Focus lämpöongelmia?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: Ke Joulukuu 14. 20:39:38 2005
- Paikkakunta: Kylmäkoski/Toijala
Focus lämpöongelmia?
Olis 2 tuollaista tapausta yhtäaikaa päällekkäin...Toinen auto 1.6-99 ja toinen 1.6-03,bensoja siis molemmat.
Aloitetaan tuolla -99:llä:Auto alkoi n.vuosi sitten nostamaan lämpöjään kesken ajon,vietiin EI merkkikorjaamolle.Siihen vaihdettiin vesipumppu,termari+lämpötila-anturi kanteen kun tarpeex hakivat vikaa.No,autohan ei tullut näillä kuntoon kun oli jäänyt ilmalukko.Auto tuli sitten mulle,jolloin huomasin et paisuntasäiliö on täynnä jotain paskaa.Purin koko hela hoidon,huuhtelin,pesin,putsasin,vaihdoin vielä termarin alkuperäiseen(oli sekoitettu 2 eriväristä nekua ja sakkaantui) ja tein letkumuutoksen järjestelmään jotta ilmaantuu paremmin.Auto toimii nyt mekaanisesti hyvin,ilmaantuu helposti,mutta vaivaa on vielä:Lämmöt nousee moottorijarrutuksessa ja palautuu heti kun painaa kaasua??
Jatketaas-03:lla:Tähän tuli vastaava vika kun hajos jakopää,tää on siis mun oma kulkine.Remmi poiki 150 vauhdista moottorijarrutuksessa ramppiin noustessa.Teinpä sitten kansirempan,jakopään ja vesipumpun.Sen jälkeen tuli tähän oireet.Mulla jäi tähän ilmalukko,en tiennyt et on NIIN v-mäinen ilmata,tappelin ja taistelin moneen otteeseen.Lopulta sain koneet ilmattua,mut silti nosti lämpöjään.Huomasin tutkiessani et koneistaja oli rikkonut lämpötila-anturin,liitin pyöri rungossa ympyrää.Noo,vaihdoin sen ja vedin momenttiin jonka sain luotettavalta taholta,eli 20-23Nm,täähän on sellanen "puristuva" anturi...Tästä huolimatta lämpöily vaan jatkui,huudatin sitä kerran niin kauan että sain punaselle mittarin ja juoksin konehuoneen puolelle ja avasin paisarin korkin,ei keittänyt,vaikka mittarin mukaan tekee niin....Aattelin siinä vtutus päissäni et otan ajoon,hajoo paska jos niikseen tulee.Oon ajanu sillä nyt vuoden,välillä flektit huutaa 2:lla,välillä ei ollenkaan.Mutta tämä ongelma on ja pysyy koko ajan:Mulla tuppaa oleen aika raskas kaasujalka,joten oire on aina läsnä,joka kerta kun ajan töihin hieman vauhdikkaammin,moottorijarrutuksessa lämmöt vetää tappiin tai toinen vaihtoehto,Bauhausin mäessä Pirkkalassa lämmöt alkaa nousta.Lämpömittarin saa normaalialuelle kun rauhottaa kaasujalkaa tai kääntää lämmöt ja puhaltimen täysille,tippuu melkein heti.Ilmaa järjestelmässä ei ole,se on takuuvarma asia,anturi,vp ja termari alkuperäisiä.Normaalisti ajettaessa autossa ei mitään ongelmia!!
Tänään löysin sieltä auton mittaristosta testivalikon,sieltä löytyy myös kohta jossa näkyy moottorin lämpötila numeroina,mulla käy normi motariajossa 95-100 asteisena,siis mittarin mukaan ja heti kun ottaa kunnon moottorijarrutuksen niin lämmöt nousee hetkessä 115 asteeseen ja heti kun painaa jälleen kaasua niin lämmöt laskee.....Eli käy numeroiden mukaan liian lämpöisenä??Mutta mittarin ollessa punaisella korkin voi kiertää auki.
Oisko kellään apuja,alkaa ÄlliTälli loppuun =)JA SIIS MOLEMMISSA AUTOISSA ON SAMA OIRE,MUT TULLUT ERI TAVALLA!!Ja molemmat tarttis saada kuntoon......
Oon kahlannu virtapiirikaaviot läpi,putsannu maadoituksia,mitannu johtosarjoja,putsannu liittimiä jne,eli onko jotain tyyppivikaa tms?
-Jouni-
Aloitetaan tuolla -99:llä:Auto alkoi n.vuosi sitten nostamaan lämpöjään kesken ajon,vietiin EI merkkikorjaamolle.Siihen vaihdettiin vesipumppu,termari+lämpötila-anturi kanteen kun tarpeex hakivat vikaa.No,autohan ei tullut näillä kuntoon kun oli jäänyt ilmalukko.Auto tuli sitten mulle,jolloin huomasin et paisuntasäiliö on täynnä jotain paskaa.Purin koko hela hoidon,huuhtelin,pesin,putsasin,vaihdoin vielä termarin alkuperäiseen(oli sekoitettu 2 eriväristä nekua ja sakkaantui) ja tein letkumuutoksen järjestelmään jotta ilmaantuu paremmin.Auto toimii nyt mekaanisesti hyvin,ilmaantuu helposti,mutta vaivaa on vielä:Lämmöt nousee moottorijarrutuksessa ja palautuu heti kun painaa kaasua??
Jatketaas-03:lla:Tähän tuli vastaava vika kun hajos jakopää,tää on siis mun oma kulkine.Remmi poiki 150 vauhdista moottorijarrutuksessa ramppiin noustessa.Teinpä sitten kansirempan,jakopään ja vesipumpun.Sen jälkeen tuli tähän oireet.Mulla jäi tähän ilmalukko,en tiennyt et on NIIN v-mäinen ilmata,tappelin ja taistelin moneen otteeseen.Lopulta sain koneet ilmattua,mut silti nosti lämpöjään.Huomasin tutkiessani et koneistaja oli rikkonut lämpötila-anturin,liitin pyöri rungossa ympyrää.Noo,vaihdoin sen ja vedin momenttiin jonka sain luotettavalta taholta,eli 20-23Nm,täähän on sellanen "puristuva" anturi...Tästä huolimatta lämpöily vaan jatkui,huudatin sitä kerran niin kauan että sain punaselle mittarin ja juoksin konehuoneen puolelle ja avasin paisarin korkin,ei keittänyt,vaikka mittarin mukaan tekee niin....Aattelin siinä vtutus päissäni et otan ajoon,hajoo paska jos niikseen tulee.Oon ajanu sillä nyt vuoden,välillä flektit huutaa 2:lla,välillä ei ollenkaan.Mutta tämä ongelma on ja pysyy koko ajan:Mulla tuppaa oleen aika raskas kaasujalka,joten oire on aina läsnä,joka kerta kun ajan töihin hieman vauhdikkaammin,moottorijarrutuksessa lämmöt vetää tappiin tai toinen vaihtoehto,Bauhausin mäessä Pirkkalassa lämmöt alkaa nousta.Lämpömittarin saa normaalialuelle kun rauhottaa kaasujalkaa tai kääntää lämmöt ja puhaltimen täysille,tippuu melkein heti.Ilmaa järjestelmässä ei ole,se on takuuvarma asia,anturi,vp ja termari alkuperäisiä.Normaalisti ajettaessa autossa ei mitään ongelmia!!
Tänään löysin sieltä auton mittaristosta testivalikon,sieltä löytyy myös kohta jossa näkyy moottorin lämpötila numeroina,mulla käy normi motariajossa 95-100 asteisena,siis mittarin mukaan ja heti kun ottaa kunnon moottorijarrutuksen niin lämmöt nousee hetkessä 115 asteeseen ja heti kun painaa jälleen kaasua niin lämmöt laskee.....Eli käy numeroiden mukaan liian lämpöisenä??Mutta mittarin ollessa punaisella korkin voi kiertää auki.
Oisko kellään apuja,alkaa ÄlliTälli loppuun =)JA SIIS MOLEMMISSA AUTOISSA ON SAMA OIRE,MUT TULLUT ERI TAVALLA!!Ja molemmat tarttis saada kuntoon......
Oon kahlannu virtapiirikaaviot läpi,putsannu maadoituksia,mitannu johtosarjoja,putsannu liittimiä jne,eli onko jotain tyyppivikaa tms?
-Jouni-
#916
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Focus lämpöongelmia?
Minun mielestä voisi viitata järjestelmän painevuotoon jossain, että paisuntasäiliön korkin voi avata ilman keittämistä. Paineistetusta järjestelmästä kun on kyse. Tämä arvaus siis ihan yleisellä tasolla. Vettä ei siis häviä kuitenkaan?
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: Focus lämpöongelmia?
Focukset ilmautuvat Fordien tapaan erittäin hyvin aina, mitään erikoistoimenpiteitä tai muutoksia ei tarvita. Mk1 Focuksen flektitkin käynnistyvät vasta 120 asteessa, joten mitään ylikuumenemista tuossa ei tapahdu.
