Mitä maalia alustaan
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
- Paikkakunta: Porvoo
Mitä maalia alustaan
Koitin etsiä mutta en tiiä olenko sitte puusilmä kun en löytäny. Eli mitä maalia alustan osiin. Ois uutta tukivartta ja hiekkapuhallettua vanhaa eikä mitään massakökköjä niihin ku oon vihdoin siitä eroon päässy. Mikä pohjamaaliksi ja mitä päälle? pensselillä vai ruiskulla. kiiltävää tai puolikiiltävää mustaa ois tarkotus olla, eli hillityllä linjalla pysytään.
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mitä maalia alustaan
Pohjiksi happopohjamaalia ja päälle jäänmurtaja-maali.
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
paljonko tolla on hintaafomoco3 kirjoitti:Hyvinvarustetuista rautakaupoista...![]()
Eiku niitä saa jostain erikoisliikkeistä luullakseni,ja mikseipä sitä löytyisi esim. ppg:n jälleenmyyjien kautta...mm.täällä paikallisen maalarin hyllystä löytyy kyseistä tavaraa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: Mitä maalia alustaan
Jotkut sanoo, et tuo jäänmurtajamaali kuivuu liian kovaksi ja murtuu pellin päällä. Mä olen käyttänyt Epitar epoksitervaa, sitä vään ei enää saa, liian myrkyllistä tai jtn.fomoco3 kirjoitti:Pohjiksi happopohjamaalia ja päälle jäänmurtaja-maali.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mitä maalia alustaan
Maalihan tulikin alustan osiin,liekkö sitten pysyy paremmin niissä kiinni...
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Niin mutta ohut pelti elää kuitenkin vähän enemmän kuin jäänmurtajan pohja ja jos maali on liian kovaa niin se murtuu. Tätä hain tuossa edellisessä kirjoituksessa.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
- Paikkakunta: Porvoo
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Zink 182
Entäpä onko kokemuksia sinkkimaalista? Ite oon vedelly aina joka paikkaan tota Zink 182:sta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
ton tectyl kotelon suojan sinne voisin vielä laittaakkin, mutten pelkkään öljyyn niin paljoa luottaisi. itse vähän ajattelin että saman tyyppisellä laitteella kuin se kotelonsuoja aine levitetään, voisi myös levittää maalinkin. ja sen päälle sitten suojat. ihmettelin vain onko joku muu keksinyt paremman vaihtoehdon tuohon.
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Mä vedän kaikkiin "piiloon" jääviin pelteihin (ja muihinkin) pohjamaaliksi Standoxin 1-K halfprimer:n (tai joku semmonen se on) kuivuu nopeasti ja mikä tärkeintä, se ei pala hitsatessa pois juuri lainkaan. Toki sauma jää ilman suojaavaa pintaa mutta jos siihen ei pääse vetämään maalia niin sitten töytyy yrittää kotelosuoja aineilla hoitaa suojaus kuten tossa ylempänä mainittiin.
-
- Ylläpitäjä
Nykyään käyttävät "weld-through" primereita. Palaa kyllä kuulemma just sauman kohdalta, mutta ei vierestä. Sitten jostain reiästä Dinitrolia paljon perään.Hectori kirjoitti:aiheeseen liittyen, milläs on toverit ratkaissut sellaisen ongelman kun hitsataan esimerkiksi runkopalkkia (päittäis hitsinä tietysti) niin millä suojata sieltä rungon sisäpuolelta se hitsaus sauma? maalihan pitää poistaa ennen hitsausta sauman vierestä 2-3cm alueelta.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
joo siis tiedän kyllä nämä hitsauspohjamaalit. ongelma tosiaan onkin se sauman kohta. se saumankohtahan siitä ruostumaan jokatapauksessa ensin lähteekin. mutta jos sinne kerran pääsee kotelonsuojaa tohottamaan niin miksei samalla systeemillä voisi laittaa ensiksi maalia? siihenhän käsittääkseni on sellaisia letkun päähän tulevia suuttimia mitkä sumuttaa suht tasaisesti sen maalin siihen peltiin. tulee varmasti ehkä maalipinta, ja siihen kun laittaa suojat päälle niin on ikuinen. tämä kyseinen paikka onkin sellainen että sinne ei ole oikein mahdollistä päästä käsiksi muutakuin poraamalla massareikä.Arto65FB kirjoitti: Nykyään käyttävät "weld-through" primereita. Palaa kyllä kuulemma just sauman kohdalta, mutta ei vierestä. Sitten jostain reiästä Dinitrolia paljon perään.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: To Heinäkuu 4. 20:11:42 2002
Jäänmurtajamaalin virallinen nimi on muistaakseni inerta, maksaa n. 100€ 20L pönttö sis kovetteen. Jos ostat tuota se kannattaa levittää pensselillä/telalla tai massaruiskulla. Ja pysyy muuten kuin tauti...Yamppa kirjoitti:Onko tuo jäänmurtajamaali pensselitavaraa? Mikä on virallinen nimi vai löytyneekö tuolla. oon tainnu kuulla muidenkin sitä käyttäneen. Pitänee kysellä löytyykö sellaista jostain. muuten kai sitten joku 2k epoksisysteemi sinne.
Jäsen #458
-
- Ylläpitäjä
Tässä yksi vastaus kun kyselin alustan maalausta ammattilaiselta.
-matti
-----------------------------------------------------------------
Hei!
Suosittelen käytettäväksi autosi maalaukseen Inerta Primer 5
epoksipohjamaalia. Paras lopputulos saadaan kun ko. maali levitetään
hiekkapuhalletulle alustalle alustan akselistojen yms. osien kohdalla. Sen
sijaan mahdolliset peltiosat joita ei voi puhaltaa tulisi karhentaa
mekaanisesti esim. hiomalla.
Inerta Primer 5:n päälle voidaan maalata automaaleilla. Pohjan osien, jotka
jäävät piiloon, päälle voidaan maalata myös epoksipintamaalia. Tähän
tarkoitukseen löytyy eri maalivaihtoehtoja, eräs on esim. Teknoplast HS 150
ns. paksukalvo epoksipintamaali, jota levittämällä pari kieppiä pohjamaalin
päälle saadaan jo kestävä ratkaisu jopa ulkopohjaan joka on suhteellisen
kovalla rasituksella.
Inerta Primer 5 on siitä hyvä että se sopii hyvin eri metallialustoille,
eroavaisuuksia on esikäsittelyissä:
- tavalliset teräsosat: kuten edellisessä meilissäni kerroin paras
esikäsittely on suihkupuhdistus ( eli hiekka- tai teräsraepuhallus), jos se
ei ole mahdollista niin erittäin hyvä pesu ja mekaaninen karhennus
- alumiinipinnat: kevyt mekaaninen karhennus
Huom. aina ennen puhallusta tai karhennusta pesu, mikäli pinnoilla öljyä,
rasvaa tms. epäpuhtauksia
Tarvittaessa lisätietoja antaa Petri Erola GSM 0400 - 805 704 tai E-mail:
petri.erola@teknos.fi
Terveisin Petri Erola
---------------------------------------------------------
-matti
-----------------------------------------------------------------
Hei!
Suosittelen käytettäväksi autosi maalaukseen Inerta Primer 5
epoksipohjamaalia. Paras lopputulos saadaan kun ko. maali levitetään
hiekkapuhalletulle alustalle alustan akselistojen yms. osien kohdalla. Sen
sijaan mahdolliset peltiosat joita ei voi puhaltaa tulisi karhentaa
mekaanisesti esim. hiomalla.
Inerta Primer 5:n päälle voidaan maalata automaaleilla. Pohjan osien, jotka
jäävät piiloon, päälle voidaan maalata myös epoksipintamaalia. Tähän
tarkoitukseen löytyy eri maalivaihtoehtoja, eräs on esim. Teknoplast HS 150
ns. paksukalvo epoksipintamaali, jota levittämällä pari kieppiä pohjamaalin
päälle saadaan jo kestävä ratkaisu jopa ulkopohjaan joka on suhteellisen
kovalla rasituksella.
Inerta Primer 5 on siitä hyvä että se sopii hyvin eri metallialustoille,
eroavaisuuksia on esikäsittelyissä:
- tavalliset teräsosat: kuten edellisessä meilissäni kerroin paras
esikäsittely on suihkupuhdistus ( eli hiekka- tai teräsraepuhallus), jos se
ei ole mahdollista niin erittäin hyvä pesu ja mekaaninen karhennus
- alumiinipinnat: kevyt mekaaninen karhennus
Huom. aina ennen puhallusta tai karhennusta pesu, mikäli pinnoilla öljyä,
rasvaa tms. epäpuhtauksia
Tarvittaessa lisätietoja antaa Petri Erola GSM 0400 - 805 704 tai E-mail:
petri.erola@teknos.fi
Terveisin Petri Erola
---------------------------------------------------------
-
- Viestit: 764
- Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
- Paikkakunta: Etelä-savo
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Öljyt kuuluu koneeseen ei ruosteenestoon, ne ei sisällä minkäänlaisia ruosteenestoaineita, kuten oikeat koteloaineet sisältää.
Puhtaalle pellille esim jo mainittu inerta 5:nen taikka saman sarjan MIOX- maali, hiukan paksumpi kalvo ja muutenkin parempi. Pinnalle periaatteessa mikä vaan 2k maali.
Jäänmurtajamaalin "itsekorjaavuus" johtuu sinkistä joka uhrautuu raudan sijaan, eli sinkki "ruostuu" raudan tilalta, ja ovat liian kovia autojen pelteihin.
hitsattavat primerit ovat shop primer nimellä kulkevia, tarkoitettu konepajalla maalattavaksi ja jotta lisä työstö olisi mahdollista voidaan sen päälle turvallisesti hitsata.
Puhtaalle pellille esim jo mainittu inerta 5:nen taikka saman sarjan MIOX- maali, hiukan paksumpi kalvo ja muutenkin parempi. Pinnalle periaatteessa mikä vaan 2k maali.
Jäänmurtajamaalin "itsekorjaavuus" johtuu sinkistä joka uhrautuu raudan sijaan, eli sinkki "ruostuu" raudan tilalta, ja ovat liian kovia autojen pelteihin.
hitsattavat primerit ovat shop primer nimellä kulkevia, tarkoitettu konepajalla maalattavaksi ja jotta lisä työstö olisi mahdollista voidaan sen päälle turvallisesti hitsata.