XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
Koneeseen vaihdettu:
tps
molemmat lambdat
suuttimet
bensapaineen säädin
jakaja+kansi+pyörijä+johdot
tulpat
Lisäksi kokeiltu toista mappia. Tyhjäkäynti solenoidi ainakin sen verran toimii että kierrokset tippuu kun ottaa johdon irti. Tyhjäkäynti säädetty ohjeen mukaan ja sytkät säädetty se yksi johto irroitettuna jakajalta.
Muut käyntihäiriöt ja se silmiä kirvelevä katku saatiin pois mutta vielä jäi mystinen ongelma joka on vaivannut jo liian kauan...
Jos antaa kaasua niin että läpät avautuvat sen verran että tyhjäkäyntiruuviin tulee 0.5-1mm välys, käynti heikkenee selvasti ja kuulostaa siltä että alkaa käydä hiton paksulla. Normisti kai jos kaasua painaa, kierrosten pitäisi nousta mutta tässä yksilössä ne tuossa läppien avautumis vaiheessa ensin laskevat. Ja jos pitää kaasua tässä kohtaa, käynti ei muutu miksikään vaan käy samalla tavalla päin v**** koko ajan. Muuten saisi moista tehdäkkin mutta ajossa tuo on ikävä liikkeelle lähdöissä varsinkin.
Antakaas jotain vinkkejä mitä seuraavaksi.
Edit: Ja tosiaan, auto on leimattu kesällä ja päästöt keikkui sillein rajoilla että kelpasi, sen jälkeen on katti otettu pois ja katin pois oton jälkeen huomattiin tuo silmiä kirvelevä katku joka poistui noita osia vaihtamalla, tod näk tulpan johdot olivat ainakin rikki.
tps
molemmat lambdat
suuttimet
bensapaineen säädin
jakaja+kansi+pyörijä+johdot
tulpat
Lisäksi kokeiltu toista mappia. Tyhjäkäynti solenoidi ainakin sen verran toimii että kierrokset tippuu kun ottaa johdon irti. Tyhjäkäynti säädetty ohjeen mukaan ja sytkät säädetty se yksi johto irroitettuna jakajalta.
Muut käyntihäiriöt ja se silmiä kirvelevä katku saatiin pois mutta vielä jäi mystinen ongelma joka on vaivannut jo liian kauan...
Jos antaa kaasua niin että läpät avautuvat sen verran että tyhjäkäyntiruuviin tulee 0.5-1mm välys, käynti heikkenee selvasti ja kuulostaa siltä että alkaa käydä hiton paksulla. Normisti kai jos kaasua painaa, kierrosten pitäisi nousta mutta tässä yksilössä ne tuossa läppien avautumis vaiheessa ensin laskevat. Ja jos pitää kaasua tässä kohtaa, käynti ei muutu miksikään vaan käy samalla tavalla päin v**** koko ajan. Muuten saisi moista tehdäkkin mutta ajossa tuo on ikävä liikkeelle lähdöissä varsinkin.
Antakaas jotain vinkkejä mitä seuraavaksi.
Edit: Ja tosiaan, auto on leimattu kesällä ja päästöt keikkui sillein rajoilla että kelpasi, sen jälkeen on katti otettu pois ja katin pois oton jälkeen huomattiin tuo silmiä kirvelevä katku joka poistui noita osia vaihtamalla, tod näk tulpan johdot olivat ainakin rikki.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- Viestit: 769
- Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
- Paikkakunta: E-P
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
Onko toi TPS nyt varmasti oikein säädetty. Onko tossa koneessa kärjellinen TPS, joka tunnistaa ainoastaan tyhjäkäynnin, täyskaasun ja "jotain siltä väliltä", vai potentiometrityyppinen?Corleone kirjoitti:Koneeseen vaihdettu:
tps
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Kannattaa tehdä jos anturin joutuu vaihtamaan ja uudemman mallinen ei käy kunnolla paikoilleen. Tarkoitan lähinnä sitä, että tuo uudempi anturi tulee hiukan eri asentoon ja näinollen jännitteet eivät osu sille alueelle mitä prosyyrit antaa. Tyhjäkäynnillä jännite ei mene ohjearvoihin. Voihan se toimia ihan siltään, mutta voisi kuvitella että ohjeen mukainen sen tulisi olla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 769
- Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
- Paikkakunta: E-P
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
Ja jos multa kysyit niin tyhjäkäynti ohjeen mukaan piuha irti solenoidilta ja rajotinruuvista säätö, sytkä säädetty se mikä-lie-johto irrotettuna jakajalta, niinku tuolla jo lukeekin.
