rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja Nevada » Pe Huhtikuu 16. 23:46:59 2010

Missähän mahtaa olla vika, kun Escon tyhjäkäynti heijaa aika raskaasti. Meinaa sammua, kun kierrokset menee melko alas.
Täällä oli juttua haun kautta jotain venttiilivioista ja seoksista, mutta en usko nyt niissä olevan vikaa. Käytin auton vuoden vaihteessa leimalla, eikä seoksissa ollut mitään vikaa. :? :? :?

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Huhtikuu 16. 23:51:09 2010

Entäs tyhjäkäynti venttiili ?

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja Nevada » Pe Huhtikuu 16. 23:55:11 2010

Kiitti vinkistä.
Nyt kerätään niitä varastoon, kun saan auton kohta kotiin ja laitettavaksi.

Muuten on pelannut talven Sawon pakkasissa mainiosti!

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ma Huhtikuu 19. 12:42:11 2010

En ole vielä tarkemmin päässyt tutustumaan konehuoneeseen, mutta onko se tyhjäkäyntiventtiili samanlainen näöltään ja toiminnaltaan kuin OHC:n vastaava ??

Jos vika ei ole siinä...... niin mikähän voisi olla seuraava rasti??

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Huhtikuu 19. 14:34:52 2010

Tyhjäkäyntiventtiilin pitäisi olla ilmanputsarikotelon kyljessä kiinni.

RS2000_mk5
CRSC jäsen 2014
Viestit: 450
Liittynyt: La Maaliskuu 2. 11:06:08 2002
Paikkakunta: Pattijoki

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja RS2000_mk5 » Ma Huhtikuu 19. 16:20:40 2010

Sine kirjoitti:Tyhjäkäyntiventtiilin pitäisi olla ilmanputsarikotelon kyljessä kiinni.
"Tyhmäkäynti" venttiilissä vika, paskaa kertyy sinne ja alkaa jumittaan, uus kehiin ja homma pelittää taas.
Ja juurikin siinä ilmanputsarikotelon kyljessä hopeanvärinen "pötikkä"
- Ford Taunus 1980 -ex
- Ford Escort RS2000 1992 -ex
- Ford Focus ST 2005 (12/05) -ex
- Ford Mustang HT 289 1966

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Huhtikuu 19. 20:32:30 2010

Myös parissa tapauksessa on sen samaisen lisäilmaluistin/ISCV:n johdon kontaktit sielä liittimessä olleet vähän huonot, että niitä kun taivutteli takaisinpäin niin alkoi taas yhdistää ja pelata.
Escort Mk4 "RS2300i"

teme69
Viestit: 132
Liittynyt: La Huhtikuu 5. 6:43:13 2008
Paikkakunta: Salo

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja teme69 » Ti Huhtikuu 20. 17:25:20 2010

RS2000_mk5 kirjoitti:
Sine kirjoitti:Tyhjäkäyntiventtiilin pitäisi olla ilmanputsarikotelon kyljessä kiinni.
"Tyhmäkäynti" venttiilissä vika, paskaa kertyy sinne ja alkaa jumittaan, uus kehiin ja homma pelittää taas.
Ja juurikin siinä ilmanputsarikotelon kyljessä hopeanvärinen "pötikkä"
Ei tuota sentään uusia tarvitse jos vain karstainen. Perusteellinen puhdistus on itselläni aina auttanut. On myös mahdollista että saa ylimääräistä ilmaa jostain muualta kuin tuon venttiilin kautta.
Ford Escort RS2000 F1 Edition -96

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ti Huhtikuu 20. 19:43:48 2010

Eiköhän noilla jo eteenpäin pääse. Auto on matkalla "kotiin", joten huomenna konepelti auki ja vinkit kehiin.

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja Nevada » Pe Huhtikuu 23. 20:26:25 2010

Venttiili oli pari yötä likoomassa bensassa, eikä siitä kovin paljoa likaa lähteny. Tyhjäkäyntiinkään se ei vaikuttanut juuri ollenkaan. Huomasin samalla, että ilmansuodattimen reuna oli rutussa ja siitä olisi voinut mennä "lisähappea" hyvinkin koneeseen. No, laittelin sen paremmin paikalleen ja kenties sekin hiukan vaikutti käyntiin :!: :?:

Toinen juttu onkin sitten se naputtava ääni ilmeisesti venttiilikopasta :? Se häviää, tai hiljenee kuitenkin koneen lämmettyä. Voisikohan ne hydrauliset nostajat, tai joku niistä, olla pikkuhiljaa tiensä päässä. Miten yleistä tuollaisten loppuminen on ? Autolla on ajettu vajaat 250k.

RS2000_mk5
CRSC jäsen 2014
Viestit: 450
Liittynyt: La Maaliskuu 2. 11:06:08 2002
Paikkakunta: Pattijoki

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja RS2000_mk5 » Pe Huhtikuu 23. 20:42:57 2010

Nevada kirjoitti:Venttiili oli pari yötä likoomassa bensassa, eikä siitä kovin paljoa likaa lähteny. Tyhjäkäyntiinkään se ei vaikuttanut juuri ollenkaan. Huomasin samalla, että ilmansuodattimen reuna oli rutussa ja siitä olisi voinut mennä "lisähappea" hyvinkin koneeseen. No, laittelin sen paremmin paikalleen ja kenties sekin hiukan vaikutti käyntiin :!: :?:

Toinen juttu onkin sitten se naputtava ääni ilmeisesti venttiilikopasta :? Se häviää, tai hiljenee kuitenkin koneen lämmettyä. Voisikohan ne hydrauliset nostajat, tai joku niistä, olla pikkuhiljaa tiensä päässä. Miten yleistä tuollaisten loppuminen on ? Autolla on ajettu vajaat 250k.
No mun ex-rs:stä kuulu naputus kun 150tkm oli mittarissa, eli ei ihme jos sunki autosta naputus kuuluu. Kansi on muutenkin vähä heikko lenkki tuossa koneessa, mun autosta pari venttiiliä oli menettäny tiiveyden (ei mennyt enää päästöistä) ja kannessa muutekin alkavia halkemia.
- Ford Taunus 1980 -ex
- Ford Escort RS2000 1992 -ex
- Ford Focus ST 2005 (12/05) -ex
- Ford Mustang HT 289 1966

escovainaa
Viestit: 515
Liittynyt: Ti Syyskuu 21. 5:09:10 2004
Paikkakunta: Kurikka

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja escovainaa » La Huhtikuu 24. 0:05:02 2010

Nevada kirjoitti:Venttiili oli pari yötä likoomassa bensassa, eikä siitä kovin paljoa likaa lähteny. Tyhjäkäyntiinkään se ei vaikuttanut juuri ollenkaan. Huomasin samalla, että ilmansuodattimen reuna oli rutussa ja siitä olisi voinut mennä "lisähappea" hyvinkin koneeseen. No, laittelin sen paremmin paikalleen ja kenties sekin hiukan vaikutti käyntiin :!: :?:

Tarkista sen johdon kunto, joka tulee tälle tyhjäkäynti venttiilille. Mulla oli omassa rs2k escossa ongelmana soutava tyhjäkäynti ja vikana oli tämä em. johto, kun siitä oli kuori hiertinyt puhki kaasuläpän runkoa vasten.

escovainaa
Viestit: 515
Liittynyt: Ti Syyskuu 21. 5:09:10 2004
Paikkakunta: Kurikka

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja escovainaa » La Huhtikuu 24. 0:09:59 2010

Nevada kirjoitti: Toinen juttu onkin sitten se naputtava ääni ilmeisesti venttiilikopasta :? Se häviää, tai hiljenee kuitenkin koneen lämmettyä. Voisikohan ne hydrauliset nostajat, tai joku niistä, olla pikkuhiljaa tiensä päässä. Miten yleistä tuollaisten loppuminen on ? Autolla on ajettu vajaat 250k.

Taitaa nämä naputukset olla melko yleisiä näissä moottoreissa.. Joskus kuunneltiin stetoskoopilla tätä naputusta koskarin kanssa ja paikallistettiin äänen aiheuttajaksi bensan suuttimet.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Huhtikuu 24. 1:24:20 2010

Mites muuten jos ottaa piuhan irti siitä tyhjäkäyntivenasta, tasaantuuko?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ti Huhtikuu 27. 13:58:41 2010

Jiihaa!!! Vika löytyi.
Kun irrotin koko putsarin kotelon, niin siellä alla olevaan telineeseen jäi takimmainen kotelon "tuki-tötterö". Enpä ollut sitä huomannut aikaisemman huollon yhteydessä :evil: Joku oli jo aikaisemmin korjaillut sitä, mutta ei ollut liimaukset kestäneet. Saapa nähdä miten Araldit pitää tuossa.
Siitä tukikappaleesta puuttui vielä toinen pusla, mutta laitoin siihen jonkun reikään sopivan kuminpalan. Tukeepahan sitä korjattua kiinnikettä.
Ei ole yhtään ihme, että käynti oli sellainen mikä se oli tuollaisen ilmavuodon takia. Nyt käynti on ainakin lämpinänä melko nättiä ja tasaista, eikä tuo naputuskaan ole häiritsevää :)
Toivotaa, että tuosta reiästä koneeseen mennyt kaikenlainen lika ei ole tehnyt talven aikana kolttosiaan siellä.....
vauhtipete kirjoitti:Mites muuten jos ottaa piuhan irti siitä tyhjäkäyntivenasta, tasaantuuko?
Kokeilin tuota sekä kylmänä, että lämpimänä ja molemmissa tapauksissa kone sammui. Kun laitoin hyväkuntoisen johdon takaisin kuului venttiilistä suhaus. :-s Ilmeisesti se pelaa niin, kuin sen pitääkin :?: :!:

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Huhtikuu 27. 15:08:03 2010

Nevada kirjoitti:Jiihaa!!! Vika löytyi.
Kun irrotin koko putsarin kotelon, niin siellä alla olevaan telineeseen jäi takimmainen kotelon "tuki-tötterö". Enpä ollut sitä huomannut aikaisemman huollon yhteydessä :evil: Joku oli jo aikaisemmin korjaillut sitä, mutta ei ollut liimaukset kestäneet. Saapa nähdä miten Araldit pitää tuossa.
Siitä tukikappaleesta puuttui vielä toinen pusla, mutta laitoin siihen jonkun reikään sopivan kuminpalan. Tukeepahan sitä korjattua kiinnikettä.
Ei ole yhtään ihme, että käynti oli sellainen mikä se oli tuollaisen ilmavuodon takia. Nyt käynti on ainakin lämpinänä melko nättiä ja tasaista, eikä tuo naputuskaan ole häiritsevää :)
Toivotaa, että tuosta reiästä koneeseen mennyt kaikenlainen lika ei ole tehnyt talven aikana kolttosiaan siellä.....
Or not.
Se yläpuolihan on se "puhdas" puoli sitä koteloa, suodatettu ilma on siellä yläpuolella. En millään voi uskoa, että kotelon pohjassa ollut reikä vaikuttaisi yhtään mihinkään koska on ihan se ja sama, onkokaan se alapuoli paikallaan vai ei :wink:. Toki se kylmä ilma tulee mukavasti sitä orggisputkea pitkin sinne alapuolelle, että ei sitä toki poiskaan kannata heittää.
No tärkeintä on, että korjaus onnistui.
Escort Mk4 "RS2300i"

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ti Huhtikuu 27. 23:23:11 2010

No niinpä tietenkin! :oops: :oops:
Olin niin tohkeissani, että en tuota tajunnut. Hyvä että porukka on tarkkana täällä.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja hanta » Ke Huhtikuu 28. 0:59:08 2010

Ennen kaasuläppää olevat vuodot ei vaikuta mitenkään tuohon käynnin tasaisuuteen, tietysti niistä voi päästä roskia tms moottoriin.

Itsekkin noista tyhjäkäynnin heijaamisista kärsineenä, aina on ongelma korjaantunut tyhjäkäynti ventiilin putsauksella (ja ecun resetoinnilla).

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Huhtikuu 28. 7:13:22 2010

Jos toi heijaaminen on säännöllistä aina samojen kierroslukujen välillä, uskoisin vahvasti alipaine vuotoon. Eikä sihen riitä mikään pieni halkeema letkussa, vaan kunnolla joku letku irti. Onko tässä koneessa saman moista kampikammion hengitystä kuin 2.0i DOHC koneessa? Tutkippa sieltä pakosarjan alta onko letkut ja putket kiinni. Aaight?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja Nevada » Su Toukokuu 2. 19:36:07 2010

vauhtipete kirjoitti:Mites muuten jos ottaa piuhan irti siitä tyhjäkäyntivenasta, tasaantuuko?
Kokeilin tuota sekä kylmänä, että lämpimänä ja molemmissa tapauksissa kone sammui. Kun laitoin hyväkuntoisen johdon takaisin kuului venttiilistä suhaus. :-s Ilmeisesti se pelaa niin, kuin sen pitääkin :?: :!:[/quote]


Vielä tuosta yllä olevasta puuttuu vastauksia......