Siihen miksi mittarin lukemat muuttuvat kaasupolkimen asennosta riippuen, en osaa antaa vastausta kun en ole autoa tutkinut. Äkkiseltään epäilisin tapahtuneen jotain vispaamista sähköjen kanssa kansiremontin yhteydessä.
Siihen miksi mittarin lukemat muuttuvat kaasupolkimen asennosta riippuen, en osaa antaa vastausta kun en ole autoa tutkinut. Äkkiseltään epäilisin tapahtuneen jotain vispaamista sähköjen kanssa kansiremontin yhteydessä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3164
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Focus lämpöongelmia?
Eikös ne käynnisty 112 asteessa???
Mua ihmetyttää miks toi mulla käyttää flektejä lähes kokoajan nyt. Kun lyö kylmänä käyntiin niin hetken päästä alkaa flektejä pyörittää.
Luulen et termari on paskana kun ei meinaa saada lämpöseks kovin helpolla. Rasittava ku ei lämpene kunnolla ja sit alkaa rötää kierroksilla kylmänä.
Meinaa nätisti ajaessa pysyä alle 80c vaikka temarikin on 92c muistaakseni
Mua ihmetyttää miks toi mulla käyttää flektejä lähes kokoajan nyt. Kun lyö kylmänä käyntiin niin hetken päästä alkaa flektejä pyörittää.
Luulen et termari on paskana kun ei meinaa saada lämpöseks kovin helpolla. Rasittava ku ei lämpene kunnolla ja sit alkaa rötää kierroksilla kylmänä.
Meinaa nätisti ajaessa pysyä alle 80c vaikka temarikin on 92c muistaakseni
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: Focus lämpöongelmia?
120 astetta näytti Delphin järjestelmätesteri kun viimeeksi oli tuollainen piuhoissa kiinni ja flektit käynnistyivät.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 1355
- Liittynyt: Su Huhtikuu 11. 21:27:01 2004
- Paikkakunta: Savilahti
Re: Focus lämpöongelmia?
Kato ettei sytytysjohdot pääse koskemaan lämpötila-anturiin. Selittäis miks kaasupolkimen asento vaikuttaa mittariin. Aiheuttanu ongelmia joillain focuksen koneilla.
Capri mkII -78
Allroad c6/4f
Passat 2.0 b4
Allroad c6/4f
Passat 2.0 b4
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Focus lämpöongelmia?
Kallistuisin tuohon painevuodon suuntaan. Ei se moottorim jäähdytysneste voi lämmetä ja jäähtyä niin nopeasti kuin kuvailet. Ainoa tapa että lukemat muuttuu noin nopeasti, on joko kaasun muodostus tai sähkövika.
Kupliahan alkaa muodostua jo vähän sadan asteen jälkeen jos järjestelmässä ei pysy paine. Silloin kuplat nousevat kanteen ja mittarin lukemat heittää äkkiä. Kun moottori taas vähän jäähtyy, niin kaasu ilmaantuu ihan itsestään ajamalla.
Toinen vaihtoehto on joku sähköpuolen kummitus. Sähköongelmat yleensä näkyy aika on/off tyyppisinä ilmiöinä, mutta en tiedä onko softaan rakennettu jotakin suodatusta/viivettä. Jos esim. juuri moottorijarrutus aiheuttaa oireita, niin syynä voi olla moottorin muuttunut asento, joka muuttaa johtojen asentoa tai jännitystä, esimerkiksi just mainittujen sytytysjohtojen ja lämpöanturin johdon kasken.
1.6 Zetec-S koneen tunnettu heikkous on termarikotelon mikrohalkeamat, mutta silloin kyllä häviäisi myös nestettä selvästi... Järjestelmänhän voisi kokeilla painetestata. Näkisi aukeaako korkki oikeassa paineessa ja pitääkö paineet muuten. Vanhemmissa Fordeissa korkit on ainakin ollut aika kulutustavaraa.
Kupliahan alkaa muodostua jo vähän sadan asteen jälkeen jos järjestelmässä ei pysy paine. Silloin kuplat nousevat kanteen ja mittarin lukemat heittää äkkiä. Kun moottori taas vähän jäähtyy, niin kaasu ilmaantuu ihan itsestään ajamalla.
Toinen vaihtoehto on joku sähköpuolen kummitus. Sähköongelmat yleensä näkyy aika on/off tyyppisinä ilmiöinä, mutta en tiedä onko softaan rakennettu jotakin suodatusta/viivettä. Jos esim. juuri moottorijarrutus aiheuttaa oireita, niin syynä voi olla moottorin muuttunut asento, joka muuttaa johtojen asentoa tai jännitystä, esimerkiksi just mainittujen sytytysjohtojen ja lämpöanturin johdon kasken.
1.6 Zetec-S koneen tunnettu heikkous on termarikotelon mikrohalkeamat, mutta silloin kyllä häviäisi myös nestettä selvästi... Järjestelmänhän voisi kokeilla painetestata. Näkisi aukeaako korkki oikeassa paineessa ja pitääkö paineet muuten. Vanhemmissa Fordeissa korkit on ainakin ollut aika kulutustavaraa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: Ke Joulukuu 14. 20:39:38 2005
- Paikkakunta: Kylmäkoski/Toijala
Re: Focus lämpöongelmia?
TERE!
Ainoa asia mitä kansirempan yhteydessä tapahtui oli se että jouduin uusimaan kannen lämpötila-anturin kun koneistaja oli rikkonut sen.Ja samalla kun vaihdoin jakopään uuteen,niin laitoin myös vesipumpun,mutta tarvikkeen.Ja mulla huutaa myös välillä flektit aamulla ekan käynnistyksen yhteydessä,mut oon yhdistänny sen omassa päässäni huurteenpoistoon kun ilmanjako säädetty tuulilasille ja autossa ilmastointi?Tosin ilmastointi ei oo ollu aina päällä mulla,mut ilmanjako tuulilasille.
Ja sit välillä tosiaan kotipihaan tullessa flektit huutaa 2:s nopeudella ja sen huomaa jo käynnistä ja valoistakin et imee virtaa.Toisinaan ne ei taas puhalla ollenkaan vaikka oon ajanu saman matkan samoilla "asetuksilla".Aika mystinen...
Ja toi moottorijarruhomma on kans erikoinen,jos ajaa aivan normaalisti/rauhassa,niin ei mitään ongelmaa.Mut heti jos vetää 140-150 km/h tauluun ja ajaa pidempään sitä vauhtia,niin jossain vaiheessa nousee lämmöt kohti punasta ja varsinki jos tosta nostaa kaasun ja/tai painaa jarrua....Koko moottoritilan sähköt on käyty läpi,en löytäny niistä mitään.....Joka pistoke,maadoitus jne...Ja BTW,Kansi on särötarkastettu samalla kun oli koneistamossa!
Jos en nyt ihan väärin virtapiirikaavoita lukenut,niin eikös lämpötila-anturilla on sama syöttönaru kuin MAF:issa/painetunnistimessa,eli voisko jokin muu anturi nyt häiritä toimintaa MOLEMMISSA autoissa???(tarvii viä lukee kaavioo et muistaa)
Tulpanjohdot menee lähellä sitä anturin piuhaa,mut ei pitäs ottaa kiinni ja nekin uudet alkuperäiset.
On siinä muutakin vikaa,se ei välillä ota risteyksestä lähtiessä kunnolla kierroksia,varsinki jos on ilmastointi päällä.....Joutuu ilmastoinnin nyppään pois ja kierrättään sitä et voi lähtee liikkeelle....
Ja sit yx homma,se nostaa lämmöt jo alle kilometrin ajon jälkeen normaaliin,ei se ennen sitä kansiremppaa niin tehnyt....
Kuulin vaan yhdeltä Ford asentajalta et on tarkka siitä lämpötila-anturin momentista??
Niin ja nestevuotoja ei ole,eikä sitä häviäkään,oon ajanu sillä jo sen reilu 30tkm rempan jälkeen.
Mä kallistuisin kans tossa flektien käynnistymisessä siihen 112 asteen hujakoille,siitä auton omasta mittaristostahan saa luettua paljon tietoa kun laittaa sen testitilaan ja lähtee ajaan!
Meinaan itse huomasin et kun lämpötila nousee siihen 112-113 astetta,nii mittari lähtee punaista kohti ja valot himmenee,eli flekti käynnistyy ja oisko sit 120 astetta kun lähtee 2:s nopeus mukaan?
NOH,mä ny haen ens viikolla alkuperäisen vesipumpun ja vaihtelen sen.Sellasen homman huomasin et kun kone käy,pitää letkuja käsin puristuksissa ja toinen kaveri potkaisee reilusti kierroksia niin ei tunnu minkäänlaistä "sykäystä"/virtauksen kasvua.
On kuulemma ollut Italialaisten tarvikepumppujen kanssa ongelmia,ja mulla kuitissa lukee Valeo.Mene ja tiedä,saa syyttää ihan itseään kun ei tullu sillon kattoneex kun sitä jakopäätä niputti et onko tarvike ja orkkis samanlaiset....
Minäpä kirjoittelen jos vikaa löytyypi!
Tai yx korjausvaihtoehto on kannu 98E :tä
Ainoa asia mitä kansirempan yhteydessä tapahtui oli se että jouduin uusimaan kannen lämpötila-anturin kun koneistaja oli rikkonut sen.Ja samalla kun vaihdoin jakopään uuteen,niin laitoin myös vesipumpun,mutta tarvikkeen.Ja mulla huutaa myös välillä flektit aamulla ekan käynnistyksen yhteydessä,mut oon yhdistänny sen omassa päässäni huurteenpoistoon kun ilmanjako säädetty tuulilasille ja autossa ilmastointi?Tosin ilmastointi ei oo ollu aina päällä mulla,mut ilmanjako tuulilasille.
Ja sit välillä tosiaan kotipihaan tullessa flektit huutaa 2:s nopeudella ja sen huomaa jo käynnistä ja valoistakin et imee virtaa.Toisinaan ne ei taas puhalla ollenkaan vaikka oon ajanu saman matkan samoilla "asetuksilla".Aika mystinen...
Ja toi moottorijarruhomma on kans erikoinen,jos ajaa aivan normaalisti/rauhassa,niin ei mitään ongelmaa.Mut heti jos vetää 140-150 km/h tauluun ja ajaa pidempään sitä vauhtia,niin jossain vaiheessa nousee lämmöt kohti punasta ja varsinki jos tosta nostaa kaasun ja/tai painaa jarrua....Koko moottoritilan sähköt on käyty läpi,en löytäny niistä mitään.....Joka pistoke,maadoitus jne...Ja BTW,Kansi on särötarkastettu samalla kun oli koneistamossa!
Jos en nyt ihan väärin virtapiirikaavoita lukenut,niin eikös lämpötila-anturilla on sama syöttönaru kuin MAF:issa/painetunnistimessa,eli voisko jokin muu anturi nyt häiritä toimintaa MOLEMMISSA autoissa???(tarvii viä lukee kaavioo et muistaa)
Tulpanjohdot menee lähellä sitä anturin piuhaa,mut ei pitäs ottaa kiinni ja nekin uudet alkuperäiset.
On siinä muutakin vikaa,se ei välillä ota risteyksestä lähtiessä kunnolla kierroksia,varsinki jos on ilmastointi päällä.....Joutuu ilmastoinnin nyppään pois ja kierrättään sitä et voi lähtee liikkeelle....
Ja sit yx homma,se nostaa lämmöt jo alle kilometrin ajon jälkeen normaaliin,ei se ennen sitä kansiremppaa niin tehnyt....
Kuulin vaan yhdeltä Ford asentajalta et on tarkka siitä lämpötila-anturin momentista??
Niin ja nestevuotoja ei ole,eikä sitä häviäkään,oon ajanu sillä jo sen reilu 30tkm rempan jälkeen.
Mä kallistuisin kans tossa flektien käynnistymisessä siihen 112 asteen hujakoille,siitä auton omasta mittaristostahan saa luettua paljon tietoa kun laittaa sen testitilaan ja lähtee ajaan!
Meinaan itse huomasin et kun lämpötila nousee siihen 112-113 astetta,nii mittari lähtee punaista kohti ja valot himmenee,eli flekti käynnistyy ja oisko sit 120 astetta kun lähtee 2:s nopeus mukaan?
NOH,mä ny haen ens viikolla alkuperäisen vesipumpun ja vaihtelen sen.Sellasen homman huomasin et kun kone käy,pitää letkuja käsin puristuksissa ja toinen kaveri potkaisee reilusti kierroksia niin ei tunnu minkäänlaistä "sykäystä"/virtauksen kasvua.
On kuulemma ollut Italialaisten tarvikepumppujen kanssa ongelmia,ja mulla kuitissa lukee Valeo.Mene ja tiedä,saa syyttää ihan itseään kun ei tullu sillon kattoneex kun sitä jakopäätä niputti et onko tarvike ja orkkis samanlaiset....
Minäpä kirjoittelen jos vikaa löytyypi!
Tai yx korjausvaihtoehto on kannu 98E :tä
#916
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Focus lämpöongelmia?
Usein noi tarvikepumppujen siivet on pellistä taitettuja vedenvispaajia kun taas alkuperäiset on kunnon siivillä varustettuja valupyöriä.piatu82 kirjoitti:On kuulemma ollut Italialaisten tarvikepumppujen kanssa ongelmia,ja mulla kuitissa lukee Valeo.Mene ja tiedä,saa syyttää ihan itseään kun ei tullu sillon kattoneex kun sitä jakopäätä niputti et onko tarvike ja orkkis samanlaiset....
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!