Oireet edelleen samat, välillä oli vähän parempi mutta nyt taas käryää ja tukehtuu jos lirputtaa pintakaasua nopeesti. Ja jos aamulla kylmänä sammuu risteykseen, minkä tekee jos ei pidä kunnolla kierroksia, ei lähde käyntiin jos ei ole kaasu pohjassa. Eli bensaa saa varmasti.
TPS:sää ei ole tuon Arskan ohjeen mukaan säädetty vaikka on se uudemman mallinen kiinni. Ja siis potikkahan se mun mielestä on.

Oireet edelleen samat, välillä oli vähän parempi mutta nyt taas käryää ja tukehtuu jos lirputtaa pintakaasua nopeesti. Ja jos aamulla kylmänä sammuu risteykseen, minkä tekee jos ei pidä kunnolla kierroksia, ei lähde käyntiin jos ei ole kaasu pohjassa. Eli bensaa saa varmasti.
TPS:sää ei ole tuon Arskan ohjeen mukaan säädetty vaikka on se uudemman mallinen kiinni. Ja siis potikkahan se mun mielestä on.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
v6 oikeat säätötavat.Corleone kirjoitti:Ja jos multa kysyit niin tyhjäkäynti ohjeen mukaan piuha irti solenoidilta ja rajotinruuvista säätö, sytkä säädetty se mikä-lie-johto irrotettuna jakajalta, niinku tuolla jo lukeekin.![]()
Oireet edelleen samat, välillä oli vähän parempi mutta nyt taas käryää ja tukehtuu jos lirputtaa pintakaasua nopeesti. Ja jos aamulla kylmänä sammuu risteykseen, minkä tekee jos ei pidä kunnolla kierroksia, ei lähde käyntiin jos ei ole kaasu pohjassa. Eli bensaa saa varmasti.
TPS:sää ei ole tuon Arskan ohjeen mukaan säädetty vaikka on se uudemman mallinen kiinni. Ja siis potikkahan se mun mielestä on.
ensin laitetaan akun vieressä olevaan liittimeen kiinnin "led"" star" testain.
tehdään testi ohjeiden mukaan ja toivotaan että vika koodeja ei esiinny.
Joku voisi copypastata testaus tapa joltain paperilta (ford orkkis).
kun vika testit ja kaasuläpän avaus testi on ohi tulee sytkän säätö tila kolmen nopean väläyksen jälkeen ja silloin on muutama minutti aikaa säätää sytkää.
tämä virran jakajan kyljessä olevan liitin irroitettuna (eikä kannata edes kytkeä enään).(ns. oktaani liitin)
kun säätö on tehty niin säädetään uudelleen käynnisyksen jälkeen (star irti jo) tyhjäkäynti.
auto on käynnistetty tyhjäkäynin solenoidin johto irroitettuna ,huomioi auto ei käy ilmeisesti kunnolla, tai sitten jos joku viisas on ruunnaillut läpän rajoitin ruuvia väärässä tilassa niin sitten se varmaan ei vaikuttanut ollenkaan kierroslukuun.
nyt tulee vaikein osuus.
moottorin kierrosluku säädetään moottorityypille ominaiseen kierroslukuun.
mun scorpit 4x4 on laitettu 600rpm, se tieto löytyy fordilta.
mulla on myös eräs vihkonen mistä tiedon löytää, koetan huomenna etsiä sen opuksen.
laittakaa moottori koodinne tänne niin annan oikean kierrosluvun.
(se kolme kirjainta)(esim BOA BOB YBR jne.)
moottoria ei voi säätää tähän kierroslukuun jos moottori ei ole kunnossa.
tulpat johdot ynm pitää olla kunnossa nimittäin mottori ei kiltisti käy 600 rpm nopeudella.
kun säätö on tehty loppuu seuraavat viat.
- kylmänä sammuminen
- kierrosluvun tipahtaminen kun hipaisee kaaasuun.
- kylmänä polttoaineen järjetön haju
lisäksi palautuu seuraava
- liikennevaloissa kaksi osainen tyhjäkäynti tulee takaisin
kun vauhti pysähtyy niin kierrosluku tipahtaa normaalille kierosluvulle
tiedän mistä puhun
itse olen säätänyt 7 v6 efiä tällä keinolla ja kaikki toimii nyt.
lisäksi huomattua.
unohda vapaa virtaus suodatin kone on vaikeampi säätää siten että ylläolevat ominaisuudet poistuu, lisäksi alavääntö katoaa.
vai mitä JOLLY

se syy miksi nää pitää säätää on seuraava.
kaasuläpän rajoitin ruuvi kuluttaa vastin tappiin kolon ja silloin säätö menee pieleen.
eli kone tulee säätä joka 10v

Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
Mikään seuraavassa ei ole vittuilua, ajattelin tähdentää heti tähän alkuun
Moottorin tiedot:
2.9 HC 107Kw/145Hp B4B V6 Efi EEC IV
Säädetty katalysaattori
Ajoitus: 15 astetta EYKK(Säätö koodin 11 yhteydessä)
Sääd. Joutokäynti 900rpm
Perusjoutokäynti 700rpm(Säädinventtiilin liitin irrotettuna)
Jos takaat tämän:
Ja tuolla jakajalta irti olevalla johdolla tarkoitan sitä SPOUT-johtoa josta täällä aiemmin on ollut puhetta, ei siis sitä puolan vieressä olevaa kolminapaista oktaanisäätö tökkeliä.
Ja tuosta johdosta, kun irrotan sen johdon jakajan moninapaliittimestä, sytkä rauhoittuu heti, ja sitä voi säätää. Tuon johdon ollessa kiinni, niin ku se nyt alunperinkin on, lampulla jos koitat ajoitusta saada selville ei tule mitään koska ainakin tässä yksilössä ajoitusmerkki juoksee ees taas varmaan parinkymmenen asteen väliä. Varmaan tämä tapa nyt sit on kuitenkin väärä vaikka jotkut sillä ovatkin saaneet vehkeet toimimaan.
Vielä saa ehdotuksia ja diagnooseja antaa, vaikka alkaa tuntua siltä että kun kippaan tuon myllyn ulos tuolta ja istutan sen BOAN tilalle, sitten vasta käyntihäiriöt loppuvat
Edit: VV putsaria ei ole eikä ainakaan tähän myllyyn tule, murisee jo nyt ihan tarpeeks

Moottorin tiedot:
2.9 HC 107Kw/145Hp B4B V6 Efi EEC IV
Säädetty katalysaattori
Ajoitus: 15 astetta EYKK(Säätö koodin 11 yhteydessä)
Sääd. Joutokäynti 900rpm
Perusjoutokäynti 700rpm(Säädinventtiilin liitin irrotettuna)
Jos takaat tämän:
Vien tuon kyllä Fordille sytkän säätöön, ei se niin paljoa voi maksaa, ja tuon joutokäynnin osaan säätää itsekkin. Omistan semmosen itsetehdyn led-testerin mutten kyllä oikein ole sen kanssa sinuiksi päässyt.kun säätö on tehty loppuu seuraavat viat.
- kylmänä sammuminen
- kierrosluvun tipahtaminen kun hipaisee kaaasuun.
- kylmänä polttoaineen järjetön haju
lisäksi palautuu seuraava
- liikennevaloissa kaksi osainen tyhjäkäynti tulee takaisin
kun vauhti pysähtyy niin kierrosluku tipahtaa normaalille kierosluvulle
Ja tuolla jakajalta irti olevalla johdolla tarkoitan sitä SPOUT-johtoa josta täällä aiemmin on ollut puhetta, ei siis sitä puolan vieressä olevaa kolminapaista oktaanisäätö tökkeliä.
Ja tuosta johdosta, kun irrotan sen johdon jakajan moninapaliittimestä, sytkä rauhoittuu heti, ja sitä voi säätää. Tuon johdon ollessa kiinni, niin ku se nyt alunperinkin on, lampulla jos koitat ajoitusta saada selville ei tule mitään koska ainakin tässä yksilössä ajoitusmerkki juoksee ees taas varmaan parinkymmenen asteen väliä. Varmaan tämä tapa nyt sit on kuitenkin väärä vaikka jotkut sillä ovatkin saaneet vehkeet toimimaan.
Vielä saa ehdotuksia ja diagnooseja antaa, vaikka alkaa tuntua siltä että kun kippaan tuon myllyn ulos tuolta ja istutan sen BOAN tilalle, sitten vasta käyntihäiriöt loppuvat

Edit: VV putsaria ei ole eikä ainakaan tähän myllyyn tule, murisee jo nyt ihan tarpeeks

Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
joo mullakaan ei seiraava ole ollenkaan vittuilua (anteeksi fordin nykyisiet asentajat.Corleone kirjoitti:Mikään seuraavassa ei ole vittuilua, ajattelin tähdentää heti tähän alkuun![]()
Moottorin tiedot:
2.9 HC 107Kw/145Hp B4B V6 Efi EEC IV
Säädetty katalysaattori
Ajoitus: 15 astetta EYKK(Säätö koodin 11 yhteydessä)
Sääd. Joutokäynti 900rpm
Perusjoutokäynti 700rpm(Säädinventtiilin liitin irrotettuna)
Jos takaat tämän:
Vien tuon kyllä Fordille sytkän säätöön, ei se niin paljoa voi maksaa, ja tuon joutokäynnin osaan säätää itsekkin. Omistan semmosen itsetehdyn led-testerin mutten kyllä oikein ole sen kanssa sinuiksi päässyt.kun säätö on tehty loppuu seuraavat viat.
- kylmänä sammuminen
- kierrosluvun tipahtaminen kun hipaisee kaaasuun.
- kylmänä polttoaineen järjetön haju
lisäksi palautuu seuraava
- liikennevaloissa kaksi osainen tyhjäkäynti tulee takaisin
kun vauhti pysähtyy niin kierrosluku tipahtaa normaalille kierosluvulle
Ja tuolla jakajalta irti olevalla johdolla tarkoitan sitä SPOUT-johtoa josta täällä aiemmin on ollut puhetta, ei siis sitä puolan vieressä olevaa kolminapaista oktaanisäätö tökkeliä.
Ja tuosta johdosta, kun irrotan sen johdon jakajan moninapaliittimestä, sytkä rauhoittuu heti, ja sitä voi säätää. Tuon johdon ollessa kiinni, niin ku se nyt alunperinkin on, lampulla jos koitat ajoitusta saada selville ei tule mitään koska ainakin tässä yksilössä ajoitusmerkki juoksee ees taas varmaan parinkymmenen asteen väliä. Varmaan tämä tapa nyt sit on kuitenkin väärä vaikka jotkut sillä ovatkin saaneet vehkeet toimimaan.
Vielä saa ehdotuksia ja diagnooseja antaa, vaikka alkaa tuntua siltä että kun kippaan tuon myllyn ulos tuolta ja istutan sen BOAN tilalle, sitten vasta käyntihäiriöt loppuvat
Edit: VV putsaria ei ole eikä ainakaan tähän myllyyn tule, murisee jo nyt ihan tarpeeks
älä turhaan vie sitä fordille sytkän säätöön.
ei ne osaa......
jos haluat kuitenkin viedä niin mene asentajanluokse työn johtajan kanssa ja kysykää että miten hän säätää sytkän tuosta vehkeestä jos vastauksessa pilahtaa sanat led star tai FDS200 ( tai vastaava testeri )
niin silloin he todennäköisesti osaa tehdä sen.
ehkä.
mulla on tuolla säätöjen korjauksella ruvennut toimimaan kaikki vehkeet hyvin
kirja antoi nuo arvot mitkä olit laittanut.
kumma jos ei rupea kone toimimaan noilla säädöillä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 769
- Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
- Paikkakunta: E-P
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
Viittisitkö Sierra Friikki vielä valottaa että jos nyt koittasin vielä sillä testerillä, missä järjestyksessä kytken mitäkin ja monen vilkun jälkeen teen mitäkin....
Led testeri on rakennettu joskus jonkin ohjeen mukaan, sisältää siis ledin, vastuksen ja ja kytkimen, sen kytkentään autoon löytyy ohje kyllä. Mitä sitten, virrat päälle vai käyntiin suoraan jne?

Led testeri on rakennettu joskus jonkin ohjeen mukaan, sisältää siis ledin, vastuksen ja ja kytkimen, sen kytkentään autoon löytyy ohje kyllä. Mitä sitten, virrat päälle vai käyntiin suoraan jne?
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
nyt pitää miettiäCorleone kirjoitti:Viittisitkö Sierra Friikki vielä valottaa että jos nyt koittasin vielä sillä testerillä, missä järjestyksessä kytken mitäkin ja monen vilkun jälkeen teen mitäkin....![]()
Led testeri on rakennettu joskus jonkin ohjeen mukaan, sisältää siis ledin, vastuksen ja ja kytkimen, sen kytkentään autoon löytyy ohje kyllä. Mitä sitten, virrat päälle vai käyntiin suoraan jne?
testeri liitin kiinni ledi syttyy
virrat päälle ja auto käyntiin.
on oltava käynti lämmin että moottorin lämpö anturi ei anna vikakoodia.
muistaakseni vilkahdus jonka jälkeen tulee vika koodit tai 11 (palaa pois palaa).
sen jälkeen kolme nopsaa villkkua jonka jälkeen heti käännetään kaasusta pikaisesti (tps anturi testi).
sen jälkeen ? kolme vilkkua? ja sytkän säätö tila on päällä.
noin alku osiot voi olla eri järjestyksessä että 11 tulee vasta tps testin jälkeen ,en nyt muista kun mää vaan testatessa teen sen enkä ajattele.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
Äärettömän mielenkiintosta oli se, että kun sain tuon boxin siihen sytkäsäätötilaan, eli kooodin 11 jälkeen kattelin merkkiä, se oli just siinä samassa 15+-1 aste kuin mihin sen viimeks käänsin tuo spout-johto jakajalta irrotettuna.
Kun tuo käy vähän miten sattuu, ei tuota tyhjäkäyntiäkään saa sinne 700rpm, tai saa mutta tuntuu että olisi isompikin kasi siellä silloin, se meinaa hypätä ulos konehuoneesta
Voisikos imuilman lämpöanturi aiheuttaa moisia oireita?
Väillä kun kauemmin on paikoillaan, koppiin tulee pakokaasun haju. Onko kellään esim halennut pakosarja aiheuttanut ongelmia noissa Lambdallisissa versioissa?
Suurimmat ongelmat varsinkin tuossa sammuilussa, ts pintakaasulla tukehtumisessa on kylmällä koneella, lämmetessään on paljon parempi.
Kun tuo käy vähän miten sattuu, ei tuota tyhjäkäyntiäkään saa sinne 700rpm, tai saa mutta tuntuu että olisi isompikin kasi siellä silloin, se meinaa hypätä ulos konehuoneesta

Voisikos imuilman lämpöanturi aiheuttaa moisia oireita?
Väillä kun kauemmin on paikoillaan, koppiin tulee pakokaasun haju. Onko kellään esim halennut pakosarja aiheuttanut ongelmia noissa Lambdallisissa versioissa?
Suurimmat ongelmat varsinkin tuossa sammuilussa, ts pintakaasulla tukehtumisessa on kylmällä koneella, lämmetessään on paljon parempi.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004
Nyt tulee kyllä muistikuvia parin vuoden takaa mutta eikös tuo sytkä pitäisi säätää 10 asteeseen jos tehdään säätötilassa. Sitten kun kaikki toimii ja käynti on vakaata lämpimällä koneella niin ennakko asettuu lähelle viittätoista normaalitilassa eikä heilu kuin pari astetta suuntaan ja toiseen.
Autodata näköjään antaa arvoksi 15 astetta säätötilassa jos oikein tulkitsin ja erään Scorpion mukana ollut korjaamokäsikirja 10 astetta piuha irrallaan, joissain johtosarjoissa on jopa liitin spout johdossa.
Pakosarjasta. Joskus sattui kohdalle muistaakseni Ruotsista tuotu 2.0 efi ohc katilla. Kävi nätisti jos kaasu oli painettu yli puolivälin mutta nyki pintakaasulla ja tyhjäkäynti oli mitä sattui. Korjaantui pakosarjan ja putken välisen tiivisteen vaihdolla.
Autodata näköjään antaa arvoksi 15 astetta säätötilassa jos oikein tulkitsin ja erään Scorpion mukana ollut korjaamokäsikirja 10 astetta piuha irrallaan, joissain johtosarjoissa on jopa liitin spout johdossa.
Pakosarjasta. Joskus sattui kohdalle muistaakseni Ruotsista tuotu 2.0 efi ohc katilla. Kävi nätisti jos kaasu oli painettu yli puolivälin mutta nyki pintakaasulla ja tyhjäkäynti oli mitä sattui. Korjaantui pakosarjan ja putken välisen tiivisteen vaihdolla.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro
-07 Audi A8 4.2 quattro
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
Joopa. Nyt tuohon on lisäksi tullut sivuääni varsinkin kylmänä ajettaessa jyrkempään mutkaan tai risteyksessä ikäänkuin pakosarjasta/putkistosta kuuluisi säksätys jostain oikealta edestä
No, 24V kone on jo lattialla odottamassa modaamista ja suunnatonta inspiraatio pläjäystä. Lähinnä johtosarjan sovitus 92 Scorppiosta 91 Sierraan aihettaa pientä hiusten haromista...

No, 24V kone on jo lattialla odottamassa modaamista ja suunnatonta inspiraatio pläjäystä. Lähinnä johtosarjan sovitus 92 Scorppiosta 91 Sierraan aihettaa pientä hiusten haromista...
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
Corleone kirjoitti:Koneeseen vaihdettu:
tps
molemmat lambdat
suuttimet
bensapaineen säädin
jakaja+kansi+pyörijä+johdot
tulpat
Lisäksi kokeiltu toista mappia. Tyhjäkäynti solenoidi ainakin sen verran toimii että kierrokset tippuu kun ottaa johdon irti. Tyhjäkäynti säädetty ohjeen mukaan ja sytkät säädetty se yksi johto irroitettuna jakajalta.
Muut käyntihäiriöt ja se silmiä kirvelevä katku saatiin pois mutta vielä jäi mystinen ongelma joka on vaivannut jo liian kauan...
Jos antaa kaasua niin että läpät avautuvat sen verran että tyhjäkäyntiruuviin tulee 0.5-1mm välys, käynti heikkenee selvasti ja kuulostaa siltä että alkaa käydä hiton paksulla. Normisti kai jos kaasua painaa, kierrosten pitäisi nousta mutta tässä yksilössä ne tuossa läppien avautumis vaiheessa ensin laskevat. Ja jos pitää kaasua tässä kohtaa, käynti ei muutu miksikään vaan käy samalla tavalla päin v**** koko ajan. Muuten saisi moista tehdäkkin mutta ajossa tuo on ikävä liikkeelle lähdöissä varsinkin.
Antakaas jotain vinkkejä mitä seuraavaksi.
Edit: Ja tosiaan, auto on leimattu kesällä ja päästöt keikkui sillein rajoilla että kelpasi, sen jälkeen on katti otettu pois ja katin pois oton jälkeen huomattiin tuo silmiä kirvelevä katku joka poistui noita osia vaihtamalla, tod näk tulpan johdot olivat ainakin rikki.
Joo mulla on nyt sitten ihan tasan tarkkaan samat oireet ja varmaankin vika!! Osaisiko joku sanoo tänä päivänä että missä vika voisi olla? Tai vaikka n.50km säteeltä Hämeenlinnasta vilkaista tuota? Paljon olen osaa vaihtanut uuteen ja vähän kaikkee yrittänyt! minkä värinen se jakajan Spout johto on mikä pitäisi katkaista kun sytkää säätää?
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
Katso onko läppärungo(i)ssa oleviin alipaineletkun paikkoihin kytketty jotain, jos on, niin mitä niihin on kytketty ja mihin letkut menee.
Jäsen #606
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
toinen ainakin on tulpattuna ja toinen menee muistaaksen T-haaraan mistä menee mapille ja olikohan bensanpaineen säätimelle mutta voi olla että muistan väärin katson tänään ja kerron varmuudella.olafu kirjoitti:Katso onko läppärungo(i)ssa oleviin alipaineletkun paikkoihin kytketty jotain, jos on, niin mitä niihin on kytketty ja mihin letkut menee.
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
Taisin muistaa mun vanhan koneen joka oli ilmamäärämittareilla ja ilman lamdoja että siin oli kaasuläppien juuresta letku bensanpaineensäätimeen ja jakajaan, oli miten oli niin mulla on nyt niin että kaasuläppien kaksi tulppaa on tukittuna ja sitten imusarjan kammiosta lähtee letku joka haarautuu bensanpaineen säätimelle ja mapille. Kaasuläpältä tossa -93 - 94 mallin koneessa pitäs mennä letku actiivihiilisuodattimen solenoidille mutta kun mulla ei oo tankissa sellasta mahdollisuutta niin ei oo käytössä. Kylläkin venttiili on johtojen varressa että ei herjaa mitään siitä.
Sytytys on tosiaan se mikä tossa jostain syyst menee omaa rallia kun lampulla katsoo, mutta miksi?
Niin ja kertokaa toki jos noi letkut menee väärin..
Sytytys on tosiaan se mikä tossa jostain syyst menee omaa rallia kun lampulla katsoo, mutta miksi?
Niin ja kertokaa toki jos noi letkut menee väärin..
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Re: XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
Fordilta kun hakee uuden TPS:än, se pitää kytkee ristiin vanhojen johtojen värien suhteen. Muuten toimii päin v***ua, huomasin...
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
Onko noin? Vaikka päälle päin ihan tarkalleen samanlainen osa kun vanha..RD kirjoitti:Fordilta kun hakee uuden TPS:än, se pitää kytkee ristiin vanhojen johtojen värien suhteen. Muuten toimii päin v***ua, huomasin...
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Re: XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
Näin on. Ihmettelin, kun ostin uuden ja edellinen oli jo kytketty sillain, aattelin koittaa ensin oikeinpäin ja soitin sit viisaammalle joka muisteli jotain sellasta...liitin sit uudenkin ristiin ja kas, pelaa taas. No, mulla on edelleen käyntihäirää mut se ei oo sähköistä vaan mekaniikkaafordton kirjoitti:
Onko noin? Vaikka päälle päin ihan tarkalleen samanlainen osa kun vanha..

Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
RD kirjoitti:Näin on. Ihmettelin, kun ostin uuden ja edellinen oli jo kytketty sillain, aattelin koittaa ensin oikeinpäin ja soitin sit viisaammalle joka muisteli jotain sellasta...liitin sit uudenkin ristiin ja kas, pelaa taas. No, mulla on edelleen käyntihäirää mut se ei oo sähköistä vaan mekaniikkaafordton kirjoitti:
Onko noin? Vaikka päälle päin ihan tarkalleen samanlainen osa kun vanha..
juu mulla toi ei auttanut vaikka miten olis arponut ristiin, sekasin vaan meni!
Mut sellaisen testin tein että otin bensanpaineensäätimeltä letkun irti ja tulppasin niin se teki parempaa tulosta paikallaan käytellessä ja ajossa veti paljon paremmin eikä röpissyt ihan silleen jotenka onko mulla vikaa säätimessä tai siinnä että bensapumppu on vanhemmasta 2.9i konemallista joka ei ole vähä päästöinen kone?
tästä voisi ainakin päätellä että kone saa liikaa bensaa säätimen ollessa käytössä!?
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
no nyt taas auton käynti kävi heikentymään ja laitoin letkut ennalleen kiinni niin rupes kulkee paremmin mutta se ihme pätkiminen ja melkeenpä sammuilu alkoi taas! MITÄHÄN VIT*UA? toi kyl seikkailee jossain ihan vikatiloissaan ecu:n osalta! kuka olis hämeenlinnan nurkilta "innokas" vilkasee?
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: XR4X4 2.9.i käyntihäiriö
Eihän tollanen käynti häikkä suinkaan voi johtua todella kuluneesta nokka-akselista ja seuraajista?
Otin konetta auki sen takia vaan että vaihdan mekaaniset seuraajat hydraalisten romujen tilalle ja muutenkin pieni kansiremppa / parantelu oli mielessä mutta nyt tulee sitten uusin lievä viri nokkakin 270 asteinen.
Niin ja vaatiikohan toi kuinka ehdottomasti säädettävän nokkapyörän:
(BP270).........1500-6500.... 268.....10.24 ?
No sen tiedän että on kyllä aina suositeltavaa mutta kun kyseessä kuitenkin aina mieto nokka..
Otin konetta auki sen takia vaan että vaihdan mekaaniset seuraajat hydraalisten romujen tilalle ja muutenkin pieni kansiremppa / parantelu oli mielessä mutta nyt tulee sitten uusin lievä viri nokkakin 270 asteinen.
Niin ja vaatiikohan toi kuinka ehdottomasti säädettävän nokkapyörän:
(BP270).........1500-6500.... 268.....10.24 ?
No sen tiedän että on kyllä aina suositeltavaa mutta kun kyseessä kuitenkin aina mieto nokka..