Escort Mk3 RS1600i pyöränkulmat haussa

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Escort Mk3 RS1600i pyöränkulmat haussa

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Heinäkuu 3. 17:23:34 2017

Kuten otsikko kertoo niin nyt on Escort Mk3 RS1600i pyöränkulmat haussa. Ajattelin, josko niistä saisi hieman suuntaa oman harrastepelini alustan säätöihin. Joten jos löytyy niin vastaatko tähän tai YV?
Escort Mk4 "RS2300i"

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Escort Mk3 RS1600i pyöränkulmat haussa

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Heinäkuu 4. 13:52:19 2017

Koska odotan malttamattomana vastauksia niin huutelen ihan itse tähän lankaan.

Voiko joku vahvistaa, että onko tämä ihan pätevä dokumentti;
Kuva
Lähde http://www.rs1600i.de/tech/einlage7.jpg

Vai haenko vaihtoehtoista totuutta vaikka näistä arvuuttelemalla?
Kuva
Kuva



Lähteistä ei ole enää hajuakaan, vaan olen joskus kauan sitten nuo vain tallentanut omaan käyttöön ja näin hätätilanteessa luukutan niitä tänne muidenkin jäsenten nähtäville. Jos Kuvasanko sen minulle sallii.

EDIT 23.7.2017 lisätty lähde sekä korjattu linkit
Viimeksi muokannut koskar, Su Heinäkuu 23. 22:39:45 2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Escort Mk4 "RS2300i"

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Escort Mk3 RS1600i pyöränkulmat haussa

Viesti Kirjoittaja JyriN » La Heinäkuu 8. 21:15:48 2017

koskar kirjoitti:Koska odotan malttamattomana vastauksia niin huutelen ihan itse tähän lankaan.
Tämähän on se paras vaihe auton rakentamisessa, kun pääsee säätämään "säätämisen" sijaan. 8)

Ensimmäinen dokumentti vaikuttaa olevan joku kojausoppaan tai vastaavan sivu, missä on varsin väljät arvot. Aloittaisin tuon A-ryhmän paperin pohjalta. Disclaimerinä pitää myös todeta, että lopulliset (optimaaliset) arvot ovat kiinni radasta, kuskista, käytetyistä osista ja alustageometriasta, joten tehtaan kisapelin yhdestä ajanhetkestä tallennetut arvot ei välttämättä toimi optimaalisesti sinun autossa.

Aurauksesta aloittaisin. Eteen vähän aurausta ja taakse nollaan vaikka A-ryhmäläisessä edessä on haritusta ja takana vähän aurausta. Idea minulla on se, että etuvetoisen etuakseli pyrkii kiihdytyksissä ja jarrutuksissa vähän elämään ja harituksesta voi olla jouston kanssa haittaa jarrutuksissa sisään mutkaan. Vastaavasti A-ryhmän taka-akselin aurauksella halutaan varmaan lisätä vakautta suoralle, koska etupäässä on haritusta. Lähtisin kuitenkin neutraalimmasta setupista liikeelle ja auton käyttäytymisen perusteella sitten säätöä.

Casterille ei oikein noissa kahdessa lapussa ole tehty mitään. Laittaisin A-ryhmän arvoihin, koska se voi olla vähän vähemmän mutkista suoraan palauttava ja näin hitusen helpompi ajettava. Ero vakioarvoon oli kuitenkin pieni.

Camberia laittaisin 1 asteen eteen ja taakse ja säätäisin sitten auton käyttäytymisen mukaan enemmän. Paljoa tuota ei auta katukäyttöä ajatellen tuosta lisätä, koska auto alkaa vetelemän urissa varsin epämiellyttävästi. Radalle sitten lisää camberia sen mukaan, että miten auto käyttäytyy: jos puskee mutkissa, niin eteen lisää nagatiivista ja yliohjaamisessa päin vastoin. Jossain kohtaa tulee vastaan raja missä kierrosaika ei enää nopeudu ja rengaskuluma voimistuu kantilla liikaa. Muutenkin ajo-ominaisuudet heikkenevät renkaan ollesa reunallaan. Omassa autossa oli edessä 3 astetta enimmillään, jonka palautin vähän alle kahteen katukäyttöä ajatellen.

Tämä oli minun viisisenttinen, jollain muulla voi olla omakohtaisia kokemuksia rata-eskosta, joten olisi kiva kuulla niitä pelkän nojatuolisäätämisen lisäksi. :D
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Escort Mk3 RS1600i pyöränkulmat haussa

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Heinäkuu 9. 21:54:15 2017

Kiitos näkemyksistäsi Jyri! O:)
Arvostan kun täältä vielä edelleen löytyy ihmisiä, jotka jaksavat paneutua muidenkin ongelmiin.

Pitäisi näitä kulmia tässä lähiaikoina hieman koostaa ja vertailla, ennen lopullisia johtopäätöksiä. Alkaa olla escortti niin lähellä tarrakilpikuntoa ja säätöajanvarausta :wink:.

_________________________

Saadaksemme lisää pontta keskusteluun, lisään tähän materiaaliksi vielä ystävällisen saksalaisen mietteitä ja neuvoja käymästämme sähköpostikirjeenvaihdosta;
--
Suspension alignment.
You have a 16i front stabilizer, then make caster as much as the wheel permits
Camber is a little bit addicted to what tyre you drive (some do not want much camber), but if you will between 2.5 and 3 (FR) degrees it will good. On rear it is not to important, but anything between 2 and 2.5 degrees ist good.
Toe is addicted to how much camber you have. at Front with 2,5 camber about 1mm to 1,5mm Toe out per side!
If you have 3 degrees camber it will be 0,5mm more toe out.
On the rear you must have 1mm more toe out then at fronts, if you want a neutral car for fast corner speed …
If you want have more loose on rears, make less toe out ..
ok but all that depends to the tyre temperature-delta!
So if you first drive with the alignment I wrote above, check temperature and the difference between outside/middle/ outside doesn’t have more difference than 10 degrees !
--
Lähde
Guido Pitzen
Motorsportservice,
Fahrwerksabstimmung & Entwicklung
Köln


Tähän keskusteluun päädyin muistaakseni GULF Turbo Mk4 RST S2 Escortin facebookfiidistä. On muuten aika hieno laite ulkoisesti. Diffuusorit ja säädettävät takasiivet sekä muut all-show-no-go hösssötykset jotka ainakin itseeni uppoavat.
https://www.facebook.com/GULFturbo/
Escort Mk4 "RS2300i"

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Escort Mk3 RS1600i pyöränkulmat haussa

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Heinäkuu 9. 22:37:54 2017

koskar kirjoitti:Kiitos näkemyksistäsi Jyri! O:)
Arvostan kun täältä vielä edelleen löytyy ihmisiä, jotka jaksavat paneutua muidenkin ongelmiin.
Niin, ne muitten ongelmat on aina paljon mielenkiintoisempia. :wink:

Tuossa sähköpostissa oli molemmat akselit harituksella - mielenkiintoista ja taas uusi setuppi. Taka-akselin harituksen voisi tosiaan kuvitella vakauttavan perää ja etupään vastaavasti antavan herkkyyttä mutkiin, mutta millainenkohan tuo on suorilla?

Minun mielestä kannattaa aloittaa aika neutraalista setupista ja säätää sitten kohti jotain 2-3 eri vaihtoehdosta. Jos aikaa ja intoa riittää, niin noitahan voisi kokeilla kaikkia yhden ratapäivän aikana tai kesän mittaan. Koskaanhan tuo ei ole "valmis" vaan aina voi kokeilla jotain uutta säätöä tai palikkaa - ja sitten taas lisää säätöä. :lol:

Ja sitten vielä: jokainen rakentaa autonsa juuri selliseksi kuin itse haluaa ja sellaisiin säätöihin kun itsestä tuntuu hyvältä. Ei kun eteenpäin ja auto kadulle!
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Escort Mk3 RS1600i pyöränkulmat haussa

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Heinäkuu 23. 22:54:44 2017

Kunhan tässä vielä lisään panoksia ennen H-hetkeä.
Eli kasailin tällaisen koostelman löytämästäni H. R. Etzoldin (joku paikallinen Haynes :green:) datasta:
Kuva
Lähde: https://sowirdsgemacht.com/band37/Ford- ... _=146#!146


Tuolla seisoo 3° Castor, 1°22' Camber ja haritus 5-6mm (yhteensä? eli 2,5-3mm per puoli?), takapäästä kerrotaan, että no can do jos oikein käänsin sanoja. En siis osaa oikein sanaakaan saksaa, mutta yksittäisiä sanoja kääntelemässä sain tuollaista tuolta irti. Jos joku osaa paremmin, niin voi kertoa mitä tuossa alla varoitetaan.

_________________________

Toistaiseksi valinta on 3° Castor, 1°30' - 2° Camber ja varmaankin haritusta eteen. Takapään haristus/auraus vielä pohdinnan alla. Saa kommentoida, aikaa pari päivää.
JyriN kirjoitti:
koskar kirjoitti:Kiitos näkemyksistäsi Jyri! O:)
Arvostan kun täältä vielä edelleen löytyy ihmisiä, jotka jaksavat paneutua muidenkin ongelmiin.
Niin, ne muitten ongelmat on aina paljon mielenkiintoisempia. :wink:

Tuossa sähköpostissa oli molemmat akselit harituksella - mielenkiintoista ja taas uusi setuppi. Taka-akselin harituksen voisi tosiaan kuvitella vakauttavan perää ja etupään vastaavasti antavan herkkyyttä mutkiin, mutta millainenkohan tuo on suorilla?

Minun mielestä kannattaa aloittaa aika neutraalista setupista ja säätää sitten kohti jotain 2-3 eri vaihtoehdosta. Jos aikaa ja intoa riittää, niin noitahan voisi kokeilla kaikkia yhden ratapäivän aikana tai kesän mittaan. Koskaanhan tuo ei ole "valmis" vaan aina voi kokeilla jotain uutta säätöä tai palikkaa - ja sitten taas lisää säätöä. :lol:

Ja sitten vielä: jokainen rakentaa autonsa juuri selliseksi kuin itse haluaa ja sellaisiin säätöihin kun itsestä tuntuu hyvältä. Ei kun eteenpäin ja auto kadulle!
Viisaita sanoa.
Vaatii vaan melkoisen määrän installaatio-ajoa, että saa kaiken käytyä läpi. Omalla kohdalla siis pitäisi joku kohtuu varma pre-setuppi löytää, jolla pärjää jotenkuten vaikka koko loppukesän.
Escort Mk4 "RS2300i"

Vastaa Viestiin