tietoa Escort 1300 GT:stä!

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

rallimies80
Ylläpitäjä

tietoa Escort 1300 GT:stä!

Viesti Kirjoittaja rallimies80 » Ke Maaliskuu 3. 16:18:23 2004

nyt tarttis infoa tällöiseen kapistukseen. onko kaikissa vanhakoppaisissa gt eskoissa tankki kuskin puolella? sopivatko jonkun muun auton ajovaloumpiot gt:n? mitä eroa koneessa on tavalliseen 1300 kentiin? autoni on 1971 vuosimalli ja siit pitäis tehä H1 historic vakioauto. kaikki 75 heppaa päästetään valoileen!!! :twisted:

kiitos neuvoista! :wink:

mk1turboic
Viestit: 78
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003

Viesti Kirjoittaja mk1turboic » Ke Maaliskuu 3. 21:09:20 2004

tankki on kaikissa mitä mulla on ollut niin hantin puolella. umpioista ei ole tarkempaa tietoa mutta uskoisin että ihan standardi kokonen se on. moottorissa on kaks kurkkunen weberi,peltisarja,nokka,ja puristus suhde on korkeempi kun vakio koneessa,eli siinä avainasiat huimaan 75 hevosen tehoon :D vakion 55 sijaan, vai oliko se peräti 57, mutta enivei... 8)
jäsen #323

FOMOCO
Viestit: 1276
Liittynyt: To Tammikuu 2. 17:31:07 2003
Paikkakunta: Ylikiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FOMOCO » Ke Maaliskuu 3. 21:33:52 2004

On väitetty että, 99 Saabin umpiot on samaa kokoa... en tiedä sitten onko totta. :?:
- Escort Mk1-72 - Escort Mk2-76 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2 Gr.F - Sierra 2.0 3d-86 (EX) - 2kpl Sierra 3d - Kawasaki KX250 -06 - Jäsen 412 -

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Maaliskuu 4. 10:58:52 2004

'71 GT tuottaa 72 DIN / 82 hv SAE.
Lisänä speksiin isommat venttiilit kuin 1.3 HC.
Laatikossa eri välitykset kuin 1.1/1.3

umpioista, jossain puhuttiin myös Vivan umpioista, muttei nekään ole ihan samat.

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » To Maaliskuu 4. 11:06:04 2004

Onkos autossas kanttiumpiot. Mulla on yks uusi kanttiumpio. Osta pois.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Maaliskuu 4. 14:55:32 2004

Gt:hen passaa kyrpäjyrän lamput eli saab 96:sen
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » To Maaliskuu 4. 20:23:39 2004

Loota taitaa olla sama kuin sportissa,eli ykkönen ja kakkonen on pidempiä :?:,lisäksi vuosimallista riippuen 4-1 tai 4-2-1 peltipakosarja.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Maaliskuu 4. 21:57:23 2004

Tankki on Escossa AINA tehtaan jäljiltä auton oikeassa takakulmassa eli meikäläisittäin hantin puolella.
Peltisarja on GT:ssä 4-1 -tyyppinen ilman imuilman lämmitinputken lähtöä.
Tehoa oli ennen -71 -malleja n.68, 71-> TApin mainitsemat 72.
Nokka on mallia GT kent; sama kuin Sporteissa mk1/2.
Kaasutin 2-k Weber 32/32
Kansi on sama kuin kaikissa 1,3-1,6 GT moottoreissa; lankku ja isot venttiilit. Männät ovat palotilaltaan pienemmät-> korkeammat puristukset.
Ja laatikossa on tosiaan paremmat (=pidemmät) välitykset vaihteille 1, 2 ja 3. Kromattu vaihdevalitsin GT/E, mk2 Ghia. Sama loota löytyy (pieniä vm eroja kuorissa) mm. mk1 GT, Sport ja E, mk2 1,3/1,6 Sport, 1,3 Ghia, 1,6L/GL/Ghia/"GIL"
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Maaliskuu 4. 22:06:04 2004

jjs kirjoitti:Tankki on Escossa AINA tehtaan jäljiltä auton oikeassa takakulmassa eli meikäläisittäin hantin puolella.
Peltisarja on GT:ssä 4-1 -tyyppinen ilman imuilman lämmitinputken lähtöä.
Tehoa oli ennen -71 -malleja n.68, 71-> TApin mainitsemat 72.
Nokka on mallia GT kent; sama kuin Sporteissa mk1/2.
Kaasutin 2-k Weber 32/32
Kansi on sama kuin kaikissa 1,3-1,6 GT moottoreissa; lankku ja isot venttiilit. Männät ovat palotilaltaan pienemmät-> korkeammat puristukset.
Ja laatikossa on tosiaan paremmat (=pidemmät) välitykset vaihteille 1, 2 ja 3. Kromattu vaihdevalitsin GT/E, mk2 Ghia. Sama loota löytyy (pieniä vm eroja kuorissa) mm. mk1 GT, Sport ja E, mk2 1,3/1,6 Sport, 1,3 Ghia, 1,6L/GL/Ghia/"GIL"
Minkäs kokoiset ne venat on gt:ssä?
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » To Maaliskuu 4. 23:21:30 2004

Imu 39,5 pako 33,7

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Maaliskuu 5. 12:10:09 2004

Vehje kirjoitti:Imu 39,5 pako 33,7
Perskuta,mulla on 38 ja 31...ei oo keetee mallin lankku :x :D
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

rallimies80
Ylläpitäjä

1300 gt

Viesti Kirjoittaja rallimies80 » Pe Maaliskuu 5. 12:36:46 2004

kiitos kaikille jo nyt vastauksista. asia kärsi pienen takaiskun kun tuli huhu että akk lopettais koko vakioauto sarjan historic rallleissa. taas tapettaisiin luokka jossa on paljon harrastajia ja harrastaminen olis halpaa :cry:

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Maaliskuu 5. 13:18:50 2004

Huikka jäi kaivelemaan toi venttiilien koko,
ja luokitustodistus sanoo, että 71 alkaen, (adment 35/2E, sivu 51)
venttilit 38.1 ja 31.5, eli pienemmät kuin 1.6.
voihan olla, että myöhemmissä välikopissa on taas isommat.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Maaliskuu 5. 19:32:54 2004

ei minunkaan mielestäni 1300:ssa ole 39,5 venttiiliä ollut....

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Pe Maaliskuu 5. 20:08:44 2004

1.3:sista mä en tiedä mitään, mutta 1.6 GT:ssä venat on nuo edellämainitut.

- Ville

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Maaliskuu 5. 22:46:59 2004

Olisi sellainen muistikuva että -70 saakka olisi nuo pienemmät venat ja 71 ja eteenpäin taas isommat, mallia "mexico" niinkuin aikanaan sanottiin. Mikäs 1,3/1,6 ei gt venakoko olikaan?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: 1300 gt

Viesti Kirjoittaja SHR » La Maaliskuu 6. 0:41:24 2004

rallimies80 kirjoitti:kiitos kaikille jo nyt vastauksista. asia kärsi pienen takaiskun kun tuli huhu että akk lopettais koko vakioauto sarjan historic rallleissa. taas tapettaisiin luokka jossa on paljon harrastajia ja harrastaminen olis halpaa :cry:


Eiks toi mk1 rs2000 ole järkevä harrastaa, ihan perusosilla saa mukavan nopean laitteen, mua ei henk.koht. kiinnostaisi ajaa 70hv kentillä kisaa, vaikka kuinka olis halpaa. Isoon luokkaan saa nopeanohjauksen, lukot, välitykset ym. herkut. Onhan kyllä siinäkin oma viehätys jos kaikki ajaa mopoilla :wink:

rallimies80
Ylläpitäjä

1300 gt

Viesti Kirjoittaja rallimies80 » La Maaliskuu 6. 15:38:14 2004

kyl rs2000:lla olis kiva ajella. ongelma tulee vaan siin et pitäis ensin löytyy alkuperäisil papereilla oleva kori. sit alkuperäisten osien hankinta alkaa olla mahdotonta ja lisäx kulut kasvavat isoiksi.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Maaliskuu 6. 17:15:17 2004

Nyt ei käsitä :oops: miksi alkuperäiset paperit? eikö klassic:iin saa tehdä mistä vaan suomilappuisesta, eletään vain sen aikakauden ratkaisuilla elikkäs 75 loppuun. Klassicilla saa osallistua samoin kuin historian omaavilla, näin antoi Rafu ymmärtää kun asiaa selvitin, ainoa missä historiapapereissa on hyötyä on EM kisat. Ja siis tämä klassic luokka alkoi vuoden alusta ja siksi allekirjoittanut aiheesta kiinnostui kun ei tarvitse metsästää jonkun runkonumeron perässä......

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Maaliskuu 6. 18:15:06 2004

SHR: sama laulu täällä kuten muistanetkin. Ei mitään järkeä maksaa karmeita rahoja pellinpalasta ja papereista. Katsotaan tuolle mk2 RS tekniikalle uusi koti kun sopiva mk1 pötkähtää hollille...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » La Maaliskuu 6. 21:29:39 2004

SHR kirjoitti:Nyt ei käsitä :oops: miksi alkuperäiset paperit? eikö klassic:iin saa tehdä mistä vaan suomilappuisesta, eletään vain sen aikakauden ratkaisuilla elikkäs 75 loppuun. Klassicilla saa osallistua samoin kuin historian omaavilla, näin antoi Rafu ymmärtää kun asiaa selvitin, ainoa missä historiapapereissa on hyötyä on EM kisat. Ja siis tämä klassic luokka alkoi vuoden alusta ja siksi allekirjoittanut aiheesta kiinnostui kun ei tarvitse metsästää jonkun runkonumeron perässä......
Mutta eikös historicin pidä olla siviilikilvissä?-silloin tulee äkkiä vastaan muutosprosentit-Ja aitoja Mk1 rs2000 autoja taitaa olla aika vähän,eli tarvinnee olla aiemmin muutoskatsastettu ohc:lle ja ajettu kilpaa?
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Maaliskuu 6. 21:45:44 2004

Katkollahan tuo homma on. Aitoja mk1 RS2:sia (ei kuitenkaan kilp. historian omaavia) on tuotu suomeen muutama kpl käyttötarkoituksena Historic Classic :? Eli kun on saatu vihdoin päättävät autourheiluelimet hiffaamaan kilpailuhistoriapakon järjettömyys niin seuraava todellinen barrikadi on edessä; suomen autoveronp*ska! (selvennys: FIA passin omaava historic auto: ko. yksilöllä on täytynyt ajaa kilpaa ennen ko. ikäkauden päättymistä ja oltava rekisterissä, ja kilp. hist. ylittää alkuperäisyyden versiossa. Hist. Classic: on oltava suomen rekisterissä, ei kilp.hist. pakkoa eikä oltava alkuperäinen versio autosta). Nyt kun siis muuten saa rakentaa esim. 1,3 l Escosta Twin Camin, autovero estää melko tehokkaasti homman ja täytyy siksi etsiä maapallolta alkuperäisversioita raiskattavaksi; ruma sana mutta....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Maaliskuu 7. 12:21:27 2004

northwest kirjoitti:
Mutta eikös historicin pidä olla siviilikilvissä?-silloin tulee äkkiä vastaan muutosprosentit-Ja aitoja Mk1 rs2000 autoja taitaa olla aika vähän,eli tarvinnee olla aiemmin muutoskatsastettu ohc:lle ja ajettu kilpaa?[/quote]

Escortteja on muutoskatsasteltu maailmansivu ja katsastetaan tulevaisuudessakin, perus RS pitäisi onnistua varsinkin jos moottori on valmiiksi iso, mitään "aitoja" juttuja ja aikaisemmin kisattu ei tähän sekoiteta, kaikki perusosat kelpaavat mitä on eskoissa 30v käytetty, ei pitäisi olla ongelmia löytää. BDA vaatii vähän harvinaisempaa osaa mutta eiköhän niitäkin jostain löydetä.

rallimies80
Ylläpitäjä

1300 gt

Viesti Kirjoittaja rallimies80 » Ti Maaliskuu 9. 13:49:11 2004

nyt kannattaa miettiä tarkasti mitä tekee kun akk meinaa taas rukata sääntöjä! meinaavat poistaa vakioluokan. katsokaa keskustelu rallinetin foorumeista.

RS 78
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Tammikuu 12. 23:11:14 2004
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja RS 78 » Ti Maaliskuu 9. 18:59:07 2004

Laskekaa prosentit tuolta kerhosivulta pitäis riittä tekniikan vaihtoon. :wink:
Minäkö, en se ollut minä.

rallimies80
Ylläpitäjä

1300 gt

Viesti Kirjoittaja rallimies80 » Ke Maaliskuu 10. 6:00:51 2004

pitää muistaa et auto pitää rakentaa sen ikäkauden alkuperäisillä luokitelluilla osilla. tämä alkaa olla jo varsin hankalaa. muutenkin tämä keskustelu karkasi alkuperäisestä aiheesta. olen positiivisesti yllättynyt et clubilta löytyy porukaa joka on kiinnostunut ralliautoilusta.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: 1300 gt

