän samalla tavalla käyttämään nailon muttereita. Laitoin tuplat ohc:n kylkeen ja putsareiden taustapellit tavallisilla mutskuilla kiinni, aikani ajelin ja alkoi tajuton kilinä :shock: . Tukka pystyssä avasin kannen ja ihmettelin jälkiä :shock: sitten avasin kaasarit ja putsarit jolloin tajusin mitä tapahtui :oops:

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Syyskuu 6. 3:21:33 2004

Tuo vierasesine muistuttaa sitä Ford 1250 -kaasuttimessa olevaa kuulaa, pitää tarkistaa vielä että puuttuuko se oikealta työpaikaltaan. Jos olis vähän tuuria ja rahaa, niin vois tällätä koneeseen edes käytetyt 1.6 ylikokomännät (porattaessa saa uuden välykset) tai jopa 2.0 männät mikäli lohkossa varaa on. Tämähän on se osanumeroltaan 70-alkuinen 1.6 OHC, onko tietoa?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ma Syyskuu 6. 11:36:28 2004

Kanget kannattaa kuulapuhaltaa niin kestää..
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Syyskuu 6. 17:26:41 2004

fomoco3 kirjoitti:Kanget kannattaa kuulapuhaltaa niin kestää..
Varsinkin vakiossa 1.6 pintossa joka on vielä automaatin jatkeena. Oikeastaan noilla kierroksilla kannattaa vaihtaa suoraan kossun kampura ja veivit. :D
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » La Lokakuu 2. 19:36:38 2004

Okei, ympyrä on sulkeutunut eli kone käy jälleen.

Moottorissa oli uskomattomasti karstaa ja tahmeaa öljypaskaa joka paikassa, ilmeisesti öljyt vaihdettu viimeksi 70-luvulla. Yksi mäntä ja kanki vaihdettiin, pytyt hoonattiin, uudet renkaat, laakerit ja öljypumppu. Kantta höylättiin hiukan ja kanavia porttasin ja venttiileitä hioin tietysti myös pikkuisen. Kaikki osat on putsattu ja maalattu ja tänään vihdoin saatiin pata keulille. Huolellisesti kun homman valmistelee, niin kone hörähtää heti nätille tyhjäkäynnille kun avainta vähän näpäyttää :)
Koeajo näyttää, mimmoinen tehohirmu tuli rakennettua.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Lokakuu 6. 8:05:50 2004

Anteeksi yksinpuhelu, mutta ajattelin saattaa asian ikään kuin päätökseen.

Vesipumppu piti vielä vaihtaa kun se oli mystisesti hajonnut rempan aikana. Sitten päästiinkin ajelulle, jonka aikana kaikki toimi hienosti. Vääntöä on tullut lisää useita kymmeniä prosentteja pers'dynolla mitaten, mutta onpahan ollut parannettavaakin: Massiiviset karstakakut joka paikassa, likainen kaasutin, jumiutuneet ja kuluneet männänrenkaat, palaneet venttiilit, puristussuhde, kannen porttaus jne.
Empiirinen koe oli tallin pihalla kiihdytys: Ennen jaksoi korkeintaan nostaa sellaista tummempaa jälkeä sorapintaan kun veti täyden kiihdytyksen, nyt sora lentää jo puolikaasulla. Täytyy pitää kaasujalka kurissa ettei vastamaalatut lokarinkaaret kärsi :D
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Vastaa Viestiin