MkI:n perä

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

kipe
Ylläpitäjä

MkI:n perä

Viesti Kirjoittaja kipe » Ma Elokuu 23. 0:08:07 2004

nyt kyllä esitän tyhmän kysymyksen mutta voisko joku valaista vähän ... elikkä mikähän perä mulla on tuossa -71 eskossa kun se aukeaa takaapäin (käsittääkseni enkku aukeaa edestä) ja sitten tyhmät kysymykset jatkuu: Kun autoni on ns. kootut teokset niin mistä erotan pikku Atlaksen ja Ison Atlaksen jo siinä sattuu olemaan jompikumpi :shock: eikä siinä vielä kaikki ... Vaiheloota on pikkuloota 1.6 sport MkII, kartaani on kuitenkin normaalia Ykköskoppasen kartaania paksumpi.
Kyselen näitä koska perään pitäisi saada uudet sisuskalut.
Mulla on ollut n. 15 vuoden tauko auton rakentamisessa ja olen nykyään sokea ja värkkään autoa aikani kuluksi. Nähtävästi voortimies on aina voortimies minkäpä sille mahtaa 8)

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Elokuu 23. 0:22:59 2004

väänsin rautalangasta
mutta jos olet sokea, ei kuvistakaan taida olla apuja :cry:

onko kardaani 1 vai 2-osainen? onko ristikot sokilla vai prässätty.
no samapa tuo miten ne on. kentin kardaani se on kuitenkin jos tuolla laatikolla ollut

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Ma Elokuu 23. 20:16:47 2004

Onko muuten Caprin ja Escon taka-akseleissa pituuseroja vai ovatko täysin samanlaisia..?
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

kipe
Ylläpitäjä

MkI perä

Viesti Kirjoittaja kipe » Ma Elokuu 23. 23:13:15 2004

Kiitos kuvista, sihteerikkö (vaimo) tulkkas ne mulle ja hiplailin neitosta tulin johtopäätökseen että perä on saku ja kartaani on yksiosainen prässi nivelillä.
Mistäpä löytäisin sisukset tuohon perään ? :roll:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Elokuu 23. 23:36:53 2004

Ghia-mies kirjoitti:Onko muuten Caprin ja Escon taka-akseleissa pituuseroja vai ovatko täysin samanlaisia..?
Saivartelu on ilomme; oletan että tarkoitat leveyttä.
Leveysero on, suunnilleen näin: takavetoEscoissa keskenään sama. Esco vs. mk1 Capri: Capri leveämpi n. 5cm. Esco vs. Capri 2/3: Capri leveämpi n. 8,5-9cm.
Jousisatulat erilaisia ja kall.vak.korvakkeet myös.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Elokuu 24. 0:03:44 2004

hieman enkkuperä tarinaa sekaan.

angliasta kapeampi. hankin tänään ankan akselin jotta 7x13 superlitet mahtuu mk1 escortin alkuperäisten kaarten sisään.
brittien mukaan anglian vetoakselit kestävämmät kuin escortin. johtuneeko sitten lyhyemmästä mitasta, sitä en tiedä

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ti Elokuu 24. 8:11:01 2004

Brenda kirjoitti:hieman enkkuperä tarinaa sekaan.

angliasta kapeampi. hankin tänään ankan akselin jotta 7x13 superlitet mahtuu mk1 escortin alkuperäisten kaarten sisään.
brittien mukaan anglian vetoakselit kestävämmät kuin escortin. johtuneeko sitten lyhyemmästä mitasta, sitä en tiedä
kuinka levee ankan-akseli on?
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Elokuu 24. 14:53:47 2004

pikkuse tarkennusta jjs:n mittoihin,
Mk1 enkkuperät joita olen mittaillu on ollu 1232 +/- 1 mm laipoista.
Harrilta saatu capri1 perä (3-ulotteinen käsijarruhässäkkä) on 1265 mm,
49 ja 13/16 tuumaa.

