rutistuksia

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

rutistuksia

Viesti Kirjoittaja jjs » To Syyskuu 23. 20:52:03 2004

laskutehtävää muillekin :wink: :

-poraus 90,89mm, mäntä 90,82mm
-isku 76,95mm
-kannentiiv. paksuus puristuneena 1,25mm ja reikä 93mm
-mäntä tasalakinen, 0,50mm lohkon yli
-palotila kannessa 50cc
huom. palotilan muoto; 2,0 OHC

Eli
1) mikä on puristussuhde nyt
2) kuinka paljon veistetään kannesta pois jotta puristussuhde olisi n.11,5:1

EDIT: tarkoitus lähinnä katsoa miten muut ratkovat ko. ongelman ja tulosten hajonta :lol:
Viimeksi muokannut jjs, To Syyskuu 23. 21:12:08 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Syyskuu 23. 21:06:26 2004

paljonko kansitiivisteen reiän halkaisija noin about?
riittääkö 0,5cm³ ylimmän männänrenkaan ja männän laen välisen alueen täyttöön?
:?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Syyskuu 23. 21:10:50 2004

Lisätty.
En tiedä onko noin paljon, on sen verran tiukan oloinen aihio. Ehkä 0,43687cc :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Syyskuu 23. 21:24:41 2004

1. Laitan CRSC foorumin yleistä autoilustaosioon kysymyksen jossa kysyn mikä on noiden muuttujien :D summana puristussuhde.
Saan vastauksena 8 vittuilua ja 6 vastausta. Otan noista kuudesta keskiarvon ja siinä se on noin 45% tarkkuudella.
2. Jatkan kirjoittamista ( maksettuani jäsenmaksun ja odotettuani x potenssiin kaksi ajan oikeuksien saamista, mikäli en ole uskaltanut laittaa jollekin adminille kyselyä oikeuksista ) tekniikkaosiossa, jonne ystävällinen moderaattori on topiccini siirtänyt ( tässä tapauksessa sitä ei oltu poistettu :shock: ).

Saan kakkoskysymykseeni kuusi vittuilua ja 12 vastausta. Otan vastauksista keskiarvon (pudotettuani kaksi täysin järjetöntä arvoa pois) Yksi mode tai oliko admin ehdottaa että en yrittäisi moista tehdä jos en osaa edes laskea noin helppoa laskutoimitusta ( joku kormi tai jsp, juntti kuitenkin)

Vedän keskiarvosta saatavan siivun pois ja pulttaan kannen kiinni.
Huomaan vetäneeni vanhoilla pulteilla yhden pultin poikki ja otan kannen auki ja otan katkenneen pultin jämät pois ( onneksi ei katkennut kierteestä, oli helppo ottaa pätkä pois )
Vedän kannen uudelleen kiinni uusilla ARP pulteilla, jo kertaalleen kiristetyllä kannentiivisteellä. Laitan kaikki oheislaitteet kiinni. Testiajossa hieman ihmetyttää kilinä kiihdyttäessä mutta en anna sen häiritä, kohta kone keittää ja on pysähdyttävä. Vedet ja öljyt sekaisin ja kone kehittää painettä paisuntasäiliöön.

Työnnän auton hallille ja avaan koneen. Kannentiiviste on posahtanut, ostan uuden, putsaan koneen ja kiristän taas ARP pulteilla kannen kiinni. Laturia kiinnittäessäni vetäisen peukaloon vit*maisen palkeen, veri on kivannäköistä venakopassa :D

Vihdoin testiajolle..Edelleen kilisee, en anna sen häiritä hyvin vetää ja kiertää. Kone alkaa hyytymään ja sammuu kokonaan. Soitan kaverille ja auto hinataan hallille. Aamulla mitataan puristukset. Ykkösessä 21 kiloa kakkosessa 22 kiloa, kolmosessa 0 kiloa, nelosessa 20 kiloa. Avaan kannen ja totean että kolmosen männän reuna on hävinnyt. Laitan luukun kiinni ja vedämme auton trailerille.

Mulla on tiedossa yks hyvä tyyppi jolla on Nummelassa autokorjaamo. Osaa kuulemma laskea aika hyvin tarvittavan kannenlaskun tietylle puristussuhteelle. Suuntaamme nokan kohti Nummelaa..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Syyskuu 23. 21:34:33 2004

Älä ihmeessä upi sinne vie. Äijät on edesvastuuttomia hulttioita jotka vaan selittelemällä paikkaavat laiskuuttaan ja typeryyttään. Toinen niistä leikkii gurua jollain p*skahousujen autonrämppäysnettipalstalla kun on kuulemma kerran nähnyt voortin kardaanin laipan nummenkylän autopurkaamolla, ja tietää näinollen niistä kaiken; toinen on muuten vaan sekaisin ja osaa ainoastaan kirjoittaa sairaita laskuja, mitä lie huru-ukkoja :roll: . Ja sitten illat rämpätään omia jätekasoja terveempien sosiaalisten harrastusten sijaan vaikka keski-ikä on lähempänä 40 kuin 30.... Mieti vielä :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Syyskuu 23. 21:37:42 2004

Onko sulla jjs ensikäden tietoa noista hulttioista :lol:

Njoo..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Syyskuu 23. 21:40:03 2004

suureita ja mittoja:
pii 3,14159265358979

499,26 cm³ iskutilavuus(yhden sylinterin)
8,49 cm³ (tiivisteen reiän tilavuus)
0,43687cm³ (männänrenkaiden yläpuolinen tila männän ja sylinterin välyksestä) :lol:

