Xr4x4 purkaa akkua.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 621
- Liittynyt: Su Tammikuu 24. 17:24:21 2010
Xr4x4 purkaa akkua.
Elikkäs 89vm sierra purkaa akkua, parissa päivässä akku tyhjä.
Mittarilla mitattu elikkäs - kenkä irti ja mittari - kengän ja akun - navan väliin=10-11 volttia purkua.
Vikaa havaittu sen verran että akulta virtalukolle menevä päävirtakaapeli purkaa jonnekkin.
Onko tässä välissä jotain olennaista/tyyppivikaa ja meneekö tämä kaapeli sulakerasian kautta?
Akku on uusi ja laturissa uudet uudet hiilet.
Onko mahdollista uuden akun olla sökö tai onko muilla sattunut vastaavaa sierran kanssa?
Kysymyksessä siis 89 vm xr4x4 2,9 v6.
Mittarilla mitattu elikkäs - kenkä irti ja mittari - kengän ja akun - navan väliin=10-11 volttia purkua.
Vikaa havaittu sen verran että akulta virtalukolle menevä päävirtakaapeli purkaa jonnekkin.
Onko tässä välissä jotain olennaista/tyyppivikaa ja meneekö tämä kaapeli sulakerasian kautta?
Akku on uusi ja laturissa uudet uudet hiilet.
Onko mahdollista uuden akun olla sökö tai onko muilla sattunut vastaavaa sierran kanssa?
Kysymyksessä siis 89 vm xr4x4 2,9 v6.
Ford sierra Xr4x4 2.9 v6 -89
Ford Ranger 2,5 Td -07
Ford Taunus 1.6 ohc -76
Ford Ranger 2,5 Td -07
Ford Taunus 1.6 ohc -76
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Xr4x4 purkaa akkua.
Purkumittaus on tehty väärin. Pitäisi mitata purkuVIRTA, ei voltteja akun navalta kenkään. Lähes mikä tahansa mittari on niin herkkä, että se näyttää n. akkujännitteen verran, jos sillä mittaa voltit kuorman läpi. Kuorma on tässä tapauksessa se auton sähköjärjestelmä.
Eli mittari asetetaan virran mittausta varten ja sama mittaus uudestaan. n. 20-30mA (0.02-0.03A) on normaali purkuvirta.
Kannattaa mitata miinuskengän kautta, eli mittarin plusjohto kiinni johonkin päin koria/lohkoa niin että se pysyy kiinni pitämättä, akkukenkä löysälle ja painetaan mittarin miinusjohto akun navan päähän, tai kengän alle navan kylkeen. Silloin on helppo nostaa akkukenkä ylös niin, ettei virta autosta katkea juuri ennen mittausta.
Siihen on useampi hyvä syy miksi näin kannattaa tehdä: Ensinnäkin, autossa mikään ei muutu mittauksen aikana. Mahdollinen purku saattaa alkaa vasta jonkun ajan kuluttua virran kytkemisestä, jolloin purku ei näy mittarissa heti, jos virta on ollut katkaistuna. Tai päin vastoin, voi kestää pitkään, ennenkuin kaikki virran kytkemisen jälkeiset tilapäiset virrankulutukset lakkaa, jos autossa on jotain elektroniikkaa, esim. poppivehkeitä.
Toisena, jos autossa on elektroniikkaa, (esim. poppivehekeitä) niin niissä on yleensä järeitä suotokondensaattoreita syöttöjännitteen rinnalla. Kun kenkä on hetken irti ja autossa on akkua purkavaa kuormaa, niin kondensaattorit tyhjenee melko äkkiä. Sitten kun se yleismittari kytketään kiinni, niin kaikki konkat kytkeytyy samalla yhtä aikaa akkuun kiinni ja latautuu. Yleismittareissa on yleensä 10A sulake virtamittauksen puolella, jolloin sulake tussahtaa liian kovan virran takia. Milliampeeripuolella sulake saattaa olla alle ampeerin luokkaa, jolloin se palaa lähes poikkeuksetta jos sillä yrittää mitata purkuvirtoja autosta niin, että virta on katkaistuna kokonaan ennen mittarin kytkentää. Mittaa 10A alueella, sen tarkkuus kyllä riittää purkuvirran tarkastukseen.
Kolmantena, kello pysyy ajassa ja radiosta ei huku koodit / kanavat. Uudemmissa autoissa syitä on enemmänkin.
Mutta kysymys kuuluu, jos se purkaa enemmän kuin yllä mainittiin, niin mihin sähkö menee. Ensiksi kannattaa kokeilla toimiiko kaikki sähkölaitteet normaalisti.
Keskuslukot, kattovalot yms. vehkeet.
Kokeile kytkeä yleismittari akkuun kiinni niin, ettei sitä tarvitse pitää. Laita ovet kiinni yms, että auto on niinkuin se olisi ihan normaalisti parkissa. Nokkapelli auki kuitenkin ja seuraile virtaa mittarissa samalla kun nypit sulakerasiasta yksitellen sulakkeita ylös. Jättää ne sulakkeet viimeseks, mitkä varmentaa jotain muistia, esim. kello ja radio.
Äkkiä tuli mieleen tällaisia purkuvian aiheuttajia:
- Takaluukun valo
- Väärin kytketty radio (herätejohto köytetty kiinni jatkuvaan virtaan, jotkut radiot ottaa aika rajusti virtaa tällöin, vaikka olis pois päältäkin, toiset eivät juuri yhtään)
- Keskuslukitus (jos joku ovimoottori on jäänyt jumiin ja yrittää jatkuvasti ajaa päätepisteeseen)
- Jälkeenpäin asennetut (ja osittain puretut) lisälaitteet. Usein olen löytänyt jonkun jälkeen asennetun releen, jonka perästä on laitteet purettu pois, mutta rele on jätetty ja on kytketty lisäksi väärin, eikä se tee enää muuta kuin on vetäneenä ja lämpenee.
- Hajonnut varashälytin
- Poppivehkeitten vahvistin
Joskus laturikin voi purkaa, jos diodisilta hajoaa. Sen saa helposti selville, kun mittaa löytyykö latauksen merkkivalon liittimestä laturin päästä jänntettä, kun virta on pois päältä. Jos löytyy, niin laturissa on vika.
Eli mittari asetetaan virran mittausta varten ja sama mittaus uudestaan. n. 20-30mA (0.02-0.03A) on normaali purkuvirta.
Kannattaa mitata miinuskengän kautta, eli mittarin plusjohto kiinni johonkin päin koria/lohkoa niin että se pysyy kiinni pitämättä, akkukenkä löysälle ja painetaan mittarin miinusjohto akun navan päähän, tai kengän alle navan kylkeen. Silloin on helppo nostaa akkukenkä ylös niin, ettei virta autosta katkea juuri ennen mittausta.
Siihen on useampi hyvä syy miksi näin kannattaa tehdä: Ensinnäkin, autossa mikään ei muutu mittauksen aikana. Mahdollinen purku saattaa alkaa vasta jonkun ajan kuluttua virran kytkemisestä, jolloin purku ei näy mittarissa heti, jos virta on ollut katkaistuna. Tai päin vastoin, voi kestää pitkään, ennenkuin kaikki virran kytkemisen jälkeiset tilapäiset virrankulutukset lakkaa, jos autossa on jotain elektroniikkaa, esim. poppivehkeitä.
Toisena, jos autossa on elektroniikkaa, (esim. poppivehekeitä) niin niissä on yleensä järeitä suotokondensaattoreita syöttöjännitteen rinnalla. Kun kenkä on hetken irti ja autossa on akkua purkavaa kuormaa, niin kondensaattorit tyhjenee melko äkkiä. Sitten kun se yleismittari kytketään kiinni, niin kaikki konkat kytkeytyy samalla yhtä aikaa akkuun kiinni ja latautuu. Yleismittareissa on yleensä 10A sulake virtamittauksen puolella, jolloin sulake tussahtaa liian kovan virran takia. Milliampeeripuolella sulake saattaa olla alle ampeerin luokkaa, jolloin se palaa lähes poikkeuksetta jos sillä yrittää mitata purkuvirtoja autosta niin, että virta on katkaistuna kokonaan ennen mittarin kytkentää. Mittaa 10A alueella, sen tarkkuus kyllä riittää purkuvirran tarkastukseen.
Kolmantena, kello pysyy ajassa ja radiosta ei huku koodit / kanavat. Uudemmissa autoissa syitä on enemmänkin.
Mutta kysymys kuuluu, jos se purkaa enemmän kuin yllä mainittiin, niin mihin sähkö menee. Ensiksi kannattaa kokeilla toimiiko kaikki sähkölaitteet normaalisti.
Keskuslukot, kattovalot yms. vehkeet.
Kokeile kytkeä yleismittari akkuun kiinni niin, ettei sitä tarvitse pitää. Laita ovet kiinni yms, että auto on niinkuin se olisi ihan normaalisti parkissa. Nokkapelli auki kuitenkin ja seuraile virtaa mittarissa samalla kun nypit sulakerasiasta yksitellen sulakkeita ylös. Jättää ne sulakkeet viimeseks, mitkä varmentaa jotain muistia, esim. kello ja radio.
Äkkiä tuli mieleen tällaisia purkuvian aiheuttajia:
- Takaluukun valo
- Väärin kytketty radio (herätejohto köytetty kiinni jatkuvaan virtaan, jotkut radiot ottaa aika rajusti virtaa tällöin, vaikka olis pois päältäkin, toiset eivät juuri yhtään)
- Keskuslukitus (jos joku ovimoottori on jäänyt jumiin ja yrittää jatkuvasti ajaa päätepisteeseen)
- Jälkeenpäin asennetut (ja osittain puretut) lisälaitteet. Usein olen löytänyt jonkun jälkeen asennetun releen, jonka perästä on laitteet purettu pois, mutta rele on jätetty ja on kytketty lisäksi väärin, eikä se tee enää muuta kuin on vetäneenä ja lämpenee.
- Hajonnut varashälytin
- Poppivehkeitten vahvistin
Joskus laturikin voi purkaa, jos diodisilta hajoaa. Sen saa helposti selville, kun mittaa löytyykö latauksen merkkivalon liittimestä laturin päästä jänntettä, kun virta on pois päältä. Jos löytyy, niin laturissa on vika.
Jäsen #606
-
- Viestit: 621
- Liittynyt: Su Tammikuu 24. 17:24:21 2010
Re: Xr4x4 purkaa akkua.
Elikäs vika löytyi, en tuota vastaustasi kerennyt lukemaan mutta pari päivää tutkittiin ja tehtiin seuraavaa: Purettiin kaikki ylimääräinen pois kuten musiikkivehkeet ja ruettiin yksi kerrallaan auton omia kaapeleita hävittämään pois pelistä. Hieman monimutkaisempi ja työläämpi toki mutta ainakaan ei jää epäselvyyksiä.
Viimein sattui käteen ruiskunohjaus boksin sulake, tämän kun otti poies niin kaikki jännitteet hävis.
Autossa kun autossa normaali lepojännite lie 2-3v luokkaa? Eli autossa normaalisti kaikki virrat pois päältä ovet kiinni jne.
Jos boksi on sökö se voisi olla mahdollisuus myös autoa aina kiusanneeseen käyntihäiriöön.
Kylmänä ei jaksa käydä ja lämpimänä tyhjäkäynti aaltoilee edes takaisin.
Kyseistä vikaa sen verran paikallistettu että kaasuläpän asentotunnistin toimii väärin päin.
Pitää vielä testata tuota mainitsemaasi tapaa antaako samansuuntaisia merkkejä viasta.
Viimein sattui käteen ruiskunohjaus boksin sulake, tämän kun otti poies niin kaikki jännitteet hävis.
Autossa kun autossa normaali lepojännite lie 2-3v luokkaa? Eli autossa normaalisti kaikki virrat pois päältä ovet kiinni jne.
Jos boksi on sökö se voisi olla mahdollisuus myös autoa aina kiusanneeseen käyntihäiriöön.
Kylmänä ei jaksa käydä ja lämpimänä tyhjäkäynti aaltoilee edes takaisin.
Kyseistä vikaa sen verran paikallistettu että kaasuläpän asentotunnistin toimii väärin päin.
Pitää vielä testata tuota mainitsemaasi tapaa antaako samansuuntaisia merkkejä viasta.
Ford sierra Xr4x4 2.9 v6 -89
Ford Ranger 2,5 Td -07
Ford Taunus 1.6 ohc -76
Ford Ranger 2,5 Td -07
Ford Taunus 1.6 ohc -76
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Xr4x4 purkaa akkua.
Auton (akun) lepojännite olisi syytä olla yli 12.2V. LepoVIRTA, eli se, mitä tässä tilanteessa olisi pitänyt mitata, on normaalisti se noin 20-30mA, sierrassa se saattaa hyvin olla sen allekkin, varsinkin nyt kun sieltä on kaikki "ylimääräinen" otettu pois.
Niinkuin sanoin, niin normaalisti, jos autosta mittaa volttimittarilla akun navan ja kengän välistä jännitettä, niin sitä on siellä noin akun napajännitteen verran. Eli vaikka mitattaisiin täysin ehjää autoa, niin saadaan lähes sama tulos, kuin autosta, missä on kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä.
Olen sitä mieltä, että se vika lähti niiden muiten roippeitten mukana ja ruiskuboksi on ehjä. Se että mittasitte sieltä sen nolla volttia navan ja kengän väliltä kertoo siitä, että siellä ei tosiaan ollut enää yhtään mitään akun perässä kiinni.
Miten mittasitte sen kaasuläppäpotikan? Ainakin dohc sierroihin on _ilmeisesti_ joskus saanut varaosapotikkaa, mihin on joko täytynyt itse rakentaa sopiva välijohto alkuperäisestä potikasta, tai sitten se on tullut potikan mukana. Näitä 3-napasella bosch (amp) liittimellä varustettuja potikoita on sierroissa jonkun verran näkynyt, alkuperäisellä pyöreällä liittimellä jatkettuna. Näyttääkö liitin siltä, että se on siinä ollut aina?
Niinkuin sanoin, niin normaalisti, jos autosta mittaa volttimittarilla akun navan ja kengän välistä jännitettä, niin sitä on siellä noin akun napajännitteen verran. Eli vaikka mitattaisiin täysin ehjää autoa, niin saadaan lähes sama tulos, kuin autosta, missä on kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä.
Olen sitä mieltä, että se vika lähti niiden muiten roippeitten mukana ja ruiskuboksi on ehjä. Se että mittasitte sieltä sen nolla volttia navan ja kengän väliltä kertoo siitä, että siellä ei tosiaan ollut enää yhtään mitään akun perässä kiinni.
Miten mittasitte sen kaasuläppäpotikan? Ainakin dohc sierroihin on _ilmeisesti_ joskus saanut varaosapotikkaa, mihin on joko täytynyt itse rakentaa sopiva välijohto alkuperäisestä potikasta, tai sitten se on tullut potikan mukana. Näitä 3-napasella bosch (amp) liittimellä varustettuja potikoita on sierroissa jonkun verran näkynyt, alkuperäisellä pyöreällä liittimellä jatkettuna. Näyttääkö liitin siltä, että se on siinä ollut aina?
Jäsen #606
-
- Viestit: 621
- Liittynyt: Su Tammikuu 24. 17:24:21 2010
Re: Xr4x4 purkaa akkua.
Tuossa sattui sanavirhe tarkoitin purkujännitettä, virtaahan vie aina joku asia, kellot yms.
Kyseessä on fordilta entisen omistajan toimesta tilattu tarvikejohto sarja.
Alkuperäisenä tuossa tunnistimessa on 2 johtoa ja varaosana(alkuperäisenä) se muuttuu 3 johtoiseksi. Nähdäkseni tähän on vaihdettu koko johtosarja uusi.
Autodatan mukaan keskimmäiseen napaan pitäisi läpän kiinni ollessa tulla 0,5v ja läpän ollessa auki 5v. Tässä tapauksessa homma toimii just toisinpäin. Tarkkaan en enää kuinka tämä mittaus tapahtuu koska sen teki fixuksen huoltomies jonne auto menee takaisin jahka saadaan katsastettua.
Kyseessä on fordilta entisen omistajan toimesta tilattu tarvikejohto sarja.
Alkuperäisenä tuossa tunnistimessa on 2 johtoa ja varaosana(alkuperäisenä) se muuttuu 3 johtoiseksi. Nähdäkseni tähän on vaihdettu koko johtosarja uusi.
Autodatan mukaan keskimmäiseen napaan pitäisi läpän kiinni ollessa tulla 0,5v ja läpän ollessa auki 5v. Tässä tapauksessa homma toimii just toisinpäin. Tarkkaan en enää kuinka tämä mittaus tapahtuu koska sen teki fixuksen huoltomies jonne auto menee takaisin jahka saadaan katsastettua.
Ford sierra Xr4x4 2.9 v6 -89
Ford Ranger 2,5 Td -07
Ford Taunus 1.6 ohc -76
Ford Ranger 2,5 Td -07
Ford Taunus 1.6 ohc -76
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Xr4x4 purkaa akkua.
Onko sulla nyt varmasti selvillä mitä tarkoittaa virta (A) ja mitä jännite (V)?
Kyllä 2.9 sierran kaasuläppäanturissa on 3 johtoa. Niinkun monessa muussakin, mutta harvemmin tuo itsekseen virtaa kuluttaa, ei toki mahdotonta mutta kyllä se virran kuluttaja löytyy parhaiten kun pidät kaikki piuhat akun kengissä kiinni ja laitat navan ja kengän väliin yleismittarin. Sitten aletaan nykimään sulakkeita yksi kerrallaan irti, sieltä se jostain löytyy. Kunhan et mittaa jännitettä vaan virtaa!
Kyllä 2.9 sierran kaasuläppäanturissa on 3 johtoa. Niinkun monessa muussakin, mutta harvemmin tuo itsekseen virtaa kuluttaa, ei toki mahdotonta mutta kyllä se virran kuluttaja löytyy parhaiten kun pidät kaikki piuhat akun kengissä kiinni ja laitat navan ja kengän väliin yleismittarin. Sitten aletaan nykimään sulakkeita yksi kerrallaan irti, sieltä se jostain löytyy. Kunhan et mittaa jännitettä vaan virtaa!

-
- Viestit: 621
- Liittynyt: Su Tammikuu 24. 17:24:21 2010
Re: Xr4x4 purkaa akkua.
Tuo testattiin jo, ainakaan sulakeboksin sulakkeiden takaa ei ongelma löytynyt. Ruiskulootan sulakehan on kojelaudan sisällä ja tämän pois ottaminen ainakin hävitti virrat. Toki mittaushan on vain suuntaa antava.
Mutta saa ammattimies tutkia kyseisen ongelmanlähteen ni ei tarvitse ainakaan arvuutella asiaa
Mutta saa ammattimies tutkia kyseisen ongelmanlähteen ni ei tarvitse ainakaan arvuutella asiaa

Ford sierra Xr4x4 2.9 v6 -89
Ford Ranger 2,5 Td -07
Ford Taunus 1.6 ohc -76
Ford Ranger 2,5 Td -07
Ford Taunus 1.6 ohc -76