Taunukseen kuutonen

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Taunukseen kuutonen

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Elokuu 21. 0:39:26 2004

Mitenkäs nykyään on saatu noita suurempia kuutosia Taunukseen laillisesti asenneltua? 2.3 menee suoraan ja 2.6 on siinä hilkulla. Mutta mitenkäs 2.8 tai 2.9 ruiskuilla?

Aikoinaan yritin saada kaasari 2.8:a katsastettua mutta kun ei saanut lupaa ei sitten millään.

Koppana tulisi olemaan 2d 1.6 -82 ja haaveena olisi istuttaa nokalle EFI 2.9 motti.

Haaveeksi saattaa jäädäkin ja pitää tyytyä 2.3 kaasarimoottoriin :cry:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » La Elokuu 21. 2:37:04 2004

Eikö sitä ruiskua voi lykätä noihin pienempiin kuuutosiin ?? :?:
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » La Elokuu 21. 8:39:05 2004

eikö se 2.8 kaasari mene ihan muutoskatsastuksella? kuutiotilavuus on ainakin %:sisällä. Teho 135hv vai paljon siinä 2.8 kaasarissa nyt onkaan paukkua.. :wink:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Elokuu 21. 9:50:33 2004

Onhan tuo joku rakentanut -72 GT:n 2.8 ruiskulla.
http://www.nettiauto.com/141077

Eli pitäisi olla mahdollista. Pitääpi laittaa kysymystä AKElle josko sitten nykyään tuokin jotenkin onnistuisi.

Hyvin on muuten siisti Tane tuolla myynnissä :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » La Elokuu 21. 9:52:20 2004

tanari kirjoitti:eikö se 2.8 kaasari mene ihan muutoskatsastuksella?
kyllä

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » La Elokuu 21. 9:53:01 2004

Jos moottorinvaihdossa ylitetään teho- tai muut prosenttimääräiset rajat, niin rakennemuutoslupa voidaan periaatteessa myöntää. Käytännössä niitä ei nykyään myönnetä juuri mistään syystä.

Laita Scorpio 2.4 EFi V6, menee muutoskatsastuksella.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » La Elokuu 21. 9:58:35 2004

ukormi kirjoitti:Onhan tuo joku rakentanut -72 GT:n 2.8 ruiskulla.
http://www.nettiauto.com/141077

Hyvin on muuten siisti Tane tuolla myynnissä :D
Ajelin tuon perässä Hämeenkadulla reilu kuukausi sitten, röpelsi aika rankasti ja bensa haisi. Toivottavasti on nyt kunnossa...
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » La Elokuu 21. 10:11:51 2004

zapris.com heitti tuossa männä viikolla 750km roadtripin juurikin tuollaisella vihreällä 71' gt coupella. 8)
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Elokuu 21. 10:19:20 2004

niin jos laitat 2.4 efin ja sit uudet sisuskalut 2.9 moottorista.
molemmat on kolmireikä kansilla.
ja eikös taunusta ollu orkkiksena 2.6 litraisena
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Elokuu 21. 11:38:13 2004

sierra friikki kirjoitti:niin jos laitat 2.4 efin ja sit uudet sisuskalut 2.9 moottorista.
molemmat on kolmireikä kansilla.
ja eikös taunusta ollu orkkiksena 2.6 litraisena
Tuo 2.4 moottori olisi tosiaan hyvä vaihtoehto. Noita 2.9 koneita vain on paljon enemmän tarjolla ja hintakin luultavasti sen mukaisesti huokeampi. Taunusta lienee valmistettu vain 2.0 tai 2.3 v moottorilla varustettuna. Ainakin näitä "uudempi" koppaisia (-80-82)
En ole koskaan edes nähnyt alkuperäista ( -80-82) 2.3 Taunusta.

Kun aikoinaan rakensin tuollaisen "2.3" tanen -76 1.6 2d mallista niin silloin ei 2.8 saanut sinne millään, 2.6 olisi vielä mennyt tilavuusprosenttien sisään, mutta olisi halunnut ruiskukoneen. Koneenkin kaikkine hiluineen kävin ruotsista ostamassa valmiiksi. Muutospapereitakin pyörittelin käsissäni mutta konttorilla siiret herrat eli katsastus Insinöörit sanoivat että "turhaan poika tämmöistä pyytelet, lupaa et tule saamaan" :shock:

Turhaannuin ja riisuin ostamastani koneesta ruiskut pois ja laitoin oikean kokoisen kaasarin, pientä uutta stanssausta lohkoon, mylly keulille ja voortiliikkeen yhdenmukaisuustodistuksen kanssa konttorille. Läpi meni, mutta eihän se ollut laillinen :shock:

Nyt en viitti samaa enää tehdä, kun noita on näkyy liikenteessä isoilla koneilla niin miksi täällä periferiassakin ei moista voisi tehdä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Elokuu 21. 13:30:27 2004

Eikös se tilavuus saanu kasvaa 25% vertailumoottorista?
2,3 X 1,25 = 2,875, joten ton mukaan, jos vaan tehot ja paino pysyy rajoissa ei toi tilavuus pitäs olla ongelma ainakaan 2,8:n kanssa. Ja jos 2,9:n todellinen tilavuus on jotain tota luokkaa niin etit sellasen inssin, jonka saat ylipuhuttua antamaan sulle sen leiman suoraan muutoskatsastuksella.

Toi scorpion 2,4:n tuli mullakin ekana mieleen, kun itsekkin suunnittelin jokunen vuosi sitten kyseisen koneen hankintaa.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Elokuu 21. 14:13:30 2004

Jep, iskutilavuus näyttää nykyään olevan 2.8 koneen mahdollistava mutta tehot menevät yli.

Autodatan mukaan:
(80-82) 2.3 koneessa on 114 kaakkia eli suurin teho saa olla 136.8 kaakkia

2.4i ei kattia on 130 kaakkia
2.4i katilla on 125 kaakkia
2.8 kaasarissa on 135 kaakkia
2.8 ruiskussa on 145-150 kaakkia
2.9 ruiskuissa 141-150 kaakkia

Itse muistelin että 2.3 Taunuksessa oli 108 kaakkinen jolloin olisi suurin teho 129.6 kaakkia

Eli maksimissaan saisi laittaa 2.8 kaasarin tai sitten tuon jo mainitun 2.4 ruiskun.

Kyllä se taitaa olla paras ajatella sitä 2.4 konetta kun ei tässä tehoja ( :lol: ) olla repimässä vaan kutosen miellytävää käyntiääntä ja parempaa vääntöä kuin nelosessa. Autokin olisi ehkä työkaverilla myytävänä (katsastuksessa jäi 5 korjattavasta ja 5 hylkäys kohdasta kiinni ) mikäli korjauskustannus ylittää auton arvon :D
Olisi tarjolla 2 -ovinen -82 malli plyyshisisustalla ja räyhäkällä 1.6 koneella.

Laitanpa piruuttani tiedustelua AKElle..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Elokuu 21. 17:15:03 2004

2.8 ruiskukoneen saa luvallisesti sinne, kun osoittaa penkitystodistuksen, jossa teho 136hv tai alle.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Elokuu 21. 20:23:57 2004

Nyt tulee ihan muistin varaista tietoa, mutta kun joskus noita 2,9 koneita ruotsista katselin niin siellä ilmoittivat 12 venaselle yleensä 138 heppaa. Mistä lie sitten ero johtunut, mutta toi pari heppaa tosta ois varmasti helpostikkin hävitettävissä, jos vaan toi tilavuus saadaan mahtumaan noihin rajoihin.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » La Elokuu 21. 20:55:13 2004

Jallu kirjoitti:2.8 ruiskukoneen saa luvallisesti sinne, kun osoittaa penkitystodistuksen, jossa teho 136hv tai alle.
...joka ei edes liene kovin vaikeaa vähänkin enemmän ajetulla vakiokuntoisella 2.8i:lla :wink:

Upi: Laita ne ruiskuvehkeet 2.6:een?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Elokuu 21. 21:06:57 2004

Eipä noita 2.6 koneitakaan ole enää paljoa tarjolla, etenkään sellaista jota ei heti tarvitse porata ja tehdä kannet uusiksi.

Idea olisi samalla tappaa seetiongelma. Tuollainen 2.9 toimii lyijyttömällä samoin kuin 2.4 ja 2.8. 2.6 myllyjä ei ole lyijyttömällä toimivia, eikä kehtaisi heti laittaa uusia seetejäkään ( jos niitä edes sinne saa? ).

No, ostaa joko täältä (kiljoonan ajetun ) 2.4 Scorpion ja laittaa lihoiksi tai sitten uittaa saksasta sellaisen. Hintaeroa ei tosin taida paljoa olla.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » La Elokuu 21. 22:09:36 2004

Täytyy kyllä ihmetellä mistä löytää niin typerän katsastusmiehen joka kelpuuttaa koneen muutoskatsastuksella alkuperäistä pienemmällä teholla, vaikka olisi millainen mittaus pöytäkirja mukana. Ilmeisesti niitäkin löytyy.

Viimeisissä (-80-82) 2.3 taunuksissa oli joko 108 tai 114hp lähteestä riippuen. Alkuperäisestä 2.3:sta (aihio kunto) tuli tänään napsittua kuvia.

2.4i on varmaan järkevin helposti leimattava kutonen taunukseen, siksi sellainen tallin nurkassa köllöttääkin. Vielä kun joku sen joskus asentaisi.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » La Elokuu 21. 22:49:01 2004

Upi:
Taunus, vaikka niin upea kulkinen onkin niin ota projektiksi se aik. mainitsemani orkkis coupe 2.6 V6 Granada...niitä ei hirveästi raitilla näy ja nälän kasvaessa ja vieläpä lain puitteissa voit tunkea vielä isompaa konetta pellin alle. Siellä se makaa edelleen hylättynä näreen alla odottaen hyvää kotia. Kone on käyttökunnossa.
S a a b & F o r d

Vastaa Viestiin