AKE:lta käsityksiä Zakspeed Caprista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
AKE:lta käsityksiä Zakspeed Caprista
On ollut monesti puhetta siitä, mikä on ollut tehokkain Caprin sarjatuotantomalli. Kyselin asiaa AKE:lta ja Fordilta muutama kuukausi sitten. Fordilla eivät tienneet mistään mitään (olipa yllätys...), AKE:lta puolestaan vastattiin äsken seuraavaa:
Yleisemmät mallit löytyvät ltj-tietokannastamme, mutta harvinaisemmat autot, joita ei aikanaan ole Suomeen tyyppihyväksytty, puuttuvat sieltä (kohtuullisen harvinainen Opel Manta i200 kuitenkin löytyy, vaikka tämän kelpoisuudesta onkin väitelty jo pitkään). Jotta Caprin harvinaisemmat mallit kävisivät vertailumalliksi, tulisi saada merkin edustajalta todistus siitä, että malli kuuluu samaan mallisarjaan ja on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen. Usein vaadittuna valmistusmääränä, jotta malli täyttäisi yleiseen tieliikenteeseen tarkoittamisen vaatimukset, on pidetty n. 100-200 kappaleen määrää (200 kpl on ollut monen kilpasarjan vaatimus luokitteluun sarjatuotantoautoksi). Ongelmaksi jää kuitenkin se, etteivät kaikki mallit olekaan välttämättä saman merkkisiä (esim. Shelby, Irmscher, Lotus, Alpina jne.) tai mallisia, ja siksi jonkinlainen todistus mallisarjaan kuulumisesta tulisi saada merkin edustajalta. Zakspeed Turbokin on osittain Zakspeedin rakentama, eikä Ford (tai Zakspeed) välttämättä pidä itse sitä Ford Caprin mallisarjaan kuuluvana.
Capreista kertova kirja ei varmaankaan muutoskatsastajalle kelpaa todistukseksi.
Harvinaisten mallien replica-malleja on kuitenkin useissa tapauksissa saanut rakentaa, vaikka ne eivät kävisi muuten vertailumalleiksi ja näiden moottorin teho menisikin yli tavallisten muutosrajojen. Tällöin moottorinvaihdossa käytettäviä moottorin koon, iskutilavuuden ja painon muutosprosenttirajoja ei käytetä, vaan autosta tehdään mahdollisimman tarkkaan esikuvaa vastaava kopio. Auton vastaavuus alkuperäiseen on tosin melko vaikeaa osoittaa, sillä eroavaisuuksien selvittäminen ei välttämättä ole helppoa. Joitakin osia voi olla melko vaikea/kallis hankkia, jotta auto vastaisi täysin esikuvaa. Tällöin päättäminen vaadituista muutoksista tai näistä tinkiminen jäänee muutoskatsastajalle.
Hannu Kuutti
Ajopneuvohallintokeskus
Yleisemmät mallit löytyvät ltj-tietokannastamme, mutta harvinaisemmat autot, joita ei aikanaan ole Suomeen tyyppihyväksytty, puuttuvat sieltä (kohtuullisen harvinainen Opel Manta i200 kuitenkin löytyy, vaikka tämän kelpoisuudesta onkin väitelty jo pitkään). Jotta Caprin harvinaisemmat mallit kävisivät vertailumalliksi, tulisi saada merkin edustajalta todistus siitä, että malli kuuluu samaan mallisarjaan ja on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen. Usein vaadittuna valmistusmääränä, jotta malli täyttäisi yleiseen tieliikenteeseen tarkoittamisen vaatimukset, on pidetty n. 100-200 kappaleen määrää (200 kpl on ollut monen kilpasarjan vaatimus luokitteluun sarjatuotantoautoksi). Ongelmaksi jää kuitenkin se, etteivät kaikki mallit olekaan välttämättä saman merkkisiä (esim. Shelby, Irmscher, Lotus, Alpina jne.) tai mallisia, ja siksi jonkinlainen todistus mallisarjaan kuulumisesta tulisi saada merkin edustajalta. Zakspeed Turbokin on osittain Zakspeedin rakentama, eikä Ford (tai Zakspeed) välttämättä pidä itse sitä Ford Caprin mallisarjaan kuuluvana.
Capreista kertova kirja ei varmaankaan muutoskatsastajalle kelpaa todistukseksi.
Harvinaisten mallien replica-malleja on kuitenkin useissa tapauksissa saanut rakentaa, vaikka ne eivät kävisi muuten vertailumalleiksi ja näiden moottorin teho menisikin yli tavallisten muutosrajojen. Tällöin moottorinvaihdossa käytettäviä moottorin koon, iskutilavuuden ja painon muutosprosenttirajoja ei käytetä, vaan autosta tehdään mahdollisimman tarkkaan esikuvaa vastaava kopio. Auton vastaavuus alkuperäiseen on tosin melko vaikeaa osoittaa, sillä eroavaisuuksien selvittäminen ei välttämättä ole helppoa. Joitakin osia voi olla melko vaikea/kallis hankkia, jotta auto vastaisi täysin esikuvaa. Tällöin päättäminen vaadituista muutoksista tai näistä tinkiminen jäänee muutoskatsastajalle.
Hannu Kuutti
Ajopneuvohallintokeskus
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Kyse on siis autosta jonka mallimerkintä on seuraava: Ford Capri 2 2,8 turbo. Eli tuo -Zakspeed- ei ole näkyvissä missään virallisessa dokumentissa.
Myyty Ford RS-dealereiden kautta, kori sama kuin X-pack 3-litraisessa, paitsi etuspoileri joka oli muotoiltu aidon Zakspeed -Caprin (VAIN rata-auto) auraa muistuttavaksi. Joko 7,5x13" tai 6,5"x13" vanteet. Moottori 2,8 kaasaripohjainen (Granada 135hv), turbosarja perustui Michael Mayn jälkiasennussarjaan.
Projekti täysin Ford -pohjainen: ideoinut/toteuttanut (alihankkijana Zak)/myyjänä Ford. Kyllä kaiken järjen mukaan pitäisi olla mallisarjaan kuuluva, todistaminen vähän hankalaa?
Myyty Ford RS-dealereiden kautta, kori sama kuin X-pack 3-litraisessa, paitsi etuspoileri joka oli muotoiltu aidon Zakspeed -Caprin (VAIN rata-auto) auraa muistuttavaksi. Joko 7,5x13" tai 6,5"x13" vanteet. Moottori 2,8 kaasaripohjainen (Granada 135hv), turbosarja perustui Michael Mayn jälkiasennussarjaan.
Projekti täysin Ford -pohjainen: ideoinut/toteuttanut (alihankkijana Zak)/myyjänä Ford. Kyllä kaiken järjen mukaan pitäisi olla mallisarjaan kuuluva, todistaminen vähän hankalaa?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
oidjk
Hmmm... Rippuu taas ihan konttorista. Ainakin tuolla minun vakio konttorilla, jossa käyn näyttelemässa mitä ihmeellisimpiäkin virityksiä, niin sanottiin että "tuo kirja vaan niin tehdään paperit".
Mitäs muuten Jouni haet tolla mallisarjaan kuulumisella? Turbo Caprien rakentelu voisi periaatteessa helpottua... Mutta samalle 2792 kuutio sentille ne prosentit ynnättäisiin. Taistellaan myös Peranasta tai vaikkapa siitä Mako Caprista, jolla pitäisi kuulemma olla TUV hyväksyntä Saksassa.
Mitäs muuten Jouni haet tolla mallisarjaan kuulumisella? Turbo Caprien rakentelu voisi periaatteessa helpottua... Mutta samalle 2792 kuutio sentille ne prosentit ynnättäisiin. Taistellaan myös Peranasta tai vaikkapa siitä Mako Caprista, jolla pitäisi kuulemma olla TUV hyväksyntä Saksassa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: La Kesäkuu 1. 20:39:33 2002
- Paikkakunta: Ulvila
Re: oidjk
mikä sun vakiokonttori mahtaa olla?MouTine kirjoitti:Hmmm... Rippuu taas ihan konttorista. Ainakin tuolla minun vakio konttorilla, jossa käyn näyttelemässa mitä ihmeellisimpiäkin virityksiä, niin sanottiin että "tuo kirja vaan niin tehdään paperit".

´86 Sierra 2.0 Ghia 16V Cosworth
´82 Sierra 2.0 Ghia Automatic
´85 Sierra 2.0 Ghia
´87 Sierra 2.0 GL
´90 Sierra 2.0i GL
´82 Sierra 2.0 Ghia Automatic
´85 Sierra 2.0 Ghia
´87 Sierra 2.0 GL
´90 Sierra 2.0i GL