Täällä oli juttua haun kautta jotain venttiilivioista ja seoksista, mutta en usko nyt niissä olevan vikaa. Käytin auton vuoden vaihteessa leimalla, eikä seoksissa ollut mitään vikaa.



Valvoja: CRSC Hallitus
"Tyhmäkäynti" venttiilissä vika, paskaa kertyy sinne ja alkaa jumittaan, uus kehiin ja homma pelittää taas.Sine kirjoitti:Tyhjäkäyntiventtiilin pitäisi olla ilmanputsarikotelon kyljessä kiinni.
Ei tuota sentään uusia tarvitse jos vain karstainen. Perusteellinen puhdistus on itselläni aina auttanut. On myös mahdollista että saa ylimääräistä ilmaa jostain muualta kuin tuon venttiilin kautta.RS2000_mk5 kirjoitti:"Tyhmäkäynti" venttiilissä vika, paskaa kertyy sinne ja alkaa jumittaan, uus kehiin ja homma pelittää taas.Sine kirjoitti:Tyhjäkäyntiventtiilin pitäisi olla ilmanputsarikotelon kyljessä kiinni.
Ja juurikin siinä ilmanputsarikotelon kyljessä hopeanvärinen "pötikkä"
No mun ex-rs:stä kuulu naputus kun 150tkm oli mittarissa, eli ei ihme jos sunki autosta naputus kuuluu. Kansi on muutenkin vähä heikko lenkki tuossa koneessa, mun autosta pari venttiiliä oli menettäny tiiveyden (ei mennyt enää päästöistä) ja kannessa muutekin alkavia halkemia.Nevada kirjoitti:Venttiili oli pari yötä likoomassa bensassa, eikä siitä kovin paljoa likaa lähteny. Tyhjäkäyntiinkään se ei vaikuttanut juuri ollenkaan. Huomasin samalla, että ilmansuodattimen reuna oli rutussa ja siitä olisi voinut mennä "lisähappea" hyvinkin koneeseen. No, laittelin sen paremmin paikalleen ja kenties sekin hiukan vaikutti käyntiin![]()
Toinen juttu onkin sitten se naputtava ääni ilmeisesti venttiilikopastaSe häviää, tai hiljenee kuitenkin koneen lämmettyä. Voisikohan ne hydrauliset nostajat, tai joku niistä, olla pikkuhiljaa tiensä päässä. Miten yleistä tuollaisten loppuminen on ? Autolla on ajettu vajaat 250k.
Nevada kirjoitti:Venttiili oli pari yötä likoomassa bensassa, eikä siitä kovin paljoa likaa lähteny. Tyhjäkäyntiinkään se ei vaikuttanut juuri ollenkaan. Huomasin samalla, että ilmansuodattimen reuna oli rutussa ja siitä olisi voinut mennä "lisähappea" hyvinkin koneeseen. No, laittelin sen paremmin paikalleen ja kenties sekin hiukan vaikutti käyntiin![]()
![]()
Nevada kirjoitti: Toinen juttu onkin sitten se naputtava ääni ilmeisesti venttiilikopastaSe häviää, tai hiljenee kuitenkin koneen lämmettyä. Voisikohan ne hydrauliset nostajat, tai joku niistä, olla pikkuhiljaa tiensä päässä. Miten yleistä tuollaisten loppuminen on ? Autolla on ajettu vajaat 250k.
Kokeilin tuota sekä kylmänä, että lämpimänä ja molemmissa tapauksissa kone sammui. Kun laitoin hyväkuntoisen johdon takaisin kuului venttiilistä suhaus.vauhtipete kirjoitti:Mites muuten jos ottaa piuhan irti siitä tyhjäkäyntivenasta, tasaantuuko?
Or not.Nevada kirjoitti:Jiihaa!!! Vika löytyi.
Kun irrotin koko putsarin kotelon, niin siellä alla olevaan telineeseen jäi takimmainen kotelon "tuki-tötterö". Enpä ollut sitä huomannut aikaisemman huollon yhteydessäJoku oli jo aikaisemmin korjaillut sitä, mutta ei ollut liimaukset kestäneet. Saapa nähdä miten Araldit pitää tuossa.
Siitä tukikappaleesta puuttui vielä toinen pusla, mutta laitoin siihen jonkun reikään sopivan kuminpalan. Tukeepahan sitä korjattua kiinnikettä.
Ei ole yhtään ihme, että käynti oli sellainen mikä se oli tuollaisen ilmavuodon takia. Nyt käynti on ainakin lämpinänä melko nättiä ja tasaista, eikä tuo naputuskaan ole häiritsevää![]()
Toivotaa, että tuosta reiästä koneeseen mennyt kaikenlainen lika ei ole tehnyt talven aikana kolttosiaan siellä.....
Kokeilin tuota sekä kylmänä, että lämpimänä ja molemmissa tapauksissa kone sammui. Kun laitoin hyväkuntoisen johdon takaisin kuului venttiilistä suhaus.vauhtipete kirjoitti:Mites muuten jos ottaa piuhan irti siitä tyhjäkäyntivenasta, tasaantuuko?
Jos tuota suhausta tarkoitit niin kuuluu asiaan jos se pelaa.Nevada kirjoitti:Vielä tuosta yllä olevasta puuttuu vastauksia......Nevada kirjoitti:Kokeilin tuota sekä kylmänä, että lämpimänä ja molemmissa tapauksissa kone sammui. Kun laitoin hyväkuntoisen johdon takaisin kuului venttiilistä suhaus.vauhtipete kirjoitti:Mites muuten jos ottaa piuhan irti siitä tyhjäkäyntivenasta, tasaantuuko?Ilmeisesti se pelaa niin, kuin sen pitääkin
![]()
Tästähän on sumu foorumeilla väännetty, kuuluuko sammua vai ei jos johdon nyppää irti. Eli onko imuvuoto jos ei sammu?koskar kirjoitti:Jos tuota suhausta tarkoitit niin kuuluu asiaan jos se pelaa.Nevada kirjoitti:Vielä tuosta yllä olevasta puuttuu vastauksia......Nevada kirjoitti: Kokeilin tuota sekä kylmänä, että lämpimänä ja molemmissa tapauksissa kone sammui. Kun laitoin hyväkuntoisen johdon takaisin kuului venttiilistä suhaus.Ilmeisesti se pelaa niin, kuin sen pitääkin
![]()
Onkos siinä se ohivirtauksen/tyhjäkäynnin säätöruuvi niinkun cossussa? Siitähän se on kiinni sammuuko vai ei.hanta kirjoitti:Tästähän on sumu foorumeilla väännetty, kuuluuko sammua vai ei jos johdon nyppää irti. Eli onko imuvuoto jos ei sammu?
Onhan tuossa kaasuläpässä muistaakseni ruuvi, jolla voi rajoittaa sen sulkeutumista. Mielestäni se aikalailla kiinni menee, pitää joskus vielä tutkia mistä ilmansa vetää, kun tyjäkäyntiventtiililtä johdon nyppää irti.vauhtipete kirjoitti:Onkos siinä se ohivirtauksen/tyhjäkäynnin säätöruuvi niinkun cossussa? Siitähän se on kiinni sammuuko vai ei.hanta kirjoitti:Tästähän on sumu foorumeilla väännetty, kuuluuko sammua vai ei jos johdon nyppää irti. Eli onko imuvuoto jos ei sammu?
Mites onko näissä MAP? Sehän saattaa aiheuttaa humppaamista jos on rikki.
Läpän liikettä ei rajoiteta ruuvilla, vaan sillä kuristetaan sitä pientä ohivirtauskanavaa.hanta kirjoitti:Onhan tuossa kaasuläpässä muistaakseni ruuvi, jolla voi rajoittaa sen sulkeutumista. Mielestäni se aikalailla kiinni menee, pitää joskus vielä tutkia mistä ilmansa vetää, kun tyjäkäyntiventtiililtä johdon nyppää irti.vauhtipete kirjoitti:Onkos siinä se ohivirtauksen/tyhjäkäynnin säätöruuvi niinkun cossussa? Siitähän se on kiinni sammuuko vai ei.hanta kirjoitti:Tästähän on sumu foorumeilla väännetty, kuuluuko sammua vai ei jos johdon nyppää irti. Eli onko imuvuoto jos ei sammu?
Mites onko näissä MAP? Sehän saattaa aiheuttaa humppaamista jos on rikki.
Toi kolmas on juuri lämpömittarin anturi, tässä vielä tarkemmin kuvana.samiharju kirjoitti:jatketaas. eilen ostein -92 rs2000:n joka on pompannut päästöistä. kierroksilla lambda 0.90, hc noin 250, co noin 3,5. tyhjäkäynnillä co noin 5,5 ja hc noin 600. kone käy nätisti paitsi että haisee toki rikkaalle ja kananmunapierulle = katti yrittää toimia. uudet tarvikelambdat paikallaan.
mittasin imuilman lt-anturin ja moottorin lt-anturin joista järkeviä arvoja, flektin anturin kokeilin, toimii. mutta MIKÄ ON kolmas anturi termarikotelossa? suoraan sivulle päin osoittava on flektin anturi, taakse päin osoittava on kai ECT anturi, mutta mikä on pienin johon menee neliskanttinen liitin, anturi sojottaa takaviistoon? sitä en ole mitannut.
lämpömittari ei inahda vaikka moottori on lämmin.
Noita johtoja saa muistaakseni kohtuu hinnalla ihan marmoritiskiltä, tai jos haluaa harrastaa, ebaystasamiharju kirjoitti: flektin anturin liittimeen oli kotkattu hyppyjohdot -> flekti huusi koko ajan..
siivosin tyhjäkäyntiventtiilin joka tuntui pelaavan. ilmansuodatin näytti olevan uusi.
tyhjäkäynti humppasi alussa kun kone lämpesi, mutta se kaiketi loppui kun paikkasin jarrutehostimen letkun lähdön imusarjasta; alkoi jarrutehostinkin toimimaan.. yksi alipaineletku oli irti, mutta se meni sinne lokasuojan lähellä olevaan "hiilipöttin", senkin tulppasin. imusarjasta sen oletettu liitin oli jo tulpattu.
nyt kone sai niin paljon bensaa ettei enää lähtenyt käyntiin; irrottelin tulpat, tulpanjohdoista ne kaksi irtojohtoa aika karmeen näköisiä; saakohan noita jostain kohtuuhinnalla...?
nyt niitä hyvä neuvoja, kiitos
Lämpömittarin anturia varmaan tarkoitat tuolla yhdellä? Samanlainen liitin kuin suuttimille, puolille jne.samiharju kirjoitti:mutta MIKÄ ON kolmas anturi termarikotelossa? suoraan sivulle päin osoittava on flektin anturi, taakse päin osoittava on kai ECT anturi, mutta mikä on pienin johon menee neliskanttinen liitin, anturi sojottaa takaviistoon? sitä en ole mitannut.
lämpömittari ei inahda vaikka moottori on lämmin.
---
nyt kone sai niin paljon bensaa ettei enää lähtenyt käyntiin; irrottelin tulpat, tulpanjohdoista ne kaksi irtojohtoa aika karmeen näköisiä; saakohan noita jostain kohtuuhinnalla...?
Joku vähän lämpöä kestävä johto tossa hyvää olis, ettei käy kuten alkuperäisille.samiharju kirjoitti:puolien johdot, ihanko uutta perus johtoa vaan kutistesukalla suojaten?
Villi veikkaus, ne puolien johdot hapertuneet ja ovat oikosulussa.samiharju kirjoitti:puolat ei saa virtaa. kokeilisin käyntiin hinaamista tai työntämistä mutta molemmat suht vaikeita yksin..
Omassa escossa seilaili joskus tyhjäkäynti ja aiheuttajaksi ilmeni tyhjäkäyntivenan johto, joka oli hiertynyt rikki ottaen maihin.samiharju kirjoitti: Kone käy kaikilla ja nätisti, mutta kuumana tyhjäkäynti seilaa säännönmukaisesti koko ajan. imuvuotoja en löydä sitten mistään enää, pari korjasin jo. tyhjäkäyntivenan avasin, oli siisti, kun siitä irrottaa johdon, auto sammuu.
what next?
Onko tosiaan näin?samiharju kirjoitti:BTW, ei tämä mitään led-vilkku patenttia vaadi vikakoodin lukuun, riittää kun diagnoosipistokkeen vierekkäiset navat siltaa hyppyjohdolla ja kääntää virrat päälle, osaa ABS-valo morsettaa vikakoodit...
Käytän hyväkseni Samin topickia, minkäs kokoinen se vastus sille ledille pitäis olla? Ny on sen verran saamaton olo, ettei jaksa ajtella moisia pikkuseikkoja yhtään.samiharju kirjoitti:BTW, ei tämä mitään led-vilkku patenttia vaadi vikakoodin lukuun, riittää kun diagnoosipistokkeen vierekkäiset navat siltaa hyppyjohdolla ja kääntää virrat päälle, osaa ABS-valo morsettaa vikakoodit...
Itse itselleni vastaten, ainakin valkoisessa ledissä se on 270ohmia,laskettu 4V:n kynnysjännitteen ja 30mA:n virrankulutuksen mukaan. En sit tiedä kelpaako se punaiselle tai vihreälle ledille, mutta luulen et illempana ollaan viisaampia -> kokeilu, virhe ja erehdys metodilla otetaan tänään selväänprteam kirjoitti:Käytän hyväkseni Samin topickia, minkäs kokoinen se vastus sille ledille pitäis olla? Ny on sen verran saamaton olo, ettei jaksa ajtella moisia pikkuseikkoja yhtään.samiharju kirjoitti:BTW, ei tämä mitään led-vilkku patenttia vaadi vikakoodin lukuun, riittää kun diagnoosipistokkeen vierekkäiset navat siltaa hyppyjohdolla ja kääntää virrat päälle, osaa ABS-valo morsettaa vikakoodit...