OPM
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
Paikkakunta: Sipoo

ankan perän leveys

Viesti Kirjoittaja OPM » Ti Elokuu 24. 20:48:48 2004

Pikaisesti tallin lattialla lojuvasta Anglian taka-akselista otettu karkea mitta, laipasta laippaan noin 110,5-111 cm. Jarrut kiinni akselissa, siksi toi 5 mm toleranssi, voin huomenna kaivaa varastosta tyhjän perän kuoret ja mitata tarkemmin siitä.

OPM

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ti Elokuu 24. 21:44:44 2004

puhutaanko nyt vetoakselinlaipasta vai siitä mihin jarrukilpi kiinnittyy?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Elokuu 24. 22:08:11 2004

kävin juuri tojotan peräkontissa suorittamassa epätarkan rullamittauksen
vanteen kiinnitystasoista (rummut paikoillaan) 121cm siis ankan akseli kyseessä.
onkohan kaikissa ankoissa yhtä levee akseli?

edit: juuri suoritettu tarkempi mittaus on 121,5cm jarrurumpujen pinnasta
Viimeksi muokannut Brenda, Ke Elokuu 25. 23:19:24 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 24. 22:14:48 2004

TAp kirjoitti:pikkuse tarkennusta jjs:n mittoihin,
Mk1 enkkuperät joita olen mittaillu on ollu 1232 +/- 1 mm laipoista.
Harrilta saatu capri1 perä (3-ulotteinen käsijarruhässäkkä) on 1265 mm,
49 ja 13/16 tuumaa.
Eli 33mm leveämpi n.50mm sijaan. Täytynee mitata toi Capri mk3 perä, saa varmistettua.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Elokuu 25. 8:40:01 2004

puhutaanko nyt vetoakselinlaipasta vai siitä mihin jarrukilpi kiinnittyy?

juu, niistä mihin jarrukilpi ruuvataan

OPM
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja OPM » Ke Elokuu 25. 13:34:56 2004

Suoritin rullamittauksen Ankan tyhjästä perästä ja sain mitaksi jarrukilven laipasta laippaan 110,8 cm, mittaustavasta johtuen edelleen hieman noin arvo, joskin suht tarkka jo.
Kysäisin 105Speedin fooruumissa noista akseleista ja vanissa kuulemma noin 3 tuumaa leveämpi perä kuin henkilö/farmarimallissa joissa samanlevyiset perät. Laakerointi muuttui myös puolivälissä vuotta -66, vanhemmissa kapeampi, jälkimmäisissä leveämpi laakeri.

OPM

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ke Elokuu 25. 21:02:29 2004

Laatikko-Cortinassa (MK2) on perä 124 senttiä leveä, olisi kuvitellut että olisi huomattavasti leveämpi kuin vanhakopassa mutta ei kai sitten :roll:

Kun aina valitetaan kuinka enkkuperät on heikkoja ym, niin vertailin huvikseni Volvon 1030 perään (otettu 144:sta). Vetarin paksuus: Hoppa 27mm, Volvo 34mm, vetarin boori: Hoppa ~20mm, Volvo 30mm. Välityksessä (lautaspyörässä) oli kokoeroa vain sentin-pari, mutta sitten taas tasauspyörästössä on kokoeroa aika reilusti. Ei ihme että noita Volvon murikoita laitetaan rallipeleihin..

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Elokuu 25. 23:22:38 2004

ja 1031 volvon lautaspyörä käsittääkseni hieman suurempi halkaisijaltaan.
lukot kuitenkin samat kumpaankin tyyppiin.
mitoin 200 sarjan akselille noin 140cm leveyttä vanteen kiinnitystasoista.

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » To Elokuu 26. 8:04:30 2004

144:sen akseli on vetarin laipasta vetarin laippaan 143 senttiä leveä. Joku jossain sanoi, että 200-sarjan perä olisi 137 senttiä leveä, mutta en ole ikinä itse kokeillut.

- Ville

Vastaa Viestiin