Mikä nokka ohc turboon?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Mikä nokka ohc turboon?

Viesti Kirjoittaja cossy » Ke Helmikuu 25. 10:07:57 2004

Mitäs nokkaa on porukka käyttänyt 2.0 ohc turboissa? Tavallisella nokalla vissiin pärjää mutta onhan se viritysnokka aina parempi. Entä millä seuraajilla ja jousilla? Ja auto on mk2 escortti.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Helmikuu 25. 10:53:09 2004

Vakionokalla alavääntö säilyy paremmin. Ruiskunokasta ei hajua miten toimii, mutta kaasarinenä ainakin. Virtasen Mauri hioo tilauksesta turbonokkia, käyttökokemuksia ei (vielä) ole. Myös kent cams, piper jne... Joku tarkempia kokemuksia omaava kertonee tarkemmin.

Seuraajiksi vakiot tai kannen kunnosta (onko venttiilit uponneet jne.) ja nokasta riippuen tarvittaessa pitkät, geometria ratkaisee. Venajousiksi kakstonniseen riittänee kuplan jouset tai vast. VS42 ei liene järkeä käyttää, ellei aio kierrätellä 8000+rpm.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ke Helmikuu 25. 17:37:38 2004

Itellä oli virtasen hioma nokka joka vastasi noin 284 kentcamssia oli hieman enempi vaan nostoa ja todella hyvin pelasi ei mitään ongelmaa jousina oli cranen tuplat ja seuraajat oli camtecin pitkäpintaset
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Helmikuu 25. 19:47:05 2004

Mulla on Crane Camsin ast.262/272, nosto 10.41/11.05 sport nokka. Tupla jouset ja "kovapala" seuraajat. Vaikka on kilpamoottori, niin hyvin vetelee alhaalta asti! Ei ole liian "kireä".
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » To Helmikuu 26. 10:31:54 2004

Tupi kirjoitti:Itellä oli virtasen hioma nokka joka vastasi noin 284 kentcamssia oli hieman enempi vaan nostoa ja todella hyvin pelasi ei mitään ongelmaa jousina oli cranen tuplat ja seuraajat oli camtecin pitkäpintaset
Missäs päin Virtasen Mauri vaikuttaa (yhteystietoja)? Toimititko oman nokan virtaselle joka sitten hioi sen . Oliko sulla ruisku vai kaasari? Itellä tulossa suorasytkä. Jos hiois vakionokasta kunnollisen ja siihen laittais kunnon seuraajat ja jouset, mitä mieltä ootte?

EK
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja EK » To Helmikuu 26. 11:16:12 2004

Missäs päin Virtasen Mauri vaikuttaa (yhteystietoja)?
Kylmäkosken Erikoismoottori Oy
Teollisuustie 5, 37910 Kylmäkoski
(03) 5451440

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Helmikuu 26. 12:35:49 2004

Onkos kukaan kokeilut Burtonin bf134:sta 266/12,19 ?
Rally race ainakin tuntuu tarjoavan tätä,normaalikäyttöön katu turbolle.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Helmikuu 26. 13:30:52 2004

cossy kirjoitti:
Tupi kirjoitti:Itellä oli virtasen hioma nokka joka vastasi noin 284 kentcamssia oli hieman enempi vaan nostoa ja todella hyvin pelasi ei mitään ongelmaa jousina oli cranen tuplat ja seuraajat oli camtecin pitkäpintaset
Missäs päin Virtasen Mauri vaikuttaa (yhteystietoja)? Toimititko oman nokan virtaselle joka sitten hioi sen . Oliko sulla ruisku vai kaasari? Itellä tulossa suorasytkä. Jos hiois vakionokasta kunnollisen ja siihen laittais kunnon seuraajat ja jouset, mitä mieltä ootte?
Mauri hioo vakionokasta tai aihiosta. Itse toki päättää hiooko viemästäsi vai ei, kaikki mahdollinen ei tosiaan kelpaa.
On myös syytä varautua odotteluun, ruuhkaa kun on riittävästi.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Helmikuu 26. 16:53:50 2004

Aksu kirjoitti:Onkos kukaan kokeilut Burtonin bf134:sta 266/12,19 ?
Rally race ainakin tuntuu tarjoavan tätä,normaalikäyttöön katu turbolle.
Toimii varmaan ihan hyvin, mulla oli joskus piperin 134i, joka käsittääkseni on jokseenkin sama. Piti vaan kovaa meteliä, en saanut sitä hiljaseksi vaikka kuinka yritti säätää välyksiä.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Helmikuu 26. 16:57:18 2004

Paljonko siellä Kylmäkoskella nokan hionta about maksaa?

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » To Helmikuu 26. 17:55:57 2004

mulla on tommoinen.... nosto 10.40mm 300º astetta ja hyvin pelaa hieman ylhäältä kyllä

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Helmikuu 26. 18:55:31 2004

Kadulla on toiminut hyvin ne KC ruiskuautoihin tarkoitetut FR30 ja FR34 nokat, niissä on aika reilusti enemmän nostoa noin 12mm, mutta ei kovin rankasti asteita.
Vakio 2.0L nokka on ihan hyvä turboon, mutta siinä on vähän hintsusti nostoa. Pitäisi kai olla karvan päälle 10mm, mutta alta 10 oli ainakin minun tarvikenokassani.

"mulla on tommoinen.... nosto 10.40mm 300º astetta ja hyvin pelaa hieman ylhäältä kyllä"
Onko tämä nokka siinä automaatissa, eikö siinä ole vähän reilusti asteita tomaattiin?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Helmikuu 26. 20:27:43 2004

SLEI kirjoitti:Paljonko siellä Kylmäkoskella nokan hionta about maksaa?
Olikohan 120e
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » To Helmikuu 26. 22:03:49 2004

täällä periferiassa nokka aihio ja sen työstö lähtee n. 300€.
S a a b & F o r d

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Helmikuu 27. 15:08:59 2004

Tähtisilmä kirjoitti:täällä periferiassa nokka aihio ja sen työstö lähtee n. 300€.
Siks ostin valmiin nokan! Oli halvempi! :shock:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Helmikuu 27. 15:20:40 2004

Mitä nyt noita power adder -koneisiin nokkia on katsellut noihin kaseihin, niin niissä tärkein näyttäisi olevan imu- ja pakonokan välisen kulman kasvu verrattuna vaparin nokkaan. Ahdetussahan imupuoli ei tarvitse pakopuolen apua overlapin aikana kuten vaparissa ja toisaalta vähemmän lykkää paineenalaista seosta overlapin aikana raakana ulos. Ihan niin sisällä en ole näissä neloskoneissa, joten en tiedä onko nuo arvot lähelläkään, mutta tavallisissa harraste vapari kaseissa lobe separation angle on luokkaa 110 ja turbo-, nos- tai blowerikoneissa jotain 114.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Pe Helmikuu 27. 15:23:59 2004

paperman kirjoitti:
Tähtisilmä kirjoitti:quote]Siks ostin valmiin nokan! Oli halvempi! :shock:
Jep, mutta se ei olekkaan sitten individuaalinokka! :wink:
S a a b & F o r d

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Helmikuu 27. 17:03:29 2004

Arto65FB kirjoitti:Mitä nyt noita power adder -koneisiin nokkia on katsellut noihin kaseihin, niin niissä tärkein näyttäisi olevan imu- ja pakonokan välisen kulman kasvu verrattuna vaparin nokkaan. Ahdetussahan imupuoli ei tarvitse pakopuolen apua overlapin aikana kuten vaparissa ja toisaalta vähemmän lykkää paineenalaista seosta overlapin aikana raakana ulos. Ihan niin sisällä en ole näissä neloskoneissa, joten en tiedä onko nuo arvot lähelläkään, mutta tavallisissa harraste vapari kaseissa lobe separation angle on luokkaa 110 ja turbo-, nos- tai blowerikoneissa jotain 114.
Sellaisen kirjaviisauden olen lukenut, että ahdettuihin olisi paras nokkien välinen kulma 110-114 astetta ja vapariin 104-106 ja nämä siis parhaaseen tehoon. OHC:n vakionokan kulma pitäisi oleman 113.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Helmikuu 27. 18:17:03 2004

SLEI kirjoitti:
Sellaisen kirjaviisauden olen lukenut, että ahdettuihin olisi paras nokkien välinen kulma 110-114 astetta ja vapariin 104-106 ja nämä siis parhaaseen tehoon. OHC:n vakionokan kulma pitäisi oleman 113.
Ok, mielenkiintoista, noissa kaseissa tuollaista 114 LSAta pidetään lähes pakun nokkana, eli vääntönokkana. 104-asteinen on jo täysin kilpurikamaa. Mitens tuo OHC:n 104, onko sekin puhdas kisaversio. Niin ja kirjaviisautta ja toisten yli olan katselua tääkin oli, yhtään ahdistettua konetta en ole itse tehnyt. Mutta jos kerta joku on ruuvannut ja asiasta dynolappujen kanssa juttua tehnyt, niin eipähän mun tarvi sitäkään tehdä.

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Su Helmikuu 29. 15:50:03 2004

vanhassa koneessa oli fr30 nokka, vääntävä nokka käyttöalue 1000-6500rpm (272hv/6500rpm), 6500rpm jälkeen tehokäyrä tippuu reilusti....
joten uuteen koneseen tuli fr1 300astetta/10.4 ja 110

Vastaa Viestiin