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Maaliskuu 10. 10:28:48 2004

rallimies80 kirjoitti:pitää muistaa et auto pitää rakentaa sen ikäkauden alkuperäisillä luokitelluilla osilla. tämä alkaa olla jo varsin hankalaa. muutenkin tämä keskustelu karkasi alkuperäisestä aiheesta. olen positiivisesti yllättynyt et clubilta löytyy porukaa joka on kiinnostunut ralliautoilusta.
En oikein käsitä mitä tarkoitat "ikäkauden alkuperäisillä osilla", kun katsotaan luokkaria 5566 rs2000 mk1 joka on kaikilla F:kin mukana, siellä olevat luokitellut osat ovat tavallisia osia joita myydään uusina ja käytettyinä, historic classic luokan ja muutenkin pääpointti on elää sen ajan ratkaisuilla, osat oltava ajanmukaisia tai tunnistettavia ja teknisesti vastaavia. Olen keskustellut asiasta henkilöiden kanssa jotka ovat teknisessä valiokunnassa. Jos käyttää jotain erikoista ratkaisua on näyttövelvollisuus kilpailijalla että niitä on kyseisenä aikana käytetty.

Ps. reilu 15vuotta kiinnostunut rallista, rakentamassa, huolloissa, hanoissa, penkalla, valoa näyttämässä.... :wink:

rallimies80
Ylläpitäjä

1300 gt

Viesti Kirjoittaja rallimies80 » Ke Maaliskuu 10. 10:53:08 2004

myönnän virheeni. ongelma on siin et oon mahdióllisesti rakentamas autoni g ikäkauteen 68-71. rs:ää ei ole vielä ole ollut olemassakaan. -75 asti ulottuvaan ikäkauteen se jo passaakin.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: 1300 gt

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Maaliskuu 10. 23:18:36 2004

SHR kirjoitti: Ps. reilu 15vuotta kiinnostunut rallista, rakentamassa, huolloissa, hanoissa, penkalla, valoa näyttämässä.... :wink:
Mulla on taas ollut polte veressä viimeiset n.30v. Faijan kanssa tuli jo 5-6 vuotiaana 70-luvun taitteessa käytyä katsomassa/toimitsijatehtävissä ralleissa. ->Oikeastaan ainoita asioita jotka on -pysyneet- veressä eli pyhä "kolmiyhteys": hetero, ralli (mielellään pimeässä pimeitä kisoja; ah sitä tunnelmaa :D ) ja Ford.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Maaliskuu 11. 11:02:13 2004

No juu onhan sitä faijan kanssa käyty pikkulikkana katsomassa lähiralleja, 70-80 luvun taitteessa edessämme kaatui kupla oikein huolella, pikku pojan silmät oli näin :shock: :shock: :shock: , lainasin vielä kuskille taskaria kun siltä hävis silmälasit ym tavarat. Saman ikäisenä alta 10 upotin faijan kadetin jääradalla, mutka hieman leveni ja kun sladi lakkasi runksahti opeli mahojaan myöden jäihin, ei menny syvälle oli toinen jää alla :oops: eikä ole aika kullannut muistoja, + jokunen tuhat kilsaa täyttä vetoa metsäteillä ennen korttia (talvella oli motto, traktori vaijerin kanssa ensin lämpiämään sitten lähdetään vetämään), kyllä maalla on mukavaa :D

rallimies80
Ylläpitäjä

1300 gt

Viesti Kirjoittaja rallimies80 » To Maaliskuu 11. 17:52:28 2004

ralli alkoi kiinnostaa heti kun pääsi isän mukaan kisoihin. siitä sitten järkkärin hommien kautta kartturin penkille. ensin Jarmo Kuusosen kyytiin ja autona tietysti -72 RS2000. sillä ajeltiin 2 vuotta ja hankittiin pyttyjä. tämän jälkeen Kim Niemen kyytiin SM-sarjaan Mitsun Lancer Evoon. tämä projekti loppui juuri ja nyt kuljettajana alkaa toimia Ilkka Kärpänen kun saamme 2004 mallin Civic Type R:n valmiiksi. lauantaina istun Pekka Ruuthin kyydis Mikkelin SM-rallissa volvon kyydis. sit kyydis istumisen lisäx pimeitä kisoja kiertelen katselemas.

hyvä et tääl on saman henkistä porukkaa!!! :wink:

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: 1300 gt

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Maaliskuu 11. 19:13:45 2004

jjs kirjoitti:
SHR kirjoitti: Ps. reilu 15vuotta kiinnostunut rallista, rakentamassa, huolloissa, hanoissa, penkalla, valoa näyttämässä.... :wink:
mielellään pimeässä pimeitä kisoja; ah sitä tunnelmaa :D )
Tuo on kyllä tosi,pimeällä radalla kun vetää sladia 100km/h,moottori laulaa kuin viimeistä päiväänsä ja edessä on vain kapea valokiila ja pimeyttä ympärillä,varikon valot näkyy välillä... :P :P
Sen parempaa fiilistä ei ookkaan.. :D
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Vastaa Viestiin