3,23cm³ (vähennettävä männän ylitys. arvioitu männänlaen halkaisija 90,7mm)
kannen palotila 50cm³ (tuskin, kun et oo kuiteskaan mitannut) :evil:

kokonaispalotila 55,7cm³
tämän hetkinen puristus-suhde 9,96:1

tarvittava kokonaispalotila 47,5cm³ jotta saadaan 11,51:1

tarvittava kannen palotila 41,8cm³

täytä palotilaan 41,8cm³ mittausnestettä ja mittaa kannen tasosta nesteeseen höylättävä määrä (huomioi pintajännitys)

en suorittanut tarkistus laskelmia ku o kiire hakeen tiviltä pizzaa :?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Syyskuu 23. 22:44:59 2004

Brenda kirjoitti:kannen palotila 50cm³ (tuskin, kun et oo kuiteskaan mitannut) :evil:

tämän hetkinen puristus-suhde 9,96:1

täytä palotilaan 41,8cm³ mittausnestettä ja mittaa kannen tasosta nesteeseen höylättävä määrä (huomioi pintajännitys)

en suorittanut tarkistus laskelmia ku o kiire hakeen tiviltä pizzaa :?
Höpöhöpö, mittasinpas. Tasan 50cc täysin höyläämätön 2,0 OHC kansi jossa palotilan nurkat siistitty ja isot kilpavenat (suurentavat palotilaa kuppimaisen muodon takia). Mittausvälineenä RVS -romppeista pöllitty ruisku ja automaattiöljy, pleksiä en käyttänyt joten mittavirheen voi -olettaa- olevan luokkaa +- 1cc.

Yksi idea tässä oli laskea teoriassa ensin, sitten mitata höyläyksen jälkeen ja katsoa osuiko. Päädyin itse arvoon 1,6-1,8mm jotta pääsen asettamani haarukan sisään. Sääli muuten siivuttaa max.korkuista kantta :cry:

Brendan mittaukset tiukalla toleranssilla samat kuin omat; poika alkaa oppimaan....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Syyskuu 23. 23:25:38 2004

jjs kirjoitti: poika alkaa oppimaan....
sul on kyky ärsyttää :D

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Syyskuu 23. 23:30:21 2004

Brenda kirjoitti:
jjs kirjoitti: poika alkaa oppimaan....
sul on kyky ärsyttää :D
ja ensi ratapäivillä on väliajalla jjs vs. Brenda tappelu. :lol:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » To Syyskuu 23. 23:32:52 2004

Brenda kirjoitti:
jjs kirjoitti: poika alkaa oppimaan....
sul on kyky ärsyttää :D
Mitäpä tuosta ärsyyntymään, tivillä on hyvät pizzat..

tivi
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Heinäkuu 1. 20:49:34 2002

Viesti Kirjoittaja tivi » Pe Syyskuu 24. 7:52:01 2004

Brenda kirjoitti:suureita ja mittoja:
pii 3,14159265358979

499,26 cm³ iskutilavuus(yhden sylinterin)
8,49 cm³ (tiivisteen reiän tilavuus)
0,43687cm³ (männänrenkaiden yläpuolinen tila männän ja sylinterin välyksestä) :lol:

3,23cm³ (vähennettävä männän ylitys. arvioitu männänlaen halkaisija 90,7mm)
kannen palotila 50cm³ (tuskin, kun et oo kuiteskaan mitannut) :evil:

kokonaispalotila 55,7cm³
tämän hetkinen puristus-suhde 9,96:1

tarvittava kokonaispalotila 47,5cm³ jotta saadaan 11,51:1

tarvittava kannen palotila 41,8cm³

täytä palotilaan 41,8cm³ mittausnestettä ja mittaa kannen tasosta nesteeseen höylättävä määrä (huomioi pintajännitys)

en suorittanut tarkistus laskelmia ku o kiire hakeen tiviltä pizzaa :?
kiitos kiitos ,,,,,ja sitä paitsi oishan sitä voinut laskee päässä kun veivaa lättyä.... hehe ,,,,,, olisin ollu pihalla kuin kuoriämpäri ....
onpa herroilla kivat laskut haluaisin osata noikin !

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 24. 10:06:25 2004

Brenda kirjoitti:
jjs kirjoitti: poika alkaa oppimaan....
sul on kyky ärsyttää :D
On se kumma kun kehuminenkin jo ärsyttää...
Ei vaan, pistin pakollisen piikin :D
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Syyskuu 24. 17:26:59 2004

Mäntä tulee jo aika riskillä yli dekin, yhtään ohuempaa pahvia ei suositella. Pienissä starlet/corolla männissä voidaan jättää männän kannen väliä jopa alle 0.7mm mutta isommissa kuten ford ohc maailmassa ei suositella, riippuu tietenkin kierroksista, käytetyistä osista, mutta näin yleisesti :wink:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 24. 17:32:13 2004

SHR kirjoitti:Mäntä tulee jo aika riskillä yli dekin, yhtään ohuempaa pahvia ei suositella. Pienissä starlet/corolla männissä voidaan jättää männän kannen väliä jopa alle 0.7mm mutta isommissa kuten ford ohc maailmassa ei suositella, riippuu tietenkin kierroksista, käytetyistä osista, mutta näin yleisesti :wink:
Tämä asiantila on tiedossa, otin vähän riskiä :wink: ; Jappe (Malin) muuten varoitteli samaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin