Alternator conversion

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Alternator conversion

Viesti Kirjoittaja Vehje » To Kesäkuu 10. 12:06:37 2004

Oon tämänkin asian itselleni selvittänyt jo varmaan 10 kertaa, mutta kun ei muista niin ei muista :cry:

Eli: Cortinaan vaihdan tasavirtalaturin tilalle vaihtovirtalaturin. Näinollen se iso regulaattorimöhkäle siitä sisälokarista saa lähteä. Sille regulaattorille tulee kauhea kasa johtoja, joista osa on siis turhia. Kertokaapas joku ihan ulkomuistista mikä johto pitää kytkeä mihin.

- Ville

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Kesäkuu 10. 15:55:34 2004

laturilta tuleva ja akkuun menevä yhteen, ja kenttäpiuha merkkivalojohtoon.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » To Kesäkuu 10. 17:21:14 2004

onko sulla vedetty akusta maihin - vai +?
Mk1 Cortinassa on + vedetty maihin ja tasavirtalaturiin vaihto laittaa kaikki sähkövermeet pyörimään väärin päin. Se mötikkä on lataussäädin ja siihen tulee todellakin paljon piuhoja, itsellä kasvoi patti otsaan monesti niitä pähkäillessä. Muutoin onnistuu niin kuin Tap sanoi.
S a a b & F o r d

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Pe Kesäkuu 11. 7:26:38 2004

Tasavirtalaturille menee 3 johtoa: 2 kpl ruskea-keltaisia jotka menevät samalle liittimelle ja yksi kappale vihreä-sininen. Toinen ruskea-keltainen on paksu ja se menee lataussäätimelle. Tämä on siis +-johto, jonka kytkin suoraan akkuun (starttiin). Toinen ruskea-keltainen (ohuempi) meni alunperin laturilla samaan liittimeen kuin tuo paksumpikin. Kuitenkin toinen pää menee suoraan latausvalolle? Tämän kytkin laturille merkkivalopistokkeeseen (olikohan D+?) Kaiken järjen mukaan homman pitäisi nyt toimia. Kaikki jäljelle jääneet karvat voi repiä hiiteen; jäljelle jäi siis tuo yksi laturille menevä karva ja lataussäätimelle tulee muutama ylimääräinen karva joita en ehtinyt sen kummemmin setviä.

Jos laturilta latauksen merkkivalolle lähtevä karva on maissa kun kone ei pyöri, pitäisi homman olla selvä. Toiselle puolelle latauksen merkkivaloa tulee +. Onko näin?

- Ville

Vastaa Viestiin