Sierran laatikko -> Mk2 Esco, NYT öljyistä...

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Sierran laatikko -> Mk2 Esco, NYT öljyistä...

Viesti Kirjoittaja MASter » Pe Huhtikuu 23. 22:07:11 2004

Elikkäns, huomenna ois meininki vaihtaa escoon aiemmin jossain '87-89 Sierrassa ollut 5-v loota ja olisi muutama pikainen kysymys.

Mitä öljyä kys. lootaan suosittelette, mulla ois jo ennestään tommosta Mobilube HX 80W-90 öljyä, sen varmaan luulis käyvän, vai? Paljon sitä tarviis?
Täytyykös siihen vaihella muita vaijereita kun nopeusmittarin vaijeri?
Mites nykyisen ison 4-v laatikon vaihteisto palkin käypäsyys, saako siitä muokattua käypäsen, vai pitäskö olla ihan Sierran oma?

Eipä nyt muuta kysyttävää näin äkkiseltään, mut jos nyt ainaskin noihin sais vastauksia...

Ps. Saa laittaa myös omia neuvoja/kokemuksia...

Edit: siirsin tän nyt kuitenkin tänne classiciin ja poistin tuolta tekniikasta...
Viimeksi muokannut MASter, Ma Toukokuu 3. 8:14:10 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

mk1turboic
Viestit: 78
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003

Viesti Kirjoittaja mk1turboic » Pe Huhtikuu 23. 23:18:01 2004

nopeusmitt. vaijeri käy kyllä suoraan siihen laatikkoon ja pitäis jopa pituudenkin riittää. sierrassa on niitä taka kannakkeita ainakin kahta erilaista ja itse käytin sitä kapeampaa. melkein kannattaa nostaa laatikko ensin paikalleen ja sitten rupee vasta mallailemaan sitä taka lusikkaa. kys. laatikko ei tarvitse mitään erikois litkuja, mutta itse laittaisin jotain synteettistä öljyä jos haluaa että vaihdekeppi liikkuu kovilla pakkasilla... :D :D
jäsen #323

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Huhtikuu 23. 23:36:50 2004

Ja lootaan ööliä menee n.1-2 ritlaa ja siltä väliltä... :wink:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » La Huhtikuu 24. 16:41:16 2004

Siihen laatikon kiinnitykseen käy kyllä se escortin omakin kiinnityspalkki, mutta niitä korissa kiinni olevia laatikon kiinnityskorvia joutuu siirtämään taaksepäin.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MASter » Ma Huhtikuu 26. 14:31:18 2004

Saatiin kun saatiinkin laatikko vaihdettua, mutta kyllä se oli taas kovan työn takana!
Jos vaan jostain kohasta voi ahistaa, niin se kyllä ahisti ja pahasti!!! :evil:
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Huhtikuu 26. 23:48:50 2004

fomoco3 kirjoitti:Ja lootaan ööliä menee n.1-2 ritlaa ja siltä väliltä... :wink:
Siinäpä taas tuikitärkeä postaus :roll:

Öljyä täyttöaukon (sinä lootan sivussa) alareunaan asti.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MASter » Ti Huhtikuu 27. 11:56:41 2004

Ilmeni tossa eilen semmosta pientä ongelman poikasta,
eli kun vaihtaa 2:sta, 3:sta.... Ni ei saa oikeen puhtaasti menemään sisään, käteen tuntuu semmonen rusahdus, mut ei kuiteskaan kuulu mitään hirmu rumausta...
Ja sit esim. 3:lta 2:lle puottaessa, ni ei heti oikeen anna mennä silmään...!

Mistä moinen ongelma vois johtua? Selviäisköön sitä vaijerin säädöllä, vai onko syncrot (mitenkä se sit kirjoitetaankin) jo menny?
Vai voisko toi johtua pelkistä öljyistä? Laitettiin Mobilin Mobilube HX 80W-90:stä, jota liikkeessä suosittelivat.

Laatikkohan on ollut aiemmin 2.0 OHC Sierrassa, eli on Type9 5v-loota...
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Huhtikuu 27. 13:26:02 2004

Synkat menneet. Kestää mitä kestää ja toimii kuten toimii.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Huhtikuu 28. 11:00:22 2004

MASter kirjoitti:Ilmeni tossa eilen semmosta pientä ongelman poikasta,
eli kun vaihtaa 2:sta, 3:sta.... Ni ei saa oikeen puhtaasti menemään sisään, käteen tuntuu semmonen rusahdus, mut ei kuiteskaan kuulu mitään hirmu rumausta...
Ja sit esim. 3:lta 2:lle puottaessa, ni ei heti oikeen anna mennä silmään...!

Mistä moinen ongelma vois johtua? Selviäisköön sitä vaijerin säädöllä, vai onko syncrot (mitenkä se sit kirjoitetaankin) jo menny?
Kokeile kaksoispoljentaa ja välikaasua alaspäin vaihdettaessa, jos helpottaa, niin synkat on ensiepäily.

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MASter » Ma Toukokuu 3. 8:12:02 2004

Voisko SITTENKIN olla et kys. ongelmat johtuu "vääristä" öljyistä?
Kuinka tarkka toi Type-9 loota on nuista öljyistään? Kun eikös jotkut laatikot tykkää vain Fordin omista litkuista? :?
Koska kaveri jolla laatikko aiemmin oli, ei ollut huomannut minkäänlaista hämminkiä vaihteiden siirrossa...
Ja "rusahtelu" vähenee, lähes loppuu, kun ajelee jonkun aikaa ja öljyt ilmeisesti lämpenee...
Vai voiskos synkkoihin vaikuttaa kun laatikko kerkes olla jonkimman aikaa(oisko jotain reilun vuoden) pystyasennossa, eli onko mahdollista et synkat ois kuivunu ja vika johtuis siitä? Onko se niin tarkka/herkkä? :roll:

Pistäkää tosiaan, et mitä öljyjä te ootte laitellu ja ootteko huomannu minkäänlaisia eroavaisuuksia?
-Kiitosta vaan jo etukäteen-
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 3. 8:55:21 2004

type 9 ei ole tarkaa öljyista
synteettinen kuitenkin toimii paremmin (jouheemmin) kuluneessa laatikossa.
jos synkat takertelee niin ei ole hirveen monta korjausmahdollisuutta.
joku vaihteistolitku (wynsh atp tai joku vastaava (ei ostostv kamaa))
voisi auttaa mut on epätodennäköistä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Toukokuu 3. 15:19:03 2004

Meillä oli kanssa yks loota (2,0 4-vaiht.) vuoden kaks pystyssä jemmassa ja sitten meni kaverin autoon. Valitteli just, että ei mee pykälät silmään ollenkaan ja keppi hädin tuskin liikkuu. Parin viikon jälkeen alko vasta toimii hyvin. Siitä en oo varma laittoko sinne jotain laatikon lisäainetta, mutta jos on ollu ehjä laatikko niin kyllä sen pitäs ruveta ihan omin ajoin toimimaan.
Tossa sierran laatikossa olen kuullut just käytettävän jotain lisäainetta Mobilin SHC:n kanssa kun lämpimänä alkaa pykälät tökkii vastaan. Itellä oli just tätä ongelmaa joskus sierrassa.

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ma Toukokuu 3. 17:01:34 2004

tossa käyttis sierrassa on sellanen vika, että se ei meinaa päästää vaihteita pois, ikäänkuin "tahmaa" kyseinen vika on ainoastaan silloin kun kone on oikeesti lämmin ja on ajettu pitkään..

ilmeisesti korjaantuis öljynvaihdolla, muuten on kyllä hyväkuntonen vaihteisto, ei niinku mitää sivuääniä ja vaihteet menee hyvin päälle :shock:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Vastaa Viestiin