Jossakin on sanottu, että V6-Taunuksissa
olisi Iso-Atlas, mutta itselläni on Taunuksessa (Coupe GT 2000) ja vanhakoppa-Escortissa
(1300 Sport) saman kokoiset lautaspyörät (6,5" eli Pikku-Atlaksia ovat).
Tuohon sen verran, että taunuksissa, niin V6, kuin 2,0 ohc:kin, on käytetty isoa-atlasta.
Tuossa lisää juttua:
Lukkoja löytyy isoon-Atlakseen, ei pikku-Atlakseen.
"Salisbury-lukko" on englantilaiseen perään!
Selvitetäänpä tässä nyt taas kerran Fordin perien nimiä ja vähän valmistajiakin...
- - - - - - - - - -
Jäykkiä taka-akseleita on olemassa kahta päätyyppiä:
-Integral carrier:
Vetopyörästö kiinnittyy taka-akselissa kiinteänä osana olevan kotelon sisälle ja on irroitettavissa takaapäin.
-Removable carrier:
Vetopyörästö kiinnittyy taka-akselin irroitettavaan etuosaan.
Euro-Fordeissa on kummankin tyyppisiä akseleita:
Integral carrier -tyyppisestä akselista käytetään nimityksiä:
Saksalainen, Salisbury, Atlas.
Removable carrier -tyyppisestä akselista käytetään nimityksiä:
Englantilainen, Timken.
Huom: Salisbury on saksalaisen akselin nimitys, mutta englantilaista akselia on valmistanut yritys nimeltä GKN Salisbury.
Tästä johtuen englantilaisen akselin tasauspyörästöön myytävistä lukoista käytetään nimitystä "Salisbury-lukko".
Saksalaisia eli Salisburyja eli Atlaksia on kahta mallia:
"Iso-Atlas" - 7,5" lautaspyörä
-englannin kielellä käytetään nimitystä "Atlas"
"Pikku-Atlas" - 6,5" lautaspyörä
-englannin kielellä käytetään nimitystä "Miniature Atlas"
Jokaisesta akselista on useita eri leveyksiä:
Timken:
Kapein Angliassa -- levein MkII Cortinassa
Iso-Atlas:
-Wide: 52,5"
-Narrow: 50"
-Baby: 48"
Pikku-Atlas:
-Kapeampi Escort MkI-II:ssa, leveämpi Taunuksessa/Cortina MkIII-V:ssa
Huom: Baby Atlas ei siis ole sama kuin Miniature Atlas eli pikku-Atlas, vaan isosta-Atlaksesta kapea versio, jota on käytetty ilmeisesti vain Fordin Motorsport-Escorteissa, eikä siis ole ollut vakiona missään siviilimallissa.
Sekä isoa- että pikku-Atlasta on erilaisilla kiinnikkeillä Escortia/Capria ja Taunusta varten. [/quote]