MK5 RS2000 taka-akseli

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Toukokuu 24. 14:52:34 2010

Mahtaako MK5 RS2000:n levyjarrullinen taka-akseli olla samanlainen kuin MK4 Fiestassa? Lähinnä tuo navan kiinnitys akseliin.

Tälläiset siis mielessä: Rear Axle Handling Upgrade. Eli saisi takapyöriä vähän lähemmäs lokarin kaarja ja kenties ajo-ominaisuuksia paremmaksi. Kellään omakohtaisia kokemuksia vaikutuksista? Fiestassa aiankin ilmeisesti kova juttu :roll:

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ma Toukokuu 24. 15:05:20 2010

Ite tein moiset levitykset focukseen 10mm alsasta
En kyllä osaa sanoa käyttäytymisestä sitä ennen ku en kerinny ajaa sitä ennen autolla ku muutaman sata kilsaa.

Ainakin nelipulttinen kiinnitys siellä on eli jos noi ei käy niin ainakin luulis olevan mahdollista tehdä helpolla sopivat sinne.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Toukokuu 24. 15:57:09 2010

escorvet kirjoitti:Ite tein moiset levitykset focukseen 10mm alsasta
En kyllä osaa sanoa käyttäytymisestä sitä ennen ku en kerinny ajaa sitä ennen autolla ku muutaman sata kilsaa.

Ainakin nelipulttinen kiinnitys siellä on eli jos noi ei käy niin ainakin luulis olevan mahdollista tehdä helpolla sopivat sinne.
Eihän tuo tosiaan paha olisi itsekkään tehdä, nuo olis vaan helppo bolt-on vaihtoehto.

Silmämääräisesti toi jako näyttiäs sopivalta mutta mutta...

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Toukokuu 24. 15:58:16 2010

Aliohjautuvammaksi muuttaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Toukokuu 24. 16:06:42 2010

jjs kirjoitti:Aliohjautuvammaksi muuttaa.
Eli ei hyvä :lol:

Mitä nyt viimeksi taas Affella tuolla ajoi, ei se ainakaan liikaa yliohjaa, pikemminkin päinvastoin. Omaan makuun suht stabiili ajaa nyt.

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ti Toukokuu 25. 23:47:38 2010

Sama pulttijako noissa on, kaveri otti mun -91 orionista navat -89 fiestaan ja meni heittämällä.
#350

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja JyriN » Pe Toukokuu 28. 8:20:45 2010

jjs kirjoitti:Aliohjautuvammaksi muuttaa.
Toi jjs:n kommentti on varmasti totta. Koska minua kiinnostaa nuo alustaviritykset yleensä eikä minulla ei ole mitään lähdemateriaalia asiaan, googlasin tätä hieman. Löysin tämän ketjun, missä näyttää ainakin minun silmin olevan ihan tietoakin paikalla.

Lyhyesti käännettynä pitkän tekstin sisältö menee suunnilleen näin:

Onko leveämpi raideväli takana parempi vai huonompi? Yksi kommentoi, että Race Car Vehicle Dynamics -kirjan mukaan raidevälin leventäminen kasvattaa aliohjautuvuutta, kun kaikki muu pysyy samana (kuten jjs kertoi). Toinen kaveri kokeili kirjan kirjoittajien tietokoneohjelmassa ideaaliautolla (tasapainen 50/50) samaa ja sai tuloksen, että yliohjautuvuus kasvoi. Siis täysin päinvastainen tulos, kuin teorian mukaan!

Pienen keskustelun jälkeen kaverit löysivät konsensuksen - kun tietokonemalliin lisätään teorian edellyttämä "kaikki muu säilyy samana" lauseen tosiasiallinen sisältö, saatiin sama tulos. Tuo kaikki muu säilyy samana tarkoittaa nimittäin suomeksi, että kaikki pitää muuttaa, jotta kaikki säilyy samana. :lol: Jotta takapään jousituksen ja kallistuksenvaimentajan teho olisivat alkutilannetta vastaavia, tulee niiden kiinnitystä muuttaa tai jousivakioita kasvattaa vastaamaan alkutilanteen tehoa. Kasvanut raideväli kasvattaa myös pidentyneen vipuvarren kautta sitä voimaa, jolla auton sivuttaiskiihtyvyys pyrkii rutistamaan jousia ja taivuttamaan kallistuksenvaimentajaa. Koska ensimmäisessä mallinnuksessa jousiin tai kallistuksenvaimentajaan ei tehty muutoksia, oli tulos ristiriidassa teorian kanssa.

Mitä tämä sitten tarkoittaa ton Fiestan/Puman/Escon kannalta? Raidevälin leventäminen pelkillä paloilla toteutettuna pienetää takajousien ja kallistuksenvaimentajan tehoa, joka tasapainoiseen ideaaliautoon toteutettuna kasvattaa yliohjautuvuutta.

Minä en yritäkään väittää olevani tässä mikään asiantuntija, mutta löytämäni tieto vaikutti edelleen välittämisen arvoiselta. :D Sitä paitsi, alkuperäisen kysyjän kannalta tieto on merkityksellinen - vaikutus selviää parhaiten kokeilemalla. :lol:

Minun henkilökohtainen uskoni tässä asiassa on, ettei Fordin kisaorganisaatio ole laittanut noita palikoita Pumaan saadakseen pyörät täyttämään rengaskotelot paremmin, vaan parantamaan ajettavuutta. Koska kisakuljettajat noin yleensä kammoksuvat aliohjaavaa autoa, muutos ei varmaankaan (yhdessä muiden muutosten kanssa) ole sitä lisännyt.

Tulipas pitkä kirjoitus. :cha
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 28. 20:14:16 2010

Mietin kirjoittaessani tuon lyhyen vastauksen tuota samaa vyyhteä, kokemus on kuitenkin opettanut pari asiaa kun leikitään vain "levikepaloilla" (käytännössä ajettavuudelle ei ole merkitystä onko levikepala missä välissä, takana) :
-Kun takapään raideväliä levitetään, tulee autosta aliohjautuvampi, etu- tai takaveto. Momenttivoimien muutokset tukivarsien kiinnityspisteet - renkaan kosketuspinnan keskiö välillä ovat melko pieniä.
-Erillisjousitetussa taka-akselissa tilanne voi olla eri.
-Ajettavuudelle tärkeä yksityiskohta varsinkin sorahommissa on alkuperäisten raidevälien mahdollinen ero (esim. Fiesta mk1/2: takapää kapeampi, tapa jolla yleensä paikataan etuvetoisen aliohjautuvuutta). Autosta voi tulla paljon miellyttävämpi ajaa vaikka on aliohjautuvampi.
-En allekirjoita väitettä (oikeiden) kilpakuskien kammosta aliohjautuvuuteen; järkytyksekseni ( :lol: ) monet asvalttisotureista säätävät formulansa hieman puskeviksi jos pitää valita puskeeko-sladdaako. Metsäkonemiehet tässäkin erikseen. Asvaltilla ei kannata riehua sladissa...
-Yksi asioista mikä tuppaa noilta kirja-tietokoneheeboilta unohtumaan on -henk.koht.ajotapa- joka todellakin vaikuttaa enemmän kuin tuo ensimmäisenä mainittu momenttivarsien pikku erot :) Esim. itse pidin ralli-mk2:n hieman ylileveästä taka-akselistani (Capri mk3), sai heittää mutkaan ja "aliohjautuvuus -ominaisuus" salli runsaamman kaasunkäytön ja sladikulman pienemmällä pyörähdysvaaralla.

Mielenkiintoinen aihe jossa saa kulumaan aikaa! Mutta totta on tuo lausahdus; eikun kokeilemaan
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Toukokuu 28. 21:23:09 2010

Sattumoisin mittasin oman mk3 Escon raidevälit toissapäivänä ja hämmästyin miten paljon takapää oli leveämpi. Eroa noin 5cm.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 28. 21:50:44 2010

JesseT kirjoitti:Sattumoisin mittasin oman mk3 Escon raidevälit toissapäivänä ja hämmästyin miten paljon takapää oli leveämpi. Eroa noin 5cm.
Jääradalla jossa on helpompi löytää auton käyttäytymisen perusominaisuudet (lue: hiljaisemmalla vauhdilla-turvallisemmin), huomaa hyvin mk3/4 escojen selkeän aliohjautuvuuden verrattuna mk5/6 -malleihin. En muista oliko mk5/6 millaisella mittasuhteella. Monen tekijän summa alustadynamiikka on kuitenkin.
Nämä omista romuista tehtyjä havaintoja.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » La Toukokuu 29. 10:27:28 2010

jjs kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Sattumoisin mittasin oman mk3 Escon raidevälit toissapäivänä ja hämmästyin miten paljon takapää oli leveämpi. Eroa noin 5cm.
Jääradalla jossa on helpompi löytää auton käyttäytymisen perusominaisuudet (lue: hiljaisemmalla vauhdilla-turvallisemmin), huomaa hyvin mk3/4 escojen selkeän aliohjautuvuuden verrattuna mk5/6 -malleihin. En muista oliko mk5/6 millaisella mittasuhteella. Monen tekijän summa alustadynamiikka on kuitenkin.
Nämä omista romuista tehtyjä havaintoja.
Mk4 aliohjautuminen muuttui rankaksi yliohjautumisekski jäykimmillä motorsport jousilla ja spaxin säädettävillä (säätö täysillä). Kiva oli motarin rampit tai liittymät vetää sladissa :green:

Mutta, mk5/6 on helvetisti parempi auto ajaa. Mutta onhan noissa ihan oikeat tukivarretkin verrattuna mk3/4 :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja hanta » La Toukokuu 29. 13:15:31 2010

Microcattia selasin, tuota samaa takapään olka-akselia (6189922) löytyy:
Fiesta CX 1989-1996
Escort/Orion EA 1990-1995
Escort FA 1995-2001

Joten tuo levityspala pitäisi siis käydä escorttiinkin.

Kuten täällä jo todettu, kokeilemallahan tuo selviää, miten auton käytös muuttuu. Parhaiten tuon muutoksen tietysti huomaisi, jos pääsisi lyhyellä välillä kokeilemaan radalla ilman levitystä ja levityksen kanssa.

Pumaspeed myy noita levityspaloja 10mm, 12.5mm sekä 20.5mm paksuuksia, pitää nyt vähän vielä mittailla mutta luultavasti tuo 10mm on se mikä tilaukseen menee.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Toukokuu 30. 15:55:53 2010

puliukk0 kirjoitti:Mk4 aliohjautuminen muuttui rankaksi yliohjautumisekski jäykimmillä motorsport jousilla ja spaxin säädettävillä (säätö täysillä). Kiva oli motarin rampit tai liittymät vetää sladissa :green:

Mutta, mk5/6 on helvetisti parempi auto ajaa. Mutta onhan noissa ihan oikeat tukivarretkin verrattuna mk3/4 :lol:
Hieman offtopic, mutta ihan näin mielenkiinnosta, että millä arvoilla nämä "jäykimmät motorsport jouset" on? Tietää vertailla omiin vietereihin :green:.



Ja aiheeseen, että ulkonäön kannalta niitä takavanteita kyllä Mk5 RS2K:ssa kannattaisi varmaan tuo ~10mm tuoda ulospäin. Noin niinkuin silmämääräisesti arvioituna. Laita hanta ihmeessä kokemuksia jos tuollaiset palikat tilaat ;).
Escort Mk4 "RS2300i"

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Toukokuu 30. 16:21:19 2010

koskar kirjoitti: Hieman offtopic, mutta ihan näin mielenkiinnosta, että millä arvoilla nämä "jäykimmät motorsport jouset" on? Tietää vertailla omiin vietereihin :green:.
Rallyracesta ostin vähän käytettynä sarjan vissii 200€ maksoin, jotku jäykimmät "motorsport" jouset mitä saanu.
Kuulemma edellinen omistaja saanu lentokentällä auton kahdelle pyörälle noilla, jollain slikseillä. Tiiä sit mitä legendaa?

Luultavasti noi mitä ne myy 240lbs eteen ja 350lbs taakse? -38mm tiputtavat? Tai -19mm. Vetarit oli just suorassa, ihan ok satsi muutenkin.

Olisin vieläkin halunnut snadisti jäykemmät, kun alustan jäykkyys oli jo perus katuajoon mennyt överiksi. :roll:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Toukokuu 30. 19:46:38 2010

jjs kirjoitti:Jääradalla jossa on helpompi löytää auton käyttäytymisen perusominaisuudet (lue: hiljaisemmalla vauhdilla-turvallisemmin), huomaa hyvin mk3/4 escojen selkeän aliohjautuvuuden verrattuna mk5/6 -malleihin. En muista oliko mk5/6 millaisella mittasuhteella. Monen tekijän summa alustadynamiikka on kuitenkin.
Nämä omista romuista tehtyjä havaintoja.
Aihe rupesi nyt niin paljon kiinnostamaan, että kävin mittaamassa omasta Escort Mk6 RS 2000 4x4:sta raidevälejä. Karkeasti rullamitta näytti etu- ja takaraidevälin olevan suurin piirtein samat. En tiedä miten paljon tuo sitten eroaa FWD Mk5/6:sta.

teme69
Viestit: 132
Liittynyt: La Huhtikuu 5. 6:43:13 2008
Paikkakunta: Salo

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja teme69 » Ti Kesäkuu 1. 13:09:24 2010

Mulla ainakin on tuossa etuvedossa takana pari senttiä suurempi raideväli kuin edessä. Ainakin etuveto rs2000 takapään raideväli on vähän pienempi (=sama kuin edessä?) jos levyt takana. Tiedä sitten millainen verrattuna nelikkoon.
Ford Escort RS2000 F1 Edition -96

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Kesäkuu 1. 21:42:49 2010

Lisätessäni tuohon kesäautoon etupäähän vähän negatiivista camberia, toteutin sen säädettävillä tukivarsilla. Pidemmillä tukivarsilla myös etupään raideväli kasvoi ja takapää pysyi tietty muuttumattomana. Näin kokemattomankin kuljettajan näkökulmasta ero oli ihan huomattava (ja kierrosaika Ahvenistolla putosi 5s.).

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö noista levityspaloista olisi mitään hyötyä - vaikutus on vähintäänkin todettu aikaisemmin epäselväksi. :lol:

Noista levityspaloista on ainakin se hyöty, että taakse mahtuu leveämpi vanne - en tiedä onko escossa ongelma tilan kanssa takapää vai etupää.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja hanta » Ti Kesäkuu 1. 23:20:09 2010

Tilasin nyt noi 12,5mm / puoli levittävät. Saa nähdä miten ajettavuus muuttuu.

Vähän jänskättää myös joutuuko kaarien pokkauksia säätämään, nyt kun maksimi sisäänjoustossa taitaa tuo takapöyrä vähän kaaren sisälle mennä.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja hanta » Pe Heinäkuu 2. 23:48:17 2010

Tuli sitten sekin todettua eitteihän nuo sovikkaan RS2000:n taka napojen väliin. RS2000 pultin reijät vähän isommalla välillä.

Eli nyt olis tollaset 12,5 mm spacerit ylimääräisenä :wink:

teme69
Viestit: 132
Liittynyt: La Huhtikuu 5. 6:43:13 2008
Paikkakunta: Salo

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja teme69 » La Heinäkuu 3. 12:44:56 2010

hanta kirjoitti:Tuli sitten sekin todettua eitteihän nuo sovikkaan RS2000:n taka napojen väliin. RS2000 pultin reijät vähän isommalla välillä.

Eli nyt olis tollaset 12,5 mm spacerit ylimääräisenä :wink:
Eikö niihin palikoihin saisi porattua reikiä sitten oikeisiin kohtiin tai jos ei paljoa heitä niin hiukan avartaa olemassa olevia?
Ford Escort RS2000 F1 Edition -96

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: MK5 RS2000 taka-akseli

Viesti Kirjoittaja hanta » La Heinäkuu 3. 19:20:33 2010

teme69 kirjoitti:
hanta kirjoitti:Tuli sitten sekin todettua eitteihän nuo sovikkaan RS2000:n taka napojen väliin. RS2000 pultin reijät vähän isommalla välillä.

Eli nyt olis tollaset 12,5 mm spacerit ylimääräisenä :wink:
Eikö niihin palikoihin saisi porattua reikiä sitten oikeisiin kohtiin tai jos ei paljoa heitä niin hiukan avartaa olemassa olevia?
Mahdollisesti joo, hirveästi noissa ei ole varaa reikiä suurennella, mutta pitää vielä vähän tutkailla.

Vastaa Viestiin