Akkuongelmia

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
CRSC Jäsen 2025
Viestit: 8042
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 26. 20:14:58 2010

Focus TDdi -03, ostin 31.10.2009 uuden akun tuohon emännän kulkineeseen. Varta E38 "paras malli" lyijyakuista, AGM akku, 74Ah kokoinen. http://pmd.varta-automotive.com/pmd2/se ... 4020753162 maksoi 130e, ostin paikallisesta akkufirmasta, tuon myivät kun pyysin parasta lyijyakkua.. hyyteöakku kun olisi maksanut n 2x tuon verran. 2 vuoden takuunkin antoivat. nyt kun on mennyt vuosi, pyörittää startti todella nihkeästi kylmästä. siis niin nihkeästi, että 2h lohkolämmitinkäytön jälkeen nippanappa jaksaa veivata käyntiin. jos auto on ollut käynnissä, vielä n tunti sammuttamisen jälkeen startti pyörittää normaalisti, 3-4h jälkeen ei enää virtaa tahdo olla. ja pakkasta reilut kymmenen astetta nyt. auto on pirun hyvä lähtemään käyntiin jos vain virtaa piisaa.

latausjännite 14,6-14,7 volttia (laturi uusittu 4/2009, fordilainen), virtahävikkiä ei ole (akun kenkä ei räpsähdä yhtään kun laittaa paikalleen jne). kaapeloinnit kunnossa ja puhtaat. Bilteman kuormitusmittari näyttää akun kunnoksi heikon ja ok:n välillä. autolla ajetaan joka päivä, lyhin siirtymä 25km eli ehtii latautumaan kyllä. mun mielestä akku on vain mennyt lyhyessä ajassa paskaksi ja haluaisin takuuseen uuden.

kävin myyjäliikkeessä sanomassa aiheesta tänään, akkufirman mies käski vain laittaa lataukseen "joo auton akkua tarvii latailla joskus" -> tarvii joo jos ajetaan pätkäajoa tai auto on ajamatta, tai jos on esim. eberin kellolaite joka aiheuttaa ylimääräistä virran kulutusta silloin kun auto ei käy.. suostui kuitenkin koittamaan akun kunnon kuormitustesterillä, sanoi että uusi akku antaa pihalle 550A (?) ja mittas 350A tuosta, ja väitti että kunnossa on. sanoin kyllä että jos 550 pitäis tulla ja 350 mitataan niin eikös se oo paska silloin.. "mutta se on jo vuoden vanha.." sanoin että joo mutta vuosi takuuta vielä, ja pyysin pahaimman akun mitä sulla on, tämäkö se ny oli, mun pitää laittaa tähän taas uus akku jos meinaan että emäntä saa tämän keksinnön ilman roikkaa kovilla pakkasilla käyntiin 13h työvuoron päätteeksi... käski edelleen ladata akkua.. esite kertoo kylmäkäynnistysvirraksi 750A tuolle, btw..

oonko mä ny aiva mettäs, vai onko myyjä aiva mettäs? kiukuttaa tämmönen selvästä asiasta vääntäminen... miksen hakenu vain minimanista 59e Banneria...

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Marraskuu 26. 21:17:12 2010

Kuormitustestejä tehdään DIN, EN tai SAE standardien mukaan. Nämä eivät ole vertailukelpoisia keskenään, ja myyjän kertoma 550A voi olla yhtä todellinen kuin valmistajan ilmoittama 750A, riippuen standardista.

Uudetkaan akut ei välttämättä anna testerillä katsottuna sitä nimellisvirtaa, joka akkuun on merkittynä, yleensä jää sinne 85% tienoille.

Jos oletetaan että 350A mittaus ja 550A nimellisvirta on samaa standardia, en pitäisi akkua vielä paskana.

Tältä istumalta ensimmäiseksi epäilen purkamista, koska olen yhden tuollaisen tapauksen hoidellut ja se käyttäytyi juuri noin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja KIP » La Marraskuu 27. 10:22:36 2010

Kävin myös kitisemässä 2kk vanhasta Exide akusta kun ei aamuisin enää jaksanut veivaa käyntiin. Eipä ihme kun jännitekkin oli vain 11,4V. Vaikka kuinka latas kotonakin niin tunnin sisällä tippui aina tuohon lukemaan. Laturi muuten latasi jatkuvasti täysillä, eikä silleen että ampeerit tippuu kun akku täyttyy.

Testeri valitti auton laturin olevan sökö,vaikka lataus jännite oli 14,2V. Joo niin varmaan.! Ja näin akkua ei saa takuuseen, kuinka näppärää näin asiakkaan kannalta.
Ostin itse uuden akun, eikä sen jälkeen mitään ongelmia.

Vein akun liikkeeseen ja sanoin tutkikaa ongelma, viikon päästä sain akun takas.
Ehjä se on sanoivat, mittasin jännitteen 13,06V ja samat lukemat 3vk tallissa seisomisen jälkeen.

Mitä ihmettä ne tekivät sille vai vaihtoivatko akun?
Tuuppasin sen sitten Traktoriin ja hyvin toiminut..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja olafu » La Marraskuu 27. 12:02:18 2010

Purkuvirran mittauksen kannalla mäkin olisin.
Mutta mun mielestä jos EN standardin 750A akku on _täynnä_ ja siitä mitataan 350A millä tahansa standardilla, niin kyllä siinä jotain vikaa on...
btw, tuo ei ole agm akku.
Jäsen #606

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » La Marraskuu 27. 12:45:59 2010

En tiedä yleisesti Boschin ja Vartan akuista, mutta omat kokemukset niistä on täysin paskoja. (Samoja akkuja eri tarralla.)

Liekkö huonoa tuuria sitten...
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Marraskuu 27. 17:49:48 2010

Ite käytän nykyää vaan Zap:n akkuja. toi omaki oli tossa käyttiskotterossa kai 2-3 viikkoa tyhjänä takapihalla, kun ovien lukot oli napsutellu itekseen kiinni-auki-kiinni-auki.. Noh, muutaku laturiin ja kiinni, lähtee näillä pakkasilla ainakin viel ihan hienosti tulille. Ja nyt neljä vuotta jo akulla ikääkin.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja AnttiR » La Marraskuu 27. 23:02:34 2010

puliukk0 kirjoitti:En tiedä yleisesti Boschin ja Vartan akuista, mutta omat kokemukset niistä on täysin paskoja. (Samoja akkuja eri tarralla.)

Liekkö huonoa tuuria sitten...
Mää en oo muuta enää ostanukkaan ku boschin silvereitä :-s
Bemarissa on tollanen ollu nyt yhen talven ja nyt lähtee toinen. Viime talvena oli vielä hehkuja paskana nii sitä tuli sahattua käyntiin välillä pitempäänkin. Kerran jopa niin että jouduttiin antamaan apuvirtaa. Silti samalla akulla sahasin monta kertaa kajaanissa yli 30 asteen pakkasilla käyntiin ton, ilman lämmitystä. Paljon lyhyttä ajoa ja webasto aina sen melkein puoli tuntia päällä ennen ajoon lähtöä.
Jäsen #1112

samiharju
CRSC Jäsen 2025
Viestit: 8042
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Marraskuu 28. 19:44:39 2010

nonni, akku oli lataukses 48h yhtäjaksoisesti, akkukaapeli irti. vartti latauksen lopettamisen jälkeen akun jännite 13,2V. kuormitustesti noin 10sek, jona aikana viisari meni heikon puolelle mun piltema-testeris -> http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=141. testin jälkeen jännite karvan alle 12V. kuormitin tuon n 10sek, koska hehkut ottavat about sen verran aikaa ennenkuin voidaan starttailla konetta.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Joulukuu 1. 19:08:41 2010

Eli ei muutakun akkukauppaan.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

samiharju
CRSC Jäsen 2025
Viestit: 8042
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Joulukuu 1. 23:07:55 2010

mitäs jos se on niiden mielestä edelleenkin priima?

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Joulukuu 1. 23:13:31 2010

samiharju kirjoitti:mitäs jos se on niiden mielestä edelleenkin priima?
Hae piruillessas jostain alan liikeestä todistus sille et akku on paska, eli haet tuon kuormitus mittauksen paperille ja viet sille akku kauppiaalle.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Joulukuu 6. 0:52:41 2010

samiharju kirjoitti:mitäs jos se on niiden mielestä edelleenkin priima?
Miksi niissä takuu on jos ei mitään kuitenkaan saa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin