RS2000 ja herkät ABSit

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

RS2000 ja herkät ABSit

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Helmikuu 25. 0:01:21 2011

Ostin vasta hiljattain viallisen -92 RS2000:n, ja nyt on ekoja testilenkkejä päästy ajamaan. Tuntuu että ABSit ovat liian herkällä, suunnilleen heti kun koskee polkimeen, hakkaavat ABSit, ja tästä seuraa, että auto ei pysähdy kovin hyvin :green:

Moottorin käyntivikaa tutkiessani luin vikakoodit, ja sieltä tuli ulos mm. koodi 65 "Brake on/off switch"; tuohan sen kaiketi aiheuttaa. Mutta onko kyseessä katkaisijan virheellinen säätö, vai viallinen katkaisija? eipä ole tullut edes jarruvalojen toimintaa katsottua vielä.. :oops: onko tuossa katkaisijassa säätöä, ja jos on, kuinka se tulee säätää?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: RS2000 ja herkät ABSit

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Helmikuu 27. 13:04:37 2011

Onko ABS boksi kunnolla kiinni, oikein päin ja oikeella paikallaan? Mun tietojen mukaan tuo 65 on kiihtyvyys/hidastuvuustunnistimen vikakoodi ja se osa on boksin sisällä. Sen takia boksin asento on tarkka. Voi tietysti olla mahdollista, että aineisto mistä tuon koodin olen tulkannut, on väärä.

Siellä on kyllä jarruvalokytkimessä myös polkimen asentotunnistin. Polkimen asentotunnistimen perusteella ABS-pumppu siirtää jarrunestettä pääsylinteriin, ettei poljin painu ABS-säädön aikana lattiaan. Ohjainyksikkö saattaa kyllä ilmoittaa jarruvalokytkimen vikaa, jos asentotunnistin on rikki tai väärin säädetty ja ilmoittaa ohjainyksikölle jatkuvasti polkimen olevan lattiassa, jarruvalokytkimen silti sytyttämättä jarruvaloja. Tällöin saattaa absien toimintakin olla jotenkin holtitonta.
Yks syy voi olla takavalojen maavika, mikä nostaa jarruvalon johdossa jännitteen, jonka boksi sitten tulkitsee jarruvalojen syttymiseksi.

Tuolla on kytkis: viewtopic.php?f=13&t=132969

Yritän huomenna muistaa jos jossain välissä joutaisi vähän urkkimaan noita ton korjausohjeita. Mitä muita vikakoodeja sieltä tuli?
Jäsen #606

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: RS2000 ja herkät ABSit

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Helmikuu 27. 15:46:45 2011

autodatasta katoin koodit.

auto on ollut vuoden leimaamatta, mietin että josko olisi ollut vain jostain päin jumissa paikat, nyt kun sillä on vähän ajellut niin ABSit toimivat normaalisti, eikä tuosta enää koodiakaan tule.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS2000 ja herkät ABSit

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Helmikuu 27. 17:41:28 2011

Kaveri osti nyt talveksi jääradalle joltain vanhalta papalta Volvo 240 laivan vuosimallia jotain 80-luvun alku (neliölamput kuitenkin). Auto oli tosi ollut vähällä käytöllä. Mittaristossa paloi joku ”Brake failure” tms. Jarrut toimivat kuitenkin ihan normaalisti. Huolto oli todennut, että kovaa ajoa vaan ja tämä auttoi. Varmaan oli papan jäljiltä jotain jumissa.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: RS2000 ja herkät ABSit

Viesti Kirjoittaja hanta » Su Helmikuu 27. 18:31:02 2011

Tosta vikakoodista 65, tämä oli kaiketi EEC IV moottorinohjauksen vikakoodi eikä TAVES ABS jarrujärjestelmän vikakoodi?

EEC IV vikakoodina toi on juurikin "Brake pedal position (BPP) switch - ON/OFF" vika. Eli olisiko ollut vaan kytkin jumissa jos nyt toimii?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: RS2000 ja herkät ABSit

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Helmikuu 27. 23:58:30 2011

juu, EEC-IV koodi 65 oli.

Vastaa Viestiin