Megaruiskis

Tekninen keskustelu liittyen auton sähköihin sekä moottorin ohjainlaitteisiin (alkuperäiset ja jälkiasenteiset)

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Huhtikuu 7. 13:19:35 2008

JesseT kirjoitti:Jotakuinkin kaikki omassa tiedossa olevat prossun sekoamiset ovat johtuneet siitä että säätöohjelma on ollut konffattu eri kooodiversiolle kuin mitä purkissa on ollut.
No ei pitäisi olla tuon tässä mahdollista kun Megatunixissa ei tarvi erikseen konffata mitään, vaan se tunnistaa automaattisesti purkin firmiksen ja konffaa itsensä sen mukaan. Voi tietysti olla, että tossa siinä on joku bugi, josta tämä sitten johtuu, koska läppäri kyllä oli kiinni purkissa kun sekoaminen tapahtui.
Täytyisi varmaan hommata windows-läppäri ja käyttää megatunea, niin löytyy juttua paljon enemmän säätöohjelman suhteen. Molemmissa ohjelmissa on kyllä omat hyvät puolensa.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Huhtikuu 7. 19:11:28 2008

Miksu kirjoitti: Ja mites noi prossun Flash-muistit on kestäny koska sehän on kuluva "komponentti" ja kestää vaan tietyn määrän uudelleentallentamisia. Manuaalisesti tietysti saa säätää aika kauan, että pari tuhatta tallennusta tulee täyteen, mutta esim Autotunen kanssa varmaan saattaa tulla nopeammin.
Taitaa nykypiirit kestää aika julmetun määrän enemmän kirjoituksia kuin pari tuhatta. Kirjoitan tätä kannettavalla jossa on SSD kiintolevy ja keskivertokäytössäkin kirjoitustapahtumia varmaan satoja ehkä tuhansia päivittäin, tosin tietysti SSD tyyppinen muisti. Silti kestoajaksi arvioidaan päivittäisellä normaalikäytöllä minimissä 5 vuotta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory

Itse asiaan niin mielestäni Autotune ei toimi lainkaan niin kuin tuosta viestistäsi saa käsityksen, vaan .ini tiedostoista löytyvillä interval asetuksilla määrätään tietty aika, mistä otetaan keskiarvot säätämiseen ja määrään nopeus kuinka nopeasti noilla arvoilla päivitetään arvoja (prossun tekemä työ). Tallennus pitää käsittääkseni kuitenkin tehdä ihan erikseen (prossun muistista) ja ainakin mitä muistelen, että auton käydessa kun asetukset polttaa piirille, niin huomaa selkeästi pienen katkoksen käynnissä, koska tallennus on hidas tuolle megassa käytetylle piirille --> Ei edes mahdollista tallentaa jatkuvasti tietoa. Tähän käsitykseen olen itse päässyt.

MC68HC908GP32 Features
512 Bytes SRAM on chip http://fi.wikipedia.org/wiki/SRAM
32 KBytes Flash EEPROM on chip

Ylemmässä siis käsittääseni pidetään kartan arvot kun käytetään autotunea välimuistissa ja ne tallennetaan erikseen myöhemmin tuohon Flashmuistiin. Jos ne tallennettaisiin tuohon Flash muistiin, joka kestää 10 000 kirjoituskertaa, niin silloin tuo muisti tuhoutuisi tuolla sekunnin ajalla jo parin tunnin jälkeen, kun tuolla SRAM taas ei käytännössä katsoen kulu ollenkaan.

No joo, tuon kummemmin en osaa perustella ja pitkälti omia päättelyitä. Joku viisampi elektroniikkakomponentteihin perehtynyt kertokoon totuuden.

Mitä linuxia muuten käytät säätämiseen? Asenna virtuabox tai vmware jos koneessa ei ole windowsia. Kummatkin löytyy yleensä melkeinpä sama mihin linux jakeluun.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Huhtikuu 7. 21:49:46 2008

fsohc kirjoitti:Taitaa nykypiirit kestää aika julmetun määrän enemmän kirjoituksia kuin pari tuhatta. Kirjoitan tätä kannettavalla jossa on SSD kiintolevy ja keskivertokäytössäkin kirjoitustapahtumia varmaan satoja ehkä tuhansia päivittäin, tosin tietysti SSD tyyppinen muisti. Silti kestoajaksi arvioidaan päivittäisellä normaalikäytöllä minimissä 5 vuotta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory

Itse asiaan niin mielestäni Autotune ei toimi lainkaan niin kuin tuosta viestistäsi saa käsityksen, vaan .ini tiedostoista löytyvillä interval asetuksilla määrätään tietty aika, mistä otetaan keskiarvot säätämiseen ja määrään nopeus kuinka nopeasti noilla arvoilla päivitetään arvoja (prossun tekemä työ). Tallennus pitää käsittääkseni kuitenkin tehdä ihan erikseen (prossun muistista) ja ainakin mitä muistelen, että auton käydessa kun asetukset polttaa piirille, niin huomaa selkeästi pienen katkoksen käynnissä, koska tallennus on hidas tuolle megassa käytetylle piirille --> Ei edes mahdollista tallentaa jatkuvasti tietoa. Tähän käsitykseen olen itse päässyt.

MC68HC908GP32 Features
512 Bytes SRAM on chip http://fi.wikipedia.org/wiki/SRAM
32 KBytes Flash EEPROM on chip

Ylemmässä siis käsittääseni pidetään kartan arvot kun käytetään autotunea välimuistissa ja ne tallennetaan erikseen myöhemmin tuohon Flashmuistiin. Jos ne tallennettaisiin tuohon Flash muistiin, joka kestää 10 000 kirjoituskertaa, niin silloin tuo muisti tuhoutuisi tuolla sekunnin ajalla jo parin tunnin jälkeen, kun tuolla SRAM taas ei käytännössä katsoen kulu ollenkaan.

No joo, tuon kummemmin en osaa perustella ja pitkälti omia päättelyitä. Joku viisampi elektroniikkakomponentteihin perehtynyt kertokoon totuuden.

Mitä linuxia muuten käytät säätämiseen? Asenna virtuabox tai vmware jos koneessa ei ole windowsia. Kummatkin löytyy yleensä melkeinpä sama mihin linux jakeluun.
Juu, en tosiaan tiedäkään miten toi Autotune toimii ja jotain ton tyylistä ratkaisua epäilinkin, koska täytyyhän ohjelma olla suunniteltu siten, että ei aja sitä Flashia ihan hetkessä loppuun.

Lähinnä sitä tässä hainkin, että miten ton prossun koodi on kirjotettu ja miten noi säätöohjelmat käyttää sitä. En oo ite perehtyny noihin juurikaan sen lisäks mitä koulun kursseja on käyny, mutta kaveri vaan mainitsi tosta Flash-muistien ominisuudesta, kun vein ton Megan sille "analysoitavaks". Se kertoikin, että kaikki riippuu oikeestaan siitä miten sen prossun koodi on kirjotettu, koska Flash-muistin saa "käytettyä loppuun" kuulemma vaikka sekunnissa, jos koodi on vääränlainen. Sekin ilmeisesti riippuu koodista, että katkeaako "moottorin säätö" siksi aikaa, kun muistiin kirjoitetaan uutta tietoa. Eli voidaan määritellä, että käsitteleekö prossu muita keskeytyspyyntöjä sillä aikaa, kun tietoliikenneportin puolelta ajetaan tietoa sisään. Voi olla, että ymmärsin väärinkin, mutta jotain ton tyyppistä kaveri kertoi ja se suunnittelee ja tutkii noita mikroprosessoripiirejä työkseen, eli ei pitäis ihan huhupuhetta olla. Mutta ilmeisesti noissa on aika paljon eroja ja melkein kaikki riippuu siitä koodista, kun sekään ei osannu mitään tarkempaa sanoa ton prossun toiminnasta. Tosin ei saatu netistä datasheettiäkään auki jostain syystä --> linkkejä löyty paljon, mutta niistä pääsi aina vaan seuraavaan linkkiin. :)

Mut kyllä kaverikin meinas sitten, että ennemmin se vika on tossa säätöohjelmassa, kun siinä prossussa, koska sinne saatiin uus firmis ajettua sisään (sekin Windows-koneella muuten).

Mulla on Ubuntu käyttiksenä tossa kannettavassa ja nyt oon sen kanssa joutunu säätämään. Ihan hyvin se on pelannukin, mut nyt vaikuttais että se on alkanu jotenkin sekoilemaan. Tänäänkin kun yritin muutella arvoja Megatunixissa, niin kone vaihto ne automaattisesti joksikin muuksi. Esim. Fixed Angle hyppä aina johonkin toiseen arvoon heti kun siirtyi pois siitä ruudusta mihin oli sen arvon kirjottanu; esim. -10 --> 11.82.

Lisäks Mega meni aina jumiin, kun yritin ajaa asetukset sisään tiedostosta eli katkas aina yhteyden koneeseen, eikä yhdistäny uudestaan ennenkuin otti virrat pois megasta ja laitto takasin. Myöskään Table Import ei toiminu kunnolla, eli se kyllä näytti onnistuvan, mutta taulukon arvot ei kuitenkaan muuttuneet mihinkään.

Nyt yritän säätää asetukset kohdilleen MegaTunen kanssa ja laittaa huomenna vaan purkin kiinni autoon ja testata käykö vai ei. Tänään ei käyny kovin hyvin kun yritin Megatunixin arpomilla säädöillä...
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Huhtikuu 7. 23:42:26 2008

Kannattaa kokeilla käynnistää päätteessä tuo megatunix jos sattuisi vaikka näkymään jotain virhettä. Varmaan tiesitkin tuon.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Huhtikuu 8. 9:41:48 2008

Hyvä idea. Ei kyllä tullu mieleen itseasiassa, kun en oo paljon unixia käyttäny viime aikoina kun toikin kone on ollu mulla vain ja ainoastaan Megatunix-käytössä. Päädyin siihen vähän vahingossa, kun duunikaverilta löyty sopiva ylimääränen vanha kone ja kokeilin siinä tota Megatunixia ja vaikutti tavallaan helpommalta käyttää kuin Megatune, joten se jäi sitten käyttöön.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » La Elokuu 9. 13:21:42 2008

Mitenkäs paljon tuohon vr-anturin ja triggeripyörän väliin pitäs jäädä ilmaa väliin? Ei nyt äkkiä löytynyt mistään...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Elokuu 9. 14:41:18 2008

sesse kirjoitti:Mitenkäs paljon tuohon vr-anturin ja triggeripyörän väliin pitäs jäädä ilmaa väliin? Ei nyt äkkiä löytynyt mistään...
Pistä vaikka pelikortti sinne väliin, jos hirvittää niin laita kaksinkerroin ja vedä ruuvit kireelle. Pappahöylän takarattaalla ja escortin vr-anturilla tunnistuu kyllä useemman millin päästäkin, ainakin EDISsillä. Vahingossa kokeiltu, en suosittele kuitenkaan.
Jäsen #606

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » La Elokuu 9. 15:53:46 2008

ok, kiitoksia :wink:

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Elokuu 14. 22:59:14 2008

En jaksanut selata topikkia josko olisi vastattu, mutta aiheena DOHCin squirttaaminen.

Tuon kampuran 36-1 pyörän VR-anturointi lienee helpointa toteuttaa GM:n HEI-4 purkilla ja tuolla 4N25 hässäkällä, ilmeisesti selviäisi vähimmällä kolvaamisella tällä tavalla? HALLia ei taida tuohon sopivana löytyä mistään... kuva kytkennästä
Originaali sytytysyksikkö on perin simppeli kapistus, sen kanssa varmaankin pärjäilee? Vai voisiko tuon anturoinnin ja sytytyksen toteuttaa jotenkin pelkällä HEI-7 moduulilla?

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Elokuu 16. 19:23:33 2008

Toimiiko seuraava edis modaus partcon levylle?
Tälläisen ohjeen löysin msextra.comista. Mulla on valmis partcon ohjeen mukaan tehty levy, mutta pitäis saada pelittään ediksen kanssa.
Käytännössä en muuta ohjetta ole löytänyt, joten apuja kaivataan.



Remove D5 , D8 , R10
Remove jumper between xg1-xg2
Fit wire between xg1 and right of D5
Fit a 1k resistor into place of D8 (690r - 1k5 ok)
fit a link between the bottom ofr10 and the banded side of d9 (12v)
add 750r resistorfrom (-) of d17 to the right (5v) side of r23
Run a lenght of wire from D17 (-) to X11
#6
Escort -75

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Elokuu 16. 19:43:16 2008

Noilla toimii juu, muuta ei tarvita. Simppelit muutokset nuo on. Noilla ohjeilla olen muutamat kasannut ja ei kukaan ole vielä valittanut etteikö toimis :roll:

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » La Elokuu 16. 19:47:57 2008

Jos nyt en ihan väärin muista niin joskus tuolla oli kaksi hieman eri vaihtoehtoa toteuttaa edis. Toi ainakin näyttää ihan samalta kuin mulla on. Että pitäis kyllä toimia.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Elokuu 16. 21:24:19 2008

Vastaanpa vielä itselleni, kokeilen tuolla Kadettin nelinastaisella Delco-sytkäyksiköllä muuttaa tuon vr-anturin signaalin kanttiaalloksi, megasta ei silloin tarvitse muuttaa kuin yksi konkka ja lisätä johtosarjaan yksi vastus... Saas nähdä mitä räjähtää

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Lokakuu 6. 18:22:42 2008

Laitellaans vaikka tänne, mikäs on tullut tuolle Finsquirt.net sivuille kun ei ole auennut viikkoon, jottain palvelinongelmaa huutelee. Onko mulla jotain hämminkiä vai pääseekö muut tuonne

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Lokakuu 6. 19:36:33 2008

VesQ kirjoitti:Laitellaans vaikka tänne, mikäs on tullut tuolle Finsquirt.net sivuille kun ei ole auennut viikkoon, jottain palvelinongelmaa huutelee. Onko mulla jotain hämminkiä vai pääseekö muut tuonne
Foorumi näyttää toimivan, mutta etusivu ei.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Lokakuu 15. 20:03:10 2008

Olisiko kellään lähettää perus dohc-sierraan msq-tiedostoa? Kaverin dohc on kuollu ja nyt kokeillaan megalla elvyttää... :?

Jos joltain joutaa toimiva malli, ni voisiko postittaa vesa.leinonen(at)pp4.inet.fi

Kiitos!!
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja sesse » Ke Lokakuu 15. 20:21:50 2008

Mites hitto ne taas meni ne megan säädöt jos käytössä on innovaten laajakaistalambda. Ei nyt enää voi muistaa. Kuvittelin joskus taannoin laittaneeni kaikki asetukset kohillee mutta tuossa päivällä tallilla kun testasin niin innovate kun näytti 22 niin megassa se oli jotain 10.7tms. Auto siis ei vielä ollut käynnissä joten tottakai näytti niin laihaa kun asteikko riittää, mutta eikös megankin pitäs näyttää ainakin sen 17 mitä asteikko riittää...

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Lokakuu 16. 15:17:34 2008

Oletko ohjelmoinut innovaten outputin erilaiseksi jossain välissä? Jos et niin muistaakseni mikäs config ohjelma siellä käynnistysvalikossa nyt olikaan, niin valitaan vain innovaten malli ja tallennetaan asetukset. Siitä kun tuon kytkäisin on sitten aivan helvetin kauan, mutta jotenkin näin. Asteikkoja taisi pystyä muuttamaan käsin jostain asetustiedostosta, mutta muistaakseni en nähnyt tuota tarpeelliseksi.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja sesse » To Lokakuu 16. 20:18:10 2008

Juu just tulin tallilta ja katoin ne innovaten asetukset niin ne oli pielessä. laitoin kohalleen niin rupes mega näyttää oikeen.
Saatiin jopa sierra käyntiin ja pienen säätämisen jälkeen rupes käymään pirun hyvin. Piru et on hyvä fiilis kun kerrankin kaikki toimi. Ainakin alkuunsa, katotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan :D

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Qtka » Pe Lokakuu 24. 16:20:53 2008

Yrkesman kirjoitti:
VesQ kirjoitti:Laitellaans vaikka tänne, mikäs on tullut tuolle Finsquirt.net sivuille kun ei ole auennut viikkoon, jottain palvelinongelmaa huutelee. Onko mulla jotain hämminkiä vai pääseekö muut tuonne
Foorumi näyttää toimivan, mutta etusivu ei.
No nyt näkyy olevan foorumikin nurin
Liekköön kiviä....

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja rspete » Pe Lokakuu 24. 18:49:56 2008

Ongelmia saada cossu käymään. 36-1 triggeri on paikallaan ja sorvattu pyöreäksi, mutta VR-anturilta tulee heittelevää signaalia (siis startatessa megatunen kiekkamittari hyppii 0 ja 200-300rpm välillä). Käytössä on DIYAuotune.comin 3.57 piirilevyllä oleva MS-II prossu (2.88600 firmwarella). Olisiko jollain hyviä ideoita missä on ongelma? VR-piiri on levyllä käytössä ja potikat on nollissa, niitä kun nostaa, niin määrätyn pisteen jälkeen häviää signaali kokonaan.

-Pete-
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Lokakuu 24. 19:02:13 2008

rspete kirjoitti:Ongelmia saada cossu käymään. 36-1 triggeri on paikallaan ja sorvattu pyöreäksi, mutta VR-anturilta tulee heittelevää signaalia (siis startatessa megatunen kiekkamittari hyppii 0 ja 200-300rpm välillä). Käytössä on DIYAuotune.comin 3.57 piirilevyllä oleva MS-II prossu (2.88600 firmwarella). Olisiko jollain hyviä ideoita missä on ongelma? VR-piiri on levyllä käytössä ja potikat on nollissa, niitä kun nostaa, niin määrätyn pisteen jälkeen häviää signaali kokonaan.
VR-anturin piuhat oikein päin...? Tuleeko yhtään kipinää, ja osuuko mikään niistä ykk:n tienoolle?

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja ParDe » Su Lokakuu 26. 17:14:18 2008

Ongelmana siis se että mega ei kerro tasaista, jatkuvaa rpm tietoa. Eli RPM käy välillä nollilla startatessa. Vika lieveni kun sorvautimme siivapyörän ja triggerin, mutta ei poistunut silti kokonaan. Etäisyys triggerin ja VR välillä on luokkaa 1mm tai alle.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja JP » Su Lokakuu 26. 20:00:50 2008

samiharjun projekti topicista bongattu
Colognevsa kirjoitti:Tuli mieleen että en saanu toimimaan ton kokoista triggeripyörää 36-1 versiona mun anturilla,joten nykyään on 12-1.Crank-tiedon antoi muttei muuta. Liian pienet välit/pyörän halk. Heti alkas pelaamaan ku antoi vähä rälläkkää.

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja rspete » Ma Lokakuu 27. 20:01:08 2008

Juu eli nyt saadaan tasainen kierroslukusignaali, kun otimme rälläkän käteen ja teimme triggeristä 12-1. Seuraavaksi ongelmaksi muodostui kierrosnopeus. Startatessa mega näyttää kierrosnopeuden olevan 500 ja rapiat. Triggerin asetukset on määritelty oikein, joten siitä ei ole kyse. Kipinää tulee, mutta hieman hassun näköisesti.

Kiitos edellisestä ja lisää vinkkejä kaivataan. Onkelmalla kiire, ku vulvan laatikko levis.

-Pete-
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ti Lokakuu 28. 15:52:33 2008

Nyt menee hiukka arpomiseksi kun ei muista kaikkee ja toi foorumikin nyt jumissa, mutta eikös se ollu se ooppelin keksintö joka kävi tuohon 12-1 triggeriin? Vr:llä joutu jotain kikkaileen jos halus toimimaan 12-1 pyörälle ediksen kanssa? Vai olikohan se siiinä karvalakkimallin squirtissa. Ite ainakin laitoin nätisti 190mm 36-1 triggerin ja johdotukset kuntoon niin anto eka startissa kipunaa ja lähti käymään...90 astetta anturin jälkeen se puuttuva kolotus.
Tarkasta vielä pip(24) ja saw(25) pinnit että oikein päin...monilla oli nuo menny väärinpäin ja siksi ei toiminu...paljon oli myös puhetta hajonneista vr-antureista.
Tarkista vielä että syttyasetukset ovat oikein. Joskus yritin hakea vikaa kun boxi meinas seota, siinä olikin vikana se että olin valinnut kaksi eri syttyä samanaikaiseen käyttöön...


Ei muuten mutta jos on kiire niin joskus nopeatkin vastaukset ovat tervetulleita... :roll:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Lokakuu 28. 16:12:20 2008

Liekö Petellä edes EDISsiä? Tuskin tosiaan toimii 12-1 pyörällä EDIS lainkaan. Opeleissa on iät ajat käytetty 60-2 pyörää semmosella "tyhmemmällä" hukkakipinäpuolalla, jossa on vain sytty-yksiköt eikä mitään sen ihmeempää elektroniikkaa.

Jotenkin mystistä, että näyttää liian korkeaa kierroslukua. Mulle ei tule muuta mieleen kuin että stim for wheel olisi unohtunut päälle... Tai sitten ottaa tosi pahasti häiriötä jostain. Näyttääkö auton kiekkamittari mitään järkevää?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Lokakuu 28. 19:13:11 2008

jeddah kirjoitti:Liekö Petellä edes EDISsiä? Tuskin tosiaan toimii 12-1 pyörällä EDIS lainkaan. Opeleissa on iät ajat käytetty 60-2 pyörää semmosella "tyhmemmällä" hukkakipinäpuolalla, jossa on vain sytty-yksiköt eikä mitään sen ihmeempää elektroniikkaa.

Jotenkin mystistä, että näyttää liian korkeaa kierroslukua. Mulle ei tule muuta mieleen kuin että stim for wheel olisi unohtunut päälle... Tai sitten ottaa tosi pahasti häiriötä jostain. Näyttääkö auton kiekkamittari mitään järkevää?
Opelissa vaan sitä tyhmää hukkakipinäpuolaa käskyttää Motronic tms. moottorinohjaus.
Jäsen #606

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja rspete » Ti Lokakuu 28. 20:14:34 2008

jeddah kirjoitti:Liekö Petellä edes EDISsiä? Tuskin tosiaan toimii 12-1 pyörällä EDIS lainkaan. Opeleissa on iät ajat käytetty 60-2 pyörää semmosella "tyhmemmällä" hukkakipinäpuolalla, jossa on vain sytty-yksiköt eikä mitään sen ihmeempää elektroniikkaa.

Jotenkin mystistä, että näyttää liian korkeaa kierroslukua. Mulle ei tule muuta mieleen kuin että stim for wheel olisi unohtunut päälle... Tai sitten ottaa tosi pahasti häiriötä jostain. Näyttääkö auton kiekkamittari mitään järkevää?
Ei ole EDIS:siä. Mikä on "stim of wheel" valaiskaa tyhmää?
Kiekka mittari kuten muutkin ylim häiriö tekijät poistettu esim: sähköikkunat, keskuslukko, tupakan sytytin, lasien lämmitykset....Ettei vaan jossain olis oikosulku

Puolan kun irroittaa niin sit pysyy tasaisena se rpm singnaali, mut vieläkin se on 500.

Huomenna kokeillaan toista puolaa ton LX-91 tilalla.
Alkaa usko loppua tuon riesan kans, varsinkin nyt kun pitäis joku auto saada liikenteeseen...


-Pete-
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Lokakuu 28. 20:31:33 2008

rspete kirjoitti:Ei ole EDIS:siä. Mikä on "stim of wheel" valaiskaa tyhmää?
Kiekka mittari kuten muutkin ylim häiriö tekijät poistettu esim: sähköikkunat, keskuslukko, tupakan sytytin, lasien lämmitykset....Ettei vaan jossain olis oikosulku

Puolan kun irroittaa niin sit pysyy tasaisena se rpm singnaali, mut vieläkin se on 500.

Huomenna kokeillaan toista puolaa ton LX-91 tilalla.
Alkaa usko loppua tuon riesan kans, varsinkin nyt kun pitäis joku auto saada liikenteeseen...
Niijoo sullahan on mega kakkonen, onkohan siinä koko stim for wheeliä...? Se on siis stimulator-käyttöä varten wheel simulaattori, jonka on oltava pois päältä kun on autossa kiinni. Spark => stim for wheel mulla megatunessa.

Pelkkää arvailua tietysti kun täällä ihmettelee mikä on vikana... Tuttu tunne

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Lokakuu 28. 22:05:48 2008

Eli siis systeemi on seuraavanlainen? Kierrostieto tulee 12-1 puörältä jota lukee VR-anturi, Mega ohjaa suoraan puolaa? jakaja on normaalisti käytössä? Levylle on lisätty VB921 ohjaamaan puolaa?

Mites tuo tuleva signaali, tossa kun on noita jumppereita ja paikkoja vastuksille jotta signaali saadaan megalle sopivaksi. Tuon saman levyn kanssa tuli ihmeteltyä yhden kilpurin kanssa kunnes fiksummat tulivat laittamaan levyyn muutaman vastuksen ja hyppyjohdon :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Lokakuu 28. 23:11:15 2008

Hartza kirjoitti:Eli siis systeemi on seuraavanlainen? Kierrostieto tulee 12-1 puörältä jota lukee VR-anturi, Mega ohjaa suoraan puolaa? jakaja on normaalisti käytössä? Levylle on lisätty VB921 ohjaamaan puolaa?

Mites tuo tuleva signaali, tossa kun on noita jumppereita ja paikkoja vastuksille jotta signaali saadaan megalle sopivaksi. Tuon saman levyn kanssa tuli ihmeteltyä yhden kilpurin kanssa kunnes fiksummat tulivat laittamaan levyyn muutaman vastuksen ja hyppyjohdon :)
Eikös tuossa 3.57 piirilevyssä olekin tuo VR-dekooderi sisäänrakennettuna? Kummaa säätämistä silti, itse kytkin v2.2 levylle kaasari-Kadettin sytkäboksin muuntamaan signaalia, yksi konkka piti vaihtaa (liekö olisi edes tarvinnut?) ja toimii kuin olisi tehtaalla laitettu.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Lokakuu 29. 10:56:24 2008

Itsellä oli ms2 extra-koodin kanssa ongelma tfi:n kanssa, kun kierros-signaali sekoili kummallisesti, eikä lähtenyt käyntiin. Silloin oli ohjelmakoodissa vika, joka korjaantui eri version asentamisella megaan. Ensimmäinen viikko kesälomasta vierähti tuota selvitellessä :evil:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja rspete » Ke Lokakuu 29. 18:59:23 2008

Nyt loppui anturiongelmat tältä erää. VR-anturin piuhan vaihdolla ja tulpan johtojen kiinnittämisellä loppui häiriöt. Nyt näyttää startatessa n. 180rpm ja kaikki muukin näyttää suht järkevältä. Vielä kun lähtisi käymään, muttei edes lupaa.

Valmiita bensa- ja sytkäkarttoja saa laittaa tulemaan. petri.saihovaara@cosworthrsclub.com

-Pete-
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja rspete » To Lokakuu 30. 19:17:13 2008

Se moottori käy saatani..........



-Pete-
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ke Marraskuu 5. 22:01:19 2008

Kertokaas viisaat miks mega polttaa sulakkeen, joka menee megan johtosarjan liittimeen numero 28? Hajos aina semmossessa tilanteessa kun kaasua painoi reilummin, tasa ajossa toi ei hajonnut kertaakaan.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Marraskuu 5. 22:31:03 2008

fiesta boy kirjoitti:Kertokaas viisaat miks mega polttaa sulakkeen, joka menee megan johtosarjan liittimeen numero 28? Hajos aina semmossessa tilanteessa kun kaasua painoi reilummin, tasa ajossa toi ei hajonnut kertaakaan.
Mega saa siitä sähkönsä. Kuinka iso sulake siinä on? Kuumeneeko se 5v jänniteregulaattori?

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » To Marraskuu 6. 13:37:17 2008

en oo tota kuumenemist hommaa kattonut, siinä pitäs olla 5A sulake ja jouduin välillä laittamaan 15A sulakkeen, kun ei tuolla tien päällä, mukana löytynyt muuta, ja sekin paloi ,kun hetken oli ajanut

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Marraskuu 6. 18:16:15 2008

fiesta boy kirjoitti:en oo tota kuumenemist hommaa kattonut, siinä pitäs olla 5A sulake ja jouduin välillä laittamaan 15A sulakkeen, kun ei tuolla tien päällä, mukana löytynyt muuta, ja sekin paloi ,kun hetken oli ajanut
Jep jep, siihen pitäis riittää 2A sulake mainiosti. Ehkä vähän vikaa sulla siellä jossain...

Niin tosiaan, olettaen että on vanhempi v2.2 plootu?

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » To Marraskuu 6. 18:23:30 2008

juu, partcolta ostettu sarja. Olisko kellää mitää veikkauksii,mistä vois johtuu?

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ti Marraskuu 11. 9:58:57 2008

heittäkää ny ees arvauksii mistä vois johtua toi sulakkeen polttaminen :lol:

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Marraskuu 11. 11:57:25 2008

fiesta boy kirjoitti:juu, partcolta ostettu sarja.
Tuossa veikkaus! :lol:

Sori kritiikki, mut pari tuollaista kasannut aikanaan ja sen jälkeen ostanut jenkeistä. Noissa piirilevyissä on joskus ollut aina hämärää. Esim puuttunut vetoja komponenteilta toiseen yms.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ti Marraskuu 11. 16:34:33 2008

on noita partcon settejä toimiviakin lähipiireissä, kyl tollaki aika mont vetoo alus tehtii ja sillo pelas kyl.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Marraskuu 11. 19:08:40 2008

Joku palikka varmaan saattaa lämmitä reilusti jos virtaa menee "liikaa" läpi. Tai sitten huonoja maadoituksia tai jotain.

Joo kyllä mulla ainakin on toisessa vessassa partcon sarjasta itse kasattu purkki pelannut jo kolme vuotta. kopkop.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Marraskuu 11. 19:25:47 2008

Paha tuota on arvailla mistä se johtuu, sormella kokeilemalla selvität sen varmasti itse parhaiten - kun nakit palaa niin löytyi... Kylmäspray on myös kiva keksintö

Toimii mullakin Partcon sarja nyt kun kaikki on muutamaan kertaan juotettu uudelleen läjään :)

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ti Marraskuu 11. 21:08:52 2008

Tos ei muuten oo noita regulaattoreita jotka pitäs ruuvata tohon koteloon kiinni, niin tossa en oo niitä siihen laittanut ruuveilla, ne vaan nojaa siihen, ne tarvis varmaan laittaa tohon koteloon kiinni, vaikka toi itse vika ei niistä johtuisikaan.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Marraskuu 11. 23:16:03 2008

Luin puolet varmaan tästä topicista. Mutta en aivan ymmärtänyt.

Ajatuksena mega, tohon zetecciin. Kytkee niin että vakio ecun saa takasin tarvittaessa. Eli varmaan romikselta joku hajonnu ecu mistä liitin jne...

Eli tyhmälle: Tartten läppärin ja megan. Mitens tartteeko mapin ja muuta? :oops:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Marraskuu 12. 6:02:25 2008

puliukk0 kirjoitti:Luin puolet varmaan tästä topicista. Mutta en aivan ymmärtänyt.

Ajatuksena mega, tohon zetecciin. Kytkee niin että vakio ecun saa takasin tarvittaessa. Eli varmaan romikselta joku hajonnu ecu mistä liitin jne...

Eli tyhmälle: Tartten läppärin ja megan. Mitens tartteeko mapin ja muuta? :oops:
MAPpi tulee Megassa mukana. Sytkä tarttee pari muokkausta perusversion kytkentöihin.

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja sesse » Ke Marraskuu 12. 19:32:05 2008

Oiskos jollain vinkkiä mikä voi olla kun kylmiltään lyö koneen käyntiin niin starttauksen jälkeen käy vaan ehkä sekunnin tai kaks ja sit sammuu, kaasua jos antaa niin sammuu viimestään. Sitten ehkä viides käynnistysyritys niin jää käyntiin ja käy sen jälkeen ihan loistavasti. Nyt sitten kun sen on kunnolla saanu käyntiin niin sit se lähtee aina kun palmun alta, kunnes taas seuraavana päivänä ei mihinkään. Mistähän tämä vois johtua.
Tämä siis 17c hallissa joten ei ''kylmyyden'' pitäis vaikuttaa. Tokkona menis jonnekin ''afterstart enrichmenttiin'' tms. Seosmittarikin muistaakseni näyttää pirun laihaa tosin sen nyt voi todeta siitäkin kun sammuu heti kun antaa kaasua.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Marraskuu 12. 19:56:57 2008

Tinde kirjoitti:
puliukk0 kirjoitti:Luin puolet varmaan tästä topicista. Mutta en aivan ymmärtänyt.

Ajatuksena mega, tohon zetecciin. Kytkee niin että vakio ecun saa takasin tarvittaessa. Eli varmaan romikselta joku hajonnu ecu mistä liitin jne...

Eli tyhmälle: Tartten läppärin ja megan. Mitens tartteeko mapin ja muuta? :oops:
MAPpi tulee Megassa mukana. Sytkä tarttee pari muokkausta perusversion kytkentöihin.
Alkaa kiinnostaa vaan enemmän ja enemmän ;) Niin sen jonkun johdon irrotus että ennakko on kiinteä?
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Vastaa Viestiin