tuplilla käymään....

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Cleveland
Ylläpitäjä

tuplilla käymään....

Viesti Kirjoittaja Cleveland » Ma Kesäkuu 28. 14:27:15 2004

pitäis saada esco taas pitkästä aikaa käymään ja kun nyt kentissä on kiinni lorton dhla:t niin onko mitään hyviä vinkkejä että ton syttymään tulille? Mitä pitäis kokeilla, kattoa, yms. yms.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Kesäkuu 28. 14:55:36 2004

Siis mtäh ?

Eikö se suostu käymään vai mitähä ??

Mulla kun oli tuplat Sierrassa niin kolmisen kertaa kun käytti poljinta lattiassa niin lähti aina kun palmun alta... :)
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Cleveland
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Cleveland » Ma Kesäkuu 28. 15:09:29 2004

siis tuplat on juuri ruuvattu kiinni, eikä se oo vielä niiden kanssa käynyt, muuten kyllä kyseisellä koneella on kyllä ajeltu...

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Kesäkuu 28. 15:23:13 2004

Jaa, juu, joo... Noh, ensimmäisenä olis varmaan hyvä kokeilla sanooko se mitään. :]

Sitten synkronoida kaasarit sekä säätää seokset.

Täältä löytyy hyvin paljon hyviä vinkkejä.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Cleveland
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Cleveland » Ma Kesäkuu 28. 15:58:08 2004

olis tarkotus viedä tuo aikanaan säädettäväksi asiansa osaavalle henkilölle, mut ensin tarvis saada se ees jotenkin käymään. Mutta voi olla että menee ensivko:n loppuun, kun SA-int kutsuu taas...

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Kesäkuu 28. 17:59:01 2004

Kyllä ne saa ihan korvaa käyttämällä suhteellisen hyviin säätöihin. Ainakin itse sain. Kuulostelua, testiajoa ja kokeilua vaan.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ma Kesäkuu 28. 21:29:46 2004

Mitkä hilut on sisällä kaasareissa?(pääsuutin,lisäilma,suutinputki,tyhjäkäynti ja sisäkurkku)
Aikoinaan sain freetechnicsiltä luettelon jonka lopussa on ohjeellisia arvoja eri moottoreille mitä oli saatu pelaan,niillä tiedoilla oon saanut perusarvot kohdille.Ja yksi tärkeä asia on ensin saada kaasarit pelamaan yhtäaikaa,muuten ei oikein säädöstä tule mitään :wink: Olen alkusäätänyt synkronoinnin siten että säätänyt sen kaasarin jolla säädetään tyhjäkäynti siten että läppä on ollut täysin kiinni,sitten sitä kaasareiden välitysruuvia kääntänyt auki niin kauan että myös toisen kaasuttimen lääpä on täysin kiinni.Kun saat moottorin käymään niin korvalla pystyy säätämään tarkemmin,otat halk.n.20mm letkunpätkän ja toinen pää korvaan.Sitten laitat tyhjäkäynnillä letkun pään toisen kaasarin imutorvelle,jolloin kuulet "lotkotusta",vertaamalla tätä ääntä toisen kaasarin torvesta tulevaan ääneen huomaat mahdollisen eron äänessä :idea:
-ja moottorin yskiminen käydessä on merkki liian laihasta seoksesta-
Nämä on omia kokemuksia.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Kesäkuu 28. 23:15:11 2004

northwest kirjoitti:Kun saat moottorin käymään niin korvalla pystyy säätämään tarkemmin,otat halk.n.20mm letkunpätkän ja toinen pää korvaan.Sitten laitat tyhjäkäynnillä letkun pään toisen kaasarin imutorvelle,jolloin kuulet "lotkotusta",vertaamalla tätä ääntä toisen kaasarin torvesta tulevaan ääneen huomaat mahdollisen eron äänessä :idea:
-ja moottorin yskiminen käydessä on merkki liian laihasta seoksesta-
Heh... muistuupa mieleen ne kerrat kun letku korvassa on todennut että kone yskäisee sittenkin vielä....POKS!! Häh! Sanoiko joku jotain? :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ti Kesäkuu 29. 2:03:46 2004

jjs kirjoitti:
northwest kirjoitti:Kun saat moottorin käymään niin korvalla pystyy säätämään tarkemmin,otat halk.n.20mm letkunpätkän ja toinen pää korvaan.Sitten laitat tyhjäkäynnillä letkun pään toisen kaasarin imutorvelle,jolloin kuulet "lotkotusta",vertaamalla tätä ääntä toisen kaasarin torvesta tulevaan ääneen huomaat mahdollisen eron äänessä :idea:
-ja moottorin yskiminen käydessä on merkki liian laihasta seoksesta-
Heh... muistuupa mieleen ne kerrat kun letku korvassa on todennut että kone yskäisee sittenkin vielä....POKS!! Häh! Sanoiko joku jotain? :wink:
Mietin lähes samaa...siis että mahtaa olla mukavaa kun kone pärskähtää ja on letku korvalla. :)

Ei välttämättä oo meinaan ihan pieni köhäisy. Itse kun säätelin niin meinas korvat mennä lukkoon kun paukutteli niin maan peevelisti oikein lieskojen kera välillä.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Kesäkuu 29. 18:49:44 2004

Heh,jos liekkiä lyö niin ei taida silloin olla ihan vähän seos pielessä :roll: ,toi letkukonsti on vaan aika toimiva "vanhankansan kikka".Kuitenkin toi synkronointi on aikas tärkeä asia.On mulla sellainen oikein siihen hommaan tarkoitettu mittauslaite jossa on sellainen kuula leijumassa putkessa,pystyy vertaamaan eri kurkkuja onko imu sama.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Kesäkuu 29. 23:37:07 2004

Yksi hyvä keino saada kone käymään kunnolla ensi startissa on laittaa synkat kondikseen jo kasausvaiheessa. Itse teen sen seuraavasti, mulla on kaasarit ja imusarja paketissa jolloin ennen kun ruuvaan kanteen katson kaasuläppien läpi valoa vasten jolloin erottaa selvästi jos toinen pari on edellä toista :wink: kun tässä vaiheessa kääntää läpät noin samoihin ja tietenkin kaasarit on ehjät ja timmit ja muut ajoitukset on kunnossa on ainakin meillä käyny koneet tasaisesti pahemmin yskimättä jota voi hillitä tyhjäkäntiseosruuveista. Hiffasin jutun aikanaan osia ihmetellessä ja toi letkulla kuunteleminen on täysin toimiva juttu vaikka sitä itsekkin aikanaan naureskelin kunnes tajusin että toimii.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ke Kesäkuu 30. 14:22:09 2004

Juu, en minä väitä etteikö se toimisi. :shock:

Olen sitä itsekkin kokeillut ja hyväksi konstiksi havainnut.

Seoksien säädössä voisi "colortune" tulppa auttaa, jos ei minkäänlaista mittaria ole saatavilla. Itse en ole vielä päässyt sellaista kokeilemaan mutta kuuleman mukaan se on ihan kätevä.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Cleveland
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Cleveland » Ma Heinäkuu 5. 10:52:55 2004

Nyt on koiteltu jonkin verran sahailla autoa käyntiin, mutta ei edes kunnolla lupaa. Pientä putputusta pitää, mut ei mitään sellasta et olis käyntiin lähtemässä... Oliskohan mitään jippoja ja konsteja mitä vois kokeilla?

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Heinäkuu 5. 14:41:51 2004

Kyllä sen oikeastaan käyntiin pitäisi hörähtää kunhan ne vaan benssaa syöttää...?

- Saako bensaa ?
- Antaako kipinää ?
- Kasteleeko tulpat...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Cleveland
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Cleveland » Ma Heinäkuu 5. 15:01:42 2004

-kipinää tulee, ja sytkääkin on koitettu säädellä
-bensaa tulee
-ja kyllä kastelee tulpat!

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ma Heinäkuu 5. 15:36:07 2004

Cleveland kirjoitti:-kipinää tulee, ja sytkääkin on koitettu säädellä
-bensaa tulee
-ja kyllä kastelee tulpat!
Kakkua liikaa...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Cleveland
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Cleveland » La Heinäkuu 17. 19:42:08 2004

fomoco3 kirjoitti:Kakkua liikaa...
Mites noista lortoista saa sitä kakkua pienemmälle? Suutinten vaihto tietty, mut onko muuta?

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Heinäkuu 18. 1:16:18 2004

Kannattaisi nyt kuitenkin ihan ensin katsoa että ne seososat on edes tontilleen oikeat siihen koneeseen. Webistä saa ohjelman seososien mitoitukseen vaikkapa tuolta http://hometown.aol.com/dvandrews/ Useaan koneeseen olen tumpannut suuttimet ja kurkut tuon mukaan ja onpa muutama dynossakin vielä tarkistettu, ja hyväksi koettu.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Cleveland
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Cleveland » Su Heinäkuu 18. 2:57:46 2004

No koneena on remontoitu 1600cc kentti, kent camsin bcf2 nokalla...

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Heinäkuu 18. 12:05:06 2004

...

Kurkku 30, pääsuutin 120, lisäilma 170, putki 7772.6, tyhjäkäynti 45.
dhla40,1600cc, power peak 5700rpm. Putkeksi voi käydä joku toinenkin, mutta tuota 6:sta olen lähes aina käyttänyt itse.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Cleveland
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Cleveland » To Heinäkuu 29. 12:48:14 2004

Nyt oon vihdoinkin ehtinyt tarkistaa, elikkä siel ois tollaset kun Pääsuutin 148, putki 7772.7, ja sitten tossa pääsuuttimen päällä mistä sitä ruuvvataan on vielä tollanen kun 185. Tyhjäkäynti 60. Tuntuukos vähän hurjilta noi suuttimet, vai kuinka?? Viisaammat saa kertoa?

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Heinäkuu 29. 15:37:24 2004

Parhaimmat putket 2-litraiselle OHC:lle taitaa olla 7772.6 ja 7772.5 mutta eiköhän tuo 7772.7:kin ihan hyvä ole. Itselläni oli 7772.6:set.

Pääsutin on ehkä aika reilun kokonen mutta ei kait liiaan...(?)

Jossain tekstissä muistaakseni 145:sta suositeltiin tälläiselle koneelle.

Tyhjäkäyntisuutin kyllä vaikuttaa aika ronskilta kun katsoo tuota yhtä taulukkoa :


Engine size ---- Idle jet size
- 1600cc ----------- 40/45
- 1800cc ----------- 45/50
- 2000cc ----------- 50/55
- 2100cc ----------- 55/60


Itselläni tais olla 55 jos en ihan väärin muista.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Heinäkuu 29. 16:27:43 2004

1600cc neloskoneeseen nuo aiemmin ilmoittamani seososat niin toimii varmasti vaikka olisi hieman viritettykin. pääsuuttimiksi ja lisäilmoiksi kun varaa vielä +-10 dynoon niin saa varmaan aika tarkkaan seokset kohdalleen. Kurkuksi 30. jos siellä on 1600cc koneessa lähes 150 pääsuutinta jne. niin kyllä aika kireä pata saa jo olla, ja/tai helvetin iso kurkku 1600cc moottoriin.
Se ei ole vaikeaa, menee kauppaan, pyytää osat ja pistää kiinni -> Toimii varmasti ellei jossain muualla vielä ole vikaa.

Kun paketti on kohdallaan ja kone kunnossa lähtee kone kuin kone tuplilla takuuvarmasti käymään seuraavasti. 1. Pumppaa 2-4 kertaa kaasua 2. väännä avaimesta. jos sammuu niin toistaa operaation. Tyhjäkäynninkin pitäisi löytyä lähes samoin tein. Ei tarvita ryyppyjä tai muutakaan kikkailua oli kesä tai talvi.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Heinäkuu 29. 16:49:18 2004

Mitenkäs muuten, onko jossain tehty paremmin selkoa noiden seosputkien valinnasta? Lähinnä kiinnostaa Weber DGV, mutta periaate on kaikissa sama. Ei ainakaan helpota, että ne on koodattu jossain mystisessä järjestyksessä, joka ei kai kerro putken ominaisuuksista mitään...
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Vastaa Viestiin