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Toukokuu 2. 19:55:18 2010

Nevada kirjoitti:
Nevada kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:Mites muuten jos ottaa piuhan irti siitä tyhjäkäyntivenasta, tasaantuuko?
Kokeilin tuota sekä kylmänä, että lämpimänä ja molemmissa tapauksissa kone sammui. Kun laitoin hyväkuntoisen johdon takaisin kuului venttiilistä suhaus. :-s Ilmeisesti se pelaa niin, kuin sen pitääkin :?: :!:
Vielä tuosta yllä olevasta puuttuu vastauksia......
Jos tuota suhausta tarkoitit niin kuuluu asiaan jos se pelaa.
Escort Mk4 "RS2300i"

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja hanta » Su Toukokuu 2. 20:44:57 2010

koskar kirjoitti:
Nevada kirjoitti:
Nevada kirjoitti: Kokeilin tuota sekä kylmänä, että lämpimänä ja molemmissa tapauksissa kone sammui. Kun laitoin hyväkuntoisen johdon takaisin kuului venttiilistä suhaus. :-s Ilmeisesti se pelaa niin, kuin sen pitääkin :?: :!:
Vielä tuosta yllä olevasta puuttuu vastauksia......
Jos tuota suhausta tarkoitit niin kuuluu asiaan jos se pelaa.
Tästähän on sumu foorumeilla väännetty, kuuluuko sammua vai ei jos johdon nyppää irti. Eli onko imuvuoto jos ei sammu?

Itellä ei sammu, käy kyllä aikas pienellä, mielestäni tossa ei kyllä mitään imuvuotoakaa ole. Sen tarkemmin en ole tutkinut mistä ilmansa vetää, kaasuläpässähän on pieni reikä (josta ei kyllä tyhjäkäyntiin riitä ilma).

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja hoopee » Su Toukokuu 2. 20:51:06 2010

Mondeo ainakin sammuu kun ottaa töpselin irti.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Toukokuu 3. 0:12:30 2010

hanta kirjoitti:Tästähän on sumu foorumeilla väännetty, kuuluuko sammua vai ei jos johdon nyppää irti. Eli onko imuvuoto jos ei sammu?
Onkos siinä se ohivirtauksen/tyhjäkäynnin säätöruuvi niinkun cossussa? Siitähän se on kiinni sammuuko vai ei.
Mites onko näissä MAP? Sehän saattaa aiheuttaa humppaamista jos on rikki.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Toukokuu 3. 19:47:36 2010

vauhtipete kirjoitti:
hanta kirjoitti:Tästähän on sumu foorumeilla väännetty, kuuluuko sammua vai ei jos johdon nyppää irti. Eli onko imuvuoto jos ei sammu?
Onkos siinä se ohivirtauksen/tyhjäkäynnin säätöruuvi niinkun cossussa? Siitähän se on kiinni sammuuko vai ei.
Mites onko näissä MAP? Sehän saattaa aiheuttaa humppaamista jos on rikki.
Onhan tuossa kaasuläpässä muistaakseni ruuvi, jolla voi rajoittaa sen sulkeutumista. Mielestäni se aikalailla kiinni menee, pitää joskus vielä tutkia mistä ilmansa vetää, kun tyjäkäyntiventtiililtä johdon nyppää irti.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Toukokuu 3. 20:08:15 2010

hanta kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:
hanta kirjoitti:Tästähän on sumu foorumeilla väännetty, kuuluuko sammua vai ei jos johdon nyppää irti. Eli onko imuvuoto jos ei sammu?
Onkos siinä se ohivirtauksen/tyhjäkäynnin säätöruuvi niinkun cossussa? Siitähän se on kiinni sammuuko vai ei.
Mites onko näissä MAP? Sehän saattaa aiheuttaa humppaamista jos on rikki.
Onhan tuossa kaasuläpässä muistaakseni ruuvi, jolla voi rajoittaa sen sulkeutumista. Mielestäni se aikalailla kiinni menee, pitää joskus vielä tutkia mistä ilmansa vetää, kun tyjäkäyntiventtiililtä johdon nyppää irti.
Läpän liikettä ei rajoiteta ruuvilla, vaan sillä kuristetaan sitä pientä ohivirtauskanavaa.
Ja joo, on näissä MAP.
Escort Mk4 "RS2300i"

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 14. 21:15:27 2011

jatketaas. eilen ostein -92 rs2000:n joka on pompannut päästöistä. kierroksilla lambda 0.90, hc noin 250, co noin 3,5. tyhjäkäynnillä co noin 5,5 ja hc noin 600. kone käy nätisti paitsi että haisee toki rikkaalle ja kananmunapierulle = katti yrittää toimia. uudet tarvikelambdat paikallaan.

mittasin imuilman lt-anturin ja moottorin lt-anturin joista järkeviä arvoja, flektin anturin kokeilin, toimii. mutta MIKÄ ON kolmas anturi termarikotelossa? suoraan sivulle päin osoittava on flektin anturi, taakse päin osoittava on kai ECT anturi, mutta mikä on pienin johon menee neliskanttinen liitin, anturi sojottaa takaviistoon? sitä en ole mitannut.

lämpömittari ei inahda vaikka moottori on lämmin.

flektin anturin liittimeen oli kotkattu hyppyjohdot -> flekti huusi koko ajan..

siivosin tyhjäkäyntiventtiilin joka tuntui pelaavan. ilmansuodatin näytti olevan uusi.

tyhjäkäynti humppasi alussa kun kone lämpesi, mutta se kaiketi loppui kun paikkasin jarrutehostimen letkun lähdön imusarjasta; alkoi jarrutehostinkin toimimaan.. yksi alipaineletku oli irti, mutta se meni sinne lokasuojan lähellä olevaan "hiilipöttin", senkin tulppasin. imusarjasta sen oletettu liitin oli jo tulpattu.

nyt kone sai niin paljon bensaa ettei enää lähtenyt käyntiin; irrottelin tulpat, tulpanjohdoista ne kaksi irtojohtoa aika karmeen näköisiä; saakohan noita jostain kohtuuhinnalla...?

nyt niitä hyvä neuvoja, kiitos :-)

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Helmikuu 14. 23:00:32 2011

samiharju kirjoitti:jatketaas. eilen ostein -92 rs2000:n joka on pompannut päästöistä. kierroksilla lambda 0.90, hc noin 250, co noin 3,5. tyhjäkäynnillä co noin 5,5 ja hc noin 600. kone käy nätisti paitsi että haisee toki rikkaalle ja kananmunapierulle = katti yrittää toimia. uudet tarvikelambdat paikallaan.

mittasin imuilman lt-anturin ja moottorin lt-anturin joista järkeviä arvoja, flektin anturin kokeilin, toimii. mutta MIKÄ ON kolmas anturi termarikotelossa? suoraan sivulle päin osoittava on flektin anturi, taakse päin osoittava on kai ECT anturi, mutta mikä on pienin johon menee neliskanttinen liitin, anturi sojottaa takaviistoon? sitä en ole mitannut.

lämpömittari ei inahda vaikka moottori on lämmin.
Toi kolmas on juuri lämpömittarin anturi, tässä vielä tarkemmin kuvana.
samiharju kirjoitti: flektin anturin liittimeen oli kotkattu hyppyjohdot -> flekti huusi koko ajan..

siivosin tyhjäkäyntiventtiilin joka tuntui pelaavan. ilmansuodatin näytti olevan uusi.

tyhjäkäynti humppasi alussa kun kone lämpesi, mutta se kaiketi loppui kun paikkasin jarrutehostimen letkun lähdön imusarjasta; alkoi jarrutehostinkin toimimaan.. yksi alipaineletku oli irti, mutta se meni sinne lokasuojan lähellä olevaan "hiilipöttin", senkin tulppasin. imusarjasta sen oletettu liitin oli jo tulpattu.

nyt kone sai niin paljon bensaa ettei enää lähtenyt käyntiin; irrottelin tulpat, tulpanjohdoista ne kaksi irtojohtoa aika karmeen näköisiä; saakohan noita jostain kohtuuhinnalla...?

nyt niitä hyvä neuvoja, kiitos :-)
Noita johtoja saa muistaakseni kohtuu hinnalla ihan marmoritiskiltä, tai jos haluaa harrastaa, ebaysta ;) Johdot jotka tulee johtosarjalta puolille, menevät ajan myötä myös haperoksi -> oikosulku, eli kannattaa niitäkin vähän vilasta.

Ei kai tossa muuta kuin antureita läpikäymään tai vikakoodeja lukemaan, vikakoodit saa ulos ihan ledi-vastus viritelmälläkin.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Helmikuu 14. 23:04:50 2011

samiharju kirjoitti:mutta MIKÄ ON kolmas anturi termarikotelossa? suoraan sivulle päin osoittava on flektin anturi, taakse päin osoittava on kai ECT anturi, mutta mikä on pienin johon menee neliskanttinen liitin, anturi sojottaa takaviistoon? sitä en ole mitannut.

lämpömittari ei inahda vaikka moottori on lämmin.

---
nyt kone sai niin paljon bensaa ettei enää lähtenyt käyntiin; irrottelin tulpat, tulpanjohdoista ne kaksi irtojohtoa aika karmeen näköisiä; saakohan noita jostain kohtuuhinnalla...?
Lämpömittarin anturia varmaan tarkoitat tuolla yhdellä? Samanlainen liitin kuin suuttimille, puolille jne.

Tuplanjohdot tais olla jotain ~15€/kpl kun viimeksi hain marmoritiskiltä. Samoilla lämmöillä kannattaa toki korjata ne puolien johdot joista on varmaan jo kuoret rapisseet pois :green:.
Escort Mk4 "RS2300i"

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 14. 23:26:08 2011

puolien johdot, ihanko uutta perus johtoa vaan kutistesukalla suojaten?

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja hanta » Ti Helmikuu 15. 0:28:34 2011

samiharju kirjoitti:puolien johdot, ihanko uutta perus johtoa vaan kutistesukalla suojaten?
Joku vähän lämpöä kestävä johto tossa hyvää olis, ettei käy kuten alkuperäisille.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Helmikuu 15. 8:43:32 2011

oolsprait. kävin ostelemas uudet tulpat, tulpanjohdot ja venakopan tiivisteen. tulpat oli hyllyssä, muut tilaukseen :-)

todennäköisesti flektin anturin liittimessä oli hyppyjohto sen takia, että on yritetty huijata ecua luulemaan että moottori on kuuma. vahinko vain, tuo anturi ohjaa pelkkää flektiä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Helmikuu 15. 23:58:50 2011

laitoin uudet tulpat, mut vielä vanhat johdot kun niitä uusia ei vielä ole. alan epäillä niitä tulpanjohtoja tosissani, kun ei lähtenyt käyntiin, lupaili kyllä ja haisi bensalle.. vois aatella että kipinä heikko ja siksi ei pala kunnolla vaan menee raakana läpi... tuuppasin auton ulos, pitänee kokeilla tykkääkö se lähteä pakkasesta käyntiin paremmin :-)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Helmikuu 16. 22:21:00 2011

lyhyt väliraportti. ei lähde -20c pakkasessakaan :-)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Helmikuu 19. 19:05:23 2011

kipinähän sieltä on hukkunut. miten se nyt yhtäkkiä katosi... menen mittailemaan saavatko puolat jännitettä ->

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Helmikuu 19. 19:50:46 2011

puolat ei saa virtaa. kokeilisin käyntiin hinaamista tai työntämistä mutta molemmat suht vaikeita yksin..

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja hanta » La Helmikuu 19. 23:44:02 2011

samiharju kirjoitti:puolat ei saa virtaa. kokeilisin käyntiin hinaamista tai työntämistä mutta molemmat suht vaikeita yksin..
Villi veikkaus, ne puolien johdot hapertuneet ja ovat oikosulussa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Helmikuu 20. 21:41:34 2011

se käy taas.. puolien syöttöjohdot oli niinku hiiren syömät.. paikoin 5-10cm matkalta eriste vallan pois! johdot liittimelle asti täysin pilalla.. vedin johtosarjan liittimeltä asti signaalit uusiks, virtasyötön releytin ja laitoin paksummat johdot. seuraavaks pääsee taas paneutumaan itse asiaan :-)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 21. 23:15:47 2011

noniin, lattian hitsausoperaation jälkeen kävin ajamassa koneen kuumaksi. lämpömittari ei edelleenkään puhu mitään, hyttiin tulee normaalisti lämmin, flekti ei enää pyöri koko ajan kun irrotin hyppyjohdon. Kone käy kaikilla ja nätisti, mutta kuumana tyhjäkäynti seilaa säännönmukaisesti koko ajan. imuvuotoja en löydä sitten mistään enää, pari korjasin jo. tyhjäkäyntivenan avasin, oli siisti, kun siitä irrottaa johdon, auto sammuu.

Uutta osaa:
-tulpat
-tulpanjohdot
-tarvikelambdat
-puolien syöttöjohdot

mitattu ja järkeviä lukuja antavat:
-ecun lt-anturi
-imuilman lt-anturi
-flektin anturi :green:

what next?

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja hanta » Ti Helmikuu 22. 0:21:32 2011

Kai sitä tyhjäkäyntivenaa vois koittaa putsailla vaikka puhtaalta näyttää, kuitenkin siellä sisällä joku roska. Toinen vois olla tietysti ecun "resetointi". Akun kenkä useammaksi tunniksi irti. Vai oliko jo hitsatessa?

Ootko MAP:ia mitenkään koestellut? Vikakoodeja vois tietysti kans yrittää ulostaa.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Helmikuu 22. 0:51:53 2011

Mulla on oma ollut nyt talvella pitkiä aikoja seisonnassa akun miinus kenkä irti. Vähän aikaa alussa tuntuu tyhjäkäynti humppaavan ennen kuin se ilmeisesti oppii jotain. Sen jälkeen sitten käykin nätisti tyhjäkäyntiä... Oletko huohottimen katsonut? Ettei olisi tukossa tai jäässä? Onko alkuperäinen vai joku tötterö-ilmansuodatin?

escovainaa
Viestit: 515
Liittynyt: Ti Syyskuu 21. 5:09:10 2004
Paikkakunta: Kurikka

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja escovainaa » Ti Helmikuu 22. 7:23:30 2011

samiharju kirjoitti: Kone käy kaikilla ja nätisti, mutta kuumana tyhjäkäynti seilaa säännönmukaisesti koko ajan. imuvuotoja en löydä sitten mistään enää, pari korjasin jo. tyhjäkäyntivenan avasin, oli siisti, kun siitä irrottaa johdon, auto sammuu.

what next?
Omassa escossa seilaili joskus tyhjäkäynti ja aiheuttajaksi ilmeni tyhjäkäyntivenan johto, joka oli hiertynyt rikki ottaen maihin.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Helmikuu 22. 8:57:18 2011

auto on lämpimässä tallissa joten mikään ei voi olla jäässä. akun kenkä on ollut yöt irti muutenkin kun ei noista paskoista ikinä tiedä..

tänään tutkin tyhjäkäyntivenan johdotukset jahka pääsen kotiin. yläkerran huohotinputken littiin puristamisella ei ainakaan ollut mitään vaikutusta; alakerran huohotinta en ole sulkenut pois missään vaiheessa. Ilmansuodatin on vakio ja uusi.

tyhmä kysyy, miten koestan MAPin kunnon kotitallissa, aseena vain tavallinen yleismittari?

miten vikakoodit saa pihalle helpoiten?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Helmikuu 24. 23:00:51 2011

Tyhjäkäyntimoottorin johdotus silmämääräisesti ehjä.

Luin ledilukijalla vikakoodit, 3-napainen diagnoosipistoke, se kärki alaspäin ja ylemmät nastat keskenään oikkariin, alempaan ledin miinus, ledin plussa akulle vastuksen kautta. reilun 45sek plussan kytkemisestä virrat päälle ja lukemaan, vilkutteli kaksinumeroisia koodeja tyyliin x väläystä = eka numero ja pienen tauon jälkeen x väläystä toinen numero, sit pidempi tauko ja seuraava koodi. antoi ulos:

17 = MAP anturin tai sen johdotuksen häiriö
62 = "power loss cylinder 2; compression or ignition"
63 = "power loss cylinder 2; compression or ignition"
65 = jarrupolkimen katkaisijan toimintahäiriö

17 selittäis mun varsinaisen vian.
62/63 eli 2/3 sylinterit on samalla puolalla, puolien johdothan oli ihan kuralla = nyt korjattu
65 selittää liian herkät ABSit.. tuskin vaikuttaa käyntiin?

MAP on kuulemma sama kun DOHC sierrassa, joten kokeilen huomenna...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Helmikuu 25. 19:48:50 2011

vioista noin 70% korjaantui MAP-anturin vaihdolla.. edelleen tyhjäkäynti osaa heijata ajoittain, varsinkin kun päästää kaasun nopeesti. kakkossylinterin kipinä pätkii myös satunnaisesti kipinän kerrallaan, siitä herjaa "62" vikakoodiakin vaikka muut koodit loistavat poissaolollaan kun ECU on nollattu. vetoja ristuspalio enemmän ku vanhalla MAPilla eikä haise niin rikkaalle seokselle.

BTW, ei tämä mitään led-vilkku patenttia vaadi vikakoodin lukuun, riittää kun diagnoosipistokkeen vierekkäiset navat siltaa hyppyjohdolla ja kääntää virrat päälle, osaa ABS-valo morsettaa vikakoodit... :lol:

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja hanta » Pe Helmikuu 25. 22:03:10 2011

Hyvä että alkaa vehkeet toimimaan. Toi kipinä ongelma on varmaan niistä puolien johdoista kiinni, vai joko ne katsoit?
samiharju kirjoitti:BTW, ei tämä mitään led-vilkku patenttia vaadi vikakoodin lukuun, riittää kun diagnoosipistokkeen vierekkäiset navat siltaa hyppyjohdolla ja kääntää virrat päälle, osaa ABS-valo morsettaa vikakoodit... :lol:
Onko tosiaan näin? :D Itselle ihan uutta, joskus aikanaan väkästelin oikeen tälläsen lukian kuva 1, kuva 2. Noh, toi osaa näyttää ihan numeroita, ja lukea myös ABS vikakoodeja ;)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Helmikuu 25. 22:16:33 2011

joo uusiin ne puolien johdot kun olivat aivan karsees kunnos.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja nprteam » La Helmikuu 26. 8:42:21 2011

samiharju kirjoitti:BTW, ei tämä mitään led-vilkku patenttia vaadi vikakoodin lukuun, riittää kun diagnoosipistokkeen vierekkäiset navat siltaa hyppyjohdolla ja kääntää virrat päälle, osaa ABS-valo morsettaa vikakoodit... :lol:
Käytän hyväkseni Samin topickia, minkäs kokoinen se vastus sille ledille pitäis olla? Ny on sen verran saamaton olo, ettei jaksa ajtella moisia pikkuseikkoja yhtään.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Helmikuu 26. 8:45:54 2011

mullei oo hajuakaan; en oo tuota itte kolvaillu..

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Re: rs2000 tyhjäkäynti heijaa!?!

Viesti Kirjoittaja nprteam » La Helmikuu 26. 9:03:25 2011

nprteam kirjoitti:
samiharju kirjoitti:BTW, ei tämä mitään led-vilkku patenttia vaadi vikakoodin lukuun, riittää kun diagnoosipistokkeen vierekkäiset navat siltaa hyppyjohdolla ja kääntää virrat päälle, osaa ABS-valo morsettaa vikakoodit... :lol:
Käytän hyväkseni Samin topickia, minkäs kokoinen se vastus sille ledille pitäis olla? Ny on sen verran saamaton olo, ettei jaksa ajtella moisia pikkuseikkoja yhtään.
Itse itselleni vastaten, ainakin valkoisessa ledissä se on 270ohmia,laskettu 4V:n kynnysjännitteen ja 30mA:n virrankulutuksen mukaan. En sit tiedä kelpaako se punaiselle tai vihreälle ledille, mutta luulen et illempana ollaan viisaampia -> kokeilu, virhe ja erehdys metodilla otetaan tänään selvää :burn
E: kait se muillekkin ledeille on sama, tai ainakin voi käyttää lähtöarvona.
E2: värikoodi
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Vastaa Viestiin