Akkuongelmia
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC Jäsen 2025
- Viestit: 8042
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Akkuongelmia
Focus TDdi -03, ostin 31.10.2009 uuden akun tuohon emännän kulkineeseen. Varta E38 "paras malli" lyijyakuista, AGM akku, 74Ah kokoinen. http://pmd.varta-automotive.com/pmd2/se ... 4020753162 maksoi 130e, ostin paikallisesta akkufirmasta, tuon myivät kun pyysin parasta lyijyakkua.. hyyteöakku kun olisi maksanut n 2x tuon verran. 2 vuoden takuunkin antoivat. nyt kun on mennyt vuosi, pyörittää startti todella nihkeästi kylmästä. siis niin nihkeästi, että 2h lohkolämmitinkäytön jälkeen nippanappa jaksaa veivata käyntiin. jos auto on ollut käynnissä, vielä n tunti sammuttamisen jälkeen startti pyörittää normaalisti, 3-4h jälkeen ei enää virtaa tahdo olla. ja pakkasta reilut kymmenen astetta nyt. auto on pirun hyvä lähtemään käyntiin jos vain virtaa piisaa.
latausjännite 14,6-14,7 volttia (laturi uusittu 4/2009, fordilainen), virtahävikkiä ei ole (akun kenkä ei räpsähdä yhtään kun laittaa paikalleen jne). kaapeloinnit kunnossa ja puhtaat. Bilteman kuormitusmittari näyttää akun kunnoksi heikon ja ok:n välillä. autolla ajetaan joka päivä, lyhin siirtymä 25km eli ehtii latautumaan kyllä. mun mielestä akku on vain mennyt lyhyessä ajassa paskaksi ja haluaisin takuuseen uuden.
kävin myyjäliikkeessä sanomassa aiheesta tänään, akkufirman mies käski vain laittaa lataukseen "joo auton akkua tarvii latailla joskus" -> tarvii joo jos ajetaan pätkäajoa tai auto on ajamatta, tai jos on esim. eberin kellolaite joka aiheuttaa ylimääräistä virran kulutusta silloin kun auto ei käy.. suostui kuitenkin koittamaan akun kunnon kuormitustesterillä, sanoi että uusi akku antaa pihalle 550A (?) ja mittas 350A tuosta, ja väitti että kunnossa on. sanoin kyllä että jos 550 pitäis tulla ja 350 mitataan niin eikös se oo paska silloin.. "mutta se on jo vuoden vanha.." sanoin että joo mutta vuosi takuuta vielä, ja pyysin pahaimman akun mitä sulla on, tämäkö se ny oli, mun pitää laittaa tähän taas uus akku jos meinaan että emäntä saa tämän keksinnön ilman roikkaa kovilla pakkasilla käyntiin 13h työvuoron päätteeksi... käski edelleen ladata akkua.. esite kertoo kylmäkäynnistysvirraksi 750A tuolle, btw..
oonko mä ny aiva mettäs, vai onko myyjä aiva mettäs? kiukuttaa tämmönen selvästä asiasta vääntäminen... miksen hakenu vain minimanista 59e Banneria...
latausjännite 14,6-14,7 volttia (laturi uusittu 4/2009, fordilainen), virtahävikkiä ei ole (akun kenkä ei räpsähdä yhtään kun laittaa paikalleen jne). kaapeloinnit kunnossa ja puhtaat. Bilteman kuormitusmittari näyttää akun kunnoksi heikon ja ok:n välillä. autolla ajetaan joka päivä, lyhin siirtymä 25km eli ehtii latautumaan kyllä. mun mielestä akku on vain mennyt lyhyessä ajassa paskaksi ja haluaisin takuuseen uuden.
kävin myyjäliikkeessä sanomassa aiheesta tänään, akkufirman mies käski vain laittaa lataukseen "joo auton akkua tarvii latailla joskus" -> tarvii joo jos ajetaan pätkäajoa tai auto on ajamatta, tai jos on esim. eberin kellolaite joka aiheuttaa ylimääräistä virran kulutusta silloin kun auto ei käy.. suostui kuitenkin koittamaan akun kunnon kuormitustesterillä, sanoi että uusi akku antaa pihalle 550A (?) ja mittas 350A tuosta, ja väitti että kunnossa on. sanoin kyllä että jos 550 pitäis tulla ja 350 mitataan niin eikös se oo paska silloin.. "mutta se on jo vuoden vanha.." sanoin että joo mutta vuosi takuuta vielä, ja pyysin pahaimman akun mitä sulla on, tämäkö se ny oli, mun pitää laittaa tähän taas uus akku jos meinaan että emäntä saa tämän keksinnön ilman roikkaa kovilla pakkasilla käyntiin 13h työvuoron päätteeksi... käski edelleen ladata akkua.. esite kertoo kylmäkäynnistysvirraksi 750A tuolle, btw..
oonko mä ny aiva mettäs, vai onko myyjä aiva mettäs? kiukuttaa tämmönen selvästä asiasta vääntäminen... miksen hakenu vain minimanista 59e Banneria...
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: Akkuongelmia
Kuormitustestejä tehdään DIN, EN tai SAE standardien mukaan. Nämä eivät ole vertailukelpoisia keskenään, ja myyjän kertoma 550A voi olla yhtä todellinen kuin valmistajan ilmoittama 750A, riippuen standardista.
Uudetkaan akut ei välttämättä anna testerillä katsottuna sitä nimellisvirtaa, joka akkuun on merkittynä, yleensä jää sinne 85% tienoille.
Jos oletetaan että 350A mittaus ja 550A nimellisvirta on samaa standardia, en pitäisi akkua vielä paskana.
Tältä istumalta ensimmäiseksi epäilen purkamista, koska olen yhden tuollaisen tapauksen hoidellut ja se käyttäytyi juuri noin.
Uudetkaan akut ei välttämättä anna testerillä katsottuna sitä nimellisvirtaa, joka akkuun on merkittynä, yleensä jää sinne 85% tienoille.
Jos oletetaan että 350A mittaus ja 550A nimellisvirta on samaa standardia, en pitäisi akkua vielä paskana.
Tältä istumalta ensimmäiseksi epäilen purkamista, koska olen yhden tuollaisen tapauksen hoidellut ja se käyttäytyi juuri noin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Akkuongelmia
Kävin myös kitisemässä 2kk vanhasta Exide akusta kun ei aamuisin enää jaksanut veivaa käyntiin. Eipä ihme kun jännitekkin oli vain 11,4V. Vaikka kuinka latas kotonakin niin tunnin sisällä tippui aina tuohon lukemaan. Laturi muuten latasi jatkuvasti täysillä, eikä silleen että ampeerit tippuu kun akku täyttyy.
Testeri valitti auton laturin olevan sökö,vaikka lataus jännite oli 14,2V. Joo niin varmaan.! Ja näin akkua ei saa takuuseen, kuinka näppärää näin asiakkaan kannalta.
Ostin itse uuden akun, eikä sen jälkeen mitään ongelmia.
Vein akun liikkeeseen ja sanoin tutkikaa ongelma, viikon päästä sain akun takas.
Ehjä se on sanoivat, mittasin jännitteen 13,06V ja samat lukemat 3vk tallissa seisomisen jälkeen.
Mitä ihmettä ne tekivät sille vai vaihtoivatko akun?
Tuuppasin sen sitten Traktoriin ja hyvin toiminut..
Testeri valitti auton laturin olevan sökö,vaikka lataus jännite oli 14,2V. Joo niin varmaan.! Ja näin akkua ei saa takuuseen, kuinka näppärää näin asiakkaan kannalta.
Ostin itse uuden akun, eikä sen jälkeen mitään ongelmia.
Vein akun liikkeeseen ja sanoin tutkikaa ongelma, viikon päästä sain akun takas.
Ehjä se on sanoivat, mittasin jännitteen 13,06V ja samat lukemat 3vk tallissa seisomisen jälkeen.
Mitä ihmettä ne tekivät sille vai vaihtoivatko akun?
Tuuppasin sen sitten Traktoriin ja hyvin toiminut..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Akkuongelmia
Purkuvirran mittauksen kannalla mäkin olisin.
Mutta mun mielestä jos EN standardin 750A akku on _täynnä_ ja siitä mitataan 350A millä tahansa standardilla, niin kyllä siinä jotain vikaa on...
btw, tuo ei ole agm akku.
Mutta mun mielestä jos EN standardin 750A akku on _täynnä_ ja siitä mitataan 350A millä tahansa standardilla, niin kyllä siinä jotain vikaa on...
btw, tuo ei ole agm akku.
Jäsen #606
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Akkuongelmia
En tiedä yleisesti Boschin ja Vartan akuista, mutta omat kokemukset niistä on täysin paskoja. (Samoja akkuja eri tarralla.)
Liekkö huonoa tuuria sitten...
Liekkö huonoa tuuria sitten...
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Akkuongelmia
Ite käytän nykyää vaan Zap:n akkuja. toi omaki oli tossa käyttiskotterossa kai 2-3 viikkoa tyhjänä takapihalla, kun ovien lukot oli napsutellu itekseen kiinni-auki-kiinni-auki.. Noh, muutaku laturiin ja kiinni, lähtee näillä pakkasilla ainakin viel ihan hienosti tulille. Ja nyt neljä vuotta jo akulla ikääkin.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Akkuongelmia
Mää en oo muuta enää ostanukkaan ku boschin silvereitäpuliukk0 kirjoitti:En tiedä yleisesti Boschin ja Vartan akuista, mutta omat kokemukset niistä on täysin paskoja. (Samoja akkuja eri tarralla.)
Liekkö huonoa tuuria sitten...
Bemarissa on tollanen ollu nyt yhen talven ja nyt lähtee toinen. Viime talvena oli vielä hehkuja paskana nii sitä tuli sahattua käyntiin välillä pitempäänkin. Kerran jopa niin että jouduttiin antamaan apuvirtaa. Silti samalla akulla sahasin monta kertaa kajaanissa yli 30 asteen pakkasilla käyntiin ton, ilman lämmitystä. Paljon lyhyttä ajoa ja webasto aina sen melkein puoli tuntia päällä ennen ajoon lähtöä.
Jäsen #1112
-
- CRSC Jäsen 2025
- Viestit: 8042
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Akkuongelmia
nonni, akku oli lataukses 48h yhtäjaksoisesti, akkukaapeli irti. vartti latauksen lopettamisen jälkeen akun jännite 13,2V. kuormitustesti noin 10sek, jona aikana viisari meni heikon puolelle mun piltema-testeris -> http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=141. testin jälkeen jännite karvan alle 12V. kuormitin tuon n 10sek, koska hehkut ottavat about sen verran aikaa ennenkuin voidaan starttailla konetta.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- CRSC Jäsen 2025
- Viestit: 8042
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Akkuongelmia
Hae piruillessas jostain alan liikeestä todistus sille et akku on paska, eli haet tuon kuormitus mittauksen paperille ja viet sille akku kauppiaalle.samiharju kirjoitti:mitäs jos se on niiden mielestä edelleenkin priima?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Re: Akkuongelmia
Miksi niissä takuu on jos ei mitään kuitenkaan saa.samiharju kirjoitti:mitäs jos se on niiden mielestä edelleenkin priima?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.