MK4 XR3i sammuu lämpimänä

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miqe
Viestit: 73
Liittynyt: To Kesäkuu 23. 19:42:20 2005

MK4 XR3i sammuu lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Miqe » Su Heinäkuu 17. 12:38:55 2005

Eli tuollaisesta ongelmasta on kyse. Tässä taannoin töihin ajellessa kone alkoi hiljalleen hyytyä ja lopulta sammui kokonaan. Kokeilin startata ja lähti käyntiin mutta ei ottanut lainkaan kierroksia vaan "röpötti" ja sammui. Ei muuta kuin auto hinaamalla takaisin kotiin.

Illalla sitten kokeilin käyntiin ja hyvin lähti. Otti kierroksia eikä käyntihäiriöistä tietoakaan. Ajattelin että teen pienen lenkin ja katson jos ilmaantuu taas. Ja niinhän siinä kävi, aika tarkalleen taas 20 minsaa ajeltua kone sammui. Olen kokeillu täs saman useamman kerran, niin aina sama juttu. Ja kun kone jäähtyy muutaman tunnin, niin sit lähtee taas iloisesti käyntiin ja toimii hyvin sen 20 min.

Itselle noi ruiskuautot on aika uusi tuttavuus, aiemmat autot olleet OHC/kaasari pelejä. Nyt sitten hieman sormi suussa, että mitä kannattaisi alkaa tekeen? Tulpanjohdot siitä mittasin, ne oli OK. Bensapumppu on pitänyt aika hirveetä ääntä (vaihto edessä), voisiko se lämmetä ja aiheuttaa jotain?
Yritin tässä searchia käyttää, mutta ei oikein löytyny tietoo vastaavasta viasta.
Kuka osaisi antaa vinkkiä uudelle clubilaiselle? :(

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Su Heinäkuu 17. 12:59:54 2005

kuuluuko samanlainen pumpun ääni kun vääntää virrat päälle kylmänä, että sitten lämpinä kun auto on jo tehnyt ton sammumis toiminnon?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Miqe
Viestit: 73
Liittynyt: To Kesäkuu 23. 19:42:20 2005

Viesti Kirjoittaja Miqe » Su Heinäkuu 17. 13:41:21 2005

Tarkoitatko sitä parin sekunnin mittaista ääntä joka tulee kun kääntää virrat päälle?
Se kuuluu molemmissa tapauksissa samanlaisena. Bensapumpun releen vaihdoin viime syksynä, kun se ei toiminut aina (ei lähtenyt käyntiin/lopetti toiminnan kesken ajon).
Muuten se pumppu pitää samanlaista ääntä, sekä kylmänä että lämpöisenä, ja sen verran kovaa että kuuluu auton sisälle saakka selvästi kun moottori on käynnissä.
Joitain kertoja sen pumpun käyntiääni on myös aaltoillut, moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Eli viimeisillään se on, mutta voiko se aiheuttaa myös tuon sammumisilmiön lämpimänä?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Heinäkuu 17. 14:23:53 2005

Olisko lämpöanturi hajalla tai johto irti ja siten kaikki kylmärikastukset päällä? Tuleeko mustaa sillon kun röpöttää?
Jäsen #606

Miqe
Viestit: 73
Liittynyt: To Kesäkuu 23. 19:42:20 2005

Viesti Kirjoittaja Miqe » Ma Heinäkuu 18. 15:59:40 2005

Tänään sillä pitkästä aikaa taas kokeilin ajaa, ja samat temput teki. Mustaa savua ei tule vaikka röpöttää. Sen sijaan se bensapumppu rykii aikalailla, aivan kuin ei antaisi ensin bensaa ja sit rykäsee oikein kunnolla. Ja se ääni on aika karmee.
Kai se on pumppu vaihdettava ja kateltava sen jälkeen...

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ke Heinäkuu 20. 22:38:11 2005

Omassa äks ärrässä oli samantyylinen vika joka meni näin:
Auton kun laitoin käyntiin niin kävi hyvin eikä mitään ongelmaa ollut,
mutta heti kun nosti kierroksia niin hyytyi.

Bensapumppu aaltoili tyhjäkäynnillä jonkun verran, joten mars kauppaan ja uusi pumppu paikoilleen ja sen jälkeen toimi moitteetta.
(pirun kallis palikka siihen aikaan..)

Voisin kyllä väittää näin kuulematta että pumppu sielä on lähtökuopissa.

Voit varmistua siitä kylmäkäynti suuttimesta että se ei sielä häröile, niin
ota sen piuha irti.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Vastaa